آیین سالانه زرتشتیان در مهریز یزد به دلیل کرونا لغو شد



آیین سالانه زرتشتیان ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
مسوول زیارتگاه "پیر نارکی" مهریز یزد گفت: به دلیل تداوم شیوع کرونا، آیین مذهبی زرتشتیان که قرار بود از ‎۱۲ مرداد به مدت پنج روز با حضور پیروان این آیین در این مکان برگزار شود لغو شد. 

بهروز جراح روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در تقویم زرتشتیان یک ماه که ‎۳۰ روز است هر روز به یک اسم خاص نامیده می‌شود ادامه داد: در این آیین مذهبی به دانشجویان و دانش آموزان برتر جوایزی اهدا می‌شود.

 

این مسوول اطهار کرد: از دیگر برنامه‌ها معرفی زوج‌های جوان به زائران زرتشتی است و در این مراسم آنها در حالی که به هم کیشان خود شیرینی تعارف می‌کنند آغاز زندگی مشترک خود را اعلام می‌دارند.

 

پیر نارکی یکی از قدیمی‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران است که در ‎۲۰ کیلومتری شمال غربی مهریز و در دامنه یک کوه کم ارتفاع به همین نام قرار دارد و از آن چشمه آبی جاری است.

 

در این منطقه توسط زرتشتیان به سبک معماری سنتی و از خشت و گل حدود ‎۸۵ اتاق که اصطلاحا به آن خیله می‌گویند برای اسکان زائران ساخته شده است که به اعتقاد زرتشتیان، این کوه محل غیبت ناز بانو شاهزاده یزدی است.

 

به باور زرتشتیان وی عروس پادشاه پارس بود که پس از ورود لشکریان اسلام به فارس رهسپار یزد شد و سرانجام در کوه نارکی در حومه شهرستان مهریز غیب شد.

 

زرتشتیان استان یزد دارای زیارتگاه‌های متعددی هستند که از جمله آنها پیرنارکی، پیر سبز، خاتون بانو، نارستانه، پیرهریشت ، ستی پیر، پیرالیاس شاه وهرام یزد، پیرمهر ایزد و چهل چراغ را می‌توان نام برد.

 

زرتشت در‎۳۶۰۰سال قبل از میلاد مسیح در تخت سلیمان آذربایجان از مادری به نام غدو متولد شد و پدرش پوروشسب نام داشت.

 

زرتشتیان بر این باورند که وی در سن ‎۳۰سالگی از طرف اهورا مزدا به پیامبری انتخاب و در ‎۷۷سالگی در آتشکده شهر بلخ بدست توربراتور کشته شد.

 

معتقدان به آیین زرتشت در جهان حدود ‎۱۵۰هزار نفر تخمین زده می‌شوند که از این تعداد‎۳۰ هزار نفر در استان‌های یزد، کرمان، فارس، تهران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کنند و حدود ۶ هزار نفر از این تعداد در استان یزد ساکن هستند.

 

شهرستان مهریز با ۵۵ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد .

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------