نماینده مجلس: اینکه می گویند ریزگرد‌ها به عمداً از عراق وارد کشور می شود دروغ است



گرد و غبار در ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
عضو هیئت رئیسه مجلس می گوید: ریزگرد‌ها به دو بخش با منابع خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند؛ ریزگرد‌هایی که منشاء خارجی دارند از کشور‌هایی مانند عراق، سوریه، اردن و حتی بعضی وقت‌ها از عربستان وارد کشور می‌شوند.

به گزارش دیده بان ایران، عضو هیئت رئیسه مجلس در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص مقابله با ریزگرد‌ها با اشاره به تذکراتی که در دولت قبل در خصوص ریزگرد‌ها داده شد، اما به آن توجه نمی‌شد، گفت: اگر به آن اخطار‌ها و تذکرات توجه می‌شد، شاید بحران ریزگردها، امروز فراگیر نمی‌شد و بیش از ۱۰ الی ۱۲ استان درگیر آن نمی‌شدند.

 

بنا به گفته کارشناسان محیط زیست، تغییر اقلیم، کمبود بارش و خشکسالی، کاهش پوشش گیاهی، خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب ها، سدسازی و در نهایت بیابان زایی از عوامل اصلی بروز و گسترش این پدیده هستند.

 

از گذشته برای مقابله با ریزگرد‌ها در کشور، کاشت درخت و مالچ پاشی در دستور کار بود، اما این اقدامات هم کافی نبوده است.

 

جمعه ۱۹ فروردین تهران با شاخص آلودگی ۵۰۰ وضعیت نابسامانی را در کیفیت هوا پشت سر گذاشت و سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که «پروژه سدسازی ترکیه موسوم به «گاپ» عملأ بخش اعظمی از حق‌آبه دجله و فرات را قطع می‌کند و زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه به منشا گرد و غبار تبدیل شده‌اند، با وزش ضعیف‌ترین باد‌های عمودی و افقی گرد و غبار را به کشور ما می‌آورند.»

 

تاریخ شروع شکل‌گیری توده ریزگردی، چهارشنبه ۱۷ فروردین و محل ابتدایی شروع آن بخش‌هایی از کشور‌های همسایه غربی بود که با افزایش سرعت باد به داخل ایران حرکت کرد.  

 

هفته پیش هم شاخص آلودگی هوا در تهران به حدود ۲۷۳ رسید و باعث شد تا ادارات، مجلس و مراکز آموزشی با تعطیلی یا وقفه مواجه شوند.

 

احمد وحیدی وزیر کشور در جریان سفر رئیس جمهور و هیات دولت به ارومیه درباره مشکل ریزگرد‌ها گفت: «منشاؤ این ریزگرد‌ها کشور‌های همسایه است. رفع معضل ریزگرد‌ها دغدغه مردم و دغدغه دولت است و رییس جمهور نیز در همین راستا برای حل و فصل این معضل به رییس سازمان حفاظت محیط زیست دستور ویژه رسیدگی را صادر کردند.»

 

 اما به گفته مجتبی یوسفی، متاسفانه در فضای مجازی ویدیویی منتشر شده تا نشان دهند ریزگرد‌ها به صورت عمدی از کشور عراق و سوریه وارد ایران می‌شود، ولی به طور کل دروغ است؛ ریزگرد‌ها به دو بخش با منابع خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند؛ ریزگرد‌هایی که منشاء خارجی دارند از کشور‌هایی مانند عراق، سوریه، اردن و حتی بعضی وقت‌ها از عربستان وارد کشور می‌شوند.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه درباره منشاء داخلی ریزگرد‌ها گفت و گفت: این ریزگرد‌ها به دلایلی از جمله خشکسالی و سیاست‌های غلط آبی و انتقال آب از سرشاخه‌ها و همچنین عدم تعیین حق آبه برای تالاب شادگان، هورالعظیم و دیگر تالاب‌های جنوب استان خوزستان است.

 

گفتنی است، مقرر شده در خردادماه جلسه‌ای با حضور سفرای کشور‌های منطقه از جمله عراق، اردن و سوریه در تهران برگزار شود.

 

۳ ماه پیش نیز هیئت کارشناسان وزارت خارجه و وزارت نیرو به ترکیه رفتند و بنا بر اعلام وزیر امور خارجه قرار است هیئتی به زودی از ترکیه هم به ایران سفر کند.

 

در تیر ماه نیز جلسه‌ای در سطح وزاری این کشور‌ها جلسه‌ای در خصوص مقابله با ریزگرد‌ها صورت بگیرد.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان با بیان اینکه تا ریزگرد‌ها به تهران نرسیده بود، کسی گله به حق مردم را نمی‌شنید گفت: به دلیل سوء مدیریت و نگاه بخشی به شرق کشور شد، بومی‌های منطقه به دلیل تغییر اکو سیستم به شهر‌های دیگر مهاجرت می‌کنند؛ این هشدار را می‌دهیم که در غرب کشور نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد؛ خوزستان با ۱۷ و نیم میلیون تن تولیدات محصولات باغی و زراعی از جمله یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم رتبه یک کشاورزی کشور است و اگر به این موضوع ریزگرد‌ها و تغییرات اقلیمی توجه نکنیم، امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------