هوای شدیداً آلوده در اصفهان؛ کل شهر در وضعیت قرمز/ تداوم آلودگی هوا در پایتخت



آلودگی هوا اصفهان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
آلودگی هوا در اصفهان و تهران به شرایط بحرانی تبدیل شده است.

به گزارش تسنیم، براساس اعلام مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، میانگین کیفی هوا در ایستگاه‌های رودکی با شاخص 132 و سگزی با شاخص 103 در وضعیت نارنجی و ایستگاه‌های میدان احمدآباد با شاخص 164، انقلاب 174، باهنر 172، پروین 183، بزرگراه شهید خرازی 159، رهنان 160، فرشادی 166، فیض 167، کاوه 162، ورزشگاه میثاق 172 و خیابان استانداری با شاخص 179 در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

بر اساس این گزارش میانگین شاخص کیفیت هوا در شهر اصفهان 169 بوده و بدین ترتیب اصفهان امروز هوایی ناسالم برای عموم مردم را به همراه دارد و در این راستا رعایت تمام موارد بهداشتی و ایمنی برای سلامتی الزامی است. همچنین بر‌ اساس اعلام این مرکز، میانگین کیفی هوا در شهرستان‌های شاهین‌شهر 97 و مبارکه 131 به ثبت رسیده است.

 

شاخص کیفی هوا (AQI) یا شاخص آلودگی هوا (PSI) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از 10 میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌‌های مختلف هستند، تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را در سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

 

بر اساس شاخص آلودگی هوا این شاخص از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم، 301 تا 500 خطرناک نشان می‌دهد.

 

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان: برای تعطیلی اصفهان به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به تعطیلی ۱۶ کارگاه آلوده در اصفهان، گفت: کارگروه اضطرار آلودگی هوا به جمع بندی تخصصی و فنی برای تعطیلی اصفهان به دلیل آلودگی هوا نرسیده است.

 

مهران زینلیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت آلودگی شدید اصفهان، اظهار کرد: به طور مداوم کارگروه اضطرار آلودگی هوای اصفهان تشکیل می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه روز گذشته سه کارگاه آلاینده در حوزه بازیافت پلمب شدند، افزود: طی سه روز گذشته نیز ۱۶ کارگاه آلاینده در اصفهان تعطیل شدند، همچنین طرح شبانه نظارت بر صنایع در حال انجام است.

 

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: راهنمایی و رانندگی نیز محدودیت‌هایی را برای تردد خودروهای سنگین در نظر گرفته و همچنین بسیاری از کارگاه‌های ساختمانی شهرداری اصفهان در سطح شهر تعطیل شده‌اند و طبق دستورالعمل‌ها، اطلاع‌رسانی‌های لازم از طریق صدا و سیما به شهروندان انجام شده است.

 

وی درباره تعطیلی شهر اصفهان به دلیل تشدید وضعیت آلودگی هوای اصفهان، اظهار کرد: هنوز در بحث تعطیلی ادارات و مدارس به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

 

زینلیان تأکید کرد: به طور قطع تعطیل شدن عواقب اجتماعی و اقتصادی خود را دارد و در کارگروه اضطرار آلودگی هوا که با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، اداره صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی، راهنمایی و رانندگی و ... جلسات مشترکی برای تعطیلی اصفهان برگزار شده است، اما باید دید که تعطیلی اصفهان چه میزان در کاهش میزان آلاینده‌ها موثر است.

 

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در این کارگروه به جمع بندی تخصصی و فنی برای تعطیلی اصفهان به دلیل آلودگی هوا نرسیده‌ایم، گفت: بسیاری از دستگاه‌ها و صنایعی که آلاینده شناخته شده‌اند فعالیت آنها محدود و یا تعطیل شده‌اند.

 

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در حال حاضر به دلیل افزایش آلودگی هوا ظرفیت فعالیت کارگاه‌های آجرپزی به ۲۵ درصد کاهش یافته است و طبق اعلام اداره‌کل محیط زیست حدود ۷۵ درصد کوره‌های آجرپزی اصفهان تعطیل شده‌اند.

