هنوز برخی از دانش‌آموزان کتب درسی ندارند؟!



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,کتب درسی
با توجه به گذشتن نیمی از مهرماه و آغاز سال تحصیلی، برخی از دانش‌آموزان مبتلا به تب بی‌کتابی شده‌اند. 

به گزارش ایسنا، با توجه به گذشتن نیمی از مهرماه و آغاز سال تحصیلی برخی از دانش‌آموزان هنوز کتاب درسی ندارند و علی‌رغم اینکه در سامانه هم ثبت‌نام کردند ولی بعضی از دانش‌آموزان و همچنین اولیای آنان، مبتلای تب بی کتابی شده‌اند و حتی برخی معلمان، دانش آموزان را به دریافت نسخه های الکترونیکی راهنمایی کرده‌اند.

 

طبق گزارش‌های میدانی و صحبت با اولیای برخی از دانش‌آموزان، اغلب دانش‌آموزان پایه دهم در رشته  انسانی با مشکل نبود یا نقص کتب درسی مواجه هستند که در ادامه مصاحبه با کارشناس کتب درسی اداره کل آموزش و پرورش گیلان را می‌خوانید.

 

علی اصغر صیامی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص توزیع کتب درسی مقاطع مختلف تحصیلی در گیلان، اظهار کرد: در پایه اول ابتدایی که پیش‌بینی ثبت‌نام حدود ۳۲ هزار و ۹۴۰ دانش‌آموز را داشتیم و بر اساس همین پیش بینی، کتاب از تهران دریافت کردیم اما تاکنون ۳۱ هزار و ۴۲۱ دانش‌آموز پایه اولی ثبت‌نام و کتاب دریافت کرده‌اند و باید مازاد کتب دریافتی را به تهران بازگردانیم.

 

وی افزود: در دیگر پایه‌های تحصیلی مقطع ابتدایی کسری کتاب نداریم و اگر موردی باشد مشکل از بخش توزیع است که دقت و نظارت مدیران مدارس را می‌طلبد.

 

صیامی با بیان اینکه کتب درسی متوسطه اول در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم در بازار توزیع شده، گفت: تاکنون هیچگونه گزارش مبنی بر کسری کتاب مقطع متوسطه اول در هیچ نقطه استان گزارش نشده است.

 

ثبت‌نام بیش از انتظار در رشته علوم انسانی

 

وی در خصوص کمبود کتب درسی در پایه دهم متوسط دوم گفت: در پایه دهم برای رشته انسانی پیش‌بینی ثبت‌نام ۸۰۵۰ دانش‌آموز را داشتیم که تاکنون ۸ هزار و ۶۴۰ نفر در این رشته و مقطع ثبت‌نام کرده‌اند و بیشترین کسری را هم در این بخش داریم.

 

این کارشناس کتب درسی اداره کل آموزش و پرورش گیلان افزود: در رشته علوم تجربی ۷۲۰۰ ثبت نامی پیش بینی کرده بودیم که ۶۵۳۴ نفر ثبت‌نامی داشتیم و در این پایه و رشته تحصیلی هم کسری کتاب درسی گزارش نشده است. علاوه بر این در رشته ریاضی هم پیش‌بینی ثبت‌نام دو هزار و ۸۰ دانش‌آموز را داشتیم که تاکنون ۱۸۳۱ نفر ثبت‌نام شده‌اند و در این رشته هم مشکل کمبود کتاب گزارش نشده است.

 

صیامی در پاسخ به علت کسری کتاب و تطابق نداشتن پیش‌بینی با تعداد ثبت نامی‌ها در رشته علوم انسانی، گفت: با توجه به گرایش خانواده‌ها به رشته علوم انسانی و افزایش پذیرش رشته تربیت معلم، امسال ۶۰۰ دوره(دانش‌آموز) بیشتر از پیش‌بینی‌ اولیه در رشته علوم انسانی ثبت‌نام کردند که به همین دلیل با کمبود کتب درسی در این رشته مواجه شدیم.

