امیرساعد وکیل: گل‌محمدی اصلا لایحه دفاعی من را نخوانده است!



 امیرساعد,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
امیرساعد وکیل گفت: لایحه من به جز مدیریت باشگاه در اختیار کسی قرار نگرفته و از نظرم صحبت گل‌محمدی غیرحرفه‌ای است اما من خوشحال می‌شدم ایشان و مشاورانش، من را از نقص‌های لایحه آگاه می‌کردند. 

پرسپولیس پس از موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا درگیر پرونده‌های حقوقی بسیاری شد که مهم‌ترین آن‌ها ماجرای محرومیت عیسی آل‌کثیر بود که هنوز هم بحث‌های مربوط به آن ادامه دارد. در این دوره امیرساعد وکیل با باشگاه پرسپولیس وارد همکاری شد و پرونده‌های این تیم را زیر نظر گرفت. در دوران حضور او با توجه به تعدد پرونده‌ها حواشی زیادی هم به وجود آمد که مهم‌ترین ان‌ها صحبت‌های گل‌محمدی علیه وضعیت حقوقی باشگاه بود که ناراحتی شدید وکیل را به همراه داشت و در نهایت به جدایی او ختم شد. وکیل چندی پیش پرونده محرومیت فدراسیون جودو را هم در اختیار داشت و با دفاعیات خود توانست این محرومیت را در دادگاه CAS لغو کند. او که این روزها کمی از فضای فوتبال فاصله گرفته درباره ماجرای عیسی آل‌کثیر هم نظر جالبی دارد و خوش‌حال است که خبر حضورش در تمرینات تکذیب شده چون ممکن بود او را با محرومیتی جدید مواجه کند. امیرساعد وکیل درباره اتفاقات اخیر با خبرآنلاین گفت و گوی جالبی داشت که در ادامه آن را می‌خوانید:

 

*درباره رای دادگاه CAS در پرونده فدراسیون جودو تفسیرهای زیادی وجود دارد. نظر شما چیست و جزییات آن به چه صورتی است؟

گاهی تحلیل یک حقوقدان از قانون و رای با مردم ممکن است تفاوت هایی داشته باشد. اگر بخواهم شفاف درباره رای اعلام شده بگویم، لازم است ببینیم کجا بودیم و به کجا رسیدیم. فدراسیون جهانی یک تعلیق مادام العمر برای جودوی ایران در نظر گرفته بود و پیش شرط هایی برای رفع این تعلیق داشت که اصلا انجام شدنی نبود.  حالا با رای دادگاه CAS آن تعلیق دائمی برداشته شده و آن تصمیم دیگر هیچ اثر حقوقی ندارد و دادگاه صریحا آن را باطل اعلام کرده است. بر اساس ماده 57 مقررات دادرسی دیوان داوری ورزش اختیار برای CAS وجود دارد که یا خودش رای صادر کند یا آن را به مرجع قبلی یعنی فدراسیون جهانی جودو ارجاع دهد. با توجه به اینکه ایراد دادگاه CAS این بود که اساسا تخلف انتسابی به فدراسیون جودو ایران نه در مقررات انضباطی فدراسیون جهانی جودو وجود دارد و نه در اساسنامه و طبیعی است وقتی تخلف تعریف نشده مجازاتی هم برای آن وجود ندارد. براساس یک اصل بنیادین حقوقی به نام «اصل قانونی بودن جرم و مجازات» دیوان داوری ورزش نمی‌توانست نصمیمی بگیرد و مجبور بود که پرونده به فدراسیون جهانی جودو برگردد.

 

*پس این پرونده به فدراسیون جهانی جودو برمی‌گردد و با توجه به این‌که بندی درباره آن وجود ندارد ما برنده هستیم؟

چون در رای CAS گفته شده هر تصمیمی از سوی فدراسیون جهانی جودو باید به یک سال و نیم تعلیقی که فدراسیون جودو ایران درگیرش بوده توجه کند. این دست و پای کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو را می‌بندد که نمی‌تواند خیلی با دست و دلبازی عمل کند ولی اعمال مجازات انضباطی دیگر غیرممکن نیست. 