 

وی تأکید کرد: اگرچه موضوع تعطیلی ادارات به دلیل آلودگی هوا اثر روانی در کاهش آلاینده‌ها دارد، اما در کارگروه موجود سعی نشده که اقدامات تبلیغاتی انجام دهیم و به دنبال کارهای زیربنایی هستیم.

 

زینلیان با اشاره به اینکه نماینده آموزش و پرورش نیز در این کارگروه حضور دارد، اظهار کرد: اعداد و ارقام اعلامی از سوی نماینده آموزش و پرورش، کارگروه اضطرار آلودگی هوای اصفهان را به این جمع بندی نرساند که مدارس را تعطیل کنیم، البته با تداوم آلودگی هوا در روزهای آینده، احتمال تعطیلی مدارس و مجازی شدن کلاس‌ها وجود دارد.

 

وی درباره برخی پیش‌بینی‌ها نسبت به اوج رسیدن آلودگی هوای اصفهان در روز پنجشنبه، گفت: طرح منع تردد ترافیک در دستور کار قرار دارد و دانشگاه علوم پزشکی به‌صورت آنلاین شاخص آلودگی هوا را رصد می‌کند و اگر لازم به تعطیلی اصفهان در روز پنجشنبه باشد، به طور قطع این موضوع اعلام می‌شود.

 

معاون امور عمرانی استانداری اصفهان درباره طرح منع تردد ترافیک از درب خانه‌ها، توضیح داد: این موضوع در دستور کار قرار داشته است، البته برای اجرای آن با برخی مشکلات زیرساختی مواجه هستیم و دوربین‌های کنترل ترافیک باید به نحوه مطلوب‌تری کار کنند.

 

تکمیل رینگ چهارم و خط ۲ مترو مهمترین پروژه‌های شهر اصفهان برای کاهش آلودگی هوا

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه تکمیل رینگ چهارم و خط دو متروی اصفهان با هدف کاهش آلودگی هوا از اولویت‌های مدیریت شهری است، گفت: در حال حاضر بیشترین سهم از آلودگی هوای کلانشهر اصفهان مربوط به صنعت و سپس منابع متحرک است.

 

ابوالفضل قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با اولویت‌ها و اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان، اظهار کرد: نخستین اقدام برای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان، مشخص کردن سهم هر منبع آلاینده است که در حال حاضر بیشترین سهم مربوط به صنعت و سپس منابع متحرک است.

 

وی ضمن اعلام پیگیری شورا برای کاهش منابع آلاینده بخش صنعت از مسئولان ذی‌ربط، ادامه داد: شخص استاندار و مسئولان اداره کل محیط زیست باید بیشتر به آلودگی هوای کلانشهر اصفهان توجه داشته باشند.

 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اولویت‌های شورای ششم برای کاهش آلودگی هوای شهر، افزود: امیدواریم بتوانیم بخش عمده پروژه بزرگ رینگ چهارم ترافیکی شهر را در سال آینده تکمیل کرده و یک فاز از خط دوم قطار شهری اصفهان را تا پایان سال آینده مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

 

وی تصریح کرد: با توجه به تأثیر فضای سبز در کاهش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان، از اولویت‌های دیگر شورای اسلامی شهر برای سال آینده حفظ و افزایش سرانه فضای سبز اصفهان است.

 

قربانی گفت: با توجه به اینکه مدیران شهری و استانی به تازگی مشغول کار شدند، هماهنگی مناسبی بین این مجموعه‌ها وجود دارد تا بتوان مشکلات مردم را کاهش داد، اما می‌توان گفت اقدامات انجام شده تا به امروز در این زمینه، کافی نبوده است.

 

وی با اشاره به دلایل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد هوای مناسبی در شهر اصفهان نیستیم که بخشی مربوط به شرایط اقلیمی و بخشی مربوط به منابع آلاینده است که باید پیگیری‌های لازم انجام و قوانین و مقررات به طور کامل در این باره اجرا شود.

