ملکی: رقم شفر با رقم قرارداد تبریزی در استقلال برابر است!/ گرو و نویمایر با 6/5 میلیارد رفتند



اخبار,اخبار ورزشی

عضو سابق هیات مدیره استقلال گفت:مگر باشگاه استقلال برای مرتضی تبریزی نزدیک به ۳ میلیارد هزینه نکرد؟ طبیعی است مربی باتجربه‌ای مثل شفر هم همین رقم را بگیرد اما قیمت دلار افزایش پیدا کرد.

اکبر عباسی ملکی در گفت وگو با فارس، در خصوص اتفاقات رخ داده در تنظیم و عقد قرارداد شفر و همچنین صحبت‌هایی که پندار توفیقی و علی خطیر انجام دادند، صحبت های زیر را انجام داد: 

 

آقای ملکی! به عنوان عضو سابق هیأت مدیره بگوئید چه کسی راست می‌گوید؟

اگر همه راست بگویند هیچ وقت مشکلی به وجود نمی‌آید. اینکه گفته می‌شود در رابطه با قرارداد دو ساله شفر با استقلال وزیر دستور داده حرف درستی نیست و کاملا برعکس است. اتفاقا وزیر ورزش گفت قرارداد یکساله ببندید و آقای افتخاری اصرار داشت قرار داد دو ساله امضا شود. من که در تنظیم قرارداد شفر در خرمشهر حضور نداشتم، ولی پیش از عقد قرارداد، آقای افتخاری نزد من در تهران با وزیر ورزش تماس گرفت و با او مشورت کرد، آنجا بود که آقای سلطانی‌فر گفت قرارداد یکساله ببندید، اگر خوب نتیجه گرفت قراردادش تمدید شود، وقتی وزیر ورزش دید آقای افتخاری روی قرارداد دو ساله اصرار می‌کند گفت با هیأت مدیره مشورت کنید این عین واقعیت است. 

 

اما به هر حال در عقد قراردادها مشکلاتی وجود دارد وبه طور مثال خود آقای توفیقی در مورد خیلی از مسائل صحبت کرده است. 

اگر کسی واقعا سندی دارد باید آن را ارائه کند، تمامی قراردادها را خود آقای توفیقی بسته چه داخلی و چه خارجی. ما در آن زمان بخش حقوقی و بین‌الملل نداشتیم که قراردادها را ترجمه شده برای ما بفرستد، البته بخش حقوقی داشتیم ولی متن‌ها را خود آقای توفیقی ترجمه می‌کرد. این را هم بگویم یک روزی شخص شفر به من گفت افتخاری مدیری خوب و مرد شریفی است و تنها ایرادش این است که زبان بلد نیست. من آپشن‌های قرارداد شفر را نمی‌دانم، ولی آیا به نظر شما قرارداد شفر زیاد است.

 

فارس: در حال حاضر بله.

خودتان می‌گویید در حال حاضر بله. آن زمان که قرارداد آقای شفر تنظیم شد، قیمت دلار بین ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود، من یک سؤال از شما می‌پرسم، مگر باشگاه استقلال برای مرتضی تبریزی نزدیک به ۳ میلیارد هزینه نکرد؟ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به باشگاه ذوب آهن دادند و همین رقم را هم به خود تبریزی. طبیعی است مربی باتجربه‌ای مثل شفر هم همین رقم را بگیرد. آن زمان که با شفر قرارداد امضا شد، دلار رقمی بود که کل مبلغ قرارداد شفر نزدیک به ۳ الی ۳.۵ میلیارد تومان می شد، اما دلار به یکباره بالا رفت، آیا کسی می دانست که قرار است قیمت دلار این همه بالا برود؟ افتخاری مدیرعاملی بود که قانونی انتخاب شده بود و او تشخیص داد که قرارداد دوساله امضا شود اما واقعا کسی رقم دلار را نمی‌دانست که این همه افزایش پیدا می‌کند.

 

حسن زمانی امروز در گفت وگو با فارس مدعی شده هیأت مدیره استقلال بدون اجازه وزیر قدم برنمی‌داشت، نظر شما چیست؟

شما تا زمانی که با وزیر ورزش تماس نگیرید و وقت نخواهید، او به مسئولان وقت نمی‌دهد. استقلال شرکت دولتی است و وزیر ورزش رئیس مجمع آن، در موارد مهم مثل اسپانسر و عقد قرارداد سرمربی، مدیران باشگاه‌ها از وزیر وقت می‌گیرد تا با او مشورت کنند. من یادم است افتخاری وقتی چند مورد را در جلسه هیأت مدیره مصوب کردیم، گفت اجازه بدهید من اول با وزیر مسائل را منتقل کنم. حتی در مورد قرارداد شفر هم چنین نظری داشت. این تماس ها از طرف مدیران باشگاه‌ها است و اگر خود آقای فتحی هم زنگ می‌زند برای مشورت است. به طور مثال باشگاهی که می‌خواهد دو سال برندش را به یک اسپانسر بدهد، باید از وزیر استعلام بگیرد چون سلطانی‌فر رئیس مجمع آن است. 

