تاج: نمی‌دانم قاضی‌زاده حلال و حرام را می‌داند یا نه!



اخبار,اخبار ورزشی,مهدی تاج

رئیس فدراسیون فوتبال پاسخ اظهارات اخیر یک نماینده مجلس را داد.

مهدی تاج در گفت‌وگو با رادیو ورزش درباره اظهارات قاضی‌زاده هاشمی (نماینده مردم شورای اسلامی) و بیانیه وی راجع به فدراسیون فوتبال گفت: بحث‌هایی که قاضی‌زاده هاشمی در مورد فوتبال انجام داده است به هیچوجه برای مجموعه فوتبال قابل ارزش برای پاسخگویی نیست اما به دلیل اینکه این اظهارات در رادیو ورزش انجام شده، من می‌خواهم جوابش را بدهم، البته من تقصیر را گردن رادیو نمی‌اندازم چون ایشان عضو شورای نظارت بر صدا و سیما است و همین عامل باعث می‌شود تا بتواند از صدا و سیما استفاده و یا سوء استفاده بشود. ایشان در برنامه‌های دیگری مثل حالا خورشید و خندانه و ... نیز صحبت می‌کند که شاید شما (رادیو) نیز مجبور هستید صحبت‌های ایشان را پخش کنید.

 

وی ادامه داد: البته آقای کاتب نیز عضو همین شورا است اما سعی می‌کند در جلسات حضور پیدا کند و به دنبال کمک به ما باشد. ندیده‌ام که تاکنون ایشان در رسانه‌ها صحبت کند و فقط می‌خواهد که به فوتبال کمک کند، البته فوتبال می‌تواند برای بعضی‌ها بار انتخاباتی داشته باشد و شاید از این صحبت‌ها می‌خواهند منافعی داشته باشند. حالا نیز به دلیل این که قاضی‌زاده هاشمی بیانیه داده است ما مجبور شدیم که پاسخ مجموعه فوتبال را بازگو کنیم. ایشان در بیانیه‌شان 5 مورد را اعلام کردند، البته ما تعجب کردیم که چطور یک نماینده می‌تواند برای خودش بیانیه صادر کند. ما هدف‌مان این است که به مردم پاسخ دهیم اما طرف مقابل ما صرفاً برای مباحث انتخاباتی بیانیه می‌دهد.

 

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اولین موضوع بیانیه قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: ایشان درباره الزامات عملی به نظام و کشور حرف زده‌اند، این واقعا جای تاسف دارد فضای کشور اینگونه باشد. دیروز ما در کمیسیون ورزش جلسه داشتیم و درباره اتفاقات اهواز و فینال جام حذفی صحبت کردیم. ایشان خودشان در جلسه بودند و دیدند که نماینده‌های مجلس خیلی محترمانه و عالی صحبت کردند. در این جلسه سه نایب رئیس و شخص وزیر ورزش هم بودند. همه نمایندگان از فوتبال بابت اتفاقات خوبی که رقم زده بود تشکر کردند، منتها درباره اتفاقات فینال جام حذفی نیز بحث شد اما نیامدند مثل بعضی‌ها روی جایی بنشینند که زخم وجود دارد. نمایندگان درباره موفقیت‌های فوتبال از جمله موفقیت باشگاه پرسپولیس در آسیا گفتند و انتقاداتی نیز داشتند که ما این انتقادات را به جان خریدیم.

 

تاج ادامه داد: ایشان در بیانیه‌اش به الزام عملی برای حفظ ارزش نظام و کشور اشاره کرده‌ است. من متوجه نمی‌شوم برای چه این حرف‌ زده شده است، این حرف ریشه سیاه‌نمایی دارد؛ مگر می‌شود فوتبال کشور در مسیر نظام عمل نکند؟ مگر فوتبال در جایی غیر از زیر سقف جمهوری اسلامی قرار دارد؟! امروز مهندس مصطفوی کاپیتان سابق تیم ملی و از مسئولان اسبق تیم ملی فوتبال مصاحبه‌ای را با خبرگزاری تسنیم داشته‌اند و خیلی خوب جواب حرف‌های قاضی‌زاده هاشمی را داده است (لینک مصاحبه). مصطفوی از قاضی‌زاده انتقاد کرده که شاید او می‌خواسته  یک بازیکن فوتبال باشد اما موفق نشده و حالا دارد این حرف‌ها را می‌زند. ایشان خیلی خوب جواب قاضی‌زاده را داده است.

