محمود فکری: خط می‌گیرند علیه من شعار بدهند‌



محمود فکری،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
سرمربی نفت مسجدسلیمان از شرایط سختی که طی یک‌ سال اخیر و ماه‌هایی که در نفت سپری کرده، گلایه دارد.

به گزارش ورزش سه، "محمود فکری" سرمربی نفت مسجدسلیمان که سال گذشته هم در نیم‌فصل دوم هدایت این تیم را برعهده گرفت و بقایش را تضمین کرد، حالا در گفت‌وگویی مفصل با خبرنگار ما از هواداران تیمش درخواست دارد صبر داشته باشند و البته از مسئولان نفتی هم انتظار توجه بیشتری دارد که مشروح صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

 

از نظر فنی و شخصیتی، این تیم له شده
مردم نگران نفت مسجدسلیمان هستند و دوست ندارند تیم‌شان سقوط کند و به آنها حق می‌دهم ولی بحث این است که مردم باید آگاه باشند که تیم چه وضعیتی دارد. متاسفانه از اول فصل بد بسته شده و مشکلاتی داشته، از نظر فنی و شخصیتی این تیم له شده و جایگاه خوبی در جدول نداشته. فضای خیلی بدی را برای تیم به‌وجود آوردند و از روزی که ما تصمیم گرفتیم هدایت این تیم را قبول کنیم؛ احساس می‌کردم می‌توانم کمک کنم و تقریبا در نیم فصل به نفت آمدم و می‌دانستم ما می‌توانیم چند بازیکن جذب کنیم و تغییراتی به‌وجود بیاوریم؛ فضای گذشته را تغییر دهیم و وارد فضای جدیدی بشویم. متاسفانه با توجه به مشکلاتی که باشگاه داشت و بدهی‌هایی که وجود داشت؛ نتوانست همان روز اول بازیکن‌هایی که من می‌خواستم؛ در اختیار بگیرد زیرا پنجره بسته بود. تقریبا بعد از گذشت ۴ بازی توانستیم از بازیکنان جدیدمان استفاده کنیم. بازی‌هایی را به‌خاطر اینکه دستمان خالی بود از دست دادیم. نداشتن بازیکن فیکس و تعویضی خیلی تاثیرگذار بود و چون یک‌سری بازیکن از لیست خارج کرده بودیم با دست خالی مقابل تیم‌هایی همانند سپاهان، فولاد، پیکان و شهر خودرو قرار گرفتیم. تازه از دیدار با آلومینیوم اراک بود که نفرات جدید را در اختیار گرفتیم. همان‌طور که گفتم مشکلاتی را در راه جذب بازیکن داشتیم که بخشی مالی بود و هم اینکه بازیکن اگر پیشنهادی داشته باشد قطعاً به نفت نمی‌آید، هم به‌خاطر مسائل مالی و هم به‌خاطر اینکه قعر جدول است و همین که بازیکن از لحاظ شهری جای بهتری را انتخاب می‌کند. نفراتی که مدنظر ما بود به هر دلیلی نتوانستیم بگیریم و نفراتی که گرفتیم هم از روز اول در اختیار ما نبودند.

 

نفت رشد کرد
در مقابل آلومینیوم اراک که تیم خوبی است و فقط در یک مقطع نتایجش خوب نبوده یک امیتاز گرفتیم. با اینکه نفرات کامل نشده بود تیم ما مقابل سپاهان و فولاد بازی خیلی خوبی ارائه داد و شکل بازی کردن تیم عوض شده بود و در مصاحبه مربیان حریف شما می‌توانید ببینید که از ما تعریف کردند. کارشناسان در اصل از ما خوب گفتند و آمار‌های بازی ما تغییر کرد و آن رشدی که می‌خواستیم در نفت به‌وجود آمد ولی چون نتیجه نمی‌گرفتیم زیاد به‌چشم نمی‌آمد.

