آموزش در خانه دشمن!



 بازیکنان سرخابی‌ها,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
انتقال بازیکن از پرسپولیس به استقلال یا برعکس فقط در رده بزرگسالان رخ نداده و بسیاری از بازیکنان سرخابی‌ها در رده پایه عضو تیم رقیب بوده‌اند.

انتقال بازیکن از پرسپولیس به استقلال یا برعکس فقط در رده بزرگسالان رخ نداده و بسیاری از بازیکنان سرخابی‌ها در رده پایه عضو تیم رقیب بوده‌اند. در جدیدترین شکار استعداد از اردوی تیم مقابل طبق شایعات حسام اسکندری که فصل گذشته از تیم نوجوانان استقلال به پرسپولیس پیوست، دوباره در فصل فوتبالی 1402-1401 به اردوی آبی‌های پایتخت برخواهد گشت تا بعد از شاگردی علیرضا اکبرپور و ادموند بزیک آموزش و پیشرفت زیرنظر سیاوش اکبرپور را تجربه کند. جابه‌جایی در تیم‌های پایه و از پایه به بزرگسال در چند سال اخیر تازگی ندارد و بازیکنانی مثل امیرمحمد یوسفی، ساسان زمانه، امیرحسین حاجی‌آقا و چند بازیکن کم‌فروغ دیگر این تجربه را در کارنامه حرفه‌ای خود دارند.

 

نمونه موفق این نقل‌وانتقالات در چند سال اخیر به حضور سجاد آقایی در اردوی آبی‌های پایتخت برمی‌گردد که در رده جوانان عضو پرسپولیس بود. او در دوران حضور آندره‌آ استراماچونی روی نیمکت استقلال موفق به گلزنی مقابل سایپای تهران، گل‌ریحان البرز و فجرسپاسی شیراز شد اما بعد از جدایی این مربی با دل و جرات از حیث اعتماد به استعدادهای جوان دیگر فرصت چندانی بابت پوشیدن پیراهن استقلال نصیبش نشد و راه پیشرفت خود را در ذوب‌آهن اصفهان، نساجی مازندران و آلومینیوم اراک جست‌وجو کرد اما همیشه داغی آفتاب یاغی‌های کوچک اینقدر کم‌رمق نبود و زود غروب نمی‌کرد بلکه ستارگانی در تاریخ فوتبال هستند که با جابه‌جایی بین این 2 تیم سرنوشت زندگی ورزشی‌شان دچار تحول و تغییر شده است.

 

 وحید طالب‌لو

سنگربان اسبق تیم‌های استقلال تهران، شاهین بوشهر، راه‌آهن تهران و فولاد خوزستان سابقه حضور کوتاه‌مدت در تیم‌های پایه پرسپولیس را در رزومه خود می‌بیند. این سنگربان 190 سانتیمتری که با واکنش‌های خود در لیگ پنجم یکی از دلایل اصلی موفقیت پروژه 3ساله امیر قلعه‌نویی شد، به‌دلیل توجه آبی‌های پایتخت به تیم‌های پایه خود استقلال را به پاس و پرسپولیس ترجیح داد و شاگرد هافبک محبوب آبی‌ها رضا احدی شد.

 

این سنگربان که همیشه در تیم ملی در اولویت بود و سنگربانانی مثل ابراهیم میرزاپور، حسن رودباریان و مهدی رحمتی به او ترجیح داده شده‌اند در لیگ سوم بعد از عملکرد متزلزل و پرنوسان پرویز برومند، مسعود قاسمی در 21سالگی اسم خود را به‌عنوان سنگربان مطمئن و اصلی شاگردان امیر قلعه‌نویی مطرح کرد و به‌مرور زمان قلب هواداران آبی را تصاحب کرد. او در دوران بازی خود با تبحر کم‌مثالش در ضربات پنالتی در دوئل‌های دونفره بازیکنان بزرگی همچون علی دایی، مهرزاد معدنچی و امید ابراهیمی را شکست داد و اگر مصدومیت‌ها، وضعیت بحرانی استقلال لیگ هفتم و دوگانه مهدی رحمتی و وحید طالب‌لو نبود، او می‌توانست با توجه به استعدادش اتفاقات بزرگی را در فوتبال ایران رقم بزند.