 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: از ابتدای فعالیت دوره ششم شورا تاکنون درخواستی از سوی استانداری و سازمان محیط زیست برای دریافت پژوهش‌های شورا در رابطه با آلودگی هوای شهر اصفهان اعلام نشده، اما چنانچه درخواستی تحت وظایف شورا به دست ما برسد، حتماً انجام خواهیم داد.

 

***

 

هوای تهران، همچنان «ناسالم» برای گروه‌های حساس

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون شاخص آلودگی هوا بر روی عدد ۱۴۰ یعنی بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

 

۲۴ ساعت گذشته هم شاخص آلودگی هوا بر روی همین عدد قرار داشت یعنی طی ۲۴ ساعت گذشته هوای پایتخت هیچ تغییری نکرده است.

 

پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۱۹۴ روز هوای قابل قبول، ۶۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶ روز هوای ناسالم و ۲ روز هوای پاک داشته است.

 

این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۱۷۷ روز هوای قابل قبول، ۶۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵ روز هوای پاک و ۲ روز هوای ناسالم را تجربه کرده است.

 

***

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده منشا ۸۰ درصد آلودگی هوا در کلانشرهای کشور وسایل نقلیه متحرک است.

 

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه روز پنجشنبه در بدو ورود به استان سمنان در آستانه امامزاده علی ابن اشرف (ع) به خبرنگاران اظهار داشت: فرسودگی و سوخت خودروها، ۲ عامل اصلی آلاینده بودن وسایل نقلیه و آلودگی هوا است.

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ۹ کلان شهر کشور درگیر آلودگی هوا هستند و وضعیت هوا در این شهرها مناسب نیست.

 

وی بیان کرد: در بین کلانشهرها اصفهان وضعیت نامناسب‌تری نسبت به بقیه شهرها دارد و بعد از اصفهان، تهران در ردیف کلانشهرهای آلوده قرار دارد.

 

وی اضافه کرد: کمک به وضعیت حمل و نقل عمومی برای بهبود وضعیت هوا با جدیت دنبال می‌شود و ارتقای کیفیت سوخت از استاندارد یورو چهار به یورو پنج و افزایش شمار موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌های برقی در ناوگان عمومی به عنوان راهبردهای بهبود وضعیت هوا به وسیله شهرداری‌ها در دست پیگیری است.

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: نیروگاه‌ها از لحاظ استفاده از سوخت با همکاری وزارت نیرو در وضعیت مناسب قرار دارند و با تمهیدات اندیشیده شده پیش بینی‌ می‌شود وضعیت هوا در کلان شهرهای اصفهان و تهران بهبود یابد.

 

وی یادآور شد: طبق قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط‌زیست وظیفه نظارت و پایش را بر عهده دارد و براساس قانون برای حفظ هوای پاک ۱۱ دستگاه اجرابی مسوولیت اصلی و ۱۱ دستگاه اجرایی مسوولیت فرعی دارند و باید بیش از پیش همراهی کنند.

 

***

 

انباشت آلاینده‌های هوا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در همه شرایط باید جامعه را به انجام ورزش و تحرکات بدنی توصیه کنیم اما در شرایط آلودگی هوا، تقاضا داریم که افراد تا حد امکان از تردد در فضای باز که آنها را بیشتر در معرض آلاینده‌های هوا قرار می‌دهد، خودداری کنند.

 

به گزارش ایرنا از وبدا محسن فرهادی افزود: شرایط اقلیمی به ویژه در شهر تهران و بسیاری از کلانشهرها به گونه ای است که در این فصل از سال و سردی هوا، امکان وارونگی هوا فراهم می شود. زمان وارونگی هوا، شاهد انباشت آلاینده های مختلف هستیم که از دو جنبه مهم است؛ یکی اینکه افراد با بیماری های زمینه ای، سالمندان، زنان باردار و افرادی که حساسیت دارند، آسیب های جدی می بینند.

 

وی ادامه داد: دومین نکته مهم در شرایط کنونی وارونگی هوا این است که در شرایط اپیدمی کرونا هستیم. در دنیا ثابت شده که آلودگی هوا و انباشت آلاینده های هوا، خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد. به عبارت دیگر آسیب به دستگاه تنفسی باعث می شود که زمینه و بستر جولان بیماری کرونا فراهم شود.

