آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لیگ اروپا؛ صعود یاران آزمون به دور بعد در شب شکست شاگردان کلوپ

در دور برگشت از مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا تیم فوتبال آاس رم توانست با دو گل میلان را شکست دهد. به گزارش ایرنا، دور…

سیمین رضایی: «فغانی» پینگ پنگ هستم



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,سیمین رضایی

 

موفقیت‌های زنان ورزشکار ایرانی در رشته‌های مختلف در سال‌های اخیر چشمگیر بوده. اتفاقی که مدتی است به جامعه داوری هم تسری پیدا کرده و پس از قضاوت‌های گلاره ناظمی در فینال فوتسال المپیک جوانان 2018 آرژانتین و همچنین جام ملت‌های اروپا، حالا قرار است سیمین رضایی داور تنیس روی میز به عنوان اولین داور زن ایرانی در المپیک حضور داشته باشد. اتفاقی بی نظیر که مؤید رشد زنان ایران در بخش داوری است و المپیک توکیو 2020 میزبان سیمین رضایی در این رشته ورزشی خواهد بود.

 

سیمین رضایی درخصوص انتخابش از سوی فدراسیون جهانی تنیس روی میز جهت قضاوت در المپیک 2020 به خبرنگار «ایران» گفت: «یکی از مواردی که در سال‌های اخیر هدف گذاری کرده بودم، رسیدن به سطح قضاوت در المپیک بود، با امتیازاتی که جمع کردم و افزایش تجربیاتم به این موفقیت دست پیدا کردم. ما در المپیک 2016 ریو سهمیه داوری نداشتیم و من خیلی تلاش کردم که بتوانم این سهمیه را برای المپیک آینده به دست آورم که محقق شد و وقتی اسم خودم را در لیست فدراسیون جهانی دیدم، بسیار خوشحال شدم. ما برای قضاوت در المپیک، نیازمند مدرکی به نام «بلوبج» هستیم. به غیر از آن هم لازم است که یک داور در مسابقات مختلف بدرخشد و قضاوت‌های خوبی داشته باشد تا نظر سرداوران فدراسیون جهانی را به خود جلب کند.»

 

رضایی اهمیت حضور خود در المپیک را با این آمار نشان داد: «ما در حال حاضر 240 داور بلوبج در دنیا داریم که برای المپیک 22 نفر از آنها انتخاب شده‌اند که 11 نفر خانم و 11 نفر آقا هستند و 4 داور هم از کشور میزبان سهمیه میزبانی گرفته‌اند. طبیعی است که با این تعداد کم داوران، من باید خیلی خوب خودم را نشان می‌دادم. خوشبختانه در 4-3 سال گذشته در تورنمنت‌های مهمی در سطح جهانی حضور داشتم که در همه آنها قضاوت فینال را به من دادند.»

 

او در خصوص سؤالی مبنی بر اینکه آیا در این مسیر به خاطر داشتن حجاب با مشکلی مواجه شد؟ چنین پاسخ داد: «من سال 2006 مدرک بین‌المللی قضاوتم را گرفتم.

 

آن موقع مشکلاتی وجود داشت و ممکن بود که نتوانم قضاوت کنم. به خاطر این که لباس مشخصی داریم که حجاب ندارد اما من توضیح دادم که این مذهب و قانون مملکت من است و اگر بخواهم داوری را ادامه دهم، حتماً لازم است که حجاب داشته باشم. از طرفی من عضو کمیته قوانین فدراسیون جهانی هستم و با استفاده از این کرسی توانستم قانونی مطرح کنم و به تصویب برسانم که مشکلی از جهت داشتن حجاب وجود نداشته باشد. البته به غیر از خودم فقط یک داور خانم از مصر را دیده ام که حجاب دارد ولی برای المپیک من تنها داور محجبه هستم.»

 

تنیس روی میز ایران تک ستاره‌هایی مانند نوشاد عالمیان در بخش مردان و ندا شهسواری در بخش بانوان دارد. رضایی درباره اینکه چطور توانست خود را به عنوان یک داور به این سطح برساند، چنین توضیح داد: «من معمولاً سعی می‌کنم کاری را که شروع می‌کنم، نیمه کاره رها نکنم. البته خودم فکر نمی کردم که در داوری به این سطح برسم. خوشبختانه در این سال‌ها رشد خوبی داشتم و توانستم بالاترین مدرک داوری تنیس روی میز جهان را هم بگیرم. ضمن اینکه همیشه فکر می‌کنم در هر مسابقه ای، چیزی برای یاد گرفتن وجود دارد.

 

من در خانواده‌ای ورزشکار بزرگ شدم و پدرم و برادرم هم ورزش می‌کردند. خودم اول بسکتبال کار می‌کردم و بعد رشته‌های رزمی و شنا را پیگیری کردم. از نوجوانی به تنیس روی میز هم علاقه زیادی داشتم و اول به عنوان بازیکن کارم را آغاز کردم و بعد علاقه‌ام به داوری بیشتر شد.»

 

او درباره اینکه آیا برای قضاوت در المپیک استرس دارد؟ پاسخ داد: «استرس که دارم ولی چون یک سال تا المپیک مانده، سعی می‌کنم خودم را به آمادگی بیشتری برسانم.»

 

بدیهی است که داوری در این سطح می‌تواند کمک یا توصیه‌هایی به ورزشکاران این رشته داشته باشد: «من در زمینه مربیگری فعالیت دارم و مدرس هم هستم، بنابراین می‌توانم کمک‌هایی داشته باشم. در سال‌های اخیر خانم‌های ما پیشرفت خوبی داشته اند ولی باید در میادین بین‌المللی بیشتری حضور پیدا کنند.

 

ضمن اینکه حضور مربی خارجی بین‌المللی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. از لحاظ داوری، پینگ پنگ بازان ما باید سعی کنند که خطای سرویس نداشته باشند. با توجه به اینکه قدرت‌های برتر تنیس روی میز دنیا مانند چین و کره در آسیا حضور دارند، شرایط برای پینگ پنگ بازان ما سخت است اما بچه‌های ما باید تلاش خودشان را انجام دهند و اصلاً ناامید نباشند. مانند نوشاد عالمیان که در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا بعد از 50 سال مدال برنز را برای تنیس روی میز ایران به ارمغان آورد.»

 

ورزش ایران در فوتبال، یک داور شناخته شده  در کلاس جهانی دارد؛ علیرضا فغانی. او الگوی مناسبی برای آنهایی است که به داوری علاقه‌مند هستند. فغانی در جام جهانی روسیه و المپیک ریو، بازی‌های مهم و حساسی را سوت زد. سیمین رضایی هم داوری است که المپیک را تجربه خواهد کرد. آیا او می‌تواند در تنیس روی میز، داوری مطرح همچون فغانی در فوتبال شود؟ خودش در این باره گفت:«شاید جالب باشد که بگویم بعضی از همکارانم، به من می‌گویند فغانی تنیس روی میز. من هم مثل آقای فغانی در فینال مسابقات جهانی قضاوت کرده‌ام. البته ایشان فینال المپیک را هم قضاوت کرده و من باید خودم را به ایشان برسانم و رضایت مسئولان جهانی را به دست آورم.»

 

 

حامد جیرودی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------