16 تیم و 34 مربی؛ این فوتبال نتیجه‌گرا



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی , فوتبال

 

بازگشت آقا فیروز، آخرین تغییر از تغییرات زیاد لیگ برتر هجدهم روی نیمکت مربیان محسوب می‌شود. فیروز کریمی که 5 هفته ابتدایی لیگ جاری سکان هدایت ماشین‌سازی را برعهده داشت و به دلیل نتایج ضعیف برکنار شد، حالا درست 5 هفته مانده به پایان مسابقات با نفت مسجدسلیمان به جمع سرمربیان لیگ برتری بازگشت.

 

نفت مسجدسلیمان هفته گذشته 3-0 مغلوب پدیده شد و مسئولان این باشگاه برای اینکه تیم‌شان به سقوط نزدیک‌تر نشود، علیرضا مرزبان را برکنار و فیروز کریمی را جایگزین او کردند. احتمالاً پیشینه موفقیت‌آمیز آقافیروز برای نجات تیم از چنین شرایطی، باعث انتخاب او شده است. ذوب آهن در لیگ برتر سیزدهم در فاصله 3 هفته مانده به پایان مسابقات گزینه سقوط بود که کریمی جایگزین مجتبی تقوی شد و با 2 برد و یک شکست، تیمش را به پلی‌آف رساند و در پلی‌آف هم با عبور از سد پاس همدان در لیگ برتر ابقا شد.

 

بررسی تغییرات صورت گرفته میان 16 تیم در لیگ برتر هجدهم، عددی عجیب را پیش روی‌مان قرار می‌دهد. به گزارش «ایران»، از 16 تیم حاضر در لیگ برتر، 9 تیم مربیانی که فصل را با آنها شروع کردند در اختیار ندارند. در این میان، استقلال خوزستان و سپیدرود از این حیث رکوردی منفی ثبت کردند و هر کدام 5 سرمربی را روی نیمکت خود نشاندند. در مجموع 34 مربی در لیگ جاری به عنوان نفر اول کادر فنی، نیمکت تیم‌های مختلف را ولو برای یک هفته از آن خود کردند که بیش از دو برابر کل تیم‌هاست. از سویی مجید جلالی و فیروز کریمی هم حضور روی نیمکت 2 تیم را تجربه کردند. در ادامه تیم‌هایی که از ثبات فاصله گرفتند و دست به تغییر زدند را بررسی می‌کنیم.

 

 نفت مسجــــد سلیمـــــان؛ در جست‌وجوی بقا

نفت مسجدسلیمان در ابتدای فصل کار خود را با عبدالله ویسی آغاز کرد اما او تنها تا هفته پنجم روی نیمکت این تیم بود و با 2 باخت و 3 تساوی، از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد. از هفته ششم، علیرضا مرزبان روی نیمکت این تیم نشست و در 20 بازی، 10 شکست،3 برد و 7 تساوی به دست آورد. مرزبان درحالی برکنار شد که تیم او در نیم فصل دوم به پیروزی نرسیده بود و 6 باخت و 4 تساوی داشت. حالا هم که این تیم به دنبال بقا با فیروز کریمی است.

 

 استقلال خوزستان؛ رکورددار تغییر

استقلال خوزستان کار خود را با داریوش یزدی آغاز کرد اما این مربی که اولین فصل مربیگری‌اش در لیگ برتر را تجربه می‌کرد و در ابتدای فصل هم به عنوان مربی موقت آمده بود، تا هفته دوازدهم هدایت آبی‌های اهواز را برعهده داشت و سپس برکنار شد. از هفته سیزدهم، کریم بوستانی دستیار یزدی سرمربی موقت شد. او هم در7 بازی سرمربی بود و 4 باخت و 3 تساوی کسب کرد. در هفته بیستم دستیار او کریم قنبری سرمربی شد که او هم در3 بازی، یک برد و 2 باخت به دست آورد.

 

در ادامه سیدسیروس نعمتی‌نژاد روی نیمکت استقلال خوزستان نشست که با 2 باخت به کار خود پایان داد و حالا هم سیدمحمد علوی سرمربی این تیم شده که در اولین بازی خود به فولاد باخت.

 

 سپیدرود؛ ناکام با غزال تیزپا و جادوگر

تیم شهر باران، در شرایطی به استقبال لیگ هجدهم رفت که دعوا و کشمکش مالکیت بین طرفین خواهان سپیدرود وجود داشت. یک تیم با مربیگری نادر دست‌نشان تمرین می‌کرد و تیم دیگری با خداداد عزیزی. در این بین مدیران خواهان مربیگری خداداد بودند که حرف‌شان را پیش بردند ولی غزال تیزپای فوتبال ایران،3 هفته بیشتر نماند و با 2 باخت و یک مساوی جدا شد. سهیل حق‌شناس، مربی موقت سپیدرود در بازی با پدیده بود که  باخت و در بازی با استقلال خوزستان هم محسن نصر هدایت این تیم را برعهده داشت که او هم شکست خورد.

