رونق آپارتمان‌ها و مکان‌های غیرمجاز به دلیل تعطیلی طولانی هتل‌ها/ در هتل‌های تهران حدود 70 درصد نیروها تعدیل شده‌اند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,
محمدعلی فرخ‌مهر می‌گوید: باتوجه به بازگشایی ادارات می‌توان با اجرای پروتکل‌های بهداشتی هتل‌ها را بازگشایی کرد. 

 محمدعلی فرخ‌مهر (رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های تهران) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به وضعیت امروز هتل‌ها در تهران گفت: زیان‌دهی هتل‌ها در تهران از سال 98 آغاز شد و مسائلی همچون تشدید تحریم‌ها، کاهش مسافران خارجی و افزایش تورم باعث کاهش سود هتل‌ها در تهران شد.

 

وی ادامه داد: قبل از اپیدمی کرونا، زیان‌دهی هتل‌ها آغاز شده و ظرفیت اشغال هتل‌ها به 35 الی 40 درصد رسیده بود. وقتی ظرفیت اشغال هتلی به زیر 50 درصد برسد، یعنی هتل‌دار متضرر شده است.

 

فرخ‌مهر اظهار داشت: با پیدا شدن کرونا و گسترش آن، تعطیلی هتل‌ها و زیان‌دهی آنها به 100درصد رسید و امروز هتل‌ها کاملا تعطیل هستند چراکه جزو شغل‌های پرخطر اعلام شده‌اند.

 

رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های تهران ادامه داد: تا قبل از کرونا، ظرفیت هتل‌ها در حداقل‌ترین شرایط خود حدود 35 الی 40 درصد بود اما امروز این ظرفیت به صفر رسیده است.

 

وی افزود: این مسئله باعث شد تا هتل‌داران درباره تعدیل نیرو و پرسنل خود تصمیماتی بگیرند و امروز وضعیت هتل‌ها آنقدر خطرناک است که در مرز ورشکستگی قرار دارند.

 

فرخ‌مهر ادامه داد: منهای هتل‌های دولتی که دستگاه‌های دولتی از آنها حمایت می‌کنند، به صورت میانگین در بخش خصوصی و در هتل‌های تهران حدود 70 درصد نیروها تعدیل شده‌اند و به سر کار خود بازنگشته‌اند. البته قرارداد بخشی از این نیروها تمام شده بوده و همچنین برخی دیگر از نیروها که از شهرستان می‌آمدند، به دلیل کرونا در تهران بازنگشتند و در شهر خود ماندند.

 

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی تورها به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که به دلیل آنکه بخشی از پول تور را به هتل داده‌اند نمی‌توانند پول مشتریان خود را عودت بدهند، گفت: در تهران و هتل‌های تهران چنین چیزی وجود ندارد زیرا تهران در ایام عید نوروز اصلا توریست‌پذیر نیست و بیشتر مسافران در ایام عید نوروز از تهران خارج می‌شوند اما کسانی که در تهران هتل‌ها را برای جشن عروسی، مراسم، همایش‌ها و غیره اجاره کرده بودند و مراسم آنها لغو شده است، تمامی پول خود را پس گرفته‌اند و اگر کسی ادعایی دارد که هتل به او پول نداده است، می‌تواند به من مراجعه کند.

 

فرخ‌مهر با اشاره به برنامه‌های دولت برای حل مشکلات هتل‌داران بعد از کرونا گفت: هر طرح و برنامه‌ای همچون تعطیل کردن برای رفتن به سفر یا طرح‌های دیگر منوط به وضعیت اقتصاد مردم است زیرا سفر نیاز به پول دارد. امروز بسیاری از مردم در تهیه پول نان نیز با مشکلاتی مواجه هستند چه برسد که بخواهند به سفر فکر کنند اما با این حال نیز مشکل صنعت هتل‌داری به خصوص در تهران با حضور مهمانان داخلی حل نمی‌شود زیرا بیش از 70 درصد مهمانان در هتل‌های تهران تجار، بیزینس‌من و مهمانان خارجی هستند و گروهی دیگر از مهمانان نیز مهمان‌های دولت و شخصیت‌های سیاسی هستند و هرچه روابط بین‌المللی دولت قوی‌تر باشد حضور مهمانان در تهران بیشتر است در نتیجه ضریب اشغال هتل‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل اجرای برنامه‌هایی همچون ایجاد تعطیلات برای گردشگری و یا برنامه‌هایی از این دست برای هتل‌‌های تهران تاثیر آنچنانی ندارد.

