واکنش عضو شورای شهر پنجم تهران به اظهارات علیرضا زاکانی/ اگر ما نبودیم بدهی شهرداری تهران بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
عضو شورای شهر پنجم گفت: اگر امروز بگوییم حدود 65 هزار میلیارد بدهی شهرداری است حاصل تلاش‌های شورای پنجم در جهت کم شدن رقم بدهی‌ها بوده است. اما اینکه آقای زاکانی گفته‌اند 80 هزار میلیارد بدهی شهرداری است اصلا دلیلش را نمی‌دانم ممکن است فعالیت‌های دیگری کرده باشند اما من فکر می‌کنم که توانستیم از افزایش این بدهی‌ها جلوگیری کنیم. اگر شورای پنجم جلوی بدهی‌‌ها را نمی‌گرفت امکان رسیدن این رقم به 120 هزار میلیارد هم بود.

به گزارش دیده بان ایران؛ بدهی‌های نجومی دوران ریاست قالیباف بر شهرداری تهران به چالش بزرگی تبدیل شده است که با نشستن هر فردی بر روی این کرسی این بدهی‌ها که عمدتاً بانکی هم هستند به جای کم شدن افزایش می‌یابد. بدهی‌هایی که تا دیروز با توجیه سیاه‌نمایی از آن یاد می‌شد امروز اما دوستان همان مسئولین یعنی شهردار جدید تهران رقم این بدهی‌ها را 80 هزار میلیارد تومان اعلام می کنند. بدهی‌هایی که حاصل وام‌های نجومی است که هنوز هم دقیق مشخص نیست برای صرف کدام کار و انجام کدام پروژه گرفته شده است.

 

محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر تهران در خصوص بدهی‌های شهرداری تهران به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بدهی‌های امروز شهرداری تهران حاصل مدیریت دوره آقای قالیباف است. آقای نجفی در گزارشی اعلام کردند که این رقم حدود 52 هزار میلیارد است. بخشی از این بدهی‌ها تسهیلات ارزی بود و بخشی دیگر مربوط به احکام قضایی، بیمه، مالیات و اختلافاتی که با دستگاه هایی نظیر بنیاد شهید و مستضعفان داشتند. آقای حناچی بدهی‌های دوران قالیباف را 69 هزار میلیارد دلار اعلام کردند. ما بر روی این قضیه کار کردیم و موفق به پرداخت 9 هزار به بانک ها شدیم. یک بخشی از آن که مربوط به احکام قضایی بود توسط هیئتی از طریق ماده 477 درخواست بررسی مجدد کردیم که 1420 میلیارد ریال اعلام شد. ما بخشی از آن را حدود 2 هزار میلیارد را پرداخت کردیم.

 

کار دومی که انجام دادیم مربوط به اموال ضبط و توافقاتی بود که انجام دادیم. سپس سعی کردیم که مطالباتمان را از دولت طلب کنیم که بخشی از آن مربوط به همان بحث رساتجارت است که 12 هزار میلیارد ما در دست سپاه بود و توانستیم بخشی از آن را برگردانیم. کارهای خوب و دقیقی انجام شد.

 

میرلوحی در ادامه افزود: در حال حاضر بدهی شهرداری باید حدوداً 65 هزار میلیارد باشد. مشکلی که ما داشتیم این بود که سودهای حاصل از تسلیهاتی که در دوره قالیباف از بانک‌ها اخذ شده بود مرتبا در حال افزایش بود. بخشی از این بدهی‌ها را تسویه کردیم. از طرفی دیگر توانستیم آن تسلیهات ارزی که از بانک‌ها گرفته شده بود را ریالی کنیم  که اگر آن‌ها الان ریالی نبودند وضعیت خیلی خطرناکی را برای شهرداری تهران به وجود می‌آورد. یک کار دیگری که ما انجام دادیم این بود که طلب‌های شهرداری از دولت را مطالبه کردیم که متاسفانه در این خصوص در گذشته کار دقیقی انجام نشده بود. برخی می آمدند می‌گفتند که ما هم مطالبه کردیم بله اگر به نامه زدن باشد که ما هم نامه زدیم اما این‌که کفایت نمی‌کند.

 

در خصوص جرائم راهنمایی و رانندگی حتی کار به شکایت رسید اما در نهایت توانستیم رای بگیریم. درباره مطالبات شهرداری از دولت کارهای بسیار بزرگی انجام دادیم. توافقات بسیاری با وزارتخانه‌ها انجام دادیم. اگر امروز بگوییم حدود 65 هزار میلیارد بدهی شهرداری است حاصل تلاش‌های شورای پنجم در جهت کم شدن رقم بدهی‌ها بوده است. اما اینکه آقای زاکانی گفته‌اند 80 هزار میلیارد بدهی شهرداری است اصلا دلیلش را نمی‌دانم ممکن است فعالیت‌های دیگری کرده باشند اما من فکر می‌کنم که توانستیم از افزایش این بدهی‌ها جلوگیری کنیم. اگر شورای پنجم جلوی بدهی‌‌ها را نمی‌گرفت امکان رسیدن این رقم به 120 هزار میلیارد هم بود که باز هم می‌گویم بخشی از آن بانکی بود. در همین راستا یارانه‌های انرژی فعال شد و با آقای زنگنه توافق‌نامه امضا شد.

 

عضو سابق شورای شهر تهران در پایان اظهار داشت: اگر دوستان این کارها را دنبال نکنند و با بانک‌ها به توافق نرسند این روند می‌تواند به نقطه‌ای برسد که خارج از ظرفیت شهرداری تهران باشد. یعنی شما فکر کنید که 69 هزار میلیارد سال 95 حدود چهار برابر بودجه شورا بود و این رقم سنگینی است و نباید ادامه پیدا کند.

 

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------