 

 خسرو حیدری

بازیکن اسبق ابومسلم مشهد، سپاهان اصفهان، پیکان، پاس و استقلال تهران نیز در سن جوانی پیراهن قرمزهای پایتخت را پوشیده است اما حضورش در استقلال و شاگردی رضا احدی باعث پیشرفت و تغییر زندگی ورزشی شماره 2 اسبق زردهای اصفهان، آبی‌های تهران و یوزهای ایرانی شد. پنجمین بازیکن استقلال از حیث تعداد حضور در مستطیل سبز با 305 بازی که او را بالاتر از بزرگانی همچون آرش برهانی، صادق ورمزیار، مهدی رحمتی، فرهاد مجیدی و علیرضا منصوریان قرار می‌دهد، یکی از بازیکنان پرافتخار فوتبال ایران است و با 3 قهرمانی لیگ برتر و 2 کسب جام در جام‌حذفی بخشی از حافظه تاریخی فوتبال‌دوستان را از آن خود کرده است. او همچنین با 59 پاس گل در جایگاه سوم برترین افراد از حیث پاس گل ایستاده است. وی همچنین سابقه 59 بازی ملی و حضور در تورنمنت‌های جام ملت‌های آسیا 2011 و جام‌جهانی 2014 برزیل را در رزومه پرشکوه خود می‌بیند.

 

 بازیکنان سرخابی‌ها,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 محمد انصاری

مدافع اسبق فجر شهیدسپاسی شیراز، شهرداری تبریز، مس رفسنجان، استقلال و پرسپولیس تهران نیز در کارنامه خود سابقه حضور در تیم پایه‌های استقلال و بزرگسال این تیم را دارد اما به‌دلیل حضور مدافعان مستحکمی مثل حنیف عمران‌زاده، پژمان منتظری، جواد شیرزاد و میثم حسینی به او فرصت بازی نرسید و او چندین سال بعد از عضویت در پرسپولیس شایستگی‌های خود را اثبات کرد و با لباس این تیم افتخارات زیادی همچون قهرمانی لیگ برتر، قهرمانی جام‌حذفی، کسب جام در سوپرجام و فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرد و با درخشش خود نظر کارلوس کی‌روش را برای دعوت به اردوی تیم ملی و حضور در مستطیل سبز ورزشگاه جام‌جهانی سئول و دیدار با ستارگان کره‌جنوبی همچون سون هیونگ‌مین جلب کرد اما درنهایت نتوانست جزء بازیکنان اعزامی به جام‌جهانی 2018 روسیه باشد.

 

 روزبه چشمی

مدافع و هافبک اسبق صبای قم، ام صلال قطر و استقلال تهران هم سابقه بازی در تیم نوجوانان و جوانان پرسپولیس را در کارنامه خود دارد. او به‌دلیل وجود ستارگانی همچون سیدجلال حسینی، محسن بنگر و رضا حقیقی نتوانست جایگاه مناسبی در جمع قرمزهای پایتخت داشته باشد و به همین دلیل راهی قم شد تا با شاگردی زیرنظر محمد مایلی‌کهن، صمد مرفاوی و مهدی تارتار توجه استقلال را جلب کند و به جمع آبی‌های پایتخت بپیوندد.

 

حضور او و بهبود ظرفیت‌هایش زیرنظر پرویز مظلومی، علیرضا منصوریان و وینفرد شفر منجر به حضور این بازیکن در تیم ملی و گرفتن لقب مدرن‌ترین دفاع 10 سال اخیر از سوی کارلوس کی‌روش شد. این مربی پرتغالی موفق شد با اتکا به روزبه چشمی و جوانانی مثل مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی، مدافع مستحکم چند سال اخیر فوتبال ایران را از لیست بازیکنان اعزامی به روسیه خط بزند. البته این ستاره در همان بازی اول مقابل مراکش مصدوم شد و 2 دیدار باقی‌مانده را از دست داد ولی این موضوع باعث نشد کارلوس کی‌روش اعتماد خود را نسبت به شماره 4 استقلال از دست بدهد و این بازیکن همراه یوزهای ایرانی راهی جام ملت‌های آسیا 2019 شد و جمعا 115 دقیقه در پست هافبک دفاعی مقابل عراق، عمان و چین بازی کرد.

