20 اشتباه بزرگ که مانع کاهش وزن تان می شود



کاهش وزن, کم کردن وزن, کاهش وزن سریع, راههای کاهش وزن

اشتباهاتی که مانع کاهش وزن می شوند

 

راه‌های کاهش وزن زیادی وجود دارد؛ اما بیشتر آنها باعث گرسنگی و عدم رضایت‌تان از خوردن خواهند شد. تصور کنید که هر کاری برای کاهش وزن انجام داده‌اید؛ اما نتیجه برایتان رضایت بخش نبوده است. در این مقاله نکاتی را بیان می‌کنیم که شاید شما هم در روند "کاهش وزن" به آن‌ها نیاز داشته باشید. این‌ها مجموعه‌ای از اشتباهات رایجی است که اکثر افرادی که دنبال کاهش وزن و کم کردن وزن هستند مرتکب می‌شوند.

من که ورزش می کنم، من که رژیم می گیرم، من که همیشه نیمی از غذایم را نمی خورم، پس چرا لاغر نمی شوم؟ در حقیقت اینها سؤالاتی است که تقریبا همه افرادی که برای کاهش وزن تلاش می کنند، از خود می پرسند و دائم به دنبال راه های کاهش وزن میگردند. حقیقت این است که هیچ مشکلی بی دلیل نیست و حتما این افراد مرتکب اشتباهایی می شوند که از آن بی اطلاع هستند. برای کاهش وزن سریع به این نکات توجه کنید.

 

1 -  نبود پروتئین در وعده غذایی

پروتئین باید در تمام وعده های غذایی باشد به ویژه که عامل اصلی ساخت عضلات بدن بوده و سوخت و ساز بدن را به میزان 35 درصد افزایش می دهد.


2 - مصرف کربوهیدرات
سال ها بود که ادعا می شد مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید یا برنج سفید و ماکارونی می تواند باعث افزایش وزن به خصوص در قسمت های میانی بدن شود. برای بررسی صحت این موضوع، دانشمندان رژیم غذایی با کالری کاملا یکسان را به ۲ گروه از انسان ها دادند و متوجه شدند افرادی که برنج سفید یا نان سفید بیشتری در رژیم غذایی خود دارند در هر سال ۱۰ میلی متر دور شکمشان بیشتر از گروه دیگر افزایش پیدا می کند.


3 -دمای آبی که می نوشید برابر با دمای اتاق است

پژوهشگران آلمانی با مطالعاتی که در این زمینه انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که با نوشیدن شش لیوان آب خنک در طول روز می توان میزان متابولیسم بدن در حال استراحت را تا پنجاه کالری افزایش داد. جالب است بدانید همین مقدار اندک برابر است با کاهش سالانه ۲ کیلوگرم. بدن تلاش می کند دمای آب خنکی را که نوشیدید با دمای خود یکسان کند پس مجبور است انرژی مصرف کند.


4 - خوردن شیر با چای
مواد موجود در چایی جذب چربی در بدن را کاهش می دهند اما پروتیین های موجود در شیر این اثر چای را خنثی می کنند بنابراین خوردن این دو با هم باعث میشود جربی سوزی کاهش یابد و در نتیجه وزن کم کردن شما کند شود .

 

کاهش وزن, کم کردن وزن, کاهش وزن سریع, راههای کاهش وزن

راههای کاهش وزن و کم کردن وزن

 

5 - نخواندن برچسب های غذایی

بررسی ها نشان می دهد، افرادی که از روی عادت برچسب های غذایی را می خوانند و ورزش می کنند، وزن بیشتری در مقایسه با دیگران از دست می دهند. نکته عجیب این است که خواندن برچسب های غذایی به تنهایی و بدون ورزش کردن هم می تواند باعث کاهش وزن شود. به اعتقاد دانشمندان این کار سبب می شود فرد درک بیشتری از کالری هایی که هنگام غذا خوردن وارد بدن می شود پیدا کرده و به طور ناخودآگاه غذایش را کم کند.


6 - اضافه نکردن ادویه به غذا
اضافه کردن فلفل تند به وعده های غذایی می تواند سرعت سوزاندن کالری ها را بیشتر کند. علاوه بر آن فلفل اشتهای انسان را برای خوردن غذاهای چرب، شور و شیرین کاهش می دهد.


7 -مصرف لبنیات را محدود کرده اید

اکثر زنان به کمبود کلسیم دچار هستند و بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته کمبود کلسیم می تواند موجب کاهش سرعت متابولیسم در بدن شود. همچنینپژوهش ها نشان داده جذب کلسیم از طریق لبنیات از قبیل شیر کم چرب، و ماست کم چرب حتی می تواند موجب کاهش جذب چربی از سایر غذا های مصرفی شود .


8 - معاشرت با دوستان چاق
اگر دوست شما در حال افزایش وزن است، به احتمال زیاد شما هم در معرض چاق شدن خواهید بود. به گفته محققان دانشگاه هاروارد اگر فردی ۴ دوست چاق داشته باشد احتمالا ۲ برابر بیشتر از فردی که دوست چاق ندارد در آینده نه چندان دور افزایش وزن را تجربه خواهد کرد. به طور کلی انسان ها علاقه دارند رفتارهای یکدیگر را تقلید کنند و خوردن غذا هم بخشی از این رفتارهاست.


9 - خواندن کتاب ها و مجلات آشپزی
کشف جدید روانشناسان دانشگاه ساوث کالیفرنیا یکی دیگر از عوامل عجیب چاقی را آشکار کرد و آن چیزی نیست جز خواندن کتاب ها و مجلات آشپزی. نگاه کردن به تصاویر غذاهای چرب و پرکالری موجود در این مجلات باعث تحریک قسمت های کنترل اشتها در مغز شده و علاقه ما به خوردن غذاهای شیرین و خوشمزه را افزایش می دهد. خواندن دستورالعمل های پخت غذا هم به شدت مغز را تحریک کرده و شما را علاقه مند به خوردن غذا می کند.

 


10 -  نجویدن غذا به اندازه کافی
هر قدر غذا زمان بیشتری در دهان بماند، به همان اندازه زبان سیگنال های بیشتری را به مغز می فرستد و او را به ترشح مایعات گوارشی تحریک می کند. جویدن بیشتر غذا سریع تر احساس سیری را به انسان ها داده و میزان ