زاینده‌رود عرصه تاخت و تاز تصمیمات/اما و اگرهای آخرین زمان جریان زاینده‌رود



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,زاینده‌رود
اگرچه اواخر شهریور ماه معاون عمرانی استانداری اصفهان آخرین زمان جریان زاینده رود را ۱۲ مهر ماه اعلام کرده بود، اما اواخر هفته گذشته به یک باره این تصمیم تغییر و قرار شد خروجی سد زاینده رود از پنجم مهر ماه کاهش یافته، اما گویا اعتراضات کشاورزان مانع این تصمیم شده است.

به گزارش ایسنا، اگرچه معاون شرکت آب منطقه‌ای در شهریورماه، آخرین مهلت تحویل آب کشت تابستانه یا بهاره را اواخر شهریور اعلام کرده بود، اما در جلسه‌ای که ۲۳ شهریورماه با حضور نمایندگان کشاورزان، مسئولان آب منطقه‌ای و استانداری برگزار شده بود، تصمیم بر آن شد به‌منظور آبیاری مزارع شرق و غرب استان، توزیع آب از سد زاینده‌رود تا دوازدهم مهر ادامه یابد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اعلام کرده بود که در این مدت خروجی سد زاینده‌رود از ۸۰ به ۶۰ مترمکعب بر ثانیه کاهش می‌یابد، همچنین این تصمیم بنا به درخواست کشاورزان مبنی بر نیاز محصولات زراعی استان به آب، با توجه به آغاز دیرهنگام کشت در تابستان بوده است.

 

بااین‌وجود پنجشنبه هفته گذشته دوباره در شبکه‌های اجتماعی خبری به نقل از معاون عمرانی استاندار منتشر شد که خروجی سد زاینده‌رود از جمعه پنجم مهرماه کاهش می‌یابد و آب در حد نیاز بخش‌های آشامیدنی، صنعت و حفظ سازه سد رها می‌شود.

 

غلامی در توضیح این موضوع، اعلام کرد که قرار بود تا ۲۰ شهریور آب در زاینده‌رود جاری باشد، اما آب سد، به حدی رسیده که ممکن است برای کشت پاییزه مشکل ایجاد شود، بنابراین به این جمع‌بندی رسیدیم که آب سد از پنجم مهرماه بسته شود، در غیر این صورت با ذخیره کمتر از ۵۰۰ میلیون مترمکعبی سد، کشت پاییزه با خطر مواجه می‌شود.

 

همچنین در شبکه‌های اجتماعی به نقل از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفته شد که براساس رایزنی‌های انجام شده تا پنجم مهر آب تنها برای اصفهان و کانال آبشار در جریان است و آب برای غرب و رودشت بسته می‌شود و تا هشتم آب در اصفهان و کانال‌های آبشار جاری خواهد بود.

 

به گفته مسعود میرمحمدصادقی، آب سد زاینده‌رود هشتم مهرماه برای کشاورزی بسته خواهد شد و آب در قسمت مرکزی و شهر اصفهان در این رودخانه جاری خواهد بود.

 

اما صبح امروز شنبه نیز مسعود میرمحمدصادقی در پیگیری خبرنگار ایسنا برای اطلاع از جزئیات این تصمیم، حاضر به مصاحبه نشد.

 

البته عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان دراین‌باره به خبرنگار ایسنا، گفت: با تغییر نظر استانداری اصفهان قرار شد تحویل آب از زاینده‌رود برای غرب اصفهان از ۵ مهرماه و برای شرق اصفهان از هشتم مهرماه قطع شد، اما کشاورزان با توجه به تصمیمات قبلی که تا ۱۲ مهرماه برنامه‌ریزی کرده بودند، نسبت به این تصمیم اعتراض کردند.

 

حسین محمدرضایی اظهار کرد: در این خصوص روز گذشته بازدید مشترکی بین جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه و صنف کشاورزان از منطقه شرق اصفهان انجام و قرار شد حداقل تا نیمه مهرماه (۱۵ مهر) زاینده‌رود برای کشت کشاورزان جاری باشد.

 

وی در خصوص دلایل تغییر تصمیم استانداری اصفهان نسبت به آخرین زمان جریان زاینده‌رود از ۱۲ به ۵ مهرماه، گفت: این اتفاق به دلیل مخالفت آقای احسانی- مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود صورت گرفت، چراکه وی از باز بودن زاینده‌رود در مهرماه انتقاد کرده بود، درحالی‌که نمی‌توان کشت را نیمه‌کاره رها کرد.

 

عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان تصریح کرد: به‌طورقطع آقای احسانی مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود نمی‌تواند از تهران و راه دور برای زاینده‌رود و کشاورزان تصمیم بگیرد، بلکه باید بعد از حضور در اصفهان و بازدید میدانی از مزارع کشاورزان برای آخرین زمان بازگشایی زاینده‌رود تصمیم بگیرد.

 

وی با بیان اینکه کشاورزان اصفهانی از قبل برای توزیع آب تا نیمه مهرماه برنامه‌ریزی کرده بودند، تأکید کرد: اگر آب زودتر از این تاریخ بسته شود کشاورزان با مشکل مواجه خواهند شد.

 

محمدرضایی در خصوص کشت پاییزه کشاورزان اصفهان در سال آبی جدید، اظهار کرد: به‌طورمعمول باید یک ماه بعد از کشت تابستانه، جهت کشت غله آب دوباره رهاسازی شود.

 

با پیگیری‌های صورت گرفته، گویا روز گذشته خروجی سد زاینده‌رود بنا بر آنچه معاون استاندار اعلام کرده بود کاهش نیافته و امروز صبح در استانداری جلسه‌ای برای تعیین تکلیف آخرین زمان تحویل حقابه کشاورزان شرق و غرب اصفهان و اتمام کشت پاییزه سال آبی گذشته تصمیم گرفته می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------