قول ابتکار به خوزستانی‌ها درباره گرد و غبار



اخبار,اخباراجتماعی ,معصومه ابتکار

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پدیده گرد وغبار از تلاش جمعی برای تامین اعتبار 55 میلیارد ریالی مقابله با گرد و غبار خبر داد و به مردم استان خوزستان قول داد که بصورت جدی پیگیر مشکلات گردوغبار استان است و در آینده نزدیک نیز به منظور بررسی بیشتر موضوع خود و همکاران به استان سفرخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در گفتگوی زنده تلویزیونی با سیمای استان خوزستان در خصوص پدیده گرد و غبار گفت: با تلاش مسئولین استانهای درگیر با پدیده گرد وغبار و نمایندگان مجلس پیگیر تامین این اعتبار برای طرح مقابله باریزگرد هستیم.

وی به نشست با نمایندگان استان، وزراء و استاندار خوزستان به منظور بررسی مشکلات ناشی از گرد وغبار در استان وراه‌های مقابله با آن در آینده نزدیک در سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همفکری بتوانیم گامهای مهمی در مهار این پدیده برداریم.

معاون رئیس جمهور یکی از عوامل ایجاد گردوغبار در استان را کاهش بارندگی، افزایش دما و از بین رفتن رطوبت خاک در چند سال گذاشته عنوان کرد و افزود: انجام پروژه‌های سد سازی می تواند در حوزه آبریز تاثیر بگذارد که برای کاهش اثرات این عوامل ما نیازمند برنامه ریزی مناسب هستیم.

ابتکار درخصوص منابع تولید گرد وغبار گفت: بیشترین گرد وغبار ایجاد شده در غرب از طریق خاک عراق وارد ایران می‌شود و درهمین راستا نشستهای زیادی با طرف عراقی برگزار و تفاهم نامه نیز منعقد شد و مناطقی برای درختکاری در یکی از کانونهای گردوغبار در غرب شهر کربلا مشخص شد ولی متاسفانه به دلیل مشکلات پیش آمده در این کشور باعث توقف این امر شدو با ثبات نسبی ایجاد شده در عراق رایزنیهای مجدد برای اجرای این کار آغاز و قول مساعد نیز از سوی مسئولین عراقی داده شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تلاش جهت تشکیل صندوق بین‌المللی منطقه برای مقابله با گرد و غبار خبر داد و گفت: از آنجا که این پدیده مشکلاتی برای کشورهای این منطقه به وجود آورده است در تلاش هستیم با ایجاد این صندوق بتوانیم اقدامات بین المللی نیز داشته باشیم.

ابتکار در خصوص اقدامات کوتاه مدت در زمینه مقابله با پدیده گرد وغبار گفت: می توانیم با توجه به دستورالعمل محیط زیست و بهداشت از طریق اطلاع رسانی به موقع، وقوع این پدیده از طریق هواشناسی و توزیع ماسک، عدم خروج از منزل در زمان گردوغبار و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی را مد نظر قرار دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اهمیت تالاب در کاهش ریزگرها به بازگشایی دایک‌های ایجاد شده توسط شرکت نفت بر روی قمستهای مختلف تالاب خبر داد وگفت: با بازشدن این دریچه ها قسمتهای خشک تالاب که برای فعالیتهای نفتی خشک شده بود مجددا آبگیری شده که این امر در کاهش پدیده گرد وغبار در منطقه موثر می باشد.

ابتکار استفاده از مالچ بیولوژیک را یکی از اقدامات موثر در زمینه کنترل بیابان دانست و گفت: اینگونه مالچ ها به گیاه امکان رشد وجلوگیری از فرسایش را می دهند و از جوامع و مردم منطقه خواست تا در حرکتهای اجتماعی در زمینه توسعه فضای سبز و درختکاری مشارکت کنند.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست، معاون رئیس جمهور در پایان سخنان خود به مردم استان قول داد که بصورت جدی پیگیر مشکلات گردوغبار استان است و در آینده نزدیک نیز به منظور بررسی بیشتر موضوع خود و همکاران به استان سفرخواهد کرد.


  اخباراجتماعی  - ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------