هاشمی‌طبا: این بار هم امیدها به المپیک صعود نمی‌کنند



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,هاشمی‌طبا

 

دوشنبه اعلام شد که فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شده است. باشگاه استقلال برای مجیدی آرزوی موفقیت کرد و خود او هم در صفحه شخصی‌اش، ضمن تأیید این موضوع از استقلالی‌ها خداحافظی کرد.

 

در این شرایط رسانه‌ها و جامعه فوتبال منتظر بودند خبری که توسط حمید استیلی، مدیر تیم امید اعلام شده بود روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال هم قرار بگیرد اما این اتفاق نیفتاد تا این طور به نظر برسد که مخالفت و اعتراض کمیته ملی المپیک، باعث شده تا این انتخاب به حالت تعلیق در آید.  دیروز مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به دیدار سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته المپیک رفت تا در این مورد توضیح بدهد و رفع کدورت شود.

 

رئیس کمیته ملی المپیک هم گلایه‌های خود را مطرح کرد. به این ترتیب به نظر می‌رسد رضایت کمیته ملی المپیک جلب شده ولی قرار است در جلسه ستاد عالی بازی‌های المپیک که شنبه هفته آینده تشکیل می‌شود، تکلیف سرمربی تیم ملی امید مشخص شود. با تمام این اوصاف، سیدمصطفی ‌هاشمی‌طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی که در دو مقطع ریاست کمیته ملی المپیک را هم برعهده داشته، دورنمای روشنی برای تیم ملی امید متصور نیست. او به سؤالات خبرنگار ایران  پاسخ داد.

 

4 دهه است که تیم ملی امید به المپیک صعود نکرده. چه شرایطی باید به وجود بیاید که این حسرت و ناکامی به اتمام برسد؟

6 ماه پیش از اینکه تیم ملی بزرگسالان با کی روش به جام ملت‌ها برود، گفتم که تیم ملی قهرمان آسیا نمی شود. الان هم می‌گویم تیم امید به المپیک راه پیدا نمی‌کند. تیم ملی امید ما فاقد هویت است. تیمی هویت دارد که در طول سال وجود داشته باشد و بازیکنان تحت نظر باشند و رها نشوند. ما هر چند وقت یک بار تیمی تحت عنوان امید تشکیل می‌دهیم و یک مربی برایش می‌گذاریم و بعد هم آن را رها می‌کنیم، انگار تیم امیدی وجود ندارد. در حالی که این تیم باید همیشه وجود داشته باشد و گذرگاهی برای تیم ملی بزرگسالان باشد. در این شرایط، نه این دوره به المپیک صعود می‌کنیم و نه دفعات بعد. سال‌های قبل هم به همین دلایل ناکام ماندیم.

 

چرا فکر می‌کنید که تیم صعود نمی‌کند؟

چون تیم باید هویت داشته باشد. این تیم باید تداوم داشته باشد و دروازه ورود به تیم ملی ما باشد و بازیکنان با عشق، علاقه و امید به آینده بازی کنند وگرنه همین طور بازیکن و مربی بگذارند، این تیم به درستی شکل نمی‌گیرد. این که تیم در سال‌های اخیر نتوانست به المپیک صعود کند، حتی در دوره خود من، مشکل این بود که تیم هویت نداشت. یکسری آدم دور هم جمع شدند و دو ماه تیم را تشکیل دادند ولی بچه‌هایش با امید و علاقه کار نکردند.

 

 شما این نکات را در دوره مدیریت خودتان گوشزد نمی کردید؟

چرا می‌گفتیم ولی کلاً در مملکت ما کسی روی تیم امید حساب نمی‌کند و تیم را نزدیک به المپیک تشکیل می‌دهند و می‌گویند ببینیم چه می‌شود.

 

 آیا این دیدگاه شما باعث ناامیدی تیم ملی امید برای صعود به المپیک نمی شود؟

امیدوارم این صحبت‌ها، عامل محرک تیم امید شود و به المپیک صعود کنند. ولی با این وضع کرانچار را بدون هیچ استدلالی آوردند و بعد گفتند که برود. بعد این همه معطل کردند. کلاً این تیم مدیریت ندارد. حالا ان‌شاء‌الله خلاف حرف و دیدگاه من اتفاق بیفتد و موفق شوند. قطعاً من هم خوشحال می‌شوم.

 

 مهدی تاج در کنفرانسی که اخیراً داشت با اشاره به اتفاق‌های ورزشگاه‌ها اعلام کرد با ادامه این روند، برگزاری لیگ در فصل آینده به صلاح نیست. در این باره چه نظری دارید؟

ایشان گفت اگر زیرساخت‌ها فراهم نباشد به صلاح نیست. ما چون استانداردهای فیفا را رعایت نمی کنیم، به مشکل می‌خوریم. مدیریت فدراسیون چشمش را روی استانداردهای فیفا و ناهنجاری‌ها می‌بندد و وقتی خودش درست عمل نمی کند، تقصیرش را گردن چه کسی می‌اندازند؟ اگر استانداردها و قوانین را رعایت کنند، برگزاری لیگ مشکلی نخواهد داشت.

 

 مشکلات مالی به شدت گریبانگیر باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال شده است. برای این موضوع چه راهکاریی وجود دارد؟

مدیران در دوره‌های مختلف برای اینکه دل هواداران را به دست آورند و چهره پیروز به خود بگیرند، همین طور بازیکن می‌آورند که یکسری واسطه و دلال هم در آمدن آنها نقش دارند. خب مگر معلوم نیست که درآمد ما چقدر است؟ برای چه قراردادهای سنگین می‌بندند؟ البته چون ارز گران شده، مشکل‌شان مضاعف شده ولی چرا ما به نیروهای داخلی خودمان اتکا نمی کنیم؟ چون می‌خواهیم به خیال خودمان پیروز شویم و بلد هم نیستیم که کارها را اداره کنیم، فکر می‌کنیم با 4 نیروی خارجی مسأله حل می‌شود. این یک انحراف است. اصل ورزش پیروزی نیست، بلکه مبارزه برای موفقیت است.

 

حامد جیرودی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------