اختلاف داغ سازمان ها بر سر منشا بوی بد تهران



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, منشا بوی بد تهران
اختلاف داغ سازمان هاه بر سر منشا بوی بد تهراندر حالی رییس سازمان محیط زیست، دلیل بوی بد در تهران را مصرف مازوت در نیروگاه‌ها می‌داند که این موضوع از سوی وزارتخانه‌های نفت و نیرو رد می‌شود. 

یک سال پیش بود که انتشار بوی بد در تهران خبر ساز شد، موضوعی که البته هیچ‌گاه جواب روشنی برای علت آن داده نشد. امسال نیز درست در همان زمان، دوباره بوی بد مهمان تهرانی‌ها شد، ‌اینبار اما از فاضلاب گرفته تا آراد کوه در جنوب شهر تهران،‌ نقش متهم را بازی کردند.

 

حالا اما رییس سازمان محیط زیست معتقد است که ناتوانی در صادرات مازوت از یک سو و مازاد تولید در پالایشگاه‌ها از سوی دیگر باعث شده نیروگاه‌ها به مصرف این سوخت «ارزان» رو بیاورند.

 

وی تاکید کرده از آنجا که پیش‌تر منشا بوی نامطبوع در تهران، افزایش گاز گوگرد اعلام شده بود، ‌اکنون نیز تایید مصرف مازوت در نیروگاه‌ها به جای گاز مشخص می‌کند که افزایش ناگهانی و شدید آلاینده‌های بدبو به ماجرای سوخت مربوط است.

 

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که مازوت در مقایسه با گاز طبیعی سوخت گرانی به حساب می‌آید و حتی قیمت تمام شده تولید برق را نیز افزایش می‌دهد.

 

از سوی دیگر،‌ استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها به چند هفته گذشته مربوط می‌شود،‌ در حالی که انتشار بوی بد در تهران سال گذشته نیز وجود داشته و از چند ماه گذشته نیز این موضوع تکرار شده است.

 

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تاکید کرده که ناتوانی در صادرات نداریم و حتی مشتریان برای خرید فرآورده‌های نفتی ایران صف کشیده‌اند.

 

«حمید قاسمی ده چشمه» گفته که مازوت نمی‌تواند علت بوی بد در تهران باشد زیرا این بو مربوط به سه ماه پیش است اما افزایش مصرف گاز در بخش خانگی کمتر از یک ماه پیش اتفاق افتاده است.

 

همچنین وزیر نیرو در این رابطه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفته تایید نمی‌کند که بوی بد تهران به دلیل مصرف مازوت در نیروگاه‌ها باشد.

 

«رضا اردکانیان» ادامه داد که در حالت عادی بیش از ۹۰ درصد از سوخت نیروگاه‌ها با گاز طبیعی تامین می‌شود اما با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی،‌ سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها،‌ صنایع و حتی صادرات محدود می‌شود.

 

به گفته وزیر نیرو،‌ تعهد وزارت نفت برای تامین گاز خانگی ۵۲۰ میلیون متر مکعب در روز است اما در شرایط فعلی مصرف گاز به بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی رسیده است و مازاد این مصرف از سایر بخش‌ها تامین می‌شود.

 

اطلاعیه شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز نشان می‌دهد، با توجه به اینکه قریب به اتفاق مناطق کشور از شبکه گاز طبیعی بهره‌مند هستند مصارف خانگی این نوع سوخت در فصل زمستان بسیار بالاست و سیاست کشور نیز اولویت مصرف خانگی است و مازاد تولید گاز به صنایع مختلف و نیروگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

 

این اطلاعیه ادامه می‌دهد که تحت شرایط فعلی در این فصل مصارف سوخت نیروگاه‌ها برای تامین کامل نیاز مصرف شبکه ۱۷۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی است که با توجه به وجود سرمای قابل توجه در اغلب نقاط کشور و افزایش مصرف خانگی گاز طبیعی به حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب امکان تحویل گاز به نیروگاه‌ها در حد ۷۰ میلیون مترمکعب در روز فراهم است و بقیه سوخت مورد نیاز باید توسط سوخت مایع تامین شود. سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها در برخی نیروگاه‌ها از طریق خط لوله و بیشتر از طریق تانکرهای جاده پیما تامین می‌شود.

 

در بند دیگر این اطلاعیه آمده که به دلیل رعایت مسایل زیست محیطی مصرف نفت گاز بر نفت کوره ارجح است، اما با توجه به مصارف قابل توجه نفت گاز در بخش حمل و نقل، صنایع و کشاورزی و همچنین سقف تولید این نوع سوخت در کشور و موجودی مخازن نیروگاه‌ها و انبارهای شرکت پخش، امکان مصرف بیش از ۶۵ تا ۷۰ میلیون لیتر در روز وجود ندارد. بدیهی است که جهت تامین کامل نیاز مصرف شبکه سراسری بقیه سوخت مورد نیاز بایستی توسط نفت کوره تامین شود در غیر اینصورت اعمال خاموشی به مشترکین برق اجتناب ناپذیر است.

 

با توجه به این آمار در حال حاضر حدود ۳۵ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------