اعلام رأی شکایت دیاباته از استقلال/ احتمال کسر امتیاز و سقوط آبی‌ها تا پایان فروردین



دیاباته،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
کمیته انضباطی فیفا رأی خود را درباره شکایت مهاجم فعلی تیم فوتبال پرسپولیس و پیشین استقلال از آبی‌پوشان را اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، شیخ دیاباته مهاجم اهل کشور مالی تیم فوتبال پرسپولیس که سابقه بازی در استقلال را دارد، از تیم سابقش بابت عدم دریافت مطالبات خود (به اندازه دو ماه و نیم) به دلیل طولانی شدن مسابقات فوتبال در دوران کرونا به فیفا شکایت کرده بود.

 

باشگاه استقلال با ارائه دفاعیات پاسخ داد که دیاباته تنها یک ماه از مطالباتش را طلب دارد. فدراسیون جهانی فوتبال نیز پس از بررسی پرونده شکایت دیاباته اعلام کرد این بازیکن تنها یک ماه حقوق معوقه دارد.

 

گفته می‌شود مطالبات دیاباته برای یک ماه چیزی در حدود 40 هزار دلار است.

 

***

 

کسر امتیاز و سقوط، کابوس بعدی استقلال

ورزش سه نوشت: فیفا تا آخر فروردین به استقلال برای پرداخت بدهی استراماچونی مهلت داده است و در صورتی که باشگاه نتواند این کار را انجام دهد، پنجره بعدی آبی‌ها بسته خواهد شد.

 

استقلال طبق اعلامی که 9 ماه پیش از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا صورت گرفته بود تا 31 مارس که دیروز بود، فرصت داشت تکلیف بدهی‌های داخلی و خارجی خود را مشخص و اسناد آن را در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا آپلود کند که باشگاه این کار را انجام نداد! طبیعتا کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماه‌های آینده مجوز حرفه‌ای این تیم را تایید نمی‌کند و استقلال یک بار دیگر شانس حضور در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را از دست خواهد داد. اما این فیفاست که جرایمی برای تیم‌هایی که بدهی‌های خارجی خود را پرداخت نمی‌کنند در نظر می‌گیرد و رسیدگی به این پرونده از دست کنفدراسیون‌ها خارج است.

 

به طور معمول جرایمی که فیفا برای باشگاه‌های بدهکار در نظر می‌گیرد پله به پله است و در گام نخست پنجره نقل و انتقالاتی تیم را می‌بندد. فیفا در صورتی که استقلال تا پایان فروردین بدهی استراماچونی را پرداخت نکند، فورجه جدیدی به آبی‌ها می‌دهد، اما در فورجه جدید جرایم سنگین‌تری برای آبی‌ها در نظر خواهد گرفت که به نظر می‌رسد بعد از بستن پنجره کسر امتیاز و در ادامه سقوط به دسته پایین‌تر است. بنابراین به سود استقلال است در فرصت باقی‌مانده تا پایان فروردین بدهی مربی ایتالیایی خود را پرداخت کند، چون به خوبی می‌دانیم که احکام صادره از سوی فیفا ضمانت اجرایی دارد و برخورد فیفا با تیم‌های بدهکار همانند برخورد کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال ایران با باشگاه‌های بدهکار نیست.

 

استقلال برای اینکه برای بار دوم تایید مجوز حرفه‌ای‌اش با چالش از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه نشود، نامه‌ای را برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده است و خواستار این شده کنفدراسیون فوتبال آسیا برای همه تیم‌های بدهکار که تا اکنون بدهی‌هایشان را پرداخت نکرده‌اند، فرصت جدیدی در نظر بگیرد که متاسفانه باید گفت درصد قبول این درخواست از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا بسیار کم است! به این خاطر که کنفدراسیون فوتبال آسیا نه تنها به تیم استقلال بلکه به همه تیم‌ها برای پرداخت بدهی‌ها 9 ماه فرصت داده بود و گفته بود تیم‌ها آرایی که تا 11 دی قطعی شده است را باید تا 31 مارس تعیین تکلیف و اسناد مربوط به آن را در سایت مخصوص کسب مجوز حرفه‌ای بارگذاری کنند که باشگاه استقلال این کار را انجام نداده است!

