هشدار قرمز در سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان | احتمال قطعی آب در جنوب سیستان و بلوچستان



هواشناسی ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
توفان حاره‌ای "شاهین" منطبق با انتظارات هواشناسی بامداد امروز/شنبه/ با شروع بارندگی به شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان رسید. 

 به گزارش ایرنا، بلافاصله پس از هشدار هواشناسی مبنی بر بروز توفان حاره‌ای ستاد بحران سیستان و بلوچستان تشکیل و تمامی دستگاه‌های امدادرسانی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران  و نیروهای مسلح به حال آماده باش در آمدند.

 

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان همانطور که انتظار می‌رفت شاهین حالا به یک توفان سیکلونی شدید تبدیل شده و پیش‌بینی می‌شود سرعت وزش بادهای آن در فراساحل به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و حتی بیشتر از آن نیز برسد.

 

محسن حیدری افزود: بارش شدید، رعد و برق و صاعقه، تندبادهای شدید و گردوخاک، سیلاب، بالاآمدن آب دریا و رودخانه‌های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریا مهمترین مخاطرات جوی متأثر از این چرخند حاره‌ای است.

 

با توجه به اطلاعیه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان چابهار در پی توفان حاره‌ای شاهین و با توجه به هشدار سطح قرمز به احتمال بارندگی شدید و ایجاد محدودیت تردد، بر اساس تصمیمات این ستاد پیشگیری تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان، بجز ادارات خدمات‌رسان (آب و فاضلاب، برق، آتش‌نشانی، هلال احمر و بیمارستان) امروز تعطیل هستند.

 

در این اطلاعیه آمده است: تاکید می‌شود ضمن حضور تمامی مدیران سطح شهرستان و لغو مرخصی تا اطلاع ثانوی، اعضای ستاد مدیریت مقابله با بحران بصورت آماده‌باش و بسیج تمامی نیروها، امکانات و تجهیزات تحت مدیریت مورد انتظار است.

 

به گفته معاون امور عمرانی فرمانداری چابهار؛ تمهیدات لازم برای کاهش خسارت‌های طوفان حاره‌ای در این شهرستان بندری اندیشیده شده است.

 

عبدالغفور هوت با تشریح فعالیتها و اقدامات ستاد مدیریت بحران چابهار در زمینه طوفان حاره‌ای اظهار داشت: از زمان اعلام وقوع طوفان و چرخند حاره ای گلاب تمامی اقدامات و تمهیدات انجام و ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان نیز تشکیل شده است.

 

وی گفت: گزارش لحظه به لحظه هواشناسی به ستاد و اعلام درفضای مجازی جهت اطلاع عموم مرتب در حال انجام است و همچنین  اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه های ارتباط جمعی و فضای مجازی برای مراقبت و استحکام منازل مسکونی وماندن درخانه و همینطور در صورت ناامن بودن منازل مراجعه به فضاهای عمومی که از قبل تدارک دیده شده، انجام شده است.

 

وی ادامه داد: به شهروندان اعلام شده حتی الامکان از تردد غیر ضروری در سطح معابر شهری وسفرهای برون شهری درموقع فعالیت توفان اجتناب ورزند و هشدارهای لازم درخصوص عدم اطراق و تردد در حاشیه رودخانه ها صورت گرفته است.

 

 احتمال قطعی آب در جنوب سیستان و بلوچستان/هشدارهای هواشناسی در پی طوفان حاره‌ای

بنابه اعلام روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، به دنبال وقوع طوفان حاره‌ای و بروز خسارت به زیرساخت‌ها، احتمال تحت تأثیر قرار گرفتن تأسیسات شبکه و قطعی آب وجود دارد.

 

به گزارش فارس ، بنابه اعلام روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، با توجه به صدور هشدار فوری سازمان هواشناسی استان مبنی بر وقوع طوفان حاره‌ای و فعالیت این سامانه در مناطق جنوب شرقی سواحل چابهار تا جاسک، همراه با طوفان شدید و بارش باران، احتمال تحت تأثیر قرار گرفتن تأسیسات شبکه و قطعی آب وجود دارد.

 

شهروندان نسبت به ذخیره‌سازی آب اقدام لازم را انجام داده و به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن اتفاقات و لزوم احتیاط همه‌جانبه، مصرف آب خود را مدیریت کنند.

 

مردم تا فروکش کردن توفان از خانه‌ها خارج نشوند

از ظهر جمعه بیشتر روستاهای چابهار و دشتیاری،کنارک، راسک و قصرقند، آسمانی به رنگ خاک را تجربه می کنند، ستاد بحران استان هم در مرکز استان و هم در جنوب تشکیل جلسه داد.

 

توفان مدارس شهرستان های چابهار، کنارک و دشتیاری و زرآباد را در روز شنبه هم به تعطیلی کشاند، تمامی دستگاه های امداد رسان هم به حالت آماده باش درآمدند.

 

مسئولین مدیریت بحران از مردم می خواهند تا فروکش کردند توفان از خانه ها خارج نشوند، قایق های صیادی ها هم اجازه ورود به دریا را ندارند.

