خطر فرونشست زمین دشت اردبیل را تهدید می‌کند



نشست زمین در اردبیل،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: به دلیل برداشت‌های بی رویه در سال‌های گذشته و همچنین کاهش بارش‌های تاثیرگذار خطر فرونشست زمین، دشت اردبیل را تهدید می‌کند.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل، نبی‌اله پاسبان عیسی‌لو اظهار کرد: در دشت اردبیل به‌ دلیل افت سطح آب زیرزمینی احتمال بروز  فرونشست زمین جدی است که باید پیشگیری‌های لازم صورت گیرد.

 

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: فرونشست را با توقف افت سطح آب یا به همراه اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی می‌توان متوقف کرد.

 

پاسبان عیسی‌لو تصریح کرد: البته حتی اگر سطح آب زیرزمینی به سطح قبل از فرونشست برگردانده شود سطح زمین به‌طور کامل به حالت اولیه برنخواهند گشت و تورم ایجاد شده برابر فرونشست نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: افت ناموزن سطح آب زیر زمینی و متغیر بودن ضخامت لایه‌های تراکم‌پذیر باعث فرونشست ناموزن سطح زمین می‌شود که در این صورت شکاف‌هایی در پوسته زمین بوجود می‌آید که در آینده خطرناک خواهد شد.

 

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: برای جلوگیری از تبعات منفی افت سطح آب زیرزمینی در دشت‌های کشور شورای عالی آب، طرح‌‌های ۱۵ گانه‌ای را در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی تصویب کرده که در تمام دشت‌ها از جمله دشت اردبیل اجرا می‌شود تا با ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در آب زیر زمینی در یک افق ۲۰ ساله به این مشکل ملی فائق گشت.

 

پاسبان عیسی‌لو گفت: از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به انسداد چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی‌های عمومی، تغییر الگوی کشت فعلی به الگوی کم آب در دشت‌ها و پایش فرونشست دشت‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------