اعلام اولویتهای جدید عمره /آغاز ثبت نام در کاروانهای حج تمتع



اخبار,اخبار اجتماعی,زمان ثبت نام در کاروانهای حج تمتع


اخبار اجتماعی - تکمیل 30 درصد ظرفیت مرحله دوم عمره / اعلام اولویتهای جدید

معاون سازمان حج و زیارت از تکمیل ظرفیت مرحله دوم کاروانهای عمره مفرده خبر داد و گفت: اعلام اولویتهای جدید تا زمانی که ظرفیتها تکمیل نشده ادامه دارد.

ناصر خدرنژاد در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: اولویتهای مرحله دوم ثبت نام در کاروانهای عمره مفرده از یک تا 300 بود که در هفته نخست کمتر از یک سوم ظرفیتها تکمیل شد.

وی با اشاره به اینکه هفته دوم ثبت نامها از8  بهمن ماه آغاز شده، گفت: در این هفته ابتدا تا اولویت 320 و سپس در هر روز اولویتهای دیگری به اولویت قبل اضافه می شود.

به گفته معاون سازمان حج و زیارت، اولويت‌هاي جديد براي تمامي استان‌هاي كشور از ۱۲ بهمن ماه تا ۳۴۰ و از ۱۶ بهمن ماه تا ۳۶۰ اعلام مي‌شود و متقاضیان می توانند برای ثبت نام به کاروانهای مجاز در سراسر کشور مراجعه کنند.

وي تصريح كرد: در مرحله دوم اعزام به عمره مفرده ۴۰۰ هزار زائر نفر به سرزمین وحی مشرف می شوند که اعزام این افراد از ۸ فروردين ماه سال آینده آغاز و تا پنجم تيرماه ادامه پیدا می کند و در مجموع طی دو مرحله بیش از 800 هزار نفر به عمره اعزام خواهند شد.


                                   ...................................................


آغاز ثبت نام در کاروانهای حج تمتع از 18 بهمن

سازمان حج و زیارت اطلاعیه تکمیلی مربوط به حج تمتع سال 93 را که در آن شرایط و ضوابط اعزام مشمولان زیارت خانه خدا مشخص شده است، منتشر کرد.

به گزارش مهر، بر اساس اطلاعیه این سازمان، تمامی دارندگان قبوض ودیعه گذاری علی الحساب حج تمتع که تا تاریخ 20 دی ماه سال 1384 در یکی از شعب بانک ملی ودیعه گذاری کرده اند مشمول تشرف هستند.

بر این اساس، دارندگان قبوض ودیعه گذاری علی الحساب حج تمتع 10 میلیون ریالی تا تاریخ فوق الذکر، می توانند مستقیما جهت ثبت نام به کاروان ها مراجعه کنند.

آن دسته از متقاضیانی که اسناد ثبت نامی سال های 1360 و 1363 با مبالغ 180000، 200000 ، 250000 و 270000 ریالی را ددر اختیار دارند، باید قبلاً با مراجعه به دفتر حج و زیارت استان مربوطه برای تبدیل سند خود به قبض ودیعه گذاری 10 میلیون ریالی و استفاده از تسهیلات مربوطه اقدام و پس از دریافت قبض جدید از شعبه بانک معرفی شده از سوی حج و زیارت استان برای ثبت نام اقدام کنند.

دارندگان اسناد 8 میلیون ریالی مربوط به سال1377 و منتهی به 31 فروردین ماه سال 78 می بایست قبل از ثبت نام به یکی از شعب بانک ملی مراجعه و با استفاده از تسهیلات و یارانه مربوطه 3 میلیون ریالی نسبت به تبدیل قبض ودیعه گذاری خود به قبض 10 میلیون ریالی اقدام کنند.

دارندگان اسناد 8 میلیون ریالی از تاریخ یکم اردیبهشت ماه سال 1378 تا 29 اسفند ماه سال 1378 باید قبل از ثبت نام به یکی از شعب بانک ملی مراجعه و با احتساب سود متعلقه نسبت به تبدیل سند خود به ودیعه گذاری 10 میلیون ریالی اقدام کنند.

