جنوب سیستان بی‌صدا غرق شد



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سیل سیستان

 

در روزهایی که اخبار رسانه‌های کشور تحت تاثیر سقوط هواپیمای بوئینگ و جان باختن ۱۷۶ نفر سرنشین این پرواز هستند، بارندگی شدید از عصر جمعه در جنوب و جنوب شرقی کشور، باعث طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل ویرانگر در استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان شد و هزاران نفر از مردم این استان‌های را آواره کرد. تا کنون سه نفر در این حوادث طبیعی جان خود را از دست داده‌‌اند و بسیاری از منازل روستایی و راه‌های موصلاتی نابود شده‌اند. همان‌طور که مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور می‌گوید: متاسفانه تاکنون سه نفر در استان‌های درگیر سیل جان باختند و چهار نفر نیز مصدوم شدند.

 

یکی از این افراد در استان سیستان و بلوچستان غرق شده است، در استان هرمزگان نیز یک تن به علت غرق شدن در رودخانه و یک نفر به علت ریزش آوار در روستای حاجی آباد جان خود را از دست داده است، همچنین تیم های اورژانس ۲۴ خانم باردار را به مراکز درمانی انتقال داده‌اند. در استان هرمزگان هم شماری از شهرهای این استان از جمله بندرلنگه، بندرعباس، قشم، میناب دچار سیل و آبگرفتگی شده‌اند. شهرستان‌های خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در استان سیستان و بلوچستان در محاصره سیل قرار دارند و ارتفاع آب در برخی مناطق تا کمر است.

 

عباسعلي ارجمندي، مديرکل مديريت بحران استان سيستان و بلوچستان درباره آخرين وضعيت سيل در استان سيستان و بلوچستان به «آرمان ملي» گفت: سازمان هواشناسي هشدار داده بود که از روز جمعه باران‌هاي سيل آسا در جنوب و جنوب شرق کشور آغاز مي‌شود و اين آمادگي را داشتيم که به مردم کمک‌رساني کنيم و از همان زمان اطلاع رساني‌ها در اين رابطه انجام شده بود، ولي حجم بارش‌ها و طغيان رودخانه‌ها در حدي است که چند روستا زير آب رفته و به زيرساخت‌هاي کشاورزي، راه‌هاي جاده‌اي، احشام و ... خسارت جدي وارد شده است.

 

350 راه روستايي و محورهاي مواصلاتي کاملا قطع شده و در واقع از بين رفته است، همچنين 120روستا برق‌شان قطع است. اين حجم از بارندگي در 30 سال اخير بي‌سابقه بوده و حدود 850 نفر جامانده و گرفتار در سيلاب توسط دستگاه‌هاي امدادي و نيروهاي مردمي نجات يافته‌اند، همچنين 200 دستگاه خودرو در سيلاب گرفتار شده بودند که رهاسازي و به اماکن امن منتقل شده‌اند.

 

وي در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه تلفات دامي خسارت چنداني نداشتيم، اما بيشترين خسارت‌ها در حوزه کشاورزي و زيرساخت‌هاي روستايي است. ارزيابي‌ها از همان لحظات اوليه در مناطقي که دچار خسارت شدند مستقر هستند و به محض فروکش کردن آب، تيم‌هاي ارزيابي خسارت‌ها را برآورد خواهند کرد. بنياد مسکن هم در حوزه روستايي کار خود را شروع کرده و در حوزه راهداري هم تمام توان را به کار گرفته‌ايم تا حداقل مسيرهاي روستايي را بتوانيم بازگشايي کنيم.

 

اسکان اضطراري 327 نفر در سيل

رسول راشکي، مديرعامل جمعيت هلال احمر استان سيستان و بلوچستان نيز از فعاليت 104 تيم عملياتي براي امدادرساني به متاثران از سيل و آبگرفتگي در اين استان خبر داد و اعلام کرد: در 72 ساعت گذشته به يک‌هزار و 248 نفر امدادرساني شده است. ساکنان 13 شهرستان ايرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سيب و سوران، فنوج، کنارک، ميرجاوه، نيکشهر و هيرمند متاثر از سيل و آبگرفتگي بوده‌اند و به يک‌هزار و 248 نفر امدادرساني شده است. 521 امدادگر و نجاتگر در قالب 104 تيم عملياتي در حال امدادرساني به هموطنان در استان سيستان و بلوچستان هستند و در اين مدت به ساکنان 40 شهر و روستا امدادرساني شده و 327 نفر اضطراري اسکان داده شدند.

