آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ باید با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟!

فدراسیونی ها برای جلوگیری از دخالت از بیرون و ممانعت دوباره از ورود زنان این رای را صادر کرده اند تا موقعیت خودشان هم به…

ماجرای جنجالی واگذاری ساختمان شهرداری به فدراسیون فوتبال با سفارش شهردار/ جبران خسارت ویلموتس یا دردسر جدید برای فوتبال؟



 فدراسیون فوتبال ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
ماجرای واگذاری یکی از ساختمان‌های شهرداری تهران به فدراسیون فوتبال از اتفاقات جنجالی اخیر بود که در شورای شهر با وجود مخالفت برخی از اعضا در نهایت تصویب شد. 

به گزارش تسنیم، پس از توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال توسط شستا به دلیل عدم پرداخت بدهی حاصل از قرارداد مارک ویلموتس؛ رئیس جدید فدراسیون فوتبال جلساتی را با شهردار تهران برگزار کرد و پس از آن گفته شد که شهاب‌الدین عزیزی خادم از پیروز حناچی درخواست کرده یک ملک مناسب به این مجموعه در مدت کوتاه باقیمانده از دوره مدیریت شهری اختصاص دهد.

 

شهرداری که بدون موافقت شورا نمی‌تواند نسبت به واگذاری املاک بدون انجام مراحل و تشریفات قانونی اقدام کند لایحه واگذاری یکی از املاک واقع در مناطق شمالی تهران با پلاک ثبتی 1313 و 1312 را به صحن شورای شهر برد و با وجود مخالفت تعدادی از اعضای شورای پنجم و در غیاب برخی دیگر از اعضا، در نهایت با 10 رأی موافق به تصویب رسید.

 

قرار است این ملک بدون انجام تشریفات قانونی واگذاری املاک شهرداری با مجوز ویژه شورای شهر پنجم به صورت 25 درصد نقد و اقساط پنج ساله به فدراسیون فوتبال واگذار شود تا به این شکل بخشی از خسارت ناشی از قرارداد مارک ویلموتس بلژیکی و توقیف ساختمان فعلی فدراسیون جبران شود.

 

دلیل مخالفت اعضای شورای شهر چیست؟

در این بین اما برخی از اعضای فعلی شورای شهر با لایحه ارائه شده از جانب شهردار برای کمک به فدراسیون فوتبال مخالف هستند.

 

علی اعطا سخنگوی شورای شهر و یکی از مخالفان جدی این لایحه می‌گوید: «چرا در این جلسات پایانی و با این سرعت همکاران در شهرداری می‌خواهند مجوزهایی که شبهه‌برانگیز است را از شورای شهر بگیرند؟ این موضوع برای دریافت مجوز ترک تشریفات برای فروش است و می‌خواهند مزایده برگزار نشود و با شرایط خاص ملکی را به فدراسیون فوتبال بدهند. با چه منطق و توجیهی می‌خواهیم با فوریت، امتیاز ویژه‌ای از طریق صحن شورای شهر به یک مجموعه بدهیم؟»

 

بهاره آروین دیگر عضو شورای شهر در مخالفت با یک‌ فوریت لایحه مجوز فروش و به عنوان مخالف دوم این لایحه می‌گوید: «کاری که در ماه آخر فعالیت در حال انجام است مصداقی برای بذل و بخشش منابع شهر است و نه با منطق اصلاح‌طلبی جور درمی‌آید نه با هیچ منطق دیگری. نقد من به عملکرد شهرداری است. با وجود اینکه شورای پنجم شورای شفافی است و نقطه‌ سیاهی در کارنامه خود ندارد، اما این دومین معامله‌ای است که در این ماه به صورت فوریت‌دار از سوی شهرداری به صحن آورده می‌شود و چنین رویه‌ای قابل نقد است.»

 

محسن هاشمی رئیس شورای شهر به صحبت‌های آروین مبنی بر بذل و بخشش در پایان دوره پنجم واکنش نشان می‌دهد و یادآور می‌شود: «اینکه در پایان دوره می‌گویید به بذل و بخشش افتادیم، اصلا این‌گونه نیست. می‌دانید که همین الان هم یک ورزشگاه در اختیار استقلال و یک ورزشگاه در اختیار پرسپولیس است. برای فدراسیون فوتبال اتفاق ویژه‌ای افتاده و دچار بحران مالی شده و بدهکار هم هستند و این مسئله مطرح نیست. این لایحه طبیعی و از طریق شهرداری تهران به شورا آمده است.»

 

افشین حبیب‌زاده دیگر عضو شورای شهر در واکنش به صحبت‌های مطرح‌ شده در پی بررسی این لایحه چنین گفته است: «مواردی اینجا مطرح می‌شود که تمام کارکرد چهارساله شورا را زیر سؤال می‌برد. ارزش املاک شهرداری که برای فروش آورده چقدر است؟ از این شفاف‌تر که ملکی با این ارزش را آورده و می‌گوید اعضای شورا نظر دهند. مگر به خاطر یک دستمال قیصریه را آتش می‌زنند؟ فوریت این لایحه پرحاشیه هم با رأی پایین به تصویب می‌رسد.»