تمامی افراد واجد شرایطی تشرفی که در سال های گذشته در کاروان پذیرش شده ، اما مشرف نشده اند(بستانکاران سازمان) می بایست ابتدا به دفتر حج و زیارت استان مراجعه تا وفق دستورالعمل های سازمان نسبت به پایدار نمودن قبض خود از طریق مراجعه به شعب بانک ملی وفق ضوابط مربوطه اقدام و سپس به مدیر کاروان جهت ثبت نام مراجعه کنند.

بدیهی است این گونه اسناد بعد از تبدیل به قبض ودیعه گذاری10 میلیون ریالی جدید و ظهرنویسی آن به صورت مکانیزه توسط سیستم بانکی با ذکر سابقه و درج شماره قبض اولیه و ممهور نمودن آن به مهر شعبه امکان ثبت نام را خواهند داشت.

نام نویسی در کاروان های حج تمتع سال 93، از 18 بهمن ماه با نام نویسی زائران استان های تهران، قم، البرز و قزوین آغاز می شود.

19 بهمن استان های اردبیل، آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، بوشهر، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان و گلستان و 20 بهمن ماه نیز نام نویسی زائران استانها و شهرهای آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، یزد و کاشان در کاروان ها آغاز می شود.

چنانچه در زمان تعیین شده (یک هفته) ظرفیت کاروان های استان تکمیل نگردد، سازمان حج و زیارت از اولویت های بعدی دعوت به عمل خواهد آورد. لذا تأکید می گردد دارندگان قبوض دارای اولویت حتماً در مدت مقرر به کاروان ها مراجعه کنند.

توصیه می شود متقاضیان در هنگام انتخاب کاروان دقت کافی را از جهات مختلف (همراهی با اقوام و آشنایان، شرایط مختلف کاروان و...) معمول دارند زیرا ظرفیت و قیمت کاروان با توجه به شرایط مربوطه تعیین گردیده و جابه جایی زائر به کاروان دیگر پس از ثبت نام امکان پذیر نمی باشد.

نحوه مراجعه و ثبت نام متقاضیان
در سالجاری نیز مانند سال های گذشته متقاضیان اعزام به حج تمتع علاوه بر مراجعه حضوری به کاروان های مجاز(در زمان مقرر)، می توانند درصورت تمایل با مراجعه به نشانی اینترنتی (http://haj93.haj.ir) از ظرفیت 50 درصدی ثبت نام هر کاروان که به صورت غیرحضوری استفاده نموده و نسبت به انجام ثبت نام اولیه در کاروان (شهر/ شهرستان) استان محل سکونت خود مبادرت و سپس در مهلت مقرر با مراجعه به کاروان های مربوطه نسبت به اخذ کد رهگیری و رسید ثبت نام که حاوی تذکرات و نکات ضروری است اقدام نموده و اصل قبض ودیعه گذاری خود را به مدیر کاروان تحویل دهند.

مدارک مورد نیاز برای نام نویسی در کاروان
اصل و کپی قبض ودیعه گذاری حج تمتع مطابق بند ˈالفˈ این اطلاعیه، اصل شناسنامه و تصویر از تمام صفحات آن و اصل و کپی کارت ملی یا شماره تایید شده آن از مدارک مورد نیاز برای نام نویسی در کاروان هاست.

سایر مدارک مورد نیاز از قبیل گذرنامه معتبر و عکس پس از ثبت نام توسط مدیر کاروان به متقاضی اعلام خواهد شد.

هزینه تشرف
هزینه قطعی سفر هر کاروان بر مبنای مخارج ارزی و ریالی برای هر زائر محاسبه شده است که مبلغ قطعی آن در اطلاعیه استانی برای هر کاروان درج خواهد شد.