 

وی اضافه کرد: تاکنون ۴۰۰ دوره کتب درسی دانش‌آموزان پایه دهم رشته انسانی تامین شده که باید ۲۰۰ دوره دیگر نیز تامین شود، البته این آمار فقط متعلق به ثبت‌نامی‌های مازاد است که غیر از اینها باید آمار تغییر رشته‌ای‌ها را هم به آمار کسری مذکور افزود.

 

این کارشناس کتب درسی اداره کل آموزش و پرورش گیلان تصریح کرد: دانش‌آموزان پس از ثبت‌نام در سامانه صدور حواله کتب، به رشته اول می‌شناسیم که بنابر گزارش ثبت‌نام در سامانه، کتب درسی تهیه و توزیع می‌شود که بیشترین چالش را با دانش‌آموزان تغییر رشته‌ای داریم.

 

صیامی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا پایان هفته مشکل کمبود کتب درسی در استان حل شود، گفت: مشکل دیگری که داریم دیر ثبت‌نام کردن برخی از دانش‌آموزان است زیرا از چهار مهر ماه تا امروز فقط دو هزار دانش‌آموز جدیدالثبت‌نام در پایه دهم در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش داشتیم.

 

ثبت‌نام دیر هنگام و تغییر رشته از دیگر چالش‌های کمبود کتب درسی

 

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز برخی خانواده‌ها و مدیران مدارس به این یقین نرسیده‌اند که ثبت‌نام دانش‌آموزان اینترنتی شده و طبق ثبت‌نام‌های انجام شده کتب تهیه، چاپ و توزیع می‌شود، گفت: دیر اقدام کردن برای ثبت‌نام از دیگر مشکلاتی است که با آن درگیر هستیم.

 

این کارشناس کتب درسی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه ۶۰ شاخه تحصیلی متنوع در رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش داریم، تصریح کرد: امسال برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش ۳۱ هزار و ۵۰۰ ثبت‌نامی برآورد کرده بودیم که دو هزار دانش‌آموز پس از ثبت‌نام و دریافت کتاب تغییر رشته داده‌اند که کتب آنان باید برگشت داده شود و کتب رشته تحصیلی جدید برایشان تهیه شود.

 

توزیع برخی کتب درسی چاپ ۹۷ در مدارس بلامانع است

 

وی در پاسخ به این سوال که «چرا برخی کتب درسی تالیف سال ۹۷ در مدارس توزیع شده‌اند؟»، گفت: بنابر بررسی‌های انجام شده توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و مولفین، برخی کتب در بعضی از رشته‌ها که امسال نسبت به سال گذشته تغییراتی نداشتند، توزیع‌شان در مدارس بلامانع است و مشکلی ندارد.

 

صیامی در پاسخ به این سوال که «توزیع کتب درسی توسط بازار آزاد بهتر نبود؟»، گفت: کتبی که توسط آموزش و پرورش با نرخ تقریبی ۵۰ هزار تومان توزیع می‌ شود در بازار آزاد به نرخ ۲۸۰ هزار تومان توزیع می‌شود. کتب بازار آزاد با سود ۱۷ درصد در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد اما الان ادارات با سود شش درصد توزیع می‌کنند که این سود هم صرف هزینه کاربری و حمل و نقل می‌شود.

 

این کارشناس کتب درسی اداره کل آموزش و پرورش گیلان بیان کرد: مقطع متوسطه اول هم از سال بعد توسط ادارات آموزش و پرورش توزیع می‌شود، زیرا با توجه به واردات کاغذ و جلوگیری از هزینه‌های مازاد در چرخه چاپ و نشر این روش کم هزینه‌تر است.

 

وی در پاسخ به این سوال که «چرا در برخی مدارس کتب به صورت ناقص توزیع شده است؟» خاطرنشان کرد: برخی دروس عمومی که در رشته‌های تحصیلی مختلف، مشترک است از محل کتب مازاد، بین دانش‌آموزان توزیع شده تا کتب تخصصی آنان برسد. به همین دلیل برخی دانش‌آموزان فقط کتب عمومی را تحویل گرفته‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------