لغو مصوبه تعیین حدنصاب نمره مصاحبه دکتری به کنکور ۹۹ می‌رسد



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور
رئیس سازمان سنجش گفت: اگر مصوبه تعیین حدنصاب نمره مصاحبه دکتری به شورای سنجش تسری یابد، لغو این مصوبه به کنکور ۹۹ می‌رسد.

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصوبه کسب حد نصاب در آزمون دکتری توسط دانشگاه‌ها و لغو آن توسط دیوان عدالت اداری اظهار کرد: مصوبه تعیین حد نصاب نمره در مرحله دوم پذیرش دکتری که در اختیار دانشگاه‌ها است مصوبه شورای سنجش و پذیرش بوده است و دیوان عدالت اداری دو شیوه نامه دانشگاه تهران و تبریز را ابطال کرده است.

 

رئیس سازمان سنجش افزود: رای دیوان عدالت اداری در این باره به مصوبه شورای سنجش و پذیرش تسری نداشته است. سازمان سنجش نقش اجرا کننده مصوبات را دارد. منتهی اگر مصوبه دیوان عدالت اداری به شورای سنجش و پذیرش برگردد حتما این موضوع را اصلاح می‌کنیم؛ این مصوبه به آزمون مرحله اول دکتری ارتباطی ندارد.

 

خدایی ادامه داد: این مصوبه قانون سازمان سنجش نیست چرا که سازمان سنجش اصلا قانون گذار نیست.

 

رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: اگر رأی دیوان به سمت مصوبه شورای سنجش و پذیرش برود، این  سازمان حتما مصوبات دیوان عدالت اداری را اجرا می‌کند.

 

خدایی گفت: در صورتی که مصوبه دیوان به مصوبه شورای سنجش و پذیرش تصری یابد، لغو این مصوبه به کنکور دکتری امسال می‌رسد چرا که داوطلبان در مرحله اول فقط آزمون را می‌دهند و اگر این مصوبه اصلاح شود در پذیرش دانشجوی دکتری ۹۹ در مرحله دوم اعمال می‌شود.

 

چند سالی است که تعیین حدنصاب برای نمره مصاحبه دکتری از سوی دانشگاه‌ها، تبدیل به مانعی جدی برای قبولی برخی داوطلبان و ابزاری برای دانشگاه‌ها، دست‌کم، برای مردود کردن قطعی برخی داوطلبان شده است. اعمال حد نصاب نمره قبولی دکتری بدین صورت است که اگر داوطلبی نمره حدنصاب مصاحبه دکتری که مدنظر دانشگاه است را کسب نکند، حتی اگر به لحاظ میانگین نمره آزمون کتبی و مصاحبه بالاتر از همه رقبا باشد، باز هم در آن رشته‌محل پذیرش نخواهد شد. بدین صورت عملاً تأثیر نمره آزمون کتبی در قبولی دکتری برای این دسته از داوطلبان از بین می‌رود و دست دانشگاه‌ها برای رد قطعی داوطلبان باز است.

 

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، آزمون کتبی و مصاحبه هر یک در پذیرش نهایی دکتری تأثیر ۵۰ درصدی دارند و اعمال حدنصاب مصاحبه برای پذیرش دکتری مغایر با این قانون است.

 

علاوه بر این، در بند ۱۰ شیوه نامه اجرایی آیین نامه آزمون ورودی دوره دکتری در سال ۹۸ آمده است:

 

مؤسسات مجاز به برگزاری آزمون کتبی یا شفاهی و احتساب نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی هستند. از تمامی افراد معرفی شده باید مصاحبه به عمل آید و آزمون کتبی یا شفاهی را نمی‌توان به عنوان فیلتر جهت کاهش تعداد مصاحبه شوندگان قرار داد.

 

توجه مهم: براساس رأی دیوان عدالت اداری، حدنصاب نمره مرحله دوم (مرحله مصاحبه) در آزمون مذکور حذف شده است و مؤسسات مجاز به اعلام حدنصاب مرحله دوم برای آزمون نیستند.

 

با این وجود در کارنامه نتایج نهایی دکتری ۹۸ که توسط سازمان سنجش منتشر شده، حدنصاب نمره مرحله دوم آزمون برای قبولی در مقطع دکتری دانشگاه‌ها اعلام شده است.

 

گفتنی است با شکایت برخی از داوطلبان آزمون دکتری، دیوان عدالت اداری رای به ابطال دستورالعمل دانشگاه تهران و تبریز مبنی بر تعیین حدنصاب نمره قبولی در مرحله دوم آزمون دکتری داده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------