بطحایی: موضوع بستن مدارس خارج از کشور صحت ندارد



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وزیر آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش گفت: خبری به صورت کذب پخش شد مبنی بر اینکه این وزارتخانه درصدد بستن مدارس خارج از کشور است که من اعلام می کنم این موضوع صحت ندارد.

 به گزارش ایرنا، «سید محمد بطحایی» در حاشیه گردهمایی سرپرستان مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال جاری با وجود مشکلات منابع ارزی، با تغییر برخی روش‌های اداره مدارس در خارج از کشور و بهره گیری از ظرفیت‌های محلی، تلاش شد مدارس همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و هر چند اعتبارات ارزی کاهش یافته اما دانش آموزان بیشتری در خارج از کشور زیر پوشش قرار دارند.

 

طبق گزارش ها، اکنون 114 مدرسه در 84 شهر در قالب 54 کشور با حدود 14 هزار دانش‌آموز مشغول به فعالیت هستند.

 

وی با بیان اینکه برای سال آینده برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد و تلاش می شود مدارس جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایگاه مهم فرهنگی در خارج از کشور مسدود نشود، ادامه داد: سعی بر این است تعداد دانش آموزان کاهش پیدا نکند تا ایرانیان مقیم خارج از کشور بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وزارتخانه نیز همانند دیگر بخش ها دچار محدودیت منابع ارزی شده است، عنوان کرد: تعداد معلمان اعزامی کاهش یافته و به جای آن از نیروهای محلی استفاده شده است و معلمان ایرانی متخصص مدارس که از نظر صلاحیت‌های اخلاقی گزینش شده‌اند، به اشتغال ادامه می‌دهند.

 

به گفته بطحایی در سال‌های گذشته 407 نفر نیرو در مدارس خارج از کشور فعالیت داشتند که این تعداد اکنون به 276 نفر کاهش یافته و بر اساس هدف گذاری این تعداد سال آینده به 150 نفر می رسد و از روش‌های دیگری برای جایگزینی معلمان استفاده می‌کنیم.

 

وی میزان مطالبات سال 97 معلمان خارج از کشور را حدود 60 میلیارد تومان ذکر کرد که به دلیل تخصیص نیافتن، پرداخت آن به امسال موکول شده است و گفت: بخشی از مطالبات پرداخت شده و بخش دیگر نیز به زودی پرداخت خواهد شد.

 

وزیر آموزش و پرورش علت این تاخیر در پرداخت ها را تغییر نرخ ارز و تبدیل ریال به ارز با نرخ نیمایی اعلام کرد و یادآورشد: مشکل دیگر در پرداخت مطالبات معلمان مدارس خارج از کشور، مبادلات بانکی بود زیرا در مواقعی که ما ارز و ریال داشتیم انتقال وجه با مشکل مواجه بود.

 

بطحایی درباره مطالبات معلمان داخل کشور نیز گفت: خزانه برای تخصیص 600 میلیارد تومان اعتبار آمادگی دارد و همانطور که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد بخش عمده این مبلغ برای حق‌التدریس معلمان است زیرا حدود یک سال می‌گذرد که پولی برای حق‌التدریسی ها پرداخت نشده است.

 

وی اضافه کرد: بخشی از اعتبار تخصیص یافته حق‌الزحمه امتحانات و مطالبات خارج از کشور است که پرداخت خواهد شد و پرداخت مطالبات نیروهای خرید خدمات نیز جزو مطالباتی است که از این اعتبار و به مرور پرداخت خواهد شد.

 

** امتحانات دانش آموزان سیل زده در 3 نوبت برگزار می شود

وزیر آموزش و پرورش در تشریح زمان برگزاری امتحانات در مناطق سیل‌زده نیز گفت: با مصوبه‌ای که ابلاغ شد امتحانات دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده و پایه دوازدهم در سه نوبت خرداد، تیر و شهریورماه برگزار می شود و در هر نوبتی که دانش آموزان نمرات قابل قبول کسب کنند، به عنوان قبولی خرداد ماه تلقی خواهد شد.

 

به گفته بطحایی در 12 منطقه استان خوزستان هنوز امکان راه‌اندازی کلاس‌ها فراهم نشده یا مدارس در اختیار هموطنان سیل‌زده برای اسکان قرار دارد؛ بنابراین در این مناطق ما امتحانات پایانی سال تحصیلی تا همان قسمتی که دانش‌آموزان درس خوانده‌اند، گرفته می شود.

 

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری طی روزهای اخیر بارها درباره تعیین تکلیف وضعیت دانش‌آموزان سیل زده به بنده تاکید کرده است، افزود: درصددیم فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در مناطق سیل‌زده گسترش دهیم و همچنین کلاس‌های جبرانی در خوزستان با استفاده از فضاهای موقت مانند کانکس یا چادر و همچنین اعزام معلمان برگزار شود.

 

** با هر نوع برگزاری آزمون به جز امتحانات پایان ترم برخورد می شود

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه با هر تخلفی در زمینه برگزاری امتحان و آزمون به‌ جز پایان ترم برخورد می‌شود، گفت: اگر گزارش تخلف مدیر مدرسه‌ای در این زمینه به دست ما برسد حتما با شدت با آن برخورد خواهیم کرد.

 

بطحایی با اشاره به اینکه برگزاری این نوع آزمون‌ها را برای دانش‌آموزان سم می‌دانیم و این آزمون‌ها در فرایند تربیت دانش‌آموزان اختلال جدی وارد می‌کند، ادامه داد: تاکنون در همین زمینه مدیران برخی مدارس لغو ابلاغ شده‌اند و همچنین رئیس منطقه‌ای از آموزش و پرورش به دلیل ضعف در نظارت برکنار شد، بنابراین اگر در مدارس تخلفی صورت گرفته و گزارش شود برابر ضوابط اقدام خواهیم کرد.

 

وی افزود: بررسی‌ها، پژوهش‌ها و نظارت‌ها نشان می‌دهد روش ارزشیابی توصیفی تاکنون موفق بوده و باید موانع در این رابطه برطرف شود زیرا در کلاسی که با تراکم 40 تا 45 نفری دانش آموزان، برگزاری آزمون توصیفی بسیار دشوار است و ما باید این سرانه را کاهش دهیم.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که در سال تحصیلی آینده میانگین تعداد افراد کلاس‌ها در مناطق با تراکم بالا کاهش می یابد، گفت: اما همچنان بر ارزشیابی توصیفی مُصر هستیم و معتقدیم اگر موانع در این زمینه رفع شود این اقدام به ویژه در دوره ابتدایی بسیار مناسب خواهد بود.

 

گردهمایی دو روزه سرپرستان مدارس خارج از کشور که با هدف بررسی چالش‌های پیش روی این مدارس از 27 فروردین ماه برگزار شده است، امروز به کار خود پایان می دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------