بحران پیچیده در باشگاه پرسپولیس!



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی , باشگاه پرسپولیس
علامت سؤال‌ها درباره مدیریت مالی پرسپولیس همچنان به قوت خود باقی است؛ اگر ۱۸ میلیارد تومان پاداش و پنج میلیارد تومان پولی که پرسپولیس از اسپانسر گرفته، کفایت مدیریت در این باشگاه را نمی‌کرده، باید به موضوع دیگری هم اشاره شود؛ ماجرا مربوط به پولی است که پرسپولیسی‌ها از یکی از بانک‌ها گرفته‌اند؛ رقمی که گفته می‌شود چیزی بین دو تا ۲.۵ میلیارد تومان است. 

شرایط این روز‌های باشگاه پرسپولیس پیچیده است؛ نه در زمین فوتبال، بلکه دور میز مدیریت! پرسپولیسی‌ها با سرمربی کرواتشان، یعنی برانکو ایوانکوویچ، همچنان در لیگ یکه‌تازی می‌کنند و بخت زیادی دارند تا برای سومین‌بار متوالی فاتح رقابت‌های لیگ برتر شوند؛ اتفاقی که اگر نهایی شود، خودش رکوردی منحصربه‌فرد برای پرسپولیس و البته شخص اول این تیم، یعنی برانکو است.

 

به گزارش فرارو  به  نقل  از  شرق، بر کسی پوشیده نیست که فلسفه‌های فنی برانکو تأثیر بسزایی در رسیدن به این آمار درخشان داشته است. پرسپولیس هرچقدر در لیگ و در زمین فوتبال می‌درخشد و جایی برای ابهام نمی‌گذارد، اما در شیوه مدیریتی و البته مدیریت مالی دچار ابهام شده است؛ ابهاماتی که حالا تبدیل به حاشیه خطرناک شده و به نظر می‌رسد زمینه‌ساز برهم‌خوردن تمرکز بازیکنان و اعضای کادر فنی شود.

 

پرسپولیسی‌ها نه‌تن‌ها چندین ماه است از پرداختن دستمزد برانکو عاجز مانده‌اند، بلکه وعده‌هایشان برای پرداختن بخشی دیگر از دستمزد بازیکنان نیز پوچ از آب درآمده است و روزی نیست که بازیکنان این باشگاه از مشکلات مالی گلایه نکنند. با توجه به وضعیت موجود اقتصادی در ایران، در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که طبیعی است باشگاهی مانند پرسپولیس، مشکل مالی داشته باشد؛ ولی با بررسی دقیق‌تر شرایط مشخص می‌شود این باشگاه نه‌تن‌ها نباید درگیر مشکلات مالی باشد، بلکه آن‌قدر درآمدزایی کرده که نیازی به امروز و فرداکردن برای پرداخت دستمزد اعضای تیمش نداشته باشد.

 

موضوعات مالی وقتی بیشتر تبدیل به حاشیه می‌شود که فردی مانند برانکو که کمتر به دیرپرداخت‌شدن دستمزدش اعتراض می‌کند، شاکی شده و دلخوری خود را از مدیریت باشگاه نیز علنی کرده است. همه این اتفاق‌ها درست در حالی رخ داده که شایعه جدایی این سرمربی کروات از پرسپولیس و رفتنش به تیم ملی نیز هواداران باشگاه را آزرده است؛ هرچند هنوز چیزی برای تیم ملی مشخص نشده و برانکو هر بار به این مورد اشاره می‌کند که با این باشگاه قرارداد دارد.

 

این موضوع را هم نباید از یاد برد که این مربی، شایعه حضورش در تیم ملی ایران را نیز به‌طور صددرصدی رد نمی‌کند؛ او همین چندی پیش در گفتگو با «شرق» عنوان کرد اگر پیشنهادی جدی از سوی فدراسیون فوتبال ایران برای هدایت تیم ملی به دستش برسد، به آن فکر می‌کند. فارغ از مباحثی که در این میان صورت گرفته، شفافیت‌نداشتن امور مالی باشگاه پرسپولیس دردسرساز شده است و به نظر می‌رسد همین ابهامات مالی، پرسپولیس را از رسیدن به هدف نهایی‌اش که موفقیت در لیگ و رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا است، دور کند.

 

این ابهامات در شرایطی مطرح می‌شود که مسئولان باشگاه پرسپولیس و در رأس آن ایرج عرب، مدیرعامل این باشگاه، مشکلات مالی و نداشتن پول را بهانه کرده‌اند؛ بهانه‌ای که بیشتر شبیه توجیه است؛ چون طبق اطلاعاتی که به دست «شرق» رسیده است، مشخص می‌شود این باشگاه نه‌تن‌ها قادر به پرداختن کامل طلب برانکو است، بلکه می‌تواند پول‌های عقب‌افتاده بازیکنانش را نیز پرداخت کند.

 

یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از آسیا

حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و به‌طور دقیق‌تر حضور این تیم در فینال این رقابت‌ها، پاداش درخور توجهی را نصیب پرسپولیس کرد. پرسپولیسی‌ها از این حضور، مبلغ شایان توجه دو میلیون دلار پاداش گرفتند که بخش اندکی از آن یعنی نزدیک به ۳۰۰ هزار دلارش را خرج هزینه میزبانی بازی برگشت کردند. به‌این‌ترتیب سهم پرسپولیسی‌ها از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در فصل گذشته، با درنظرگرفتن خرج‌هایی که در این زمینه کرده‌اند، نزدیک به یک‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار دلار است.

