مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله متوقف است/ اتمام مرمت گنبد مسجد امام تا یک ماه آینده



مسجد شیخ لطف‌الله،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان از توقف مرمت گنبد شیخ لطف‌الله به دلیل‌عدم انتخاب استادکار جدید خبر داد و از اتمام مرمت گنبد مسجد امام تا یک ماه آینده سخن گفت.

 به گزارش ایلنا، شاید به جرات بتوان گفت که مرمت گنبد شیخ لطف‌الله اصفهان یکی از پر چالش‌ترین و بحث برانگیزترین مرمت‌های چند سال اخیر در حوزه میراث‌فرهنگی بوده و هست. مرمتی که در هر مرحله با نقدهای فراوان همراه بود. از روشی که برای پیاده‌سازی کاشی‌ها و جانمایی دوباره آن‌ها در پیش گرفته شد تا ترکی که بعد از مرمتش برف رویش نمی‌نشست و…

 

اما بعد از فوت رحمت‌الله رضایت (استادکار) معمار و شخصی که مرمت گنبد شیخ لطف‌الله بر پایه دانش و تجربه او در حال اجرا بود، بازهم نگرانی‌های جدید مطرح شد. نگرانی از بابت آنکه چه کسی قرار است کار مرمت را ادامه دهد؟ سرنوشت ادامه ترک‌های گنبد چه خواهد شد و…

 

فریبا خطابخش (مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان) دراین خصوص به ایلنا گفت: مرمت نیم ترک سوم و چهار شروع شده و چیدمان کاشی‌ها در پایین انجام می‌شود. از آنجایی که فصل سرما آغاز شده، با بهتر شدن هوا، بر روی زیرسازی گنبد کار خواهیم کرد و چیدمان کاشی‌ها بر روی قالب گنبد انجام خواهد شد.

 

او درخصوص نقدهایی که درباره مرمت گنبد شیخ لطف‌الله مطرح است، گفت: رضایت از جمله استادکارهایی بود که خود دست در عمل داشت و وارد کار می‌شد. بعد از آنکه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت، به دنبال جایگزین کردن او با استاد کار دیگری برآمدیم که او نیز دستی در عمل و اجرا داشته با شد و فقط به عنوان ناظر فعالیت نکند. پروژه ناظر میراث فرهنگی دارد و نیازمند استادکاری است که بتواند در حوزه اجرایی ورود کند.

 

خطابخش از توقف کار مرمت در گنبد شیخ لطف‌الله خبر داد و گفت: در حال رایزنی با تعدادی از استادکاران هستیم تا بتواند جایگزین استادکار پیشین شود. مهم آن است که خود استادکار وارد کار شود. هنوز فرد مناسب را پیدا نکرده‌ایم و درحال حاضر نیز تا مشخص شدن استادکار، مرمت گنبد متوقف خواهد ماند.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان در پاسخ به این سئوال که آیا استادکاران تمایل دارند در پروژه‌ای فعال شوند که حرف و حدیث‌های فراوان پیرامون آن مطرح شده‌است، گفت: بله استادکارانی هستند که تمایل دارند مرمت گنبد شیخ لطف‌الله را انجام دهند اما برای ما مهم است که استادکار مد نظر وارد کار اجرایی و عملیاتی شود و به قول معروف کت خود را بکند و دست به کار شود. اما تعدادی از افرادی که تاکنون با آن‌ها صحبت شده، بحث نظارت را مد نظر دارند.

 

مرمت مسجد امام

خطابخش درخصوص وضعیت مرمت گنبد مسجد امام نیز گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن مرمت گنبد مسجد امام تا یک ماه آینده تمام خواهد شد. درحال حاضر ترک‌های ۱۵ و ۱۶ همزمان باهم در حال مرمت است و حدود ۲ تا ۳ متر آن باقی مانده و بعد از انجام بررسی کلی بر روی گنبد، داربست‌ها باز خواهند شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------