 

وی با اشاره به وامی که دولت برای هتل‌داران در نظر گرفته است، گفت: دولت اعلام کرده قرار است به هتل‌داران وام بدهد و با سود 12 درصد پس بگیرد، به شرط آنکه هتل‌ها نیروهای خود را اخراج نکنند. اگر همین امروز اجازه بازگشایی توسط دولت داده شود، نهایتا 5 الی 10 درصد هتل‌ها اشغال می‌شوند یعنی اگر یک هتل 60 اتاق دارد حدود 80 پرسنل نیز دارد. هر فرد براساس میزان حقوق اعلام شده به صورت میانگین در هتل بین 4 الی 5 میلیون تومان در ماه در استان‌های مختلف حقوق دریافت می‌کند. البته میزان حقوق در تهران نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است.

 

وی ادامه داد: به این صورت من در تهران برای 80 نیرو با حقوق ماهیانه 4 میلیون تومان باید 320 میلیون تومان در یک ماه حقوق بدهم. دولت به ازای هر پرسنل به من 12 میلیون تومان وام می‌دهد که برای 80 پرسنل 960 میلیون تومان می‌شود. یعنی من باید 960 میلیون تومان پول بگیرم و برای 3 ماه شامل اسفند، فروردین و اردیبهشت که هیچ درآمدی نداشته‌ام باید ماهی 320 میلیون تومان حقوق پرداخت کنم. یعنی کل وامی که دولت به من می‌دهد را باید بابت حقوق پرسنل هزینه کنم و از طرف دیگر به عنوان کسی که از دولت وام گرفته، بدهکار او هم هستم.

 

فرخ‌مهر در پاسخ به این سوال که آیا با وزارت بهداشت و یا نهادهای دیگر برای بازگشایی هتل‌ها در طرح فاصله‌گذاری هوشمند مذاکره‌ای کرده‌اید یا خیر؟ گفت: پیشنهاد ما در گفتگوهایی که با مسئولان داشتیم، این بود در زمانی که شرکت‌ها، ادارات و مکان‌های عمومی باز است، به هر حال این شرکت‌ها و نهادها تعدادی مهمان دارند که وارد تهران می‌شوند و باید جایی اسکان پیدا کنند و اگر این مهمان‌ها در هتل‌ها اقامت کنند بین 5 تا 10 درصد از اتاق‌های هتل را می‌توانند اشغال کنند.

 

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که هتل‌ها بتوانند بحث اقامت خود را تحت حمایت پروتکل‌های بهداشتی دائم کنند و صبحانه را نیز ارائه کنند و ناهار نیز یک منوی خلاصه که صرفا برای مهمانان است باشد و سفارش از بیرون قبول نکنند و بخش‌های دیگر همچون استخر، سونا، جکوزی، تالارها، سالن‌های همایش، کافی‌شاپ و سفره‌خانه‌ و خدمات دیگر تعطیل باشند.

 

وی ادامه داد: امروز مهمان‌هایی که وارد تهران می‌شوند به دلیل آنکه هتل‌ها تعطیل هستند، به جای آنکه به هتل بیایند به مکان‌‌ها و اقامت‌های  غیرمجاز همچون آپارتمان‌های مبله با اجاره روزانه که هیچ نظارتی ندارند، می‌روند. این آپارتمان‌ها قیمت‌های زیادی می‌گیرند اما به دلیل آنکه از مسافران شناسنامه دریافت نمی‌کنند و همچنین کارهایی انجام می‌شود که در جاهای دیگر امکانپذیر نیست، مسافران به آپارتمان می‌روند.

 

وی افزود: باز نشدن هتل‌ها و عدم فعالیت آنها به رونق مکان‌های غیرمجاز و آپارتمان‌هایی منجر شده که هیچ پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و هیچ نظارت بهداشتی روی آنها نیست و باز نشدن هتل‌ها امروز به نوعی به ضرر جامعه است و برای صاحبان آنها نیز ضرر مادی دارد.

 

وی گفت: هر هتلی براساس تعداد ستاره‌ای که دارد در زمان تعطیلی روزانه بین 30 الی 500 میلیون تومان هزینه نگهداری دارد زیرا برخی بخش‌ها همچون حمام، سیستم‌های تهویه و آتش‌نشانی اگر مدت زیادی کار نکنند از مدار خارج می‌شوند و دیگر نمی‌توان مثل سابق از آنها استفاده کرد به همین دلیل اگر هتل‌ها با حداقل 10 الی 15 درصد ظرفیت فعالیت کنند هم نیروهایی که بیکار هستند به سر کار بازمی‌گردند هم نگهداری هتل به‌صرفه می‌شود و هم اینکه دیگر مسافران و مهمانان به مکان‌های غیرمجاز نمی‌روند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------