 

از هفته ششم علی کریمی که در لیگ هفدهم توانسته بود سپیدرود را در لیگ برتر نگه دارد، به رشت برگشت و همزمان مخارج آن را هم می‌داد تا به نوعی مالک هم باشد. با این حال، جادوگر تا پایان فصل دوام نیاورد و با 5 مساوی، 2 برد و 7 باخت در پایان هفته نوزدهم جدا شد و مالکیت سپیدرود را هم واگذار کرد. هفته بیستم دوباره حق‌شناس روی نیمکت این تیم نشست و هفته بعد آن دست‌نشان به عنوان سرمربی سپیدرود انتخاب شد که تا به اینجای کار 3 مساوی، یک باخت و یک برد داشته است.

 

 پیکان؛ دو سرمربی و یک وتو

خودروسازان لیگ هجدهم را هم با مجید جلالی آغاز کردند تا برای سومین فصل آقامعلم را روی نیمکت خود داشته باشند. پیکان از هفته نهم به بعد در سیر نزولی قرار گرفت و در7 بازی پیاپی نبرد تا جلالی در پایان نیم فصل با 4 برد، 4 تساوی و 7 باخت، فرمان هدایت پیکان را رها کند. در ادامه هم قرار بود جواد نکونام سرمربی این تیم شود اما رئیس گروه صنعتی ایران خودرو، سرمربیگری نکونام را وتو کرد تا حسین فرکی روی نیمکت پیکان بنشیند. این تیم با فرکی 5 باخت،3 تساوی و 2 برد به دست آورده.

 

 نساجی؛ از نکو به جلالی

این تیم قائمشهری پس از 24 سال با سرمربیگری نکونام به سطح اول فوتبال ایران بازگشت و لیگ جاری را هم با کاپیتان سابق تیم ملی استارت زد اما نکو در پایان نیم فصل از تیم «شهر خسته» جدا شد تا با 3 برد، 5 تساوی و 7 باخت به کار خود پایان دهد. از نیم فصل دوم مجید جلالی جایگزین او شد که یک برد، 2 باخت و 7 تساوی کسب کرده است.

 

 ماشین‌سازی؛ تغییرات داخلی

گسترش فولاد در حالی در شروع فصل، امتیاز لیگ برتری خود را به ماشین‌سازی واگذار کرد که فیروز کریمی روی نیمکت ماشین‌سازی باقی ماند ولی این مربی پس از 4 تساوی و یک باخت، در پایان هفته پنجم برکنار شد و در هفته ششم یوسف بخشی‌زاده به عنوان مربی موقت روی نیمکت این تیم نشست و به تراکتورسازی باخت. از هفته هفتم، محمدرضا مهاجری مدیر فنی تراکتورسازی، سرمربی ماشین‌سازی شد تا به نوعی تغییرات داخلی با نظر محمدرضا زنوزی که مالک دو باشگاه است، رخ داده باشد. مهاجری با تیمش 4 برد، 4 باخت و 10 تساوی به دست آورده است.

 

 ذوب آهن؛ تغییری که مثبت شد

اصفهانی‌ها در لیگ هجدهم نیمکت خود را به امید نمازی سپردند ولی دستیار سابق کارلوس کی‌روش که اولین فصل مربیگری خود در لیگ برتر را تجربه می‌کرد، در پایان هفته دوازدهم با 2 برد، 5 تساوی و 4 باخت از هدایت این تیم برکنار شد (ذوب آهن یک بازی عقب افتاده داشت). در ادامه علیرضا منصوریان روی نیمکت این تیم نشست که 3 باخت، 6 تساوی و 4 برد در لیگ به دست آورده است.

 

 فولاد؛ از سید سیروس تا سید افشین

سرخپوشان اهوازی این فصل را هم مانند لیگ هفدهم با سیدسیروس پورموسوی آغاز کردند اما او که با هواداران فولاد دچار مشکل شده بود، در پایان هفته ششم با 2 باخت، 2 برد و 2 مساوی از این تیم کنار رفت تا دستیارش «ایلی استان» سرمربی فولاد شود. این مربی رومانیایی از هفته هفتم تا دوازدهم، 3 باخت و 3 تساوی کسب کرد تا عزیز فریسات به طور موقت جایگزین او شود. پس از یک برد و یک مساوی فولاد با فریسات، سید افشین قطبی سرمربی این تیم شد. فولاد با این مربی 5 برد، 3 باخت و 3 مساوی کسب کرده است.

 

 تراکتورسازی؛ اوج‌گیری با لیکنز

سرخپوشان تبریزی در این فصل به سراغ یک نام بزرگ رفتند و جان توشاک را روی نیمکت خود نشاندند. اما این مربی ولزی که سابقه هدایت رئال مادرید را دارد، پس از 3 تساوی، 2 برد و یک باخت برکنار شد تا دستیارش محمد تقوی روی نیمکت این تیم بنشیند. او 2 مساوی، 2 باخت و 5 برد به دست آورد اما زنوزی مالک باشگاه در پایان نیم فصل به سراغ جورج لیکنز رفت و تقوی کناره‌گیری کرد. این مربی بلژیکی تاکنون 7 برد، 2 تساوی و یک باخت داشته است.

 

 

ایران/حامد جیرودی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------