بنابراین از آنجایی که ودیعه اولیه دریافت شده توسط بانک ملی به صورت علی الحساب بوده لذا مدیران کاروان هنگام ثبت نام از متقاضی برگه واریز قطعی هزینه سفر ویژه حج تمتع سال 1393 را جهت مراجعه متقاضی به بانک و واریز مابه التفاوت هزینه سفر به وی تحویل خواهند داد.

بر اساس این گزارش، مدیر کاروان موظف است با همفکری و همکاری سه نفر از افراد برگزیده از سوی زائرین که در اولین جلسه آموزشی انتخاب می شوند در خصوص تهیه ملزومات شخصی زائرین نظیر ساک، لباس احرام و سایر موارد از قبیل نحوه انتقال به فرودگاه که به هزینه زائرین خواهد بود تمهیدات لازم را فراهم کند.

نظارت بر این گونه هزینه ها بر عهده سه نفر مذکور خواهد بود.

تذکرات ضروری و لازم
متقاضیان پس از نام نویسی باید رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت و ضمن مطالعه مندرجات آن، آنرا نزد خود نگهداری کنند.

چنانچه نشانی و تلفن متقاضی نسبت به زمان ثبت نام اولیه در بانک تغییر کرده باشد ، باید آدرس و شماره جدید تلفن هنگام ثبت نام به مدیر کاروان اعلام شود.

متقاضیان می بایست در زمان مقرر نسبت به پرداخت مابه التفاوت هزینه سفر و نیز مراجعه به پزشک و مراکز پزشکی که از سوی مدیرکاروان معرفی می گردد (جهت انجام معاینات و آزمایشات مربوطه) اقدام کنند.

بدیهی است درصورت تأخیر متقاضی در این خصوص، مدیر کاروان اجازه خواهد داشت نسبت به جایگزینی وی از دیگر متقاضیان واجد شرایط اقدام کند.

گذرنامه
با توجه به این که مطابق قوانین کشور عربستان سعودی جهت تشرف به حج تمتع از گذرنامه بین المللی انفرادی استفاده خواهد شد، از این رو لازم است متقاضیان واجد شرایط در صورت نداشتن گذرنامه بین المللی از هم اکنون نسبت به اخذ گذرنامه جدید اقدام کنند.

ضمناً متقاضیانی که دارای گذرنامه با تاریخ اعتبار کمتر از دهم فروردین ماه سال 94 می باشند نیز باید نسبت به تمدید و یا تعویض گذرنامه خود اقدام کنند.

ضمنا به اطلاع متقاضیان محترم می رساند که همانند سال های گذشته با تعامل و همکاری مجدانه ادارات گذرنامه نیروی انتظامی ، امور مربوط به گذرنامه حجاج از طریق دفاتر پلیس به علاوه 10 در کوتاهترین زمان ممکن قابل انجام خواهد بود و به هرحال زائرین محترم می بایست حداکثر تا اوایل تیر ماه سال 1393، پیش بینی تحویل گذرنامه خود به مدیر کاروان را کنند.

نحوه دریافت وجه قربانی زائران
پس از توافق با بانک توسعه اسلامی در عربستان سعودی و نهایی شدن وجه قربانی، مراتب از طریق کاروان به اطلاع زائرین خواهد رسید تا نسبت به واریز آن به حسابی که از طرف مدیر کاروان به آنان اعلام خواهد شد اقدام کنند.

نقل و انتقال اسناد
آن دسته از افرادی که قبلاً با اخذ مجوز سازمان و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی قبض ودیعه گذاری خود را به احدی از بستگان درجه اول خود واگذار نموده اند لیکن همچنان قبض ودیعه گذاری به نام انتقال دهنده باقی است می بایست قبلاً با در دست داشتن اسناد مربوطه به یکی از دفاتر خدمات زیارتی مراجعه نموده تا اطلاعات آنان در سیستم جامع نقل و انتقال درج و سپس برای تغییر قبض ودیعه گذاری به نام فرد انتقال گیرنده (احدی از بستگان درجه اول) به بانک ملی مراجعه کنند.

تاکید می شود درصورت عدم طی مراحل فوق الذکر امکان ثبت نام برای فرد انتقال گیرنده فراهم نخواهد شد.