 

استقلال در شرایطی که اکنون هم در لیگ برتر مدعی قهرمانی است و هم در جام حذفی روزهای بحرانی را سپری می‌کند، در پرداخت دستمزد بازیکنان و کادر فنی و پاداش پیروزی‌ها هم عاجز است و بدون شک ادامه این روند می‌تواند پرونده‌های جدیدی را برای آبی‌ها هم در فیفا و هم در کنفدراسیون فوتبال آسیا طرح کند. به خصوص که اکنون بازیکنان و مربیان داخلی هم ترجیح می‌دهند شکایت‌های خود علیه باشگاه‌های ایرانی را در کنفدراسیون فوتبال آسیا ثبت کنند. با این حال جای خوشحالی است که ریکاردو ساپینتو در رأس هرم تیم که 4 ماه بدون حقوق و دستمزد کار را پیش می‌برد، اعلام کرد به خاطر هواداران بدون توجه به مشکلات مالی به مبارزه خود ادامه می‌دهد تا تیم شانس‌های قهرمانی خود در لیگ برتر و جام حذفی را از دست ندهد. او اگر همانند استراماچونی به بهانه مشکلات مالی اردوی تیم را ترک می‌کرد، به طور حتم اوضاع استقلال بحرانی‌تر می‌شد. استقلال نه پول دارد که بدهی استراماچونی را پرداخت کند و نه حتی پاداش پیروزی‌های اخیر را به بازیکنان و کادر فنی‌اش پرداخت کند، بطوری‌که آنها ماه‌هاست از باشگاه پول نگرفتند و شب عید هم دست خالی به خانه‌های خود رفتند!

 

استقلال در شرایطی با این بحران‌ها مواجه است که نه به بخش خصوصی واگذار می‌شود! و نه دولت بر اساس مصوبه مجلس ازاین تیم حمایت می‌کند. این در حالی است که بیشتر تیم‌های حاضر در لیگ برتر یا به بنگاه‌های اقتصادی مهم کشور وصل هستند یا به صورت خصوصی اداره می‌شوند! و این چالش، دو تیم بزرگ فوتبال کشور یعنی استقلال و پرسپولیس را برای نتیجه گیری در لیگ قهرمانان آسیا با مشکل مواجه خواهد کرد و اکنون شاهد هستیم که استقلال شانس حضور در این بازی‌ها را از دست داده است، چون مدارک مربوط به پرداخت بدهی‌ها را در آخرین فرصت در سایت مربوط به کسب مجوز حرفه‌ای بارگذاری نکرده است. در چنین شرایطی تماشاگران استقلال امیدوارند دست‌کم در روزهای آینده این بدهی‌ها پرداخت شود تا تیم با کابوس کسر امتیاز و سقوط مواجه نشود.

 

***

 

ضررهای هنگفت در انتظار استقلال/ چه کسی پاسخگو است؟

در حالی که مسئولان داخلی بارها در رابطه با خطر حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل پرداخت نکردن بدهی‌های این باشگاه هشدار داده بودند، مهلت پرداخت این بدهی‌ها و سپس صدور مجوز حرفه‌ای بامداد شنبه به پایان رسید.

 

تیم استقلال،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی

باشگاه‌های ایرانی تا ۱۰ فرودین (۳۰ مارس) فرصت داشتند تا مدارک خود را برای گرفتن مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۴ – ۲۰۲۳ بارگذاری کنند. در این میان باشگاه استقلال مشکلات فراوانی داشت و در نهایت موفق نشد تا پایان این فرصت بدهی‌های خود را پرداخت کند.  

 

باشگاه استقلال با بدهی‌های قطعی نظیر مطالبات آندره‌آ استراماچونی و پادوانی روبرو بود. حتی اگر یک روز بعد از ۱۰ فرودین، این دو بدهی  پرداخت شود هم عملا تاثیری در صدور مجوز حرفه‌ای این باشگاه نخواهد داشت و استقلالی‌ها نمی‌توانند برای حضور در مسابقات آسیایی مجوز حرفه‌ای بگیرند.

