امیرمحمد بخشی:گفتند سکه کامل می‌دهیم اما حالا می‌خواهند ربع بدهند



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,امیرمحمد بخشی

 

تیم ملی تکواندو شب گذشته برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان راهی منچستر انگلیس شد. این تیم برای حضور در این مسابقات اردوهای سخت و فشرده‌ای را پشت سر گذاشت و حالا در شرایطی قرار دارد که بسیاری از قهرمانی این تیم حرف بزنند. تیمی جوان و تغییر یافته. بدون سونامی و ویرانگر و با اتکا به ستاره‌های جوان و تازه به دوران رسیده که حالا می‌خواهد با ایستادن بر سکوی نخست دنیا از اعتبار خود دفاع کند.

 

یکی از جوان‌های خوب این تیم امیر محمد بخشی است. ستاره تکواندوی ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا که با مدال نقره‌ای که به دست آورد، نامش در بین بهترین‌های تکواندو قرار گرفت. بخشی نخستین حضورش در مسابقات جهانی را تجربه می‌کند اما معتقد است که می‌تواند به مدال طلای جهان هم دست پیدا کند: «هیچ چیزی از ستاره‌های تکواندو کم ندارم و می‌توانم با مدال طلا به ایران برگردم.»

 

چمدان‌ها را برای سفر به منچستر بستید؟

 بله. آرام آرام در حال اعزام به فرودگاه هستیم و امیدوارم که بتوانیم مزد زحمات اردوهای اخیر را در منچستر بگیریم. (تیم ملی تکواندو شب گذشته عازم منچستر شد و این مصاحبه ساعتی قبل از اعزام انجام شد.)

 

در بازی‌های آسیایی گمنام بودی و برای نخستین بار در ترکیب تیم ملی قرار گرفته بودی اما با مدال نقره برگشتی.

 همیشه همینطور است. مشکلات از زمانی شروع می‌شود که معروف شوی. تا قبل از معروف شدن کسی نمی‌شناسد و آنالیز و برنامه‌ریزی کمتری درباره‌ات انجام می‌شود و به همین دلیل رسیدن به مدال کار آسانتری است. در بازی‌های آسیایی هم کسی روی من حساب نمی‌کرد که به یکباره چهره شدم.

 

در جهانی منچستر هم به نوعی دیگر ناشناس هستی؟

 برای حضور در جهانی منچستر با نظر سرمربی تیم ملی به یک وزن بالاتر رفتم و بعد از نقره‌ای که در بازی‌های آسیایی در وزن 68 کیلوگرم به دست آوردم، در جهانی منچستر در وزن 74 کیلوگرم مسابقه می‌دهم.

 

بنابراین در این وزن هم غریبه هستی.

 البته ابوغاش اردنی هم به این وزن آمده اما به طور کلی در این وزن هم ناشناس هستم.

 

دیگر شانس مبارزه با «لی» کره‌ای (حریفت در فینال بازی‌های آسیایی) را هم از دست دادی؟

 بله. لی در وزن 68 کیلوگرم ماند اما من مطمئن هستم که میر هاشم به حساب این تکواندوکار کره می‌رسد.

 

در این وزن کره‌‌جنوبی حرفی برای گفتن ندارد؟

 نه. در این وزن کره ستاره ندارد. مصر و بلژیک خیلی خوب هستند. ازبکستان هم یک تکواندوکار دارد که دوبار به فینال این مسابقات در وزن 80 کیلوگرم رسیده و نقره گرفته. البته ابوغاش اردنی هم تمام شدنی نیست.

 

برای نخستین بار و در یک وزن جدید در مسابقات جهانی باید حضور داشته باشی!

 قبل از این یکبار هم در نوجوانان جهان به میدان رفتم و اینجا را هم با نظر مربیان تیم ملی باید در وزن جدیدی تجربه کنم اما نگران نیستم و کاملا آماده رقابت هستم. امیدوارم که برنامه‌ریزی و آنالیزهای مربیان تیم ملی جواب بدهد و بتوانم با مدال طلا به ایران برگردم.

 

استرس نداری؟

 نه به هیچ عنوان. کاملا آماده هستم و فقط به روز مسابقه فکر می‌کنم.

 

به قهرمانی هم فکر می‌کنی؟

 در بخش تیمی؟

 

هم تیمی و هم اینکه شانس کسب مدال طلا را داری.

 مردم دعا کنند. زحمت زیادی کشیدم. همه‌ تیم زحمت کشیدند، امیدوارم که زحمات مربیان و ورزشکاران به نتیجه برسد. بهترین‌های ایران در حال اعزام به مسابقات جهانی هستند و طبیعی است که همه از آنها توقع قهرمانی داشته باشند.

