نکونام و فکری فقط به فکر پرسینگ و تخریب بازی حریف



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,نکونام و فکری

 

بازی استقلال و فولاد هرچند سه گل داشت، ولی یکی از کم‌حادثه‌ترین بازی‌های لیگ بود و بدون کمک ضربات ایستگاهی احتمالاً هیچکدام از دو تیم نمی‌توانست به دروازه حریف برسد. مهمترین ایده فکری و نکونام برای حساس‌ترین بازی هفته دوم لیگ، پرس حریف و انتظار برای اشتباه احتمالی بازیکنان تیم مقابل بود.

 

این تاکتیک مشترک برای تخریب بازیسازی حریف کاملاً جواب داد. هیچکدام از دو تیم توانایی بازی تحت فشار، خروج از زیر پرس و ارسال چند پاس متوالی را نداشتند. مرکز زمین در اشغال بازیکنانی بود که بیشتر ویژگی‌های تخریبی داشتند، ولی نمی‌توانستند راهی برای تغذیه مهاجمان پیدا کنند.

 

فکری همان ترکیب بازی قبل (تنها با یک تغییر اجباری در خط دفاع) را انتخاب کرده بود و زوج مرکز زمین را ریگی و باقری تشکیل می‌دادند. انتخاب دو بازیکن با خصوصیات مشابه تنوع خط هافبک را به حداقل رسانده بود و اسماعیلی و رضاوند هم هماهنگی زیادی با این دو نداشتند. با این حال فکری خوش‌شانس‌تر از نکونام بود و اولین اشتباه بزرگ را بازیکنان فولاد مرتکب شدند. خطای بی‌مورد عارف آغاسی روی قایدی استقلال را به یک پنالتی رساند و غفوری توانست میهمان را به گل اول برساند. فولاد از این لحظه مطابق انتظار فشار را بیشتر کرد، ولی تنها راهکار استقلال برای حفظ این گل عقب رفتن و تجمع در زمین خودی بود.

 

تعویض دقیقه 69 فکری که دانشگر را جایگزین رضاوند کرد و وریا را به خط میانی فرستاد، اوج احتیاط این مربی را نشان داد که می‌خواست بیشتر از 20 دقیقه را تنها با دفع توپ بگذراند. 

 

با این حال فولاد تنها یک دقیقه بعد به گل تساوی رسید تا برنامه فکری نقش بر آب شود. این بار فرشید باقری با یک خطای ناشیانه یک ضربه ایستگاهی خطرناک به فولاد تقدیم کرد و تعلل زنجیره مدافعان استقلال از جمله خودش به احمدزاده فرصت داد بدون مزاحم گل تساوی را بزند.

 

فکری بعد از این گل هم ایده جدیدی نداشت و هیچکدام از بازیکنان هجومی‌اش را به زمین نفرستاد. تساوی می‌توانست بهترین نتیجه برای جدال این دو مربی که بیشتر توان‌شان را روی تخریب بازی حریف گذاشته بودند باشد، ولی یک اشتباه دفاعی دیگر در لحظات آخر این بار یک پنالتی بادآورده به فولاد هدیه کرد. مرادمند که با سر و صدای زیاد و قیمت نجومی به استقلال پیوسته، کولی‌بالی را که پشت به دروازه هیچ خطری نداشت، شارژ کرد تا داور نقطه پنالتی را نشان بدهد و لوسیانو پریرا آن را به زیر طاق دروازه بفرستد. تازه بعد از این گل بود که فکری به فکر تعویض تهاجمی افتاد، ولی قرار نبود در دقایق اضافه بازی اتفاق عجیبی رخ بدهد و استقلال اولین شکست فصل را تجربه کرد.

 

بعد از برد هفته گذشته استقلال مقابل تیم تازه‌وارد مس رفسنجان، اکثر کارشناسان معتقد بودند که لیگ برای این تیم از هفته دوم و بازی با فولاد شروع می‌شود و نمایش این تیم در اهواز نشان داد که پیش‌بینی‌ها درباره فکری درست بوده و او در هر حالتی طرفدار فوتبال محتاطانه است، حتی اگر نام تیمش استقلال باشد. 

 

او در نیمه پایانی لیگ نوزدهم روی نیمکت نساجی نشست و با همین مدل بازی و البته به لطف برخی اتفاقات (دو شوت از راه دور میری مقابل استقلال و سپاهان و 9 نفره شدن فولاد) توانست 10 بازی متوالی بدون شکست را ثبت کند. با این حال همیشه نمی‌توان به اتفاقات تکیه کرد و او از اولین بازی سخت با استقلال دست خالی برگشت. علاوه بر این فکری به عنوان رکورددار بازی در استقلال خوب می‌داند که چنین سبک فوتبالی مورد پسند هواداران نیست و آنچه در تیم‌های کوچکتر می‌تواند مورد قبول باشد، شایسته تیم‌های مدعی نیست.

 

این موضوع شامل نکونام هم می‌شود که این برد را تنها مدیون اتفاقات و اشتباهات مدافعان استقلال است. حساس‌ترین بازی هفته نه برای هواداران دو تیم و نه برای تماشاگران بی‌طرف هیچ جذابیتی نداشت و این سبک بازی فوتبال را می‌کشد. اگر استقلال و فولاد که در ردیف مدعیان لیگ هستند بخواهند با فوتبال تخریبی و بدون کمترین ریسکی بازی کنند، قطعاً نمی‌توان از تیم‌های میانه و پایین جدول هم انتظار فوتبال جذابی داشت.

  

مشاجره عجیب فکری و دیاباته کنار زمین

چرا آقای گل بازی نکرد؟

اتفاق عجیب دقایق پایانی بازی تعویض نشدن شیخ دیاباته بود. فکری مطابق انتظار زوج قایدی – مطهری را تغییر نداد، ولی وقتی بازی گره خورده بود و بخصوص بعد از گل تساوی فولاد می‌توانست دیاباته را به زمین بفرستد. بازی در مرکز زمین قفل شده بود و شاید استقلال با ارسال توپ‌های بلند برای دیاباته می‌توانست جریان بازی را تغییر دهد، ولی فکری حدود دقیقه 87 مهاجم بلندقامتش را کنار زمین فرستاد. در این لحظات اتفاق عجیبی رخ داد و مشاجره‌ای بین سرمربی استقلال و این بازیکن در گرفت تا تعویض او دوباره به تعویق بیفتد. در همین حال فولاد به گل دوم رسید. بعد از این گل همه منتظر ورود دیاباته بودند، ولی عجیب بود که استقلال دو بازیکن دیگر را به زمین فرستاد و از مهاجم اهل مالی خبری نبود. دیاباته فصل گذشته نشان داد که بازیکن آرام و مطیعی است، ولی آنچه دیروز در اهواز اتفاق افتاد، می‌تواند شروع یک حاشیه جدید برای استقلال باشد. قطعاً کنار گذاشتن آقای گل فصل قبل لیگ که محبوبیت زیادی نزد هواداران دارد برای فکری کار آسانی نخواهد بود.

 

  ایران  ورزشی/آرمن ساروخانیان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------