آمار دُرشت سرقت‌های خرد



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سرقت‌های خرد

 

نگرانی‌ها از افزایش سرقت اولی‌ها کیف‌قاپی و دله‌دزدی 

 از پشت درخت بیرون می‌آید و به آهستگی خودش را به مرد میان‌سالی می‌رساند که در حال صحبت با تلفن‌همراه است. رفیقش که ترک موتور نشسته، دستش را دراز می‌کند و مثل عقاب گوشی را از دست مرد می‌زند. به چشم بر هم زدنی، موتور چنان شتابی می‌گیرد که حتی اگر آن مرد میان‌سال، از شوک سرقت گوشی‌اش هم بیرون بیاید، هرگز به گرد پایشان نخواهد رسید.

 

احتمالا این روایت برای شما هم خیلی تعجب‌برانگیز نیست و طی ماه‌های اخیر لااقل یک‌بار چنین ماجرایی را از زبان دوست و آشنا شنیده‌اید. روایت‌هایی که گاه همین قدر ساده نبوده و بعضا تهدید سارقان هم چاشنی‌اش شده است؛ مثل گذاشتن چاقو زیر گلو برای رهاکردن گوشی تلفن همراه. تازه‌ترین اتفاق هم انتشار کلیپی دلخراش از حمله شبانه چندنفر به یک زن در دزفول بود که در فضای مجازی دست‌به‌دست شد؛کلیپی که از آن به عنوان «سرقت وحشیانه ۳ مرد مسلح از یک زن در دزفول» نام بردند و مرکز ارتباطات رسانه‌ای ناجا هم دیروز به خراسان گفت که توضیحات تکمیلی درباره این اتفاق اعلام خواهد شد.

 

آمار ناجا از افزایش سرقت‌ها در ماه‌های اخیر

در ماه‌های گذشته سرقت‌های کوچک از قبیل سرقت از داخل اتومبیل‌ها و جیب‌بری، موبایل‌دزدی و کیف‌قاپی‌ها افزایش یافته است و آمار ناجا هم این افزایش را تایید می‌کند. آمار رسمی در این‌باره مربوط به صحبت‌های سردار «فرامرز به‌گذر» جانشین پلیس آگاهی ناجاست که آمار پنج‌ماهه سرقت‌ها در کشور را ارائه کرده است: «در پنج‌ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در بین سرقت‌های مهم، سرقت اماکن ۲۹ درصد، سرقت مغازه ۲۶ درصد، سرقت موتورسیکلت ۱۴ درصد، اتومبیل ۱۰ درصد، کیف‌قاپی ۱۰ درصد و منزل ۵ درصد افزایش یافته است». البته سردار «به‌گذر» این نکته را هم گفته است که «با تلاش‌های ماموران ناجا، کشفیات مجموع سرقت‌ها در پنج‌ماهه سال جاری هم رشد ۱۴ درصدی داشته است».

 

درد بیکاری و مشکلات اقتصادی 

آن‌طور که برخی مسئولان و کارشناسان اعلام کرده‌اند، افزایش بیکاری‌های ناشی از کرونا و تشدید مشکلات اقتصادی، از جمله دلایل افزایش سرقت‌ها در ماه‌های اخیر بوده است. به گفته «سردار علیرضا لطفی» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، «یقینا مشکلات مختلف به ویژه مشکلات اقتصادی در حوزه جرایم تاثیرگذار بوده و یک‌سری سرقت‌های خرد مانند سرقت‌ قطعات و لوازم خودرو و موبایل‌قاپی افزایش داشته است». سردار لطفی این نکته را هم گفته است که «بیش از 50 درصد سارقان دستگیرشده در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر در تهران، برای بار اول مرتکب جرم شده بودند و این نشان می‌دهد که این اتفاقات بی‌تاثیر از شرایط روز نیست».

 

این راهش نیست

براساس اظهارنظرهای مقام‌های انتظامی، تردیدی نیست که مشکلات اقتصادی کشور در افزایش میزان سرقت‌ها به ویژه سرقت‌های خُرد اثرگذار بوده است. هرچند باید پذیرفت که مشکلات اقتصادی فشار مضاعفی به برخی طبقات اجتماعی آورده است، اما آن‌چه واضح است این‌که، مطمئنا روی‌آوردن به سرقت راه‌حل این مشکل نیست، چرا که علاوه بر ایجاد رعب و وحشت و حس ناامنی برای دیگران، مجازات‌های سنگینی دارد و می‌تواند مسیر زندگی مرتکبان این جرم را هم به‌کلی تغییر دهد.