 

*در نهایت این پرونده به کجا می‌رسد؟

یک فرآیند رسیدگی انضباطی در فدراسیون جهانی جودو آغاز خواهد شد که تاریخش هنوز اعلام نشده ولی با توجه به تفسیری که از رای وجود دارد پیش‌بینی ما از همان روزی که رای صادر شد این بود که خیلی زود شاهد حضور جودوکاران کشورمان در مسابقات بین‌المللی خواهیم بود که خدا را شکر همین اتفاق افتاد و تیم ملی جودو در مسابقات آسیایی حاضر می شود. 

 

*یکی از بحث‌هایی که مطرح شده این است که معمولا طرف بازنده هزینه دادرسی را پرداخت می‌کند. الآن بحثی است که ما باید یک میلیون دلار پرداخت کنیم یا بعضی‌ها می‌گویند چرا پنج هزار فرانک به دادگاه حکمیت ورزش بدهیم. در مورد این هم توضیحی بدهید.

بر اساس بند 3 ماده 65 مقررات دادرسی دادگاه حکمیت ورزش در خصوص پرونده‌های انضباطی، فقط هزینه‌های دفتری و اداری CAS از شاکی پرونده اخذ می‌شود. دو ملاک برای اینکه کدامیک از طرفین دعوا باید این مبلغ را بپردازد در نظر گرفته می‌شود. ملاک اول منابع مالی طرفین است که فدراسیون‌های بین المللی به لحاظ اینکه منابع کاملا محدودی بر اساس بودجه سالیانه‌شان دارند و ممکن است در معرض شکایات مختلفی قرار گیرند، اصولا هزینه‌ها بر عهده آن‌ها نیست. بنابراین این مبلغ به کسی که شکایت‌ کننده بود در نظر گرفته می‌شود. ملاک دوم هم این است که کسی که برنده می‌شود از پرداخت هزینه معاف می‌شود. در بعضی رسانه‌ها مطرح شد که باید یک میلیون دلار پرداخت کنیم اما این‌ اصلا واقعیت ندارد و باید  تنها پنج هزار فرانک سوییس پرداخت کنیم.

 

*چرا ما باید این را پرداخت کنیم؟

به لحاظ فنی ما در CAS دو پرونده را مطرح داشتیم چون ابتدا رای کمیته بدوی انضباطی فدراسیون جهانی جودو که آمد گفت اگر اعتراض دارید به CAS بروید که این کار را کردیم. پرونده اول در ارتباط با همین پرونده بود اما به لحاظ اینکه زمان زیادی طول کشید تا فدراسیون جهانی رای تجدیدنظر خودش را هم بدهد و وقتی رای کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو هم اعلام شد مجبور شدیم پرونده دوم را مطرح کنیم و این دو پرونده در کنار هم مورد بررسی قرار گرفت. در رای اخیر چون دو پرونده موضوع واحدی داشتند دیوان پرونده اول را رد کرد و در پرونده دوم فدراسیون ایران را صاحب حق شناخت و بر همان مبنا رأی فدراسیون جهانی را نقض کرد. به واسطه همان رد شدن پرونده اول، این مبلغ 5 هزار فرانک باید از سوی فدراسیون جودوی ایران پرداخت شود.

 

*در مورد پرونده عیسی آل‌کثیر هم بحث‌های زیادی وجود داشت. یحیی گل‌محمدی پس از شکست در فینال لیگ قهرمانان مدعی شد باشگاه در این پرونده دفاعیه خوبی نداشته است. این یعنی شما خوب دفاع نکرده‌اید؟

آقای گل محمدی بعد از فینال آسیا گفتند دفاعیه ما خوب نبوده است. ایشان چون تخصص حقوقی ندارد و لایحه 300 صفحه‌ای من را به زبان انگلیسی نخوانده، طی اظهارنظری غیر حرفه‌ای گفته در پرونده آل‌کثیر دفاعیه خوبی نداشتیم.

 

*البته ایشان زبان انگلیسی‌ بلد است و قبلا هم معلم زبان بوده است!

بله اما قطعا مفاهیم حقوقی دارای یک سری مفاهیم تخصصی است و لایحه من به جز مدیریت باشگاه در اختیار کسی قرار نگرفته و از نظرم این صحبت غیرحرفه‌ای است اما من خوشحال می‌شدم گل‌محمدی و مشاورانش، من را از نقص‌های لایحه آگاه می‌کردند.

