خواص و مضرات مکمل ورزشی کربو پروتئین



نحوه استفاده از کربو پروتئین, روش مصرف کربو پروتئین, مضرات کربو پروتئین

کربو پروتئین ها مکمل هایی است که دارای کربوهیدرات و پروتئین می باشد

 

مکمل کربوپروتئین چیست؟ مزایا و معایب کربوپروتئین 

کربو پروتئین، به مکمل هایی گفته میشود که دارای کربوهیدرات و پروتئین میباشد. اما اینکه چند درصد آنرا پروتئین و چند درصد آن را کربوهیدرات تشکیل داده است هنوز مشخص نیست.

کربو پروتئین چیست؟

کربو پروتئین ها مکمل های ورزشی هستند که حاوی کربوهیدرات و پروتئین می باشند. دوراقع کربو پروتئین، نوعی مکمل است که نمیتوان به طور خودسرانه آن را مصرف کرد، بلکه برای مصرف آن باید از یک پزشک متخصص و یا از یک داروساز کمک بگیرید.

این مکمل ها دارای درصد بسیار ناچیزی از کراتین،گلوتامین که یکی از پروتئین های اسید آمینه میباشد،ویتامین و مواد معدنی است.

 

کربوهیدرات، بیشترین تامین انرژی در بدن را دارد و باعث میشود فرد در تمرین های ورزشی با استفاده از این مواد معدنی ،  بهترین عملکرد را داشته باشد.

پروتئین:مصرف پروتئین بعد از انجام تمرینات قدرتی به بافت های عضلانی کمک شایانی میکند،چرا که بدن برای ایجاد بافت های ضخیم و حجیم به پروتئین نیاز دارد.

 

استفاده از این کربو پروتئین برای همه توصیه نمیشود،چرا که افرادی که میتوانند پروتئین مصرفی خود را تامین کنند نیاز به  استفاده از این محصول ندارند.تنها افرادی که نمیتوانند پروتئین خود را تامین کنند،میتوانند از این مکمل ها استفاده کنند.

 

عوارض کربو پروتئین ، کربو پروتئین, نحوه مصرف کربو پروتئین

مکمل های کربو پروتئین را نمی توان به صورت خودسرانه مصرف کرد

 

انواع مکمل کربو پروتئین

1. پروتئین مجزا شده از پنیر

این مکمل از لبنیات درست میشود چرا که در آب پنیر به طور طبیعی اسید آمینه میباشد که یک منبع پروتئینی است.این مکمل پروتئینی به سرعت جذب بدن میشود.میزان پروتئین این مکمل بین 35 تا 80 درصد میباشد.گاهی اوقات به این مکمل پروتئین آب پنیر برای طعم دار کردن آن موادی اضافه میکنند.

 

2. مکمل کربو پروتئین حاوی کازئین

این مکمل که حاوی کازئین میباشد،از شیر درست شده.این مکل پروتئینی تفاوتی که با پروتئین آب پنیر دارد در این است که دیر تر جذب بدن میشود.برای استفاده از این مکمل باید قبل از میان وعده و قبل از خواب اقدام کنید.اینکه هر شخص تا چه میزان باید از این مکمل استفاده کند تابع نظر و دستور مربی غذایی و یا پزشک است.

 

ساختار این مکمل به گونه است که دارای  مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کربوهیدرات است. به دیل وجود کلسیم و مواد معدنی در این مکمل استفاده از این محصول باعث شده که استخوان بدن مستحکم شود  و همچنین برای انقباض عضلات و لخته شدن خون بسیار مفید میباشد.

 

3. مکمل کربو پروتئین حاوی کلاژن

کلاژن، از رایج ترین پروتئین ساختاری در بدن میباشد. استفاده از این مکمل باعث جلوگیری از پیری پوست در دوران پیری میشود،چرا که در این مواد پروتئینی مقداری از انواع اسید ها وجود دارد که برای سلامتی مفید است و همچنین این مکمل پروتئینی درپوست، ناخن،استخوان، رباط و تاندون ها در مفصل یافت میشود.

 

همچنین از مهم ترین اسید های آمینه ضروری بدن،کلاژن میباشد که بدن نمیتواند تمام اسید آمینه های ضروری را بسازد.بنابراین،باید از طریق رژیم غذایی مناسب اقدام به تامین این مواد کرد.

 

4. مکمل کربو پروتئین حاوی پروتئین سویا

همان طور که از اسم مکمل پیداست،این کربو پروتئین از سویا تشکیل شده.سویا، نوعی حبوبات است که دارای مقدار زیادی پروتئین میباشد.

در هر وعده غذایی که سویا مصرف میکنید در هر مقدار مصرف آن حدودا 90 الی95 درصد آن دارای پروتئین میباشد. 

میزان مواد پروتئینی سویا زیاد و میزان کربوهیدرات آن کم است.

هنگا خرید این مکمل، برای آگاهی از مقدار مغذی موجود در آن به برچسب روی بسته بندی مکمل مراجعه کنید.

 

5. مکمل کربو پروتئین حاوی پروتئین نخود

مکمل دیگر تشکیل شده از نخود است .نخود در دسته حبوبات میباشد که سرشار از پروتئین است.اگر نخود همراه با سویا مصرف شود میتواند مقدار پروتئین کافی بدن را تامین کند.

برای ساخت این مکمل از مواد طعم دهنده نیز استفاده میشود و به همین دلیل ممکن است کربوهیدات موجود در نخود،درصد بسیار ناچیزی کربوهیدرات را وارد این مکمل کنند. 