دارندگان قبوض ودیعه گذاری دارای اولویت برای اطلاع از ضوابط نقل و انتقال می توانند شخصاً به دفاتر زیارتی مراجعه نمایند.

شرایط تشرف مشمولین وظیفه، نظامیان، مقامات و مدیران دستگاه های دولتی
شرایط خروج از کشور مشمولین، نیروهای نظامی و انتظامی تابع مقررات مربوطه خواهد بود و سفر آن دسته از مقامات و مدیران دستگاه های اجرایی و نیز فرمانداران و بخشداران که قبلاً به حج تمتع مشرف شده اند تابع مفاد بخشنامه شماره 481/61689 مورخ 84/10/04 دبیر محترم هیأت دولت خواهد بود.

اسکان زائران
اقدامات ذیل در رابطه با اسکان زائرین انجام شده است1- با توجه به این که در حج تمتع بسیاری از امور از جمله مسکن حجاج براساس مقررات وزارت حج عربستان سعودی ساماندهی و به اجرا گذاشته می شود و سازمان حج و زیارت برای انتخاب هتل ها و یا تقسیم ظرفیت ها با محدودیت هایی روبروست لذا با توجه به مقررات وزارت حج عربستان سعودی که سرانه متراژ اسکان حجاج در مدینه منوره را 4 و نیم و در مکه مکرمه 4 متر مربع با احتساب فضای خدماتی در ساختمان و هتل تعیین کرده، نسبت به تامین محل اسکان حجاج اقدام شده است.

در حج سال آینده نیز با تلاش بسیار امکان اسکان حدود 95 درصد زائرین گرامی در هتل های منطقه مرکزی مدینه منوره و نزدیک به حرم شریف نبوی (ص) فراهم گردیده است.

لیکن با عنایت به این که شرایط اسکان زائرین در مکه مکرمه با مدینه متفاوت می باشد و باتوجه به استقبال زائرین سال های گذشته از امکانات اقامتی با شرایط بهتر و درخواست افزایش کیفیت بیشتر در مکه مکرمه این سازمان در جهت تامین درصد بیشتری هتل با شرایط و امکانات بهتر اقدام کرده اما بخش عمده ای از زائرین در ساختمان ها و هتل های حج گذشته اسکان خواهند یافت و برای تشرف به مسجدالحرام از اتوبوسهای مخصوص زائران ایرانی که از مناطق مختلف به ایستگاههای اطراف حرم تردد می کنند؛ استفاده خواهند کرد.

با عنایت به مطالب فوق، هزینه مسکن هر زائر با توجه به ساختمان محل اسکان در مدینه منوره و مکه مکرمه محاسبه و تعیین شده است.

بنابراین یکی از دلایل مهم تفاوت هزینه های هر کاروان، مکان اقامت آنان در هر یک از دو شهر مذکور می باشد.

همان گونه که اشاره شد تفاوت هزینه های کاروانها ناشی از اختلاف قیمت اجاره بهای مسکن، ایستگاه پروازی و.... است از این رو به متقاضیان ثبت نام در کاروان ها توصیه می شود از ابتدا دقت کافی در انتخاب کاروان مورد نظر خود را داشته باشند زیرا به دلیل ایجاد مشکلات اجرایی، جابه جایی زائر در کاروان ها مقدور نمی باشد.

در صورت اخذ مجوزهای لازم از سوی مبادی ذیربط، تمامی زائرین مدینه اول از ایستگاه های پروازی تعیین شده مستقیماً به مدینه منوره اعزام و از طریق جده به ایستگاه های پروازی خود بازخواهند گشت.

همچنین زائرین مدینه دوم نیز از ایستگاههای پروازی خود مستقیماً به جده اعزام خواهند شد و در مراجعت از فرودگاه مدینه باز خواهند گشت.

در حج سال 93 بیش از 61 هزار ایرانی به زیارت خانه خدا مشرف می شوند.

اخبار اجتماعی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------