 

*در آن زمان شما با پرسپولیس همکاری داشتید؟

در زمانی که موضوع در همان دوحه مورد رسیدگی قرار گرفت، من با باشگاه همکاری نداشتم. در واقع فردی از طرف آقای یحیی گل‌محمدی به عنوان وکیل این پرونده معرفی شدند. ایشان در مرحله اول دفاع می کند. بعد کنفدراسیون دو روز بعد نامه می دهد که لایحه تکمیلی را برای ما بفرسید و متاسفانه هیچ پاسخی داده نمی شود. بی اعتنایی صورت می گیرد. در رای صادره کنفدراسیون هم صریحا اعلام شده چون لایحه دفاعی تکمیلی نیامد رای دادند. این بی اعتنایی باعث شد آنها ظرف چند ساعت رای محرومیت عیسی را بدهند.

 

*آیا مصاحبه آل‌کثیر در برنامه فوتبال برتر او را در خطر محرومیت قرار داده بود؟

بله ما در 4 مرحله به AFC توضیح دادیم. در واقع سوال و جواب بود. سوالات متعددی از ما کردند. گفتند قصد دارند پرونده جدید انضباطی برای این بازیکن باز کنند. با توجه به دفاعیاتی که داشتیم توانستیم آنها را قانع کنیم.

 

*اگر قانع نمی‌شدند محرومیتش چقدر بود؟

اگر در قانع کردن کنفدراسیون ناموفق بودیم به دلیل تکرار مسئله انضباطی، آل‌کثیر یک سال دیگر از حضور در میادین محروم می شد.

 

*اخیرا هم حضور آل‌کثیر در تمرینات سوالاتی را به وجود آورده بود. نظر شما چیست؟ آیا خطری او را تهدید می‌کند؟

برخلاف برخی اظهارنظرهایی که شده است قطعا اگر عیسی در ورزشگاه شهید کاظمی حاضر شده بود و اثبات این امر در این دوران که هنوز مدت محرومیت او تمام نشده به منزله تخلف رای انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیاست و محرومیت‌های بعدی برای عیسی به همراه می‌داشت. متأسفانه برخی با تفسیر غلطی که از مقررات انضباطی AFC کرده‌اند تصور می کنند ممنوعیت از فعالیت های فوتبالی برای آل‌کثیر، صرفا به معنی عدم شرکت در مسابقات رسمی است اما لازم است توجه داشته باشیم مطابق ماده ۱۷ مقررات انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا اولا حتی حضور و یا شرکت در هر نوع تمرینی که به نحوی مرتبط با باشگاه باشد به منزله نقض رای انضباطی ای.اف.سی است و ثانیا در صدر ماده ۱۷ مقررات انضباطی، مواردی که بعنوان مصادیق ممنوعیت شرکت در فعالیت‌های فوتبالی ذکر شده که عیسی نیز مشمول همین محدودیت قرار دارد، جنبه تمثیلی دارند نه احصایی.

 

بنابراین با تشخیص کمیته انضباطی ای.اف.سی حتی موارد دیگری که در مقررات انضباطی ذکر نشده‌اند نیز می‌تواند به منزله قانون‌شکنی از سوی بازیکن یا باشگاه تلفی شود و در این صورت چون با تکرار تخلف از سوی بازیکن مواجه می‌شویم قطعا هم بازیکن و هم خود باشگاه با محکومی‌ های انضباطی سنگین‌تری روبرو خواهند شد. 

خوشبختانه اخبار مربوط به تمرین عیسی تکذیب شده است و امیدوارم مشکلی برای این بازیکن و باشگاه پیش نیاید و متأسفم این حجم از حاشیه سازی‌ها و کارشکنی‌ها بر فضای فوتبال کشور ما سایه افکنده است. 

 

یکبار دیگر حدود دو ماه پیش، مشکل مشابهی برای عیسی پیش آمد که با دفاعیاتی که طی چهار مرحله نامه نگاری با ای.اف. سی در دوران خدمت من در پرسپولیس صورت گرفت کنفدراسیون فوتبال آسیا متقاعد شد تخلفی ضورت نگرفته و خطر از بیخ گوش باشگاه و بازیکن گذشت. باشگاه ها باید باور کنند در فضای فعالیت های حرفه ای خود نمی توانند مسایل حقوقی را دست کم بگیرند و بی توجهی به این مباحث ‌و عدم بکارگیری افراد متخصص در حقوق ورزشی، پیامدهای سختی را به بازیکن، کادر فنی یا باشگاه تحمیل خواهد کرد.

 

سپهر ستاری 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------