 

اما تکواندو چند سالی است که اوضاع خوبی ندارد؟

 قبول دارم در جهانی‌ها در این چند سال اخیر خوب نبودیم اما سال گذشته در بازی‌های آسیایی خوش درخشیدیم و باید این روند را حفظ کنیم. پارسال نشان دادیم که می‌توانیم به اوج برگردیم.

 

اما شرایط مسابقات جهانی کاملا با بازی‌های آسیایی متفاوت است.

 قبول دارم اما تیم ما هم رو به جلو حرکت کرده و رو به پیشرفت بوده است. الان می‌توانیم به روسیه و کره‌جنوبی برسیم. این واقعا دور از دسترس نیست.

 

و البته یک تیم کاملا جوان.

 تیم جوان اما مدعی داریم. شما تصور نکنید که چون این تیم جوان است نمی‌تواند کاری انجام دهد. برای قهرمانی می‌رویم تا خدا چه خواهد. این تیم با بهترین‌های ایران راهی مسابقات جهانی می‌شود.

 

اما همیشه عادت کرده بودیم ترکیب تیم ملی تکواندو با فرزان و مهدی خدابخشی تکمیل شود.

 هیچی از این ستاره‌ها کم نداریم. اگر فرزان عاشورزاده امروز در ترکیب تیم ملی نیست، به خاطر درخشش پلنگ افکن است. محمدحسن پلنگ‌افکن در انتخابی تیم ملی فرزان عاشورزاده را شکست داد و برای مسابقات جهانی انتخاب شد. نه فقط پلنگ‌افکن؛ هر کدام از ما که به ترکیب تیم ملی رسیدیم با غلبه بر بهترین‌های ایران به این ترکیب رسیدیم. ستاره‌های تیم ملی در سال‌های گذشته هر کدامشان برای تیم یک وزنه‌ بودند و قابل احترام هستند. برای تیم ملی هم کم زحمت نکشیدند اما ما هم دست کمی از ستاره‌ها نداریم و اجازه نمی‌دهیم جای خالی آنها احساس شود.

 

فکر می‌کنی جای چه کسی در این تیم خالی است؟

 جای مهدی خدابخشی در این تیم واقعا خالی است.

 

چرا؟

 مهدی بسیار با تجربه است و خیلی خوب به جوان‌های تیم روحیه می‌دهد. دوست داشتم که او کنار تیم باشد. البته الان هم سجاد مردانی را در کنار تیم داریم که به‌عنوان یک کاپیتان با تجربه خیلی حضورش به تیم کمک می‌کند.

 

شرایط اردوی تیم ملی واقعا در حد مسابقات جهانی بود؟

 یکسری از مشکلات را داریم که همه خوب در جریان آن قرار دارند. به هر حال گرانی زیاد، کمبودهای زیادی را به همراه دارد اما فکر و ذهن ما معطوف به این نداشته‌ها نبود. کمبودها را کنار گذاشتیم و فقط به تمرین فکر کردیم.

 

یعنی با وجود این کمبودها توانستید خوب تمرین کنید؟

 نزدیک به یک سال است که پاداش مدال‌آوران را در بازی‌های آسیایی نداده‌اند اما فکر کردن به این موضوع کمکی به ماجرا می‌کند؟ طبیعی است که این ماجرا و حاشیه‌های آن ذهن ما را که خیلی به آن احتیاج داریم به هم بریزد اما تمام تلاش ما این بود که این مسائل در تمرین و افزایش میزان آمادگی ما اثر نگذارد.

 

درباره پرداخت پاداش‌ها چه خبری شنیدی؟

 خبرهای خوبی نیست. متاسفانه مسوولان زیر حرف و وعده خود زده‌اند و در حالی‌که گفته بودند سکه می‌دهند اما حالا گفته می‌شود می‌خواهند به جای سکه طلا، دو میلیون تومان پول نقد بدهند.

 

یعنی به جای هر سکه کامل یک ربع سکه می‌دهند؟

 بله البته فکر کنم باید قید این را هم بزنیم.

 

چرا؟

 چون هیچ برنامه‌ای ظاهرا برای پرداخت پاداش‌ها وجود ندارد. حتی درباره‌اش حرف ‌نمی‌زنند. این پاداش‌ها اگر در موقع خود پرداخت شود به تیم کمک می‌کند نه اینکه مدت زیادی از آن بگذرد و بعد هم که اصلا حرف عوض شود.

 

حتما پرداخت می‌کنند. به نظرم نباید خیلی نگران آن بود.

 امیدوارم واقعا این اتفاق رخ بدهد. خیلی برای این مدال‌ها زحمت می‌کشیم و خیلی روی این جوایز حساب می‌کنیم. درآمد آنچنانی نداریم. همیشه هم که در اردو هستیم. به همین دلیل خیلی مهم است که این جوایز سر موقع پرداخت شود.

 

 ایران/محسن وظیفه

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------