گاوخونی لب ‌تَر کرد



 آبگیری تالاب گاوخونی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
تصاویر هفته گذشته ماهواره‌‌ها از آبگیری تالاب گاوخونی پس از رهاسازی کشت اول پاییزه کشاورزان خبر داد. 

به گزارش فارس؛ در حالی‌که تالاب گاوخونی سال پیش با از دست دادن همه موجودی آب خود به بیابان تبدیل شده بود، تصاویر ماهواره‌ای روز ۲۴ دی‌ نشان داد، ۹ کیلومتر مربع از این تالاب معادل ۱۰۰ برابر وسعت میدان نقش جهان اصفهان پرآب شده است.

 

 آبگیری تالاب گاوخونی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

تالاب گاوخونی در روزهای بدون آب

 

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود علیرضا الماسوندی تامین آب شرب و حقابه محیط‌زیست را اولویت دانسته و می‌گوید که «لیتر‌به‌لیتر آب در حوضه آبریز زاینده‌رود با حساب و کتاب به مصرف‌کننده می‌رسد».

 

برای اولین‌ بار طی ۵ سال گذشته در مهرماه، آب برای کشت اول پاییزه کشاورزان منطقه زاینده‌رود رهاسازی شده است.

 

آبگیری گاوخونی در شرایطی اتفاق می‌افتد که بارندگی این منطقه کمتر از نصف پارسال بوده و ۲.۶ میلیارد متر مکعب از نزولات آسمانی حوضه آبریز زاینده‌رود کاسته شده است. حجم آبی که می‌تواند، آکواریومی به مساحت اصفهان و ارتفاع ۴ متر را آبگیری کند.

 

 آبگیری تالاب گاوخونی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

تصاویر ماهواره ای از تالاب گاوخونی در ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲

 

شرکت مدیریت منابع آب، افزایش آبگیری گاوخونی در کنار ۶ تالاب دیگر از ۱۳ تالاب مهم کشور را تایید کرده است.

 

کارشناس مدیریت منابع آب محمد پورحمید با اشاره به اینکه تامین کردن حقابه شرب، کشاورزی و صنعت در اولویت اول مدیران آب کشور است و آبی برای حقابه محیط زیست باقی نمی‌ماند، می‌گوید که عامل بهبود وضعیت تالاب‌های کشور فقط بارندگی است و این مسئله ارتباطی به مدیریت منابع آب ندارد.

 

در مقابل، استاد دانشگاه سعید نیکی‌سخن به نصف شدن بارندگی نسبت به پارسال اشاره کرده و معتقد است که اگر تنها عامل تاثیرگذار بارش بود، امسال بدترین اوضاع تالاب‌ها را داشتیم، مدیریت هوشمند کشاورزی و صفر کردن برداشت صنعت از مهمترین دلایل افزایش تامین حقابه زیست محیطی است.

 

 آبگیری تالاب گاوخونی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

تالاب گاوخونی در شرایط پر آب

 

به گزارش فارس، اجرا کردن بند ع تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر حذف برداشت صنایع از منابع آب سطحی و زیرزمینی با جایگزین کردن پساب می‌تواند به افزایش سهم تالاب‌ها از منابع آب ختم شود، این قانون به ویژه در استان‌های صنعتی اثرگذاری ویژه‌ای خواهد داشت.

 

از طرفی با مدیریت برداشت آب سطحی بخش کشاورزی به وسیله رهاسازی حجمی آب در کنار صرفه‌جویی کشاورزان با رعایت الگوی کشت نیز گام دیگری در جهت احیای تالاب‌های کشور برداشته خواهد شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------