پدیده فرونشست در ایران پنج برابر نرخ جهانی است



نشست زمین در ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مدیرکل ژئودوزی و نقشه برداری زمینی سازمان نقشه برداری کشور گفت: ایران پنج برابر نرخ جهانی فرونشست دارد که بیشترین فرونشست در استان کرمان است و باید این زنگ خطر جدی گرفته شود.

به گزارش ایرنا، سید «عبدالرضا سعادت میرمقدم» روز سه‌شنبه در نشست کارگروه امور زیربنایی در سالن الغدیر استانداری مرکزی در اراک با تاکید بر این نکته که باید از گسترش فرونشست زمین به داخل شهرها جلوگیری شود، افزود: فرونشست زمین به داخل شهر اصفهان نفوذ کرده و در شهری مانند اراک نیز از اطراف درحال پیشروی است که لازم است برای جلوگیری نفوذ این پدیده به داخل شهر تدابیر مناسب اتخاذ شود.

 

وی با بیان اینکه استان مرکزی نیز حدود پنج درصد با فرونشست زمین درگیر است، گفت: متوسط کشوری فرونشست زمین حدود ۲ و هفت دهم درصد است که سهم استان مرکزی مقداری از متوسط کشوری بالاتر است.

 

مدیرکل ژئودوزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: بیشترین نرخ فرونشست در شهرستان اراک ۱۵ و هشت دهم سانتی‌متر در سال به وسعت تقریبی ۴۵۰ کیلومتر مربع است.

 

سعادت میرمقدم افزود: فرونشست تاکنون در اطراف اراک شکل گرفته و به سمت داخل شهر در حال گسترش است و باید تدابیری اندیشیده شود که مانع نفوذ فرونشست به داخل شهر شد.

 

وی با اشاره به اینکه در دیگر شهرهای استان مرکزی از جمله ساوه فرونشست زمین گزارش شده است، ادامه داد: در کمیجان (قهاوند و همدان) بیشترین فرونشست ۱۲ و هشت دهم سانتیمتر به وسعت ۲۷ کیلومتر مربع در سال و روستای دهنو سه و ۲ دهم سانتی‌متر به وسعت تقریبی ۴۰ کیلومتر مربع در سال ثبت شده است.

 

اکنون ۳۰۰ دشت ایران دچار بحران فرونشست زمین است و در برخی از دشت‌های ایران شرایط از فرونشست عبور کرده و مرحله بحرانی ایجاد فروچاله‌ها شده است.

 

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده و براساس آخرین تقسیمات کشوری، این استان دارای ۱۲ شهرستان، ۲۶ بخش، ۳۵ شهر، ۶۶ دهستان، یک‌هزار و ۳۹۴ آبادی دارای سکنه و ۴۶ آبادی خالی از سکنه است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------