چرا گرجستان به ایرانیانی که در این کشور خانه و کاسبی دارند اجازه ورود نمی دهد؟



 گرجستان ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
امکان بازگشت ایرانیان مقیم گرجستان به این کشور سد شده‌ است؛ ایرانیانی که با داشتن پاسپورت و کارت اقامت، پشت مرزها مانده‌اند. خانواده‌هایی که دو نیمه شده‌اند و زندگی‌ها و کسب‌وکارهایی که سرنوشتشان نامعلوم است. 

 اتفاق عجیب‌تر اینکه گویا مشکل نه لزوما پاسپورت ایرانی، بلکه هویت ایرانی است؛ تا جایی که بر مبنای یک ویدئو منتشرشده، حتی ایرانیانی که با پاسپورت آلمانی و کارت واکسیناسیون کامل (فایزر) قصد ورود به گرجستان را داشته‌اند نیز از امکان عبور از مرز بازمانده‌اند.

 

این ماجرا که در ماه‌های اخیر و هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا رخ داده، به یک بحران در زندگی ایرانیان مقیم و ساکن این کشور بدل شده‌ است. به نظر می‌رسد اراده‌ای غیررسمی به‌ دنبال منافعی که هنوز ابعاد آن مشخص نیست، رویه‌ای را آغاز کرده که نه قانونی است، نه انسانی و نه اخلاقی. از سویی دیگر، تاکنون وزارت خارجه و دولت گرجستان و وزارت خارجه و سفارت ایران واکنش یا اقدام قاطعی برای حل این معضل انجام نداده‌اند.

 

در یک ویدئو،یک زن ایرانی ساکن تفلیس،با اشاره به اینکه کارت اقامت طولانی‌مدت و پاسپورت گرجستان را دارد و سرمایه‌گذاری ملکی دراین کشور انجام داده است، می‌گوید قبل از ترک خاک این کشور با وزارت خارجه گرجستان تماس داشتم که به من اعلام شد هیچ مشکلی برای ورود به گرجستان ندارم، اما پلیس مرزی از ورودم به این کشور ممانعت می‌کند. این زن می‌گوید من دو دُز واکسن کرونا را در خاک گرجستان زدم و هیچ مشکلی بابت مدارک واکسیناسیون هم ندارم! یک ایرانی دیگر هم دقیقا همین حرف‌ها را تکرار می‌کند.

 

عجیب‌تر اینکه ایرانیانی که با زدن دو دُز واکسن و اقامت دائم گرجستان خاک این کشور را به مقصد کشور دیگری ترک کرده‌اند و اصلا به ایران بازنگشته‌اند هم اجازه ورودشان به خاک گرجستان داده نشده و آنها را از فرودگاه برگردانده‌اند.

 

برخی شنیده‌ها حاکی از این است که سفیر ایران در گرجستان امکانی تحت عنوان پرواز جامانده‌ها ایجاد کرده و برای ایرانیان مقیم گرجستان که در ایران یا کشورهای دیگر جا مانده‌اند و مشکل ورود به خاک این کشور را دارند، یک امکان پروازی ایجاد کرده است. یعنی به صورت موردی اجازه سفر این افراد را از وزارت خارجه گرجستان دریافت کرده و با پرواز جامانده‌ها، آنها را وارد خاک این کشور می‌کند. اما اصل مشکل به قوت خود باقی است.

 

قاعدتا سفارت ایران در گرجستان باید با ارائه یک گزارش مفصل به وزارت خارجه ایران از آنها درخواست کند سفیر گرجستان را احضار و مراتب را سریعا اعلام و دستور حل و رفع مشکل را خواستار شوند تا ایرانیان هم مانند اتباع مقیم از کشورهای دیگر بتوانند به‌راحتی به خاک این کشور بدون مشکل رفت‌وآمد کنند. نکته‌ای که نباید فراموش کرد، این است که بعضی از این افراد به هر دلیل به‌طور کامل از ایران مهاجرت کرده‌اند و تمام سرمایه و زندگی‌شان را به گرجستان منتقل کرده و انتظارشان از وزارت خارجه و سفارت ایران در گرجستان، حمایت از حقوق مادی و معنوی آنهاست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------