 

مجازات حبس از یک تا 15 سال برای جیب‌بری

در قانون مجازات اسلامی مجازات‌های بازدارنده‌ای برای سرقت پیش‌بینی شده است. از آن جمله:

 

ماده 155: هرگاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به حبس از 3 ماه تا 10 سال و شلاق تا (74) ضربه محکوم می‌شود و اگر‌ جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌گردد.ماده 160 - هر کس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی-جیب‌بری و امثال آن شود، به حبس از یک تا پنج سال و تا (74) ضربه شلاق‌محکوم خواهد شد.

 

مجازات شدید برای سارقان مسلح

البته طبق قانون مجازات اسلامی سارقانی که در سرقت‌های سازمان‌یافته و با سلاح سرقت می‌کنند، با مجازات‌های سنگین‌تری روبه‌رو خواهند بود.‌ماده 157 - هرگاه سرقت در شب واقع شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و لااقل یک نفر از آنان حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد در‌صورتی که بر حامل اسلحه عنوان محارب صدق نکند جزای مرتکب یا مرتکبان حبس از پنج تا پانزده سال و شلاق تا 74 ضربه می‌باشد.به این موارد هم باید اشاره کرد که در  قانون مجازات اسلامی برای سرقت‌های حدی مجازات‌های سنگین‌تری هم پیش‌بینی شده است.

  

رئیس پلیس جدید آگاهی ناجا:

هزینه ارتکاب جرم را برای سارقان بالا می‌بریم

این گزارش در روزی منتشر می‌شود که اولین روز کاری رئیس جدید پلیس آگاهی ناجاست. سردار «محمد قنبری» که پیش از این فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان بود، حالا به ریاست پلیس آگاهی نیروی انتظامی منصوب شده است و بخش مهمی از وظایف حیطه کاری او و همکارانش، برخورد با سارقان و رسیدگی به مطالبات مردمی در حوزه کاری او خواهد بود. دیروز پس از برگزاری جلسه معارفه سردار قنبری که با حضور سردار اشتری فرمانده ناجا برگزار شد، با او گفت‌وگویی داشتیم و رویکرد جدید پلیس آگاهی ناجا را برای برخورد با سرقت‌ها جویا شدیم. وی که با خوشرویی پاسخگوی ما بود، در این‌باره گفت: «برنامه‌ها برای مبارزه با سرقت‌ها از قبل در ناجا پایه‌گذاری شده و ما نیز در دوره جدید مدیریت پلیس آگاهی، در همان چارچوب و با افزایش توان فعالیت خواهیم کرد».

 

سردار قنبری توجه به ابعاد مختلف ارتکاب جرمی مانند سرقت را مهم ارزیابی و اظهار کرد: «همه سازمان‌های بیرون ناجا در مبارزه با سرقت و تلاش برای کاهش آن نقش دارند، مهم‌ترین برنامه ما این است که سهم سازمان‌های مختلف را در بروز برخی مشکلات و جرایم از جمله سرقت‌ها مشخص کنیم و موضوع را به شکل قرارگاهی پیگیری کنیم تا بتوانیم جرم سرقت را کاهش داده و مهار کنیم».

 

باید روند شناسایی مجرمان را سرعت ببخشیم

رئیس پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد : مقابله با سرقت ابعاد مختلفی دارد؛ یکی از ابعاد آن موضوع پیشگیری است که باید تقویت شود. موضوع دیگر برخورد ناجا با این تخلفات است که ما در پلیس آگاهی تلاش خواهیم کرد فاصله انجام سرقت توسط سارقان تا کشف سرقت توسط پلیس را کاهش دهیم و به روند شناسایی مجرمان سرعت ببخشیم». سردار قنبری به موضوع مهم دیگری هم اشاره کرد که شاید بتوان آن را مهم‌ترین عامل بازدارنده برای کاهش سرقت‌ها در کشور دانست. او گفت: «بالا بردن هزینه جرم برای مجرمان هم یکی از ابعاد مهم این ماجراست که برای تحقق آن، هماهنگی خوبی با دستگاه قضایی خواهیم داشت».

 

خراسان/عبدالهی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------