 

تعجیل شهرداری در ماه‌های آخر فعالیت

موضوع قرارداد ویلموتس و خسارت فدراسیون فوتبال مسئله جدیدی نیست که مرتبط به هفته‌ها یا ماه‌های اخیر باشد اما چرا شهرداری تهران در این مقطع خاص چنین تصمیمی گرفته و این لایحه را با وجود مخالفت اعضای شورا به صحن ارجاع می‌دهد؟

 

با توجه به اتمام دوره فعالیت شورا و شهردار فعلی تهران در تابستان سال جاری و ملاقات‌های اخیر رئیس فدراسیون و شهردار تهران در دفتر شهرداری و دیدار خصوصی در ضیافت مرکز ملی فوتبال، اعضای شورا در خصوص اصرار شهرداری بر انجام این واگذاری با ابهامات زیادی مواجه هستند.

 

از سوی دیگر اعضای جدید شورای شهر که پس از ورود به شورا در انتخابات اخیر برای تصدی مسئولیت مدیریت شهری تهران آماده می‌شوند نیز به اینگونه واگذاری‌های غیر معمول و خارج از روال همیشگی معترض هستند.  

 

ناصر امانی عضو شورای ششم شهر تهران که به تازگی و پس از انتخابات 28 خرداد به شورا راه یافته در این خصوص عنوان می‌کند: «لایحه جنجالی واگذاری ملک شهرداری تهران فدراسیون فوتبال که با سوء مدیریت مدیران وابسته به دولت فعلی به ورشکستگی افتاده با تسهیلات 5 ساله مطرح شده که حتی از جانب اعضای شورای فعلی شهر هم مورد اعتراض قرار گرفته است. لایحه‌ای را تصویب کرده‌اند که یک ملک را به فدراسیون فوتبال به صورت خاص و بدون رعایت تشریفات لازم واگذار کنند تا خسارت ناشی از قرارداد با یک مربی خارجی جبران شود؟ آیا این اقدام عام‌المنفعه است یا حاصل ملاقات‌های سیاسی و سفارش شهردار وقت تهران آ ن هم در حالی که خود اعضای شورا می‌گویند با تاکید شهردار این لایحه به صحن شورا رسیده است؟ واگذاری ملک شهرداری در این مقطع که پایان کار شورا و مدیریت شهری فعلی است ابهامات قابل توجهی دارد که باید به آن رسیدگی شود. اگر قصد کمک و حمایت داشتند چرا در هفته‌های پایانی و با وجود مخالفت تعدادی از اعضای شورا دست به چنین اقدامی زده‌اند؟»

 

دردسری جدید برای فدراسیون فوتبال؟

در ضرورت حل مشکلات فعلی فدراسیون فوتبال که ناشی از قرارداد مارک ویلموتس بوده و همچنان ادامه خواهد داشت، تردیدی وجود ندارد اما برای حل این مشکلات باید از روش‌ها و ابزارهای قانونی استفاده شود. به طور مثال واگذاری یا در اختیار گذاشتن زمین‌های وزارت ورزش در مجموعه آزادی به فدراسیون‌های ورزشی از جمله اقدامات مفید و تاثیرگذاری بوده که همواره مورد حمایت قرار گرفته اما واگذاری یک ملک ارزشمند متعلق به شهرداری تهران آن هم در مناطق ویژه شمال شهر برای جبران خسارت قرارداد مارک ویلموتس و با استفاده از لابی‌های سیاسی و بدون رعایت تشریفات مرسوم و متداول قانونی نه تنها مشکلی از فدراسیون حل نخواهد کرد بلکه با توجه به مخالفت‌های مطرح شده در روزهای گذشته پس از ورود اعضای جدید شورا و انتخاب شهردار جدید تهران مشکلات تازه‌ای به دردسرهای قبلی فدراسیون اضافه می‌کند.

 

بدون تردید بخش قابل توجهی از شهروندان هم راضی به واگذار املاک ارزشمند تهران به یک فدراسیون خاص و با تسهیلات ومساعدت‌های ویژه نیستند در حالی که بسیاری از مراکز و نهادهای عام‌المنفعه مثل خانه‌های سالمندان، مراکز نگهداری از کودکان سرپرست یا حتی معلولان در سطح پایتخت با مشکلات عدیده در زمینه تامین ملک مناسب مواجه هستند اما با سفارش ویژه شهردار تهران قادر به ارائه چنین لایحه‌ای برای واگذاری یک ملک ارزشمند با اقساط 5 ساله نبوده و نیستند. باید دید در نهایت با توجه به میزان اعتراض‌های وارده در ماجرای واگذاری این ملک چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------