 

متاسفانه بر اثر وقوع سيل يک نفر در راسک مفقود شده است. مديرعامل جمعيت هلال احمر استان همچنين گفت: چهار زن باردار در روستاي وشنام شهرستان کنار، روستاي غمداد شهرستان ميرجاوه، روستاي مخت شهرستان نيکشهر و روستاي دومک از شهرستان زاهدان در سيلاب گرفتار شدند که توسط 4 تيم عملياتي امداد و نجات به همراه آمبولانس به مراکز درماني انتقال داده شدند.

 

فراخوان اعزام تشکل‌هاي جوانان

طي روز گذشته با توجه به حجم خسارت‌ها به استان سيستان و بلوچستان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان طي فراخواني از تشکل‌ها خواسته که جوانان براي کمک به مناطق سيل زده عازم شوند. محمد مهدي تندگويان، معاون وزير ورزش در اين باره گفته است: اين فراخوان در شبکه امداد و نجات تشکل هاي کل کشور با حضور مستمر اعضاي تشکل ها در منطقه و تهيه کالاي مورد نياز و تامين منابع مالي در امدادرساني به مردم سيل زده صورت خواهد گرفت. وي با اشاره به حضور تيم قايقراني در اين مناطق يادآور شد: اين تيم از استان گلستان به منطقه سيستان و بلوچستان عازم شده‌اند و تصور مي کنيم با توجه به دسترسي دشوار به اين مناطق، حضور تيم هاي قايقراني موثر باشد.

 

رئيس سازمان مديريت بحران کشور نيز از جبران خسارات وارده به سيل‌زدگان اخير در استان سيستان و بلوچستان خبر داد. اسماعيل نجار اظهار کرد: ساکنان 13 شهرستان ايرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سيب و سوران، فنوج، کنارک، ميرجاوه، نيکشهر و هيرمند متاثر از سيل و آبگرفتگي بوده‌اند و براثر بارش‌هاي شديد شاهد سرريز شدن دو سد پيشين و زيردان در جنوب اين استان بوده ايم که ساکنان پايين دست اين سدها براي جلوگيري از خطرات احتمالي تخليه و به محل هاي امن و کم خطر منتقل شده‌اند.

 

روستاهاي کرمان در محاصره سيل

شرايط کرمان نيز بهتر از سيستان و بلوچستان نيست و تا لحظه تنظيم اين گزارش، 46 روستاي اين استان در محاصره سيلاب و برف قرار دارند و به علت طغيان رودخانه جگين و رودخانه گابريک پنج روستاي شهرستان جاسک (حصار، هنگستان، سورگلم، ديول و گنجک) تخليه شده است. مجيد سعيدي، مديرکل مديريت بحران استان کرمان درباره آخرين وضعيت سيلاب در اين استان گفت: طي دو روز گذشته (شنبه و يکشنبه) راه ارتباطي 363 روستا قطع شده بود که خوشبختانه توانستيم راه ارتباطي 271 روستا را باز کنيم. تعدادي از روستاها نيز در مناطق کوهستاني هستند که با توجه به بارش سنگين برف راه‌هاي ارتباطي اين روستاها قطع شده و دسترسي به آنها امکانپذير نيست.

 

95 روستا در محاصره سيلاب بودند که در حال حاضر تنها 6 روستا در محاصره سيلاب هستند و در بقيه موارد روان‌آب‌ها را توانستيم منحرف کنيم. همچنين 56 روستا در محاصره برف بودند که همچنان 40 روستا در محاصره برف قرار دارند و امکان دسترسي به آنها وجود ندارد. بيش از يکصد روستا در اين مدت برق‌شان قطع شده بود که در حال حاضر 21 روستا فاقد برق هستند. خسارت‌هاي زيادي به بخش‌هاي کشاورزي اعم زراعي، باغي و گلخانه‌اي وارد شده است. همچنين در خطوط انتقال برق، آب و تاسيسات مربوط به آن مشکل ايجاد شده است و بسياري از راه‌هاي روستايي و عشايري دچار تخريب شده‌اند.

 

 

آرمان ملی/ منیره چگینی 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------