 

وی توضیح داد: فوتبال ایران 2 بار پیاپی به جام جهانی رفته و حتی مورد تمجید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است و صحبت‌هایی که قاضی‌زاده داشته خلاف واقع است. مردم از اتفاقات خوبی که برای تیم ملی و پرسپولیس رخ داد خوشحال شدند، آیا اینها خلاف نظام بود؟! من واقعا این حرف‌ها را نمی‌فهمم.

 

رئیس فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: بحث دوم این بود که ما در شمال شهر در یک هتل جلسه‌ای با اینفانتینو داشتیم که یک مصاحبه هم توسط عادل فردوسی‌پور با رئیس فیفا انجام شده است، حال گفته شده که چرا ما در شمال شهر جلسه داشته‌ایم، مگر قرار بوده که ما وقتی میهمان عزیزی داریم به جنوب شهر برویم؟ طبیعی است که باید میهمان عزیزمان را در جای مناسب پذیرایی کنیم. فکر می‌کنم مردم نیز با این موضوع مشکلی نداشته باشند. یا این که گفته می‌شود چرا مصاحبه عادل فردوسی‌پور انجام شده است، اما این در حالی است که فدراسیون در جریان نبوده و خود عادل فردوسی‌پور مقدمات را برای مصاحبه انجام داده بود.

 

تاج درباره موضوع دیگر بیانیه قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: گفته شد که چرا در زمان برگزاری جام حذفی من به کشور فرانسه سفر کرده بودم. باید بگویم که من به خارج از کشور نرفته بودم تا گردش کنم. ایشان با مباحث فوتبال آشنایی ندارند و ما هم انتظاری نداریم اما وقتی که بیانیه می‌دهد ما باید جوابش را بدهیم. فوتبال نهادی است که عضو کنگره‌های بین‌المللی است و در این کنگره باید همه اعضا شرکت کنند و من نیز به عنوان رئیس فدراسیون ایران و نایب رئیس AFC حضور داشتم. همه فدراسیون‌ها در این کنگره شرکت کرده بودند و حتی رئیس جمهور فرانسه نیز حضور داشت. ما 5 روز در فرانسه بودیم و علاوه بر کنگره‌ای که برگزار شد یک کنگره نیز برای AFC پیگیری شد که برای رای‌گیری اعضا بود. ما موفق شدیم در دو کمیته AFC صاحب کرسی شویم و ما برنده این موضوع بودیم.

 

وی تصریح کرد: به هر جهت من احساس نمی‌کنم که نیاز باشد تا جواب اظهارات ایشان را بدهیم و ما می‌خواهیم که برای مردم پاسخ بدهیم، چرا که می‌دانیم قاضی‌زاده منظورش از این صحبت‌ها انتخاباتی بودند. خیلی‌ها به من گفتند که جواب او را ندهیم، چرا که ممکن است دوباره به بهانه پاسخ ما مصاحبه کند اما من گفتم که باید برویم تا مسائل روشن شود. من احساسم این است که بهتر است به فوتبال خیرخواهانه نگاه شود.

 

رئیس فدراسیون فوتبال درباره بخش دیگری از اظهارات قاضی‌زاده هاشمی، گفت: گفته شد که چرا پای نهادهای بیگانه به کشور باز شده است، فیفا بیگانه نیست و نهادی است که مسئولیت فوتبال دنیا با اوست. از آن طرف فیفا دخالت نهادهای ثالث را در اداره فوتبال ممنوع کرده است و ما در همین جهت در مواقعی که ضروری بوده به صورت رسمی و غیررسمی به فیفا اعلام کرده‌ایم که دخالتی در فوتبال ایران انجام نمی‌شود. ما خودمان را فرزند نظام می‌دانیم و واقف هستیم که این فوتبال برای مردم و نظام است اما باید در عین حال قوانین بین‌المللی نیز انجام شود تا مشکلی به وجود نیاید.

 

تاج ادامه داد: قاضی‌زاده هاشمی جای دیگر گفته است که تاج مصونیت دارد اما من همیشه خودم را موظف می‌دانستم که هر جا نیاز باشد بروم و توضیح بدهم. شاید ایشان به دلیل این که وکیل است خود را مصون می‌داند وگرنه چرا حرفی از گرانی گوشت و نان نمی‌زند؟ یک جای دیگر گفته شد که آبروی بین‌المللی برده شده است، همه گواه هستند که بهترین ارتباط با فیفا و AFC را ما امروز داریم و بهترین کرسی‌ها را از آن خود می‌کنیم.