 

همه باشگاه‌ها بدهی‌هایشان را پرداخت کردند جز استقلال!

استقلال در تاریخ اعلام شده بدهی استراماچونی را پرداخت نکرد و این در حالی است که باشگاه‌های دیگر بدهی‌های خود را پرداخت کردند. حالا کمیته صدور مجوز حرفه‌ای پرونده‌های باشگاه‌ها را بررسی می‌کند و مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال تایید نخواهد شد.

 

از طرف دیگر یکی از مدارک مهم برای صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها، مشخص بودن دفاتر درآمدها و هزینه‌کردهاست که باید به تایید یک حسابرس مستقل رسیده باشد. باشگاه استقلال در این زمینه هم مشکلات فراوانی دارد و مشخص نیست که در سال گذشته درآمد حدود ۵۰۰ میلیاردی این باشگاه از چه منبعی به دست آمده و در کجا هزینه شده است.

 

تاج: به هیچ عنوان سندسازی نمی‌کنیم

پیش از این مهدی تاج در رابطه با این مساله عنوان کرده بود « فدراسیون به هیچ عنوان در زمینه سندسازی و اهمال برای تیمی که صلاحیت حضور در لیگ قهرمانان آسیا را ندارد اقدامی نخواهد کرد. اگر در دوره گذشته باشگاه‌ها با خطر محرومیت مواجه بودند از این پس در صورت مشاهده هر نوع تخلفی در این زمینه، به غیر از باشگاه ها، فدراسیون فوتبال نیز به مدت سه سال تعلیق خواهد شد.

 

هر باشگاهی بر اساس استانداردهای پنج‌گانه صلاحیت حضور در جام باشگاه‌ها را نداشته باشد، طبق قانون نباید مجوزی برای آن صادر شود. در صورت تعلیق فدراسیون فوتبال دیگر هیچگونه فعالیت بین المللی نخواهد داشت که این امر مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت. بر همین اساس هر تیمی شرایط دریافت مجوز را نداشته باشد، تیم دیگری که دارای آن شرایط باشد جایگزین خواهد شد. »

 

همچنین مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در این رابطه اظهار کرده بود: « کمیته صدور مجوز حرفه‌ای دهم خرداد ۱۴۰۲ نتیجه بررسی‌های خود را اعلام خواهد کرد. باشگاه‌هایی که نتوانند مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند، نمی‌توانند سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورند.»

 

استقلال در انتظار ضررهای هنگفت!

حالا به نظر می‌رسد مساله حذف استقلال قطعی شده و دهم خرداد رسما اعلام خواهد شد؛ اتفاقی که ضررهای هنگفتی به باشگاه استقلال خواهد زد. هواداران و اعضای تیم استقلال نیز از این مساله بسیار ناراحت و عصبانی هستند. هواداران در طول بازی روز گذشته این تیم مقابل ذوب‌آهن علیه فتح‌الله‌زاده شعار دادند و بازیکنان تیم نسبت به مسائل پیش آمده به شدت گلایه کردند. 

 

در شرایط فعلی اسامی زیادی به عنوان مقصر این اتفاق تلخ مطرح می‌شود و هنوز کسی در این رابطه پاسخگو نیست. حذف از رقابت‌هایی آسیایی از نظر مالی، جذب اسپانسر و وجهه بین المللی بدترین اتفاق برای آبی‌پوشان پایتخت خواهد بود و باید دید مشکلات زیاد و عجیب باشگاه استقلال چه زمانی به پایان می‌رسد.

 

***

 

آبی‌ها از چاله استراماچونی به چاه دیگری افتاده‌اند/ پادووانی: پنج سال است 120 هزار دلارم را نمی‌دهند

پس از حذف استقلال از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، علی فتح‌الله‌زاده از سمت خود استعفا داد تا حواشی باشگاه وارد فاز جدیدی شود. هر چند که اگر مدیرعامل آبی‌ها نامه کناره‌گیری خود را برای حمید سجادی هم ارسال نمی‌کرد، ماندن او روی صندلی ریاست باشگاه دوام چندانی نداشت اما مسئله‌ای که در این میان وجود دارد، بحرانی است که در انتظار آبی‌هاست.