 

کربو پروتئین چیست, پودر کربو پروتئین, طرز استفاده کربو پروتئین

کربو پروتئین انواع متخلفی دارند که متناسب با نیاز هر ورزشکار تشخیص داده می شود

 

نحوه مصرف کربو پروتئین

همیشه برای مصرف کربوهیدرات بعد از انجام تمرینات ورزشی سنگین اقدام کنید،چرا که اگر بلافاصله  قبل از تمرین مکمل های کربوهیدرات را مصرف کنید باعث کاهش قند خون و اختلال در تمرین میشود چرا که این مکمل ها داری قند مصنوعی میباشند و مصرف قند مصنوعی باعث میشود در حین فعالیت باعث انسولین شده    و موجب میشود شما نتوانید تمرینات خود را ادامه دهید.

 

حتما سعی کنید یک الی دوساعت قبل از تمرین ورزشی خود این مکمل را استفاده کنید.

شما میتوانید بعد از تمرین ورزشی نیز از آن استفاده کنید اما؛به خاطر داشته باشید استفاده از این مکمل بلافاصله بعد از تمرین نباشد و حتما یک الی دو ساعت بعد از انجام تمرینات آن را میل کنید.یادتان باشد که در این برهه ی زمانی حتما همراه با آب مصرف کنید.

از مزایای استفاده ی مکمل بعد از تمرین است که شما احساس خستگی ناشی از فعالیت های سنگین و طاقت فرسا را کم تر احساس کنید.

 

چرا باید از کربو پروتئین استفاده کنیم؟

این مواد مغذی سرشار از کربوهیدرات و فیبر است . کربو باعث میشود بافت استخوان ها مستحکم شود همچنین روند افزایش رشد عضلات را در بر دارد.سبب بهبود عملکرد در تمرینات ورزشی میشود.به همین خاطر ورزشکاران بخصوص بدنسازان حرفه ای از این منبع پروتئینی استفاده میکنند.

 

آیا مصرف کربوهیدرات ضروری است؟

به دلیل اینکه کربوهیدرات ها منبع انرژی هستند و تاثیر زیادی در حفظ سلامت انسان دارند.به همین دلیل، بدن باید درصد معینی از کربوهیدرات را جذب کند تا از خطرات آسیب های احتمالی بکاهد. زیرا عدم استفاده از این مواد مغذی،  مشکلاتی مثل خستگی، عملکرد ضعیف مغزی،پایین آمدن مقاومت بدن و همچنین باعث درد های عضلانی نیز میشود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی،افراد بزرگسال باید بین 55 الی 75 درصد کربوهیدرات مصرف کنند که اگر این مقدار از مواد جذب بدن نشود مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

 

آیا استفاده از مکمل ها عوارض جانبی هم دارد؟

کراتین موجب بروز مشکلات گوارشی میشود و چون در کربو پروتئین مقداری کراتین میباشد بهتر است قبل از استفاده از این مکمل حتما به مواد موجود که در برچسب بسته بندی نوشته شده است توجه فرمایید.

اگر تجربه ی استفاده از مکمل را دارید ممکن است برایتان پیش آمده باشد که بعد از مدتی مصرف کردن دارای اضافه وزن شوید.

 

نحوه استفاده از کربو پروتئین, روش مصرف کربو پروتئین, مضرات کربو پروتئین

استفاده از لبنیات ها نیز می تواند در تامین کربوهیدرات و پروتئین ها به شما کمک کند

 

البته اگر مقدار کربوهیدرات و پروتئین به سوخت تبدیل شود دچار اضافه وزن نخواهید شد.

شاید بگویید مصرف مکمل ها هیچ عوارضی ندارد چرا که هنگام خرید به نماد مجوز بهداشت توجه میکنیم و از مراکز معتبر تهیه میکنیم.

 

اما باید بدانید شاید این مکمل ها دارای مجوز باشند و کپی نباشند و حتی استفاده از آن ها موردی نداشته باشد.اما بسیاری از مکمل ها  که همان مکمل گینر میباشد ، ممکن است عوارض جانبی را به همراه داشته باشد و باعث بروز مشکلات کبد،کلیه و دستگاه گوارشی شود.

 

کربو پروتئین چیست, پودر کربو پروتئین, طرز استفاده کربو پروتئین

گوشت و لبنیات دارای کربوهیدرات و پروتئین ها هستند

 

جمع بندی مطالب

شاید برای اینکه راحت تر به اندام ایدآل خود برسید و یا برای اینکه ساختار بدنی خوبی داشته باشید اقدام به مصرف مکمل های مصنوعی کنید.استفاده از این مکمل ها اثر بخش است اما، برای رسیدن به سلامتی کامل سعی کنید از مواد مغذی طبیعی استفاده کنید چرا که هیچ گونه عوارض جانبی به دنبال نخواهد داشت.

 

برای استفاده از مکمل ها حتما به مجوز تاییدیه بهداشت توجه کنید.زیرا ممکن است برخی مکمل ها کپی بوده و اصل نباشد و سلامتی شما را به خطر اندازد.

هیچ گاه از مکمل هایی که با گیاهان دارویی ساخته شده استفاده کنید.

حتی اگر بگوییند این مکمل توسط پزشک طب سنتی ساخته شده.

این مکمل ها دارای تاییدیه وزارت بهداشت نیستند و ممکن است سلامتی شما به خطر افتد.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------