 

وی یادآور شد: موضوع دیگری که قاضی‌زاده به آن پرداخته این است که 13 میلیارد به فدراسیون فوتبال کمک شده است و چرا من می‌گویم که دولت نباید در فوتبال دخالت کند. باید بگویم که دخالت با کمک فرق می‌کند، شما اگر می‌خواهید کمک کنید در مجلس کاری کنید که ما 9 میلیارد دلار‌ طلب‌مان را از فیفا بگیریم. ایشان مگر نمی‌گوید که ما باید تلاش بیشتری کنیم، ما تلاش کردیم اما نشد. همچنین باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیز از فیفا طلب دارند، شاید اگر پرسپولیس طلبش را از فیفا می‌گرفت برانکو را از دست نمی‌داد. بهتر است دوستان در مجلس کمک کنند تا همین 9 میلیارد دلار‌مان از فیفا گرفته شود تا اتفاقی که برای برانکو رخ داد برای ویلموتس در تیم ملی تکرار نشود.

 

رئیس فدراسیون فوتبال ابراز داشت: دولت در سال گذشته در دو دوره به تیم ملی کشورش کمک کرده است، اما امسال نه دولت و نه کمیته ملی المپیک یک ریال هم به ما کمک نکردند. قبل از عید فقط کمیته 200 میلیون تومان به تیم امید پاداش داده است، آن هم در حالی که 200 میلیون پول بلیت‌های هواپیمای جهانبخش برای سفر از انگلیس به کره و بالعکس است. ما اعتقادمان این است که باید در فوتبال خصوصی‌سازی اتفاق بیفتد و فوتبال از دولت جدا شود. وزیر ورزش هم گفته که باید خصوصی‌سازی انجام شود اما مثل این که ایشان تنها فردی است که می‌خواهد ورزش دولتی بماند.

 

تاج درباره این که قاضی‌زاده راجع به دستاوردهای فدراسیون فوتبال انتقاد کرده بود، گفت: واقعا جای تاسف دارد که بخواهم درباره این موضوع صحبت کنم. دوست و دشمن حالا می‌دانند که چه اتفاقات خوبی برای فوتبال ایران رخ داده است، دیگر چه می‌خواستید که انجام شود؟ می‌گویند تیم نوجوانان ایران اوت شده است، بله این حرف درست است اما همین تیم دوره قبل هشتم جام جهانی شد و آلمان و فرانسه را شکست داد. فوتسال ما در رده سوم دنیا و فوتبال ساحلی در رده دوم قرار دارد. تیم ملی بزرگسالان ما دو دوره پیاپی به جام جهانی صعود کرده و بانوان ما نیز دو بار قهرمان آسیا شده‌اند. ما یک کمپ درست کردیم که با همه امکانات بین‌المللی برابری می‌کند. قاضی‌زاده یک بار نیامده که کمپ ما را از نزدیک ببیند. کی‌روش دفعه اول که به ایران آمد گفت ما یک زمین تمرین نداریم اما الان 4 زمین تمرین به همراه پک و هتل وجود دارد، آن وقت ایشان از دستاورد حرف می‌زند. واقعا جای تاسف دارد. مردم بهترین قاضی هستند، نه آقای قاضی‌زاده. همین پرسپولیس که تا فینال آسیا رفت، یک دستاورد است، هم اکنون ما بهترین سهمیه را در آسیا داریم و 4 تیم ما در لیگ قهرمانان حاضر می‌شوند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: همه ارکان فدراسیون آماده پاسخگویی هستند، ما برای فدراسیون سخنگو گذاشتیم تا هر کسی سخنی دارد پاسخ داده شود. اگر تخلفی نیز در فدراسیون رخ داده باشد حتماً ایشان به دستگاه‌های نظارتی اطلاع دهد. اگر در این‌باره قاضی‌زاده هاشمی یک ذره کوتاه بیاید کار حرام انجام داده، البته نمی‌دانم او چقدر حرام و حلال می‌داند.

 

رئیس فدراسیون فوتبال درباره موضوعات مربوط به حق پخش تلویزیونی نیز گفت: ما باید درباره همه مسائل فوتبال پاسخ بدهیم و بهتر است قاضی‌زاده نیز راجع به گوشت و نان و بیکاری شفاف‌سازی کند و جرات این کار را داشته باشد. ما برای حق‌پخش به مجلس مراجعه کردیم اما چه اتفاقی افتاد مگر مشکل حل شد مگر ما پولمان را گرفتیم؟! کاری که مربوط به ما بود انجام دادیم، ما یکبار اجازه ندادیم که دوربین‌ها به ورزشگاه بیایند اما از جای دیگر اجازه صادر شد. ما کاری که از دست‌مان بر می‌آمد را انجام دادیم، البته در این باره صدا و سیما نیز گرفتاری‌های خودش را دارد. صدا و سیما می‌گوید دولت در بودجه صدا و سیما درآمدهای تبلیغات را لحاظ کرده و برای این حرف‌شان نیز سند دارند. اصلاً ما برای موضوع حق پخش کوتاه آمده‌ایم اما شما که عضو شورای نظارت بر صدا و سیما هستید چه قدمی برداشته‌اید؟ من فکر می‌کنم اظهارات قاضی‌زاده فقط جنبه انتخاباتی دارد. حالا من این حرف‌ها را می‌زنم و قاضی‌زاده فردا دوباره می‌خواهد بیاید و پاسخ بدهد و این چیزی است که او دلش می‌خواهد رخ دهد تا تریبون داشته باشد و بتواند رای جمع کند.

