درخواست عیجب مونسان؛ بعد از کرونا تعطیلی عمومی اعلام کنید!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با طرح این پیشنهاد که بعد از مهار کرونا برای تزریق نشاط به جامعه، چند روز تعطیلی عمومی اعلام شود، از معاون اول رییس جمهور درخواست کرد ۳۸ هزار میلیارد ریال برای جبران خسارت‌های ناشی از کروناویروس به صنعت گردشگری تخصیص داده شود.

به گزارش ایسنا ، این مبلغ درحالی پیشنهاد شده که هتلداران مدعی اند به تنهایی محتمل ۳ هزار میلیارد تومان خسارت از محل شیوع ویروس کرونا در دو ماه اسفند و فروردین شده اند.  

 

علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی، گفت که شیوع ویروس کرونا باعث آسیب‌هایی به صنعت گردشگری شده است و اگر دولت کمک نکند شاهد ورشکستگی در این حوزه خواهیم بود. در حال حاضر ۸۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در صنعت گردشگری فعال هستند که حمایت و برنامه‌ریزی نکردن از این صنعت می‌تواند باعث بیکاری ۸۰ هزار نفر در کشور شود.

 

وی خطاب به معاون اول رییس جمهور بیان کرد: از شما چند تقاضا دارم، نخست این‌که پیش‌تر درخواست تخصیص رقم ۳۸هزارمیلیارد ریال برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا به شاغلان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشتیم که ۳۰ درصد آن به‌صورت بلاعوض و ۷۰ درصد آن به‌صورت تسهیلات است،  حال پیشنهاد من این است که این رقم با نظارت مستقیم دستگاه‌های متولی و نظارتی، در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گیرد.

 

او به تسهیلاتی که دولت برای بخش های زیان ده درنظر گرفته است، اظهار کرد: در خصوص امهال تسهیلات اعطایی به فعالان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با توجه به شرایط پیش‌آمده، این افراد قادر به بازپرداخت این تسهیلات نیستند،  لذا از شما درخواست داریم تا این امهال یک‌ساله شود. هم‌چنین زمان پرداخت بیمه حق کارفرما نیز تا پایان شهریورماه تمدید شود.

 

مونسان همچنین درخواست و پیشنهاد کرد دولت برای جبران زیان‌های وارد شده به بخش گردشگری و با هدف ایجاد نشاط اجتماعی، بعد از مهار ویروس کرونا، با چند روز تعطیلی عمومی، موافقت کند.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در شرایط فعلی که بسیاری از فعالان حوزه گردشگری دچار مشکل شده‌اند به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند این است که بعد از مهار کرونا با ایجاد محرک‌هایی برای سفر، بخشی از زیان‌های واردشده به این قشر جبران شود که به همین منظور برگزاری سفرهای اقساطی برای کارمندان دولت و نیز تعیین چند روز تعطیلی عمومی در یک فرصت مناسب (به‌عنوان‌مثال مانند عید فطر) می‌تواند باعث رونق مجدد سفر و گردشگری در کشور شود.

 

بر اساس این گزارش که در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شده است،رییس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه از برنامه‌های نظام بانکی برای اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی که در این مدت دچار آسیب شده‌اند، خبر داد و گفت: نظام بانکی در راستای رسالت تاریخی خود آمادگی دارد ۷۵ هزار میلیارد تومان برای جبران آسیب‌ها پرداخت کند که بخشی از این مبلغ بعنوان سرمایه در گردش و بخشی برای تحریک تقاضا پس از دوران کرونا خواهد بود.

 

وی ادامه داد: حوزه گردشگری یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در بخش اقتصادی جامعه است که ارزآوری و اشتغال‌زایی را به دنبال دارد لذا تمهیداتی را برای حمایت از این حوزه اندیشیده‌ایم که به‌عنوان‌مثال می‌توان به تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد اشاره کرد.

 

همتی افزود: در همین رابطه برای سهولت در بازپرداخت اقساط این نوع از تسهیلات تنفس نیز پیش‌بینی کردیم و تا اول مهر برای بازپرداخت این تسهیلات تنفس در نظر گرفته‌شده است.

 

رییس کل بانک مرکزی گفت: پیشنهاد دکتر مونسان خوب است و ما نیز موافق این هستیم که برای تسهیلات برای جبران زیان‌های واردشده به هر بخش، به وزارتخانه مرتبط با همان بخش ارائه شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------