آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش کمیته انضباطی به شادی جنجالی جواد نکونام و اظهارات حسینی

حسین عبداللهی عضو کمیته انضباطی به رفتارها و صحبت‌های سرمربی و دروازه‌بان تیم استقلال واکنش نشان داد. حسین عبداللهی در خصوص…

محمد بنا: فکر نمی‌کردم دوباره به کشتی برگردم/ سلیقه من با رسول خادم جور نبود



اخبار,اخبار ورزشی,محمد بنا

محمد بنا مرد دوست داشتنی کشتی فرنگی یک بار دیگر به این رته بازگشته است. کشتی فرنگی در هفت سال حضور رسول خادم هر راهی را رفت که بنا نباشد اما دوباره مجبور شدند که سراغ او بروند.

با توجه به نتایجی که کشتی فرنگی در مسابقات جهانی 2018 کسب کرد، همه‌ی جامعه کشتی برای بازگشت یک مربی بزرگ به توافق رسیدند. محمد بنا پرافتخارترین سرمربی تاریخ کشتی فرنگی است که در سال‌های گذشته افتخارات تاریخی را کسب کرد و ظاهرا چاره‌ای برای کشتی فرنگی باقی نمانده تا دوباره به او رجوع کند. در دوره مدیریت رسول خادم، محمد بنا هرگز نتوانست برنامه‌هایش را پیش ببرد و به همین دلیل هم مجبور شد که مدتی را در خانه بنشیند و از فعالیت در کشتی دور باشد. با رفتن رسول خادم و به وجود آمدن تغییرات در فدراسیون کشتی حالا دوباره شرایط برای بازگشت محمد بنا فراهم شد و او یکبار دیگر باید برای ساختن کشتی فرنگی تلاش کند. ساختن تیمی که تمامی افتخارات تاریخ را به دست آورد اما با داشته‌ها و وضعیت فعلی کشتی فرنگی چنین چیزی ممکن است؟

 

نمی دانیم باید به واسطه بازگشت دوباره به کشتی فرنگی به شما تبریک بگوییم یا تسلیت!

قطعا باید تسلیت بگویید! من تلاش زیادی کردم که نباشم اما نمی‌دانم چه اتفاقی رخ داد که دوباره مجبور به بازگشت به کشتی فرنگی شدم و امیدوارم که بتوانم دوباره به کشتی فرنگی ایران با همه‌ی داشته‌ها و نداشته‌هایش کمک کنم.

 

به نظر ریسک بزرگی می‌آید. فاصله کم تا المپیک توکیو باقی مانده و سطح توقعات از شما بالا هست و از همه مهمتر این‌که فدراسیون کشتی در بلاتکلیفی به سر می‌برد و مشخص نیست رئیس بعدی چه کسی باشد؟

من هیچ وقت عاقل نبودم. آدم‌های عاشق هیچ وقت اینگونه فکر نمی‌کنند. من تا 2 الی 3 وز پیش اصلا فکر نمی‌کردم که دوباره به کشتی برگردم اما در این چند روز درخواست‌های زیادی مطرح شد هم از سوی حمید بنی تمیم و هم از سوی دیگر اهالی کشتی که در نهایت دو شب پیش مجبور شدم که برای بازگشت دوباره تصمیم بگیرم.

 

به نظر حمید بنی تمیم تصمیم دارد که رئیس فدراسیون کشتی شود؟

همیشه آرزو داشتم یک فرنگی کار رئیس فدراسیون شود و این رشته به جایی برسد که افرادی را تربیت کند که در ورزش حرف برای گفتن داشته باشند اما درباره بنی تمیم من چیزی نشنیدم. ضمن اینکه این امکان وجود نداشت الان به این موارد فکر کنیم که 2 الی 3 ماه دیگر چه کسی قرار است رئیس فدراسیون شود. چون زمان از دست می‌رفت و می‌شد مثل بازی‌های المپیک ریو که فقط 10 ماه زمان برای کار کردن داشتیم. باید از زمانی که در اختیار داریم نهایت استفاده را ببریم چون همین الان هم عقب هستیم.

 

اما در این دوره کار بسیار سختی را در پیش دارید.

بله سخت‌ترین دوره مسابقات جهانی کشتی فرنگی در انتظارمان است. مسابقات جهانی 2019 در قزاقستان گزینشی المپیک است که کار بسیار سخت و دشواری است. سهمیه المپیک باید بگیریم و این کار را خت می‌کند. البته روز گذشته با وزیر ورزش و جوانان دیدار داشتیم که خیلی لطف داشتند و وعده دادند که همه‌ی حمایت‌ها از کشتی انجام شود.

 

خواسته‌ای داشتین از وزیر که این دیدار انجام شد؟

نه موضوع خاصی نبود. من به همراه حمید بنی تمیم و غلامرضا محمدی به دیدار وزیر ورزش و جوانان رفتیم. خواسته من هم برگزاری اردوهای مداوم و منظم و همچنین حضور در تورنمنت‌های مهمی که نیاز است که البته وزیر هم اعلام کردند که تمامی حمایت‌ها از سوی وزارت ورزش و جوانان انجام می‌شود.

 

اما واقعا کار سختی در پیش رو دارید؟

در کشتی هر کسی که باشی ولی نتیجه نگیری بیرونت می‌کنند. کار سخت و دشوار است اما ما یک سری کتی گیر خوب در رده جوانان و یک سری هم در رده امیدها داریم. یک سری هم کشتی گیر خوب در رده بزرگسالان داریم. امیدوارم که با کمک همه کسانی‌که عاشق کشتی هستند دست به دست هم بدهیم و کشتی را دوباره بسازیم. نوکر هر کسی هستم که بتواند به کشتی فرنگی کمک کند.

 

شما در کشتی فرنگی یادگار مهمی را داشتید. یک بنای عظیم و مهم که سال‌ها افتخار آفرینی کرد اما از آن چیز باقی نمانده. بیشتر شبیه به یک خرابه است تا ....

یک دهه طلایی را داشتیم. یک تیم خوب و با عظمت که حالا شاید از آن تیم کمتر از انگشتان یک دست باقی مانده‌اند و بقیه رفته‌اند. در 4 الی 5 سال گذشته هم می‌توانستیم همین گونه پیش برویم. یعنی این پوست اندازی به نوعی انجام شود که موفقیت‌ها باز هم تکرار شود و یا حداقل می‌توانستیم جوری کار کنیم که اوضاع این همه خراب نشود اما من کاری به کسی ندارم. از کسی گلایه و انتقاد هم نمی‌کنم. بازسازی آن تیم طلایی هم به این سادگی‌ها نیست. فقط می‌گویم که پتانسل خوبی داریم و می‌توانیم به روزهای خوب برگردیم. کشتی در دنیا همیشه با فراز و فرودهای زیادی روبرو بوده در دوره‌ای که بودیم فراز کشتی فرنگی ایران بود و حالا فرودش را شاهد هستیم.

 

درباره رسول خادم هیچ وقت حرف نزدید! شاید برنامه‌های او در این بیراهه رفتن کشتی فرنگی بیشترین نقش را داشت.

همیشه به عنوان یک آدم بزرگ به او احترام گذاشتم و همیشه دوستش داشتم اما برنامه‌های ما و سلایق ما با هم جور در نیامد. چون سلیقه من با رسول خادم جور نبود، رفتم و خانه نشین شدم. هیچ وقت هم حرفی نزدم. در 60 الی 70 سال گذشته همیشه همین گونه بوده که رئیس فدراسیون‌ها همین شکلی بروند.

 

اما درباره نقش او چیزی نگفتید!

کاری به کشتی آزاد ندارم چون تخصصی درباره آن ندارم اما در کشتی فرنگی مشخص است که اوضاع خوب نیست. شاید فدراسوین آمار بدهد که چندین بار در رده‌های پایه قهرمان جهان شده اما مردم مسابقات جهانی بزرگسالان و المپیک را می‌بینند. مردم هم آنچیزی را قضاوت می‌کنند که می بینند. الان جلوی چشم مردم دو رویداد جهانی در رده بزرگسالان است که به بدترین شکل ممکن نتیجه آن ثبت شده است. از مسابقات جهانی سال گذشته که تیم سوم شد و امسال که این فاجعه به بار آمد.

 

کسی که متخصص کشتی بود چرا چنین نتیجه‌ای را ثبت کرد؟

اگر به مسیری که در چند سال گذشته طی می‌شد دقت و توجه می‌شد و به نظر کارشناسان گوش می‌داد و به مربیان کشتی اعتماد می‌کرد؛ این اتفاقات شاید رخ نمی داد. خیلی از آدم‌ها که باید حرف می‌زدند، حرف نزدند. هر چه رسول خادم گفت آن‌ها گوش دادند و در نهایت نتیجه این شد.

 

الان یک سوال مهم وجود دارد و آن هم میزان اختیاراتی است که شما دارید. بنی تمیم چه وعده‌ای به شما داده است؟

اگر قرار بود که تحت هر شرایطی کار کنم که عین هفت سال گذشته را هم کار می‌کردم. کسی مرا بیرون نکرد، خودم رفتم. سدهایی را جلوی راه من گذاشتند. در این سال‌ها خیلی از مسائل اشتباه بود که اگر می‌خواهیم در توکیو نتیجه بگیریم باید از تکرار این اشتباهات جلوگیری کنیم. شرط و شروطی هم دارم که بنی تمیم می‌داند و برای اجرایی شدن آن‌ها قول داده است. الان تازه حکم گرفتم و باید منتظر بمانیم که کار شروع شود و بعد ببینیم که چه اتفاقی رخ می‌دهد.

 

درباره همکاران خود تصمیم گرفتید؟

واقعا انتخابم یهویی شد و هیچ تصمیمی در این باره نگرفته بودم. امروز برنامه مسابقات داخلی و بین المللی را گرفتم و از همین حالا برای آن‌ها برنامه ریزی می‌کنم تا ببینم که چه پیش می‌آید.

 

درباره فرآیند انتخابی که همیشه با آن مشکل داشتید چه تصمیمی دارید؟

یک فرآیندی قانون شد که در 4 الی 5 سال گذشته بارها به آن بند و تبصره اضافه شد که حالا ما هم می‌توانیم از این بند و تبصره استفاده کنیم. بسیاری از مسائل در شروع کار مشخص می‌شود و باید منتظر شروع اردوها بمانیم

 

ایران ورزشی/ محسن وظیفه

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------