 

تاج با بیان این که به فوتبال باید با دید خیرخواهان نگاه شود، گفت: می‌گویند چه کمکی از دست ما بر می‌آید، بهتر است کمک شود تا ما مطالبات‌مان را از فیفا دریافت کنیم تا سرنوشت ویلموتس مانند برانکو نشود. شاید اگر برای پرسپولیس مطالبات فیفا می‌رسید برانکو نمی‌رفت. الان نیز باید کمک شود تا فدراسیون فوتبال مطالباتش را دریافت کند، چون اگر این اتفاق نیفتد و ما نتوانیم پول ویلموتس را به موقع بپردازیم شاید او هم مانند برانکو برود.

 

وی در ادامه در پاسخ به سوال گزارشگر برنامه مبنی بر عدم برگزاری مسابقات لیگ برتر در صورت نامساعد بودن شرایط، گفت: در این باره سه موضوع وجود دارد، یکی این که باید استادیوم‌ها تجهیز شود. اتفاقاتی که در فینال جام حذفی در دیدار پرسپولیس و سپاهان رخ داد واقعا به خیر گذشت. نیروی انتظامی می‌گوید که من نمی‌توانم درهای ورزشگاه را کنترل کنم و تا وقتی که بلیت الکترونیکی به فروش نرسد،این کار غیرممکن است. برای بازی فینال فقط 20 هزار بلیت فروخته شده بود، یعنی قرار بود حدود یک سوم ورزشگاه خالی باشد اما تا بعدازظهر 36 هزار نفر در ورزشگاه بود و تا قبل از این که داماشی‌ها بیایند ورزشگاه پر شده بود. این اتفاق اگر همینطور باشد در آینده نیز رخ می‌دهد. نیروی انتظامی می‌گوید باید بلیت فروشی الکترونیکی باشد و در همه ورزشگاه‌ها گیت وجود داشته باشد، مانند فرودگاه که همه از گیت رد می‌شوند و هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. بحث دوم این است که باید حتماً در ورزشگاه‌ها دوربین وجود داشته باشد تا هر تخلفی که رخ می‌دهد، قابل رسیدگی باشد. بسیاری از تخلفات وقتی که ثبت شوند دیگر تکرار نمی‌شوند اما وقتی که در باز باشد و هر کسی به ورزشگاه بیاید ممکن است معاند نیز حضور پیدا کند و در ورزشگاه بمب هم بگذارند! ما اساس را گذاشته‌ایم روی الزامات AFC و شورای امنیت. باید بلیت فروشی الکترونیکی شود و ورزشگاه‌ها گیت ورودی داشته باشند.

 

رئیس فدراسیون فوتبال ابراز داشت: اگر بلیت فروشی الکترونیکی انجام شود، 50 درصد سهم نیروی انتظامی، 10 درصد هیئت‌ها و 80 درصد باشگاه‌ها کاملا مشخص می‌شود، همه دوست دارند که این اتفاق بیفتد و اگر این مشکلات حل نشود ما مانند سال‌های قبل باز هم باید شاهد رخ دادن انواع اتفاقات باشیم. هم اکنون ورزشگاه آزادی صد درصد تجهیز شده است اما بقیه ورزشگاه‌ها هنوز کار دارند، البته وضعیت بعضی از ورزشگاه‌ها مانند یک کت است که دوخته شده و فقط نیاز به نصب دکمه دارد. در بعضی از ورزشگاه‌ها هم امکان این کارها وجود ندارد و این تیم‌ها باید برای انجام بازی به استان مجاورشان بروند. طبق قانون AFC باشگاه‌ها باید خودشان شهر میزبان‌شان را انتخاب کنند.