 

 با توجه به تغییر اقلیم و تغییر شرایط آب‌وهوایی در سال‌های اخیر در استان سیستان‌وبلوچستان و همچنین وضعیت نامطلوب ساخت‌‌وسازها در حاشیه‌ی شهرها و روستاها که اکثراً در مسیر رواناب‌ها، مسیل‌ها و بستر رودخانه‌ها واقع شده‌اند، می‌طلبد ساکنین شهرها و روستائیان عزیز در هنگام بارندگی‌های طوفان گلاب به موارد ذیل توجه داشته باشند:

 

 برای اطلاع از وضعیت جوی در هنگام بارندگی و همچنین گرفتن دستورات لازم به رادیو، تلویزیون و یا اعلام خبر از طریق بلندگوهای عمومی توجه نمایند، در صورتی که دستور تخلیه داده شود، بلافاصله این کار را انجام دهید، در هنگام تخلیه‌ی منزل، کیف اضطراری را بردارید ( کیف اضطراری شامل: جعبه کمک‌های اولیه، مقداری پول نقد، مدارک مهم و کپی آنها، مواد غذایی خشک، کنسرو، کنسرو باز کن،  چاقو، طناب، رادیو با باطری اضافه، بطری آب حداقل یک لیتر برای هر نفر در روز، چراغ قوه با باطری اضافه، وسایل ویژه نوزادان، مادران، سالمندان و بیماران، کفش، پتو، لباس فصل و هر آن چیزی که برای فرد  خیلی مهم است).

 

 به هیچ عنوان از آب سیل، برای نوشیدن یا پخت و پز استفاده ننمائید؛ در صورت اعلام مرکز بهداشت، آب شبکه‌ی لوله کشی را بجوشانید یا صرفاً از آب بطری شده استفاده نمائید؛

 

از خوردن مواد غذایی آغشته به آب سیل جداً خودداری نمائید، زمانی که تشخیص دادید سیلاب در حال شکل گیری است، خیلی سریع عمل کرده خود را نجات دهید، شما تنها چند دقیقه برای این کار فرصت دارید.

 

از فاضلاب‌ها و جویبارهای به ظاهر آرام دوری نمایید، بخاطر داشته باشید جویبارها، کانال‌های فاضلاب، تنگه‌ها و .... نیز می‌توانند به ناگهان دچار سیل شوند، اگر خانه‌ی شما در محل مرتفعی است و خطر آب گرفتگی شما را تهدید نمی‌کند، نیازی به خروج از منزل نیست، در غیر این‌صورت مناطق کم ارتفاع را خیلی سریع ترک نموده و به مناطق مرتفع دور از رودخانه ها و نهر ها بروید؛

 

در صورت ترک خانه، اشیای گران قیمت را به محل های بالاتری در منزل ببرید و درب‌ها را قفل نمائید،  جریان آب، برق و گاز را برای جلوگیری از آب گرفتگی، برق گرفتگی و انفجار قطع نمائید.

 

در جریان آب راه نروید چرا که ۱۵ سانتیمتر آب در حال حرکت، ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل شما گردد؛

 

اگر مجبور هستید در آب حرکت نمائید، از مسیری بروید که آب حرکت نمی‌کند، برای اینکه از استحکام زمین جلوی پای خود مطمئن شوید از یک تکه چوب دستی استفاده نمائید، هیچ‌گاه به تنهایی در یک ناحیه‌ی سیل‌زده، به این‌طرف و آن‌طرف نروید، اگر پیاده هستید از نقاطی که سطح آب آن از زانو بالاتر است عبور نکنید؛

 

در جریان سیل شنا نکنید

هرگز از درختان در معرض سیل، به عنوان محل امن استفاده ننمائید؛ در جریان سیل شنا نکنید؛  وسایل نقلیه، حیوانات اهلی و اشیای قابل حمل را به نزدیکترین محل مرتفع انتقال دهید؛

 

 از عبور دادن حیوانات اهلی از عرض رودخانه‌ها و سواحل، در زمان بارش شدید باران و وقوع سیل بپرهیزید؛ در منطقه‌ی سیل‌زده رانندگی نکنید، اگر سیل اطراف خودروی شما را فرا گرفته است، خودرو را رها کنید و به یک منطقه مرتفع بروید و گرنه جریان سیل شما و خودرویتان را خیلی سریع با خود می‌برد؛ در بیشتر خودروها، ارتفاع پانزده سانتی متر آب می تواند به کف خودرو برسد و کنترل آن را مختل نماید و یا حتی باعث توقف حرکت آن شود.

 

خودرو وسیله‌ی نقلیه، محل امنی در مقابل سیل نمی باشد، اگر وسیله‌ی نقلیه‌ی شما ( به علت فرو رفتن در آب یا گل ) از حرکت ایستاد، فوراً آن را ترک کرده و به جای مرتفع بروید، ارتفاع آب در حد سی سانتیمتر، بیشتر خودروها را شناور می‌کند، ۶۰ سانتیمتر آب در حال حرکت، می‌تواند هر خودرویی را شناور سازد، در صورت بالا آمدن سطح آب، از توقف در منطقه‌ی آب گرفته به هر دلیل بپرهیزید؛

 

در هنگام رانندگی، مراقب شیب‌ها و پیچ‌های جاده باشید و با دنده سنگین حرکت کنید چرا که در این مواقع، ترمز ها در آب به‌خوبی کار نمی کنند.

 

روح الله سرگزی معاون ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان می گوید: نیروهای امدادی در آماده باش هستند، نیروهای کمکی به مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان اعزام شده اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------