 

از آنجایی که آن زمان قیمت دلار در ایران چیزی نزدیک به ۱۰ هزارو ۵۰۰ تومان برآورد شده است، این تیم نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. سؤال اولی که همین‌جا مطرح می‌شود، این است که تیمی که یک‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار دلار پاداش گرفته، چطور چندین ماه است از پرداختن طلب برانکو که ابتدا ۸۰۰ هزار دلار و حالا با احتساب آپشن‌ها و پاداش‌ها به یک میلیون دلار رسیده، عاجز است؟ شاید پاسخ اولیه مسئولان باشگاه پرسپولیس این باشد که این هزینه صرف امور باشگاه‌داری شده است؛ ولی در ادامه به این موضوع اشاره می‌شود که پرسپولیس از ابتدای دی‌ماه گذشته تا به الان، عایدی درخور توجهی از اسپانسر داشته و می‌توانسته بقیه امورات باشگاه را از طریق آن پرداخت کند.

 

دریافتی ۵ میلیارد و اندی!

هنوز در مورد دریافتی یک‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار دلاری پرسپولیس شفاف‌سازی صورت نگرفته که مشخص شده مدیران این باشگاه از دی ماه تا الان در چندین نوبت از اسپانسر باشگاه رقم‌های مختلفی گرفته‌اند که جمع آن‌ها به بیش از پنج میلیارد تومان می‌رسد؛ رقمی نزدیک به پنج‌میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان که می‌تواند برای اداره امور رقم درخور توجهی باشد.

 

این موضوع را باید در نظر گرفت که این رقم فقط در سه ماه به باشگاه تزریق شده و درست در همین مدت بوده که گلایه‌های بازیکنان پرسپولیس از پرداخت‌نشدن دستمزدهایشان بیشتر و بیشتر شده است. موضوعی که کمتر به آن اشاره شده این است که این رقم چطور و کجا هزینه شده است؟

 

پول بانک کجا هزینه شد؟

علامت سؤال‌ها درباره مدیریت مالی پرسپولیس همچنان به قوت خود باقی است؛ اگر ۱۸ میلیارد تومان پاداش و پنج میلیارد تومان پولی که پرسپولیس از اسپانسر گرفته، کفایت مدیریت در این باشگاه را نمی‌کرده، باید به موضوع دیگری هم اشاره شود؛ ماجرا مربوط به پولی است که پرسپولیسی‌ها از یکی از بانک‌ها گرفته‌اند؛ رقمی که گفته می‌شود چیزی بین دو تا ۲.۵ میلیارد تومان است.

 

رقمی قابل توجه که حداقل می‌شد با بخشی از آن به تعدادی از مشکلات مالی بازیکنان و تا حدودی کادر فنی باشگاه رسیدگی شود. حالا با احتساب رقم‌هایی که به حساب باشگاه پرسپولیس واریز شده، می‌توان به این نتیجه رسید که در چند ماه به طور مشخص چیزی نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان به حساب آن‌ها واریز شده و جالب اینکه تمامی بازیکنان و البته اعضای کادر فنی باشگاه همچنان از نگرفتن پول‌هایشان شاکی هستند.

 

خرده‌ریز‌های قابل توجه

این‌طور نیست که پرسپولیسی‌ها فقط از سه منبعی که در بالا عنوان شد درآمدزایی کرده باشند، چون آن‌ها محل دیگری هم برای درآمدزایی دارند که رقم درست آن‌ها هنوز مشخص نیست؛ به عنوان مثال هنوز مشخص نشده که پرسپولیسی‌ها چه مقدار از طریق بلیت‌فروشی به دست آورده‌اند. حساب و کتاب این باشگاه با سازمان لیگ هم به قوت خودش باقی است و مشخص نیست که آیا پرسپولیس توانسته مبلغی هم از سازمان لیگ بگیرد یا خیر؟ در مورد این خرده‌ریز‌ها که البته جمع آن‌ها هم می‌تواند رقم درخورتوجهی شود، اطلاعات روشنی از سوی باشگاه منتشر نشده است.

 

فقط مانده پول فیفا

در این میان پرسپولیسی‌ها یک منبع دلاری دیگر هم دارند که البته فعلا دستشان به آن نرسیده؛ این منبع دلاری مربوط به پولی است که فیفا باید به پرسپولیسی‌ها بابت حضور بازیکنان این تیم در رقابت‌های جام جهانی بدهد. فیفا مقرر کرده بود که به ازای هر بازیکن، از دو هفته قبل از شروع جام جهانی تا یک روز پس از پایان بازی آن‌ها در این جام رقمی نزدیک به هشت‌هزارو ۵۰۰ دلار می‌دهد. با حساب و کتاب‌های صورت‌گرفته پرسپولیسی‌ها تقریبا ۴۰۰ هزار دلاری هم از این طریق کاسب می‌شوند که فعلا این پول را در حساب خودشان نمی‌بینند.

 

علامت سؤال

با موضوعاتی که مطرح شد جای بسی شگفتی است که مدیریت پرسپولیس از نداشتن امکانات مالی گلایه می‌کند. آن‌طور که خبر رسیده مسئولان این باشگاه چیزی نزدیک به ۳۵ درصد پولی که از پاداش آسیا گرفته‌اند را صرف پرداخت به بازیکنان کرده‌اند ولی عجیب اینکه فقط تعداد اندکی از بازیکنان پرسپولیس نزدیک به ۵۰ درصد پول‌هایشان را گرفته‌اند و بقیه همین ۵۰ درصد را هم نگرفته‌اند.

 

موضوع جذاب، اما نقش ایرج عرب به عنوان مدیرعامل باشگاه است که هرگز فشاری برای تأمین بودجه نداشته، چون خود پرسپولیس از طرقی که عنوان شده درآمدزایی کرده ولی موضوع جذاب‌تر این است که پول‌های مذکور چه شده و در چه راهی هزینه شده است؟ آیا پرسپولیس قرار است دچار یک بحران جدی دلاری و تومانی شود؟

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------