 

شما می‌گوئید قراردادها مشکلی داشت یا نه؟

قراردادها مشکلی نداشت، ولی چون الان توپ‌ها داخل گل نرفته، این افراد شده‌اند بد، وگرنه اگر مثل بازی رفت با الهلال توپ‌ها داخل دروازه می‌رفت الان همه چیز گل و بلبل بود. قرارداد شفر که روز فینال جام حذفی بسته شده به پول ما می‌شد ۳.۵ میلیارد تومان، همان موقع قرارداد یکی دو بازیکن استقلال از جمله همین مرتضی تبریزی بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد بود پس طبیعی است که قرارداد شفر منطقی بود. 

 

اما معاون باشگاه استقلال گفته ما با آنها بدون ضرر و زیان مالی تسویه کردیم.

این بازیکنان با استقلال قرارداد سه ساله داشتند و روز ی که از این باشگاه جدا شدند مبلغ ۵۲۶ هزار دلار گرفتند، یعنی آنها حدود ۶.۵ میلیارد هزینه از باشگاه استقلال گرفتند. فارس: در مورد گرو و نویمایر چطور؟

 

این عین واقعیتی است که من به شما گفتم. مثلا مکدرمورت زمانی که می‌خواست از استقلال جدا شود ۱۳۰ هزار دلار طلبکار بود، اما ۷۰ هزار دلار گرفت و رفت، این دو بازیکن خ ارجی هم اینگونه با استقلال تسویه کردند، هر چند آمدن آنها از ابتدا اشتباه بود و اگر پولی به آنها پرداخت نمی‌شد قطعا از استقلال شکایت می کردند. 

 

حرف و حدیث‌های زیادی هم در مورد قرارداد تیام و مجید حسینی مطرح شده است.

در مورد قرارداد حسینی بگویم که او یک بندی داشت که اگر ۲۰۰ هزار دلار بدهد و رضایت باشگاه را بگیرد، می تواند از ما جدا شود، مدیران باشگاه استقلال هم با استفاده از آن بند رضایت باشگاه، ۴۰۰ هزار دلار از باشگاه این بازیکن گرفتند، ولی در مورد تیام بگویم که او دروغگو بود، روزی که داشت از ایران می‌رفت گفت برای من بلیط کویت بگیرید و من از آنجا به همراه همسرم ویزا می‌گیرم تا به زیارت خانه خدا بروم، ولی او با یک دلال ایرانی قرار داشت و می خواست به الکویت برود، ما هر کاری که بگویید کردیم تا تیام بماند و افتخاری هم همه تلاشش را انجام داد، ولی او دلش با استقلال نبود. مسئولان استقلال هم با استفاده از بند جدایی وی، ۳۵۰ هزار دلار گرفتند، اما همه این صحبت ها برای چه مطرح می‌شود؟ شما می‌دانید؟

 

چون تهیه پول قرارداد شفر الان برای استقلال سنگین است.

مربی‌ای که شش ماه به استقلال آمده و تیم آخر جدول را تحویل گرفته، هم قهرمان جام حذفی شده و هم سهمیه آسیایی گرفته است، شما بودید قرارداد نمی‌بستید؟ این حرفها چیست؟ من در باشگاه استقلال حتی یک فقره هم چک صادر نکردم و ریالی هم از کسی دریافت نکردم. حتی یک سفر هم با استقلال نرفتم، شما بگویید اگر من با استقلال به مشهد هم رفته باشم، این کار را نکردم. 

 

صحبت خاصی باقی نمانده؟

در مورد قرارداد شفر باید بگویم که او ابتدا یک و نیم میلیون دلار می‌خواست و می‌گفت چرا برانکو باید این رقم را بگیرد، اما پندار توفیقی به او گفت برانکو هشت سال مربی تیم ملی بوده و در اینجا هم دو بار قهرمان شده است، شما هم اگر قهرمان ایران شدید به شما هم چنین پولی می‌دهیم. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------