 

 فرهادی تصریح کرد: وزارت بهداشت قبل از ورود به شرایط آلودگی و وارونگی هوا، توصیه هایی را به دستگاه های ذیربط از جمله سازمان محیط زیست، شهرداری ها، وزارت کشور و تمام دستگاه های سهیم، اعلام کرده است. زمانی که آلاینده های هوا افزایش می یابد، باید به سمت اقدامات کوتاه مدت و مسکّن گونه برویم تا بتواند شرایط را مقداری تعدیل کند.

 

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: توصیه های وزارت بهداشت در مورد حفاظت از افراد در شرایط آلودگی هوا است. سالمندان، بیماران قلبی، تنفسی، زنان باردار و افراد پرریسک در این شرایط تا حد امکان از منازل خود خارج نشوند.

 

 فرهادی یادآور شد: در شرایط کرونا، اکثریت مردم از ماسک استفاده می کنند اما ماسک های کرونا، برای شرایط آلودگی هوا، کارآمدی زیادی ندارند. ماسک های فیلتردار FFP۲ و یا N۹۵ باید حتما در شرایط آلودگی هوا استفاده شود و ماسک های پزشکی سه لایه، نمی توانند به میزان بالایی حفاظت فردی در مقابل آلودگی هوا ایجاد کنند.

 

وی عنوان کرد: دستگاه های مسئول باید در شرایط آلودگی هوا، محدودیت هایی را اعمال کنند و کمیته مقابله با آلودگی هوا استانداری تهران نیز مصوباتی داشته که اعلام کرده است. نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان نماینده سه دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران، در جلسات این کمیته شرکت می کنند. اقداماتی مانند عدم انجام ورزش های سنگین در فضای باز، تعطیلی موقت معادن شن و ماسه به ویژه در حومه شهر، محدود کردن تردد کامیون ها در سطح شهر به ویژه کامیون های با سوخت دیزل، تاکید ویژه بر دارا بودن معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت ها می تواند موجب بهبود شرایط کنونی به صورت مقطعی باشد.

 

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تهران و کلانشهرها برای مقابله با آلودگی هوا، نیازمند اقدامات میان مدت و بلندمدت مانند تقویت سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری به ویژه مترو، گسترش خطوط اتوبوسرانی به ویژه اتوبوس های دوستدار محیط زیست با سوخت گاز و برق و اصلاح سیستم سوخت خودروها هستند.

 

 فرهادی تصریح کرد: در همه شرایط باید جامعه را به انجام ورزش و تحرکات بدنی توصیه کنیم اما در شرایط آلودگی هوا، تقاضا داریم که افراد تا حد امکان از تردد در فضای باز که آنها را بیشتر در معرض آلاینده های هوا قرار می دهد، خودداری کنند.

 

وی اظهار داشت: امیدواریم که انباشت آلاینده های هوا، بیشتر نشود اما اگر روند انباشت آلاینده ها ادامه داشته باشد، محدودیت های شدیدتر مانند دورکاری کارکنان، تعطیلی مدارسی که حضوری برگزار می شوند و در صورت لزوم، اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل اعمال خواهد شد. چون میزان انباشت آلاینده های هوا در شرایط کنونی، کمتر از  AQI۲۰۰ است، محدودیت های شدید اعمال نمی شود و امیدواریم که به مرز و بالاتر از این مقدار نرسیم که شاهد تشدید محدودیت ها باشیم.

 

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: هر قدر میزان انباشت آلاینده ها افزایش پیدا کند و از مرز ۲۰۰ AQI بگذرد، نمی توان با توصیه و خواهش کاری را پیش برد و باید محدودیت ها تشدید و حمل و نقل شهری و شخصی را کمتر کرد.

 

 فرهادی یادآور شد: سه روز قبل از بارندگی آخر هفته گذشته، محدودیت هایی مانند غیرحضوری شدن مدارس تهران و تعطیلی موقت معادن شن و ماسه اجرایی و از تردد کامیون های با سوخت دیزل و خودروها و موتورسیکلت های بدون معاینه فنی ممانعت شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------