 

بازیکنانم از نام پرسپولیس ترسیدند اما...
در بازی با مس رفسنجان که یکی از تیم‌های خوب لیگ ما است در خانه‌شان مساوی گرفتیم، درست است که 10 نفره شدند ولی همین موضوع هم به‌خاطر خوب بازی کردن ما بود‌. بعدش مقابل پرسپولیس قرار گرفتیم که غیر از ۲۰ دقیقه اول که بازیکنان کمی از اسم پرسپولیس ترسیده بودند؛ در نیمه دوم بازی خیلی خوبی را ارائه دادیم و یک گل هم به پرسپولیس زدیم؛ حتی می‌توانستیم بازی را به تساوی بکشانیم.

 

نباید به این فکر کنیم که همه بازی‌ها را ببریم
بعد از مس و پرسپولیس مقابل هواداری بازی کردیم که آلومینیوم و ذوب آهن را در خانه‌اش شکست داده بود، ‌برابر مس رفسنجان و پرسپولیس نتیجه تساوی کسب کرده بود و در نیم‌فصل دوم باختی نداشته. پس با این حساب روند تیم ما خوب است و نباید فکر کنیم که باید تمام بازی‌هایمان را ببریم.

 

حداقل‌ها را برآورده کنید
از روز اولی که آمدیم گفتیم باید کم‌کم تیممان را شکل و شخصیت بدهیم و نگاه کنیم رقبای ما کجا هستند؟ رقیبان ما فجر سپاسی، تراکتور و از این طرف هم شهر خودرو است، ما باید تلاش کنیم این تیم‌ها را بگیریم. اگر در تیم سپاهان، استقلال و پرسپولیس که از لحاظ شرایط مالی خوب هستند، باشی؛ باید توقع حداکثری داشته باشی ولی در تیم نفت مسجد سلیمان حداقل‌ها را انتظار داری که باید اتفاق بیفتد و اگر حداقل اتفاق نیفتد آن وقت کار به مشکل می‌خورد.

 

مثل ۴۰ سال پیش با بازیکن رفتار می‌کنیم
شما حساب کنید در بازی با مس رفسنجان بازیکنان ما در دو هتل مستقر شدند. الان همه تیم‌ها اتوبوس‌های خوب می‌گیرند و ما یک اتوبوس ۴۰ نفره می‌گیریم. منظور من این است که تا حدی که می‌شود و باید به تیم شخصیت داد. ما که نمی‌خواهیم دو اتوبوس وی‌آی‌پی بخریم، اجاره کردنش که دیگر کاری ندارد. یک سالن خوب وزنه در مسجد سلیمان وجود دارد که هزینه اجاره‌اش نهایت یک میلیون و سیصد تومان می‌شود. این‌ها که من می‌گویم چیزهایی است که به تیم شخصیت می‌دهد. ما تلاشمان را می‌کنیم به تیم شخصیت بدهیم؛ می‌خواهم ببینم جایگاه باشگاه کجا است؟ آیا مسئولان باشگاه هم تلاش می‌کنند که این تیم شخصیت بگیرد یا این که می‌خواهیم همانند ۴۰ سال پیش با بازیکن رفتار کنیم؟ یا این که مثلاً بازیکن مصدوم می‌شود و برخوردی که با او دارند در شأن فوتبال و لیگ‌ برتر نیست، اصلا توجهی به بازیکن نمی‌شود. بازیکنی هم که سالم است این رفتارها را می‌بیند و می‌گوید اگر من هم مصدوم بشوم به همین شکل است؛ پس طوری بازی نکنم که دچار مصدومیت شوم که حتی حال من را نپرسند.

 

این چه طرز برخورد با بازیکن است؟
در مصاحبه‌هایم گفتم شب عید است و باید به بچه‌ها پول بدهند؛ در مجموع ۵ درصد، آن هم بعد از بازی با هوادار پرداخت کردند. درست است شاید بازیکن پول را بگیرد و به زخمش بزند ولی تاثیری در نتیجه بازی روز جمعه نداشت و اگر هم تاثیری داشت؛ بیشتر منفی بود تا مثبت. اگر سه هفته دیگر عید بود بازیکن صبر می‌کرد و بازی‌اش را انجام می‌داد ولی بحث شب عید فرق می‌کند. در شب عید تمام آدم‌ها به اندازه وسعشان خرید انجام می‌دهند و نو می‌شوند ولی یک بازیکن فوتبال لیگ برتر، پولی برای خرید کردن دریافت نمی‌کند. این مسائل در روحیه بازیکن تاثیر می‌گذارد. این‌گونه نیست که بازیکن هیچ تعصبی نداشته باشد؛ اتفاقاً آنها با تمام توان‌شان تمرین می‌کردند و انگیزه داشتند ولی شکل برخورد با بازیکن طوری بود که انگیزه‌ها را از بین می‌برد. یا مثلاً شب قبل از بازی گفتند اگر برد نیاورید بعد از بازی به شما پول نمی‌دهیم. این چه طرز برخورد با بازیکن است؟

 

با چه انگیزه‌ای کار کنم؟
ما تلاشمان را می‌کنیم به تیم شخصیت بدهیم؛ باید قدر همین یک امتیازها را هم که می‌گیریم؛ بدانیم. روز آخر تیم با همین امتیاز‌ها در لیگ می‌ماند. من به این تیم اعتقاد دارم و ایمان دارم که نفت در لیگ می‌ماند به شرطی که همه کمک کنند. باید همه عوامل کمک کنند نه اینکه بعد از بازی فولاد من بشنوم باشگاه دنبال سرمربی است و با آدم‌های مختلف صحبت کردند و تماس گرفتند. وقتی اعتماد شما به سرمربی در این حد است آن وقت انتظار دارید سرمربی‌تان با چه انگیزه‌ای کار کند؟ به تیم روحیه بدهد و شاداب نگهش دارد و تمرینات خوبی ارائه دهد؟ فقط بازیکن و مربی نیستند که بخواهند نتیجه بگیرند بلکه همه عوامل باید تلاش کنند و باید همگی حداقل‌ها را درست انجام بدهند و ما انتظار کار صددرصد درست را نداریم. با نفت در حد یک تیم لیگ برتری که حالا قعر جدول هم هست؛ باید برخورد بشود یا خیر؟ ما می‌خواهیم رفتارهای ما در حد یک تیم در لیگ سه باشد و آن وقت تیم در لیگ برتر باشد؟

 

برخی می‌خواهند این تیم سقوط کند
معلوم است آدم‌هایی که می‌آیند و شعار می‌دهند چه کسانی هستند؟ اینکه چه کسی جلوی آنها را نمی‌گیرد؛ معلوم است از کجا خط می‌گیرند. اگر می‌خواهیم تیممان بماند باید همه کمک کنیم. همه باید یک گوشه کار را بگیریم. احساس می‌کنم برخی آقایان دوست دارند تیم سقوط کند و برای همین این رفتارها را می‌کنند، اگر قرار بر این باشد داستان عوض می‌شود.

 

من را دوستانه کنار بگذارید
به نظر من، به جای شعار دادن اگر به سرمربی‌تان اعتقادی ندارید؛ خیلی دوستانه کنارش بگذارید. تازه من این تیم را با یک مبلغ خیلی کم قبول کردم چون نفت مسجدسلیمان را خودم به لیگ برتر آوردم و این تیم را دوست دارم. سال گذشته هم آمدیم و این تیم را نگه داشتیم؛ اگر سال گذشته هم در هفته‌های اول نتیجه گرفتیم مردم مسجدسلیمان بدانند شرایط تیم به این شکل نبود. سال گذشته تیم یازدهم جدول بود نه اینکه انتهای جدول باشد؛ هم از لحاظ امتیازی بهتر بود و هم از نظر شخصیتی. بازیکنان هم کیفیت بهتری داشتند ولی امسال تعداد بازیکنان با کیفیت خیلی کم بود و این اتفاقات افتاد.

 

دلتان به حال نفت بسوزد
امیدواریم حواس مردم جمع باشد و همه کمک کنند. اگر مسئولین می‌خواهند تیم‌شان در لیگ برتر حفظ شود بیایند کمک کنند اگر نمی‌خواهند تیمشان بماند؛ عذر ما را بخواهند؛ لااقل این تیم با ما سقوط نکند. بیایند به ما بگویند که ما می‌خواهیم این تیم بیفتد یا خودت استعفا بده برو یا اینکه ما را کنار بگذارند. امیدوارم در سال جدید مردم مسجدسلیمان و هواداران تیم بیشتر کمک کنند و دلشان به حال تیم به شکل واقعی بسوزد. خودمان را گول نزنیم و به مردم دروغ نگوییم و فضایی را به‌وجود نیاورید که به مردم بگویید ما خوب هستیم و کادرفنی ضعیف است.

 

غیرمنصفانه حمله نکنید
شما حساب کنید در نیم فصل اول نفت مسجدسلیمان این‌ همه نتایج بد گرفته بود. هواداران علیه مربی حیا کن، رها کن نمی‌گفتند؛ ولی الان از کجا خط گرفته می‌شود؟ متاسفانه آن زمانی که باید حواسشان می‌بود به فکر منافع خودشان بودند و تیم را بد بستند. تیم یواش‌یواش دارد شکل و شخصیت می‌گیرد و وقتی روند تیم را می‌بینیم و خیلی از آنها که فوتبال را می‌فهمند می‌گویند؛ متوجه می‌شوم این تیم روز به روز بهتر می‌شود. گرفتن این تک امتیازها هم راحت نیست و ما از تیم‌هایی امتیاز گرفتیم که جزو خوب‌های جدول هستند. امیدواریم همه کمک کنند و واقعیت‌ها را بدانند و حمله غیر منصفانه به سرمربی و کادرفنی نکنند یا اینکه بازیکنان را تخریب نکنند که به هر حال باعث شود انگیزه تیم کم شود و نتوانند تلاش کنند.

 

مربیان حریف از ما تعریف کردند
بعد از بازی با هوادار، رضا عنایتی از من حمایت کرد زیرا مربیان شرایط هم را می‌دانند و بعد از دیدار با پرسپولیس هم یحیی گل محمدی در مصاحبه‌اش از ما تعریف کرده بود. با فولاد بازی کردیم و آقای نکونام از تیم نفت تعریف کرده بود. خیلی از کسانی که فوتبال را می‌فهمند در همان مسجد سلیمان گفتند تیمتان خوب بازی می‌کند و شرایط بهتر می‌شود.

 

قرار نیست نفت سهمیه بگیرد
قرار نیست از نیم فصل دوم که ما آمدیم در ۱۵ بازی که پیش رو داریم همه را ببریم یا سهمیه آسیایی بگیریم؛ قرار است تیممان را نگه داریم. برای نگه داشتن تیم باید فاصله‌مان با رقبا را کمتر بکنیم و بازی به بازی پیش برویم تا سر فرصت بتوانیم از آنها جلو بزنیم. باید همه کمک کنیم نه اینکه مربیان و بازیکنان تلاش کنند و بقیه تماشاگر باشند چون این فایده ندارد. ان‌شاالله در سال جدید تیم بتواند شخصیت از دست داده‌اش را برگرداند و بازی به بازی امتیاز بگیرد و خودش را بالاتر بکشد.

 

نباید خودزنی کنیم
من هدایت نفت مسجدسلیمان را در دست گرفتم. اینجا استقلال و پرسپولیس بحران‌زده نیست که ناگهان در آن تغییر و تحولاتی ایجاد شود. اینجا نفت مسجدسلیمان است و مشکلات خاص خودش را دارد. نسبت به رقبا داریم امتیازاتی کسب می‌کنیم که به آنها نزدیک می‌شویم و رقبای ما امتیازات آنچنانی نگرفتند. ما به فجر و تراکتور نزدیک شدیم و اگر همت بیشتری بکنیم و توجه و همدلی بیشتر بشود تیم خودش را به جایگاه بالاتر می‌رساند ولی اگر بخواهیم خودزنی کنیم؛ همه چیز از بین می‌رود.

 

تبریک سال نو
در آستانه سال جدید هستیم. آرزوی سال خوبی برای هم‌وطنان عزیزم دارم، ان‌شاالله سال خوبی برای مردم ایران باشد. مریضی و بلا و گرفتاری از آنها دور شود و سال پر خیر و برکتی برای‌شان رقم بخورد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------