 

تاج تصریح کرد: مورد دیگر این است که باید یک آیین‌نامه انضباطی خوب به قراردادهای فصل آینده اضافه شود و بازیکنان بدانند اگر دور داور جمع شدند، به طور مثال 2 جلسه و اگر مصاحبه‌ای انجام دادند 3 جلسه محروم می‌شوند. می‌خواهیم شرایط مثل اروپا باشد و برای محرومیت‌ها دیگر نیازی به گزارش‌ها نباشد و اگر کسی علیه داوری حرف زد یا بیانیه داد فوراً جریمه‌اش مشخص باشد و دیگر مجریان انضباطی نیز نتوانند محرومیت‌ها را تغییر دهند و علاوه بر این مردم نیز متوجه شوند که چه بازیکنی به چه دلیلی محروم شده است. اینها استانداردسازی است که باید انجام شود.

 

وی درباره این که ضعف‌هایی در آیین‌نامه برگزاری مسابقات از جمله مشکلی که برای 50-50 بودن ظرفیت ورزشگاه نقش جهان در بازی سپاهان وپرسپولیس به وجود آمده بود، گفت: آدم از حرف‌های کارشناسی شده ناراحت نمی‌شود و این اظهارات غیرکارشناسی است که آدم را ناراحت می‌کند. این حرف الان حرف درستی است. آیین‌نامه باید همه شرایط را در هر حالتی تعیین تکلیف کند. این که بازی کجا برگزار شود یا 50-50 باشد یا 90 به 10 باید مشخص باشد. ما به سازمان لیگ نامه‌زده‌ایم که تا ظرف 20 روز باید آیین‌نامه جدید و مدون به دست هیئت رئیسه فدراسیون برسد. ما خواسته‌ایم که این آیین‌نامه منطبق با نظر باشگاه‌ها باشد و بعد اجرایی شود. در آیین‌نامه قبلی چند بار تصحیح رخ داده و باز هم کسری وجود دارد. بعضی از موارد مانند تخلفات راهنمایی و رانندگی است و نیازی به قاضی ندارد. مثلا این که یک فردی 170 کیلومتر در ساعت براند، ماشینش باید به پارکینگ منتقل شود و ماشینی که 130 کیلومتر می‌رود باید راننده‌اش جریمه شود. اینها باید در فوتبال نیز معلوم باشد که جریمه‌ها چطور است تا افکار عمومی از آنها مطلع باشند و مطالبه کنند.

 

رئیس فدراسیون فوتبال درباره این که آیا بهتر نیز محل برگزاری فینال جام حذفی از قبل مشخص باشد، خاطر نشان کرد: می‌خواهیم این کار را نیز اجرا کنیم. این موضوع نیز در آیین‌نامه باید پیش‌بینی شود. حرفی که سپاهان درباره میزبانی‌اش از پرسپولیس زد، مثال مشابه این مورد است. سپاهان گفت که اگر قانون 50-50 به ما ابلاغ شده ما از این قانون خبر نداشتیم. این حرف درستی است و من هم فکر می‌کنم باید میزبان بازی فینال جام حذفی از قبل مشخص شود و ما نیز این کار را انجام خواهیم داد. حتی آیین‌نامه می‌تواند به جای محل میزبانی تاریخ برگزاری فینال جام حذفی را نیز از قبل مشخص کند، زمانی که قبلا ما در سازمان لیگ بودیم برنامه بازی‌ها سه هفته به سه هفته مشخص می‌شد اما ما سعی کردیم برای یک سال برنامه مسابقات را بچینیم و برای آن با کی‌روش نیز مشکلاتی داشتیم.

 

تاج درباره این که آیا با این وضعیت احتمال دارد که در آغاز برگزاری لیگ برتر، شاهد تعویق باشیم، گفت: اصلا امکان دارد که لیگ برگزار نشود. تا وقتی که وضعیت ورزشگاه‌ها درست نشود، داستان همین‌طور ادامه خواهد داشت. اگر دو باشگاه نتواند ورزشگاه‌های‌شان را تجهیز کند ممکن است ما حتی از تعداد تیم‌های لیگ نیز کسر کنیم. من با جدیت پای این موضوع ایستاده‌ام، چرا که اگر این اتفاقات درست نشود ما باز هم باید شاهد رخ دادن اتفاقاتی مانند، اتفاقات اهواز باشیم.

 

وی درباره این که احکام کمیته انضباطی در خصوص فینال جام حذفی چه زمانی صادر می‌شود، گفت: برخی موارد را کمیته اخلاق ورود کرده و برخی را نیز کمیته انضباطی به تخلفاتش بپردازد. کمیته اخلاق قاطع و جدی دارد پیگیری می‌کند، اما همانطور که می‌دانید اتفاقات داخل زمین به کمیته انضباطی بر می‌گردد و کمیته اخلاق بیشتر مباحثی که ریشه تبانی یا شرط‌بندی و دیگر مسائل را دارد ورود می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------