نفس اصفهان بریده! | ناسالمی هوای تهران برای گروه‌های حساس



آلودگی هوا ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
ریه‌های اصفهان پر از آلودگی است. جهان‌شهر زیبای ما به سختی نفس می‌کشد و گویا از هر سو راه گلویش بسته شده است! 

به گزارش ایمنا، مازوت و گازوئیل به‌عنوان دو سوخت پرگوگرد، مهم‌ترین تأثیر را در افزایش آلایندگی هوای اصفهان دارد؛ موضوعی که از سوی برخی مسئولان تکذیب شده اما در اظهارات برخی نمایندگان استان و رئیس سازمان محیط‌زیست به‌طورتلویحی مورد تأیید قرار گرفت.

 

مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری اصفهان که از سال ۱۳۹۳ با حکم قضایی پلمپ شده بود، به‌رغم مخالفت‌های مسئولان استان اصفهان، فک پلمپ و آن‌طورکه فرماندار شاهین‌شهر گفته است، از شنبه گذشته برای مدت یک ماه فعال شده است.

 

گویا با توجه به شرایط جوی و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، اجازه استفاده از مازوت «نفت کوره» و قطع مصرف گاز از شنبه هفته صادر شده است.

 

هم‌اکنون هشت مشعل از ۱۲ مشعل مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری فعال است، سه واحد این نوع سوخت را مصرف می‌کند و روزانه بیش از پنج میلیون مترمکعب گاز تحویل این نیروگاه می‌شود. بنا به گفته مسئولان امر، هم‌اکنون یک سوم نیروگاه شهید منتظری مازوت‌سوز شده است.

 

مجوز مصرف مازوت صادر نشده است

این درحالی است که ششم دی‌ماه امسال، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، تأکید کرد که تا این تاریخ با وجود محدودیت‌ها و فشارها در سطح ملی، هیچ مازوتی در دو نیروگاه مجاور اصفهان مصرف نشده و تأکید کرد مجوز استفاده از مازوت، نیاز به دستور مقامات قضائی و فک پلمپ دارد.

 

حشمتی، درباره مصرف مازوت در سایر صنایع گفته بود: باید در نظر داشت که با توجه به ماهیت مازوت و نوع مشعل مورد استفاده در نیروگاه‌ها و صنایع مختلف، این سوخت صرفاً در نیروگاه‌های حرارتی، صنایع سیمان و تعداد اندکی از صنایع کوچک (با حجم مصرف پایین) قابل استفاده است؛ بنابراین مصرف آن در واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و حتی نیروگاهی عمومیت ندارد و به لحاظ فنی امکان‌پذیر نیست.

 

استاندار باید پیگیر توقف مازوت‌سوزی در اصفهان باشد

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص آلودگی هوا اظهار کرد: سال ۱۳۹۳ که آن زمان هم نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بودم، درباره آلودگی هوا به دادگاه شکایت کردم و ۱۹ مشعل مازوت‌سوز توسط دادستان وقت پلمپ شد.

 

وی ادامه داد: اینجانب گلایه دارم که چرا آن زمان که مشعل‌های مازوت‌سوز را پلمپ کردند، اکنون دوباره بازگشایی شده تا مازوت بسوزاند.

 

رئیس مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان با بیان اینکه مازوت در هوا گم نمی‌شود، بلکه در ریه‌ها و نفس‌های مردم جا پیدا می‌کند، تاکید کرد: در حقیقت نخستین خواسته مردم درخصوص تأمین اصفهان آب و هوای سالم است؛ اکنون باید هوای مردم را داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: حدود سه ماه گذشته نامه‌ای را به رئیس محترم قوه قضائیه نوشتیم که چون سوخت مازوت توسط دادستانی ممنوع و مشعل‌های مازوت‌سوز پلمپ شده است، بازگشایی نشود. از این رو پس از دیدار با آیت‌الله اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه زمزمه‌های مازوت‌سوزی توسط صنایع متوقف شد.

 

مقتدایی افزود: تمام مسئولان در سطح استان، مخالف سوزاندن مازوت توسط صنایع بودند. بر این اساس طی جلسه‌ای که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی داشتیم و اعضای کمیسیون امنیت ملی هم حضور داشتند، موضوع مازوت‌سوزی به صورت اجمالی مطرح و بیان کردیم که نباید این اتفاق رخ دهد.

 

وی ادامه داد: شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز تاکید داشت که موضوع برق و تولید آن برای ما مهم است و عملاً حدود سه ماه مازوت‌سوزی عقب افتاد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون با توجه به سرد شدن هوا، مشعل‌های مازوت‌سوزی بازگشایی شد و مازوت سوزانده می‌شود.

  

وی گفت: امروز در بازدید از سه بیمارستان، پزشکان متخصص توصیه کردند که موضوع مازوت‌سوزی در اصفهان باید مورد پیگیری قرار بگیرد و در سریع‌ترین زمان ممکن مشعل‌های مازوت‌سوز متوقف شود.

 

مقتدایی تاکید کرد: استاندار اصفهان متولی موضوع مازوت‌سوزی در استان است؛ اگرچه وی هم‌نظر با ما است، اما به عنوان مدیر باید پیگیر این اقدامات باشد.

 

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد مسئولان نسبت به تولید برق در کشور اهتمام جدی دارند؛ اما اینکه مردم اصفهان نمی‌توانند نفس بکشند باید بیشتر مورد تاکید باشد.

 

رئیس مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم نامه‌ای به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بنویسیم با این مضمون که ما به عنوان نماینده مردم با طرح شکایت از این کمیسیون بخواهیم تا موضوع مازوت‌سوزی مورد پیگیری قرار بگیرد و به نتیجه برسد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به فک پلمپ مشعل‌های مازوت‌سوز نیروگاه شهید منتظری، روز یکم بهمن ماه در نامه‌ای به حجت‌الاسلام شجاعی‌علی‌آبادی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی ضمن درخواست توقف فوری مازوت‌سوزی در این نیروگاه، از طرز بازگشایی مشعل‌های مازوت‌سوز و نقض حکم قضائی شکایت کرد.

آلودگی هوا ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

ناسالمی هوای تهران برای گروه‌های حساس

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوای پایتخت بر روی عدد ۱۴۵ یعنی بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد؛ این در حالی است که طی ۲۴ ساعت گذشته این شاخص بر روی عدد ۱۲۳ یعنی همین بازه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته‌است.

 

آلودگی هوا ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، بر اساس این گزارش، پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۲۱۱ روز هوای قابل قبول، ۹۰ روز هوای ناسالم برای گروه حساس، ۶ روز هوای ناسالم و تنها دو روز هوای پاک داشته‌است.

 

این در حالی است که پایتخت‌نشینان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸۸ روز هوای قابل قبول، ۹۱ روز هوای ناسالم برای گروه حساس، ۱۵ روز هوای ناسالم و ۱۵ روز هوای پاک را تجربه کرده‌اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------