«سلامت معنوی» رشته تحصیلی جدید در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها



رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: تأسیس رشته سلامت معنوی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه یکی از اقدامات در دست اجرا است که سال گذشته مطرح و مورد توجه قرار گرفت. او، تمرکز بر سلامت معنوی را از جمله وظایف طلاب و حوزه‌های علمیه برشمرد و تاکید کرد: متأسفانه ما طلبه‌ها در این زمینه کوتاه آمدیم و مقصر هستیم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: تأسیس رشته سلامت معنوی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه یکی از اقدامات در دست اجرا است که سال گذشته مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

 

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر صادقی رشاد، چهارشنبه ۱۰ شهریور در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه تهران، در سالن جلسات مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه با اشاره به اینکه در عالم دنیا هر چیزی ملکوتی دارد، تصریح کرد: زمان و مکان همه دارای ملکوت هستند و وظیفه نخست طلاب مواجهه معنوی با این ملکوت است تا بتوانند به عمق عالم و ملکوت پی ببرند و وظیفه دیگر رفتار بر اساس و مقتضای آن ملکوت است.

 

او با بیان اینکه معنویت از کتاب و سنت اخذ می‌شود، گفت: طلبه باید به دنبال این نوع عرفان باشد. معنویات یک مشت معرفت‌های نظری و انتزاعی نیست، بلکه معنویت باید با عمل پیوند خورده باشد. اگر معتقدیم عالم معنا و غیبی دارد و بر اساس آن معنا عمل کنیم رفتارمان نیز تغییر کرده و کاملاً آشکار می‌شود، در این صورت است که سخن یک طلبه می‌تواند تأثیرگذار باشد و با یک جمله نیم سطری جهانی را تکان دهد.

 

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران افزود: حضرت امام(ره) چون بر اساس معنویت عمل می‌کردند و سخن می‌گفتند، توانست با یک فتوا ۷۲ ملت را در کنفرانس وحدت اسلامی متحد سازد. اگر کلام امام(ره) نافذ بود به خاطر آن نبود که ایشان یک سیاستمدار، فیلسوف، فقیه و یا عالم بودند، بلکه این نفوذ ناشی از باطن و حقیقت درونی امام است؛ طلبه باید اینگونه باشد.

 

او، تمرکز بر سلامت معنوی را از جمله وظایف طلاب و حوزه‌های علمیه برشمرد و تاکید کرد: متأسفانه ما طلبه‌ها در این زمینه کوتاه آمدیم و مقصر هستیم، چرا که کمتر به مسأله معنویت جامعه پرداختیم؛ حوزویان اهل منبر، خطابه، پژوهش، مدیریت و تحقیق از این تکلیف غفلت دارند. وظیفه اصلی طلاب سوق دادن جامعه به سوی معنویت است و این مهم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد غفلت قرار گرفت.

 

رشاد با اشاره به اینکه اخلاق از درون و ملکوت انسان می‌جوشد، گفت: اخلاق معنوی است که می‌تواند دنیا را تغییر دهد و یا انقلابی را با عنوان انقلاب اسلامی به پیروزی برساند. درس‌های اخلاقی امام(ره) در مدرسه فیضیه سبب شد جریان انقلاب اسلامی آغاز شود؛ با اینکه امام بنیانگذار فلسفه فقه بودند، اما فلسفه اخلاق، عرفان و معنویت ایشان بود که دل‌ها را دگرگون کرد و جامعه را تکان داد.

 

او تصریح کرد: چنانچه طلبه به رؤیت ملکوت دست یافت و بر اساس آن عمل کرد در این صورت سلامت معنوی در وجودش ایجاد می‌شود و این سلامت را نیز باید در جامعه ایجاد و گسترش دهد. تأسیس رشته سلامت معنوی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه یکی از اقدامات در دست اجرا است که سال گذشته مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

 

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه طلبه باید اهل تهجد و سحرخیزی باشد، یادآور شد: طلبه تا عامل نباشد عالم نخواهد شد. التزام به درک فضیلت نماز اول وقت، قرائت قرآن کریم همراه با تدبر و توسل به اهل بیت (ع) از جمله اقداماتی است که طلبه باید در عرصه خودسازی به آن اهتمام داشته باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------