 

استقلالی در شرایطی که هنوز و برای بسته نشدن پنجره نقل و انتقالاتی و خطر کسر امتیاز درگیر پرونده استراماچونی و پرداخت مطالبات او است، اکنون باید خود را برای فاجعه‌ای به مراتب بزرگتر از پرونده سرمربی ایتالیایی آماده کند.

 

طبق اخباری که به دست خبرنگار ورزش سه رسیده، باشگاه استقلال باید مبلغ 120 هزار دلار را به یکی از بازیکنان خود پرداخت کند. در تضامینی که باشگاه ارائه داده، قید شده که اگر مبلغ مذکور تا مدت زمان معین پرداخت نشود، آبی‌ها باید جریمه‌ای نزدیک به 2 میلیون دلار به فرد مذکور پرداخت کنند.

 

توافق‌نامه‌ای که اگر مبلغ آن به موقع پرداخت نشود، می‌تواند یک بحران عظیم و غیرقابل مهار دیگر را بر پیکر باشگاه پرطرفدار استقلال وارد کند. در این میان و در شرایطی که به نظر می‌رسد لئاندرو پادوانی و کوین یامگا تنها گزینه‌هایی باشند که این توافق با یکی از آنها صورت گرفته، خبرنگار ورزش سه به سراغ مدافع برزیلی رفت و در این خصوص با او به صحبت پرداخت.

 

زمانی که پادوانی با این سوال مواجه شد که آیا باشگاه استقلال به او متعهد شده در صورت عدم پرداخت بدهی خود، جریمه سنگین‌تری را پرداخت کند، پاسخ داد: من نمی دانم چگونه به این سوال پاسخ دهم. باشگاه استقلال پنج سال است که 120 هزار دلار به من بدهکار است و هرگز آنها با من تماسی نگرفتند تا پولم را پرداخت کنند.

 

مدافع برزیلی که پس از مصدومیت سخت در لیگ هجدهم برای همیشه خانه‌نشین شده است، ادامه داد: استقلال منتظر بود تا فیفا نتیجه نهایی به باشگاه اطلاع دهد و حتی با علم به اینکه ممکن است در آینده آسیب ببیند، پولی برای من واریز نشد. از نظر من این یک مدیریت در سطح ابتدایی است.

 

پادوانی ادامه داد: می‌دانید مشکل استقلال چیست؟ باشگاه برای افرادی که مسئول هستند، خیلی بزرگ است. من 2 سال در باشگاه بودم و کارهایی که مدیران با باشگاه انجام دادند را از نزدیک دنبال کردم. آنها از باشگاه برای معرفی  خود به هواداران استفاده می‌کنند و عملا هیچ کاری برای بهبود شرایط در باشگاه انجام نمی‌دهند.

 

مدافع برزیلی با انتقاد از امکانات استقلال صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: مرکز تمرین مناسبی برای بازیکنان وجود ندارد، حقوق و دستمزد را به موقع نمی‌دهند، به همه خارجی‌هایی که در باشگاه کار می‌کردند، بدهکار هستند و وقتی فیفا باشگاه را تحریم و جریمه می‌کند، می‌خواهند بازیکن یا مربی را مقصر بدانند و تقصیر را از خود دور کنند.

 

پادوانی در پایان و در پاسخ به سوال خبرنگار ورزش سه مبنی بر اینکه آیا تأیید می‌کند که باشگاه استقلال در صورت عدم پرداخت 120 هزار دلار، باید مبلغ 2 میلیون دلار جریمه به او بپردازد، گفت: راستش را بخواهید من در این زمینه اطلاعات کافی ندارم. باید با وکیلم صحبت کنم و سپس درخصوص وجود این بند در تفاهم‌نامه، به شما خبر بدهم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------