 

 محمدحسین کنعانی‌زادگان

مدافع اسبق ملوان بندرانزلی، ماشین‌سازی تبریز، الاهلی قطر، سایپا، استقلال و پرسپولیس تهران که او هم از پایه‌های پرسپولیس به تیم بزرگسالان این تیم تزریق شد اما توان و قدرت رقابت با زوج مستحکم محسن بنگر و سیدجلال حسینی را نداشت و برای سپری کردن سربازی راهی ملوان شد اما بعد از اتمام خدمت سربازی تصمیم گرفت یک یاغی شود و پیراهن استقلال تحت هدایت علیرضا منصوریان را پوشید اما 2 بازی ضعیف، فاجعه‌بار و سپس مصدومیت از ناحیه رباط‌صلیبی داستان حضور او در جمع تیم 2 ستاره فوتبال ایران را خیلی زود به اتمام رساند. او بار دیگر در تیم سایپا با مصدومیت تلخ از ناحیه رباط‌صلیبی مواجه شد اما این موضوع نتوانست در آینده یکی از امیدهای دراگان اسکوچیچ برای بحث دفاعی تیم ملی در جام‌جهانی 2022 اختلال ایجاد کند.

 

حسین کنعانی نیز مثل روزبه چشمی یکی از بازیکنان مورد وثوق مرد پرتغالی بود و حتی در دوران مصدومیت برای تسهیل در روند ریکاوری و برگشت به مسابقات از امکانات کمپ تیم ملی استفاده می‌کرد. او در فصلی که پیراهن تیم میانه و پایین‌جدولی ماشین‌سازی را بر تن داشت، به‌عنوان یکی از مدافعان اصلی یوزهای ایرانی راهی جام ملت‌های آسیا 2019 شد و 360 دقیقه مقابل تیم‌های ویتنام، عراق، عمان، چین و ژاپن از حافظان اصلی دفاع متشکل از 4 نفر تیم ملی بود. او در شروع لیگ نوزدهم به جمع سرخ‌های تهران پیوست و خیلی زود موفق شد با عملکرد شایسته‌اش خاطرات تلخ گذشته را به دست فراموشی بسپارد.

 

 سایرین

بازیکنان دیگری نیز مثل شایان مصلح، ایمان صادقی، میلاد نوری، سجاد آقایی و فرزاد آشوبی با سابقه پوشیدن پیراهن تیم‌های پایه استقلال حضور در تیم بزرگسالان پرسپولیس را تجربه کردند اما نتوانستند مثل نمونه‌های اشاره‌شده بالا در فوتبال ایران اسم و رسم بزرگی برای خود رقم بزنند و در مسابقات پیراهن تیم ملی را بپوشند. برخی نفرات هم بودند که به‌طور موقت در تمرینات یکی از سرخابی‌ها شرکت کردند اما درنهایت سر از تیم رقیب درآورند. علی علیپور یکی از این بازیکنان است که مدتی به‌طور تستی در تمرینات استقلال قلعه‌نویی شرکت کرد اما درنهایت قراردادی امضا نکرد و به راه‌آهن رفت تا بعد از درخشش در این تیم راهی پرسپولیس و در ادامه آقای لیگ با لباس این تیم شود.

 

 موارد مشابه در اصفهان

این اتفاق تنها معطوف به دو رقیب تهرانی نیست و بین دو رقیب سنتی و ریشه‌دار اصفهانی یعنی ذوب‌آهن و سپاهان نیز این اتفاق حاکم است. محسن مسلمان، محمدعلی احمدی، فرید بهزادی‌کریمی، محمدباقر صادقی، عباس قاسمی و حمید عزیززاده با سابقه حضور در پایه‌های ذوب‌آهن بازی در تیم بزرگسالان سپاهان را تجربه کردند و عارف غلامی با حضور در تیم‌های پایه سپاهان حضور در تیم بزرگسالان ذوب‌آهن را در کارنامه خود ثبت کرد.

 

 فرهیختگان 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------