روایت برانکو از تراژدی تلخ بصره؛ "بازی باید لغو می‌شد"



 برانکو,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
سرمربی تیم ملی عمان ابعادی از فاجعه فینال جام کشورهای عربی را که به میزبانی عراق در بصره برگزار شد، روایت کرده است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از وکرنیجی، فینال رقابت‌های کشورهای عربی با فاجعه‌ای همراه بود که ساعاتی قبل از شروع مسابقه رقم خورد. در نتیجه ازدحام هواداران پرتعداد عراقی در مقابل ورزشگاه، چندین تماشاگر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

 

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی کروات که تیم ملی عمان در فینال این مسابقات حاضر شده بود،  تا یک قدمی اولین قهرمانی خود در این رقابت‌ها پیشرفت اما در شرایط دراماتیک و جو ورزشگاه بصره در جنوب عراق، عمان در فینال با نتیجه ۲ بر ۳ از عراق شکست خورد. عراق، میزبان مسابقات تا دقیقه ۱۰+۹۰ از عمان پیش بود اما عمان بازی را به تساوی کشاند و در ادامه عراق در وقت‌های اضافه مسابقه برنده شد.

 

برانکو ایوانکوویچ درباره این دیدار با رسانه کشورش صحبت کرد و گفت: این مسابقه یکی از زیباترین، تاثیرگذارترین و احساسی‌ترین فوتبال‌هایی بود که متاسفانه یک فاجعه بزرگ در آن رخ داد.  ما در آن زمان در هتل بودیم و شاهد آن صحنه‌های تکان دهنده نبودیم. با اتوبوس از یک مسیر خاص به استادیوم آمدیم و ۳۵-۴۰ دقیقه در راه بودیم.  به دلیل ازدحام وصف ناپذیری که ایجاد شده بود، خیلی سخت به ورزشگاه رسیدیم.

 

*باید درخواست تعویق بازی با عراق داده می‌شد

او در ادامه گفت: هواداران‌مان در روز فینال با عراق با دو هواپیما وارد بصره شدند اما عراق به علت نبود صندلی خالی در ورزشگاه، اجازه خروج هواداران عمانی از فرودگاه و آمدن به ورزشگاه را نداد. آنها بلافاصله به مسقط بازگردانده شدند. وقتی این خبر را شنیدم و با توجه به فاجعه پیش از بازی، فکر کردم که باید درخواست لغو بازی با عراق داده شود. طبق مقررات، این امر کاملاً قانونی بود. با این حال شرایط به گونه‌ای دیگر حکم کرد. آن‌قدر مردم در انتظار آن مسابقه بودند که نمی‌شد کاری کرد. ۴۰ سال بود که در بصره چنین رویداد ورزشی‌ای وجود نداشت. 

 

*اگر می‌شد نیم میلیون هوادار را در ورزشگاه جا می‌دادند

برانکو در ادامه گفت: ظرفیت ورزشگاه ۶۵ هزار تماشاگر بود و شاید صد هزار نفر در اطراف ورزشگاه برای حضور در دیدار نهایی حضور داشتند. اگر می‌شد نیم میلیون هوادار در ورزشگاه جا کنند، این کار را می‌کردند. مسابقات در فضایی فوق العاده برگزار شد. بدیهی است که عراقی‌ها پس از تمام رنج هایی که متحمل شدند، مشتاق چنین رویدادهایی هستند. ما واقعا آن را احساس کردیم. به هر حال دو ورزشگاه در بصره وجود دارد؛ یکی با ۶۵ هزارصندلی، دیگری با ۳۰ هزار صندلی. شرایط این ورزشگاه‌ها فوق العاده بود. برای آنها این رقابت مهمتر از راهیابی به جام جهانی بود.  ما در فینال تیم بهتری بودیم و ۶۳ درصد توپ را در اختیار داشتیم. من بیشتر متاسفم که نتوانستیم آن جام را کسب کنیم. اما برای ما رسیدن به فینال موفقیت بزرگی بود. در راه صعود به فینال، بحرین و عربستان را شکست دادیم. در فینال اسیر عراق و هواداران متعصب آن شدیم. می توانم بگویم هواداران عراقی نسبت به بقیه کشورهای همسایه درباره فوتبال متعصب‌تر هستند.

 

ایوانکوویچ از سال ۲۰۲۰ در عمان حضور دارد و در کادرفنی او زلاتکو ایوانکوویچ (برادرش)، ماریو توکیچ و ایگور پانادیچ حضور دارند. او تاکنون در ۲۹ بازی هدایت تیم ملی عمان کشوری با ۴.۵ میلیون نفر جمعیت را برعهده داشته است و به ۱۴ برد، ۶ تساوی و ۹ باخت رسیده است.

 

سرمربی عمان در پایان گفت: یک سال دیگر با عمان قرارداد دارم. البته پیشنهاداتی ارائه شده است اما من در مورد آن صحبت نمی کنم زیرا واقعاً از کار در عمان در تمام این مدت لذت بردم. فوتبالیست های عمانی سخت کوش هستند و می خواهند یاد بگیرند و پیشرفت کنند. مشکل آنها لیگ فوتبال این کشور است که حرفه‌ای نیست.  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------