روزهای عجیب استقلال صدرنشین/محمود فکری روی لبـــه تیغ



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,وریا غفوری

 

عصیان وریا غفوری بعد از تعویض، گل برتری ناگهانی دقیقه 86 و پنالتی چیپ هدر رفته قایدی، پایان جمعه شب پرماجرای استقلال در ورزشگاه آزادی نبود.

 

پرده آخر زمانی رخ داد که بازیکنان در تونل ورزشگاه به خبرنگاران رسیدند و با حملات هماهنگی که در زمین کمتر از آنها دیده‌ایم به مدیران باشگاه تاختند. لابه‌لای اعتراضاتی که به منوی غذا هم رسید، جمله کلیدی را فرشید اسماعیلی به زبان آورد: «اگر نمی‌خواهید محمود فکری بماند خب رک بگویید. اینقدر مرد هست که ول کند و استعفا بدهد.»

 

استعفای فکری بحث داغ دیروز فوتبال ایران بود. در شروع فصل مدیران باشگاه با وجود برخی مخالفت‌ها دست روی فکری گذاشتند، ولی بعد از اعتراضات هفته‌های اخیر به نظر می‌رسد تردیدهایی درباره او به وجود آمده است. استقلال روزهای بسیار عجیبی را تجربه می‌کند. هرچند این تیم با شکست دادن نساجی برای پنجمین هفته متوالی در صدر جدول ماند، ولی کیفیت بازی تیم خیال هواداران را راحت نکرده و فکری از نگاه بخش بزرگی از آنها هنوز سکاندار مطمئنی برای هدایت تیم به سوی قهرمانی نیست.

 

حفظ بالاترین رتبه جدول بیش از آنکه نتیجه نمایش مقتدرانه استقلال باشد، به لطف لغزش رقیبان بوده. قبل از گل دقایق آخر اسماعیلی، استقلال در آستانه سومین بازی متوالی بدون برد بود. آنها بعد از شکست مقابل سایپا، در مسجدسلیمان متوقف شدند و تساوی مقابل نساجی رده پانزدهم می‌توانست اوضاع را برای فکری پیچیده‌تر کند.

 

فکری در مصاحبه‌ها مدعی است که نتایج خوب تیم در لیگ بیستم نتیجه تدابیر کادر فنی است، ولی منتقدانش بر این باورند همچنان مومنتوم فصل گذشته است که استقلال را پیش می‌راند و این روند دیر یا زود ممکن است متوقف شود. فکری روی بابرنامه بودن تیمش اصرار می‌کند، در حالی که تعدادی از پیشکسوتان تأکید دارند که تیم بی‌برنامه بازی می‌کند و امتیازاتی که جمع شده بیشتر نتیجه دست پر فکری و هنر ستارگان تیم است.

 

با تمام این انتقادات نمی‌توان از مربی که تیمش در صدر جدول است انتظار داشت استعفا بدهد، مگر اینکه جدایی به دلیل مسائل غیرفنی مثل تنش شدید با بازیکنان یا باشگاه باشد. به نظر می‌رسد فکری با اکثر بازیکنان رابطه خوبی دارد، هرچند در روزهای گذشته زمزمه اعتراض بازیکنان باتجربه‌ای مثل وریا غفوری و رشید مظاهری بلند شده است. جلسه عصر دیروز با مددی هم شاهدی است که فکری و مدیران رابطه خصمانه‌ای ندارند. با این حال وضعیت مثل روزهای اول فصل نیست و فکری هم هیچ احتمالی را رد نکرد؛ «اگر عمری باقی بماند و قسمت باشد در خدمت هستیم. تمام تلاشم را می‌کنم که به استقلال خدمت کنم. این توانایی را از روز اول می‌دیدیم. اگر استقلالی‌ها کمک کنند و پشتم باشند، با کمک هم اتفاقات خوبی را رقم می‌زنیم.»

 

در چنین شرایطی استقلال برای یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصل آماده می‌شود و شنبه هفته آینده باید با سپاهان در اصفهان بازی کند؛ تیمی که بهترین خط حمله لیگ را دارد، سه بازی از چهار بازی آخرش را برده و به یک امتیازی استقلال رسیده.

 

شاید بعد از بازی شنبه راحت‌تر بتوان درباره دیدگاه فکری و منتقدانش قضاوت کرد. اگر کادر فنی می‌خواهد حقانیتش را ثابت کند و مهم‌تر از آن استقلال را در کورس قهرمانی نگه دارد، باید در بازی‌های بزرگ نتیجه بگیرد. استقلال در دقایقی از نیمه دوم دربی کاملاً قافیه را باخت و فکری مقابل سپاهان باید ثابت کند که این افت ناگهانی فقط یک اتفاق بوده. استقلال در چهار مصاف آخر با سپاهان نباخته و هواداران از فکری انتظار دارند این روند را حفظ کند. بعد از برد شفر و تساوی استراماچونی در اصفهان و دو برد متوالی فرهاد مجیدی در لیگ و جام حذفی در تهران، نگاه هواداران به فکری است که با دست پر از اصفهان برگردد.

 

برد در اصفهان امید استقلال برای قهرمانی نیم‌فصل را زنده نگه می‌دارد، ولی شکست به قیمت از دست رفتن صدر جدول تمام می‌شود و موقعیت فکری را به خطر می‌اندازد. سپاهان اوج‌گرفته و پرسپولیس تقویت‌شده که به زودی بازی‌های عقب‌افتاده‌اش را برگزار می‌کند، مهم‌ترین تهدید برای صدرنشینی استقلال و البته جایگاه فکری است.

   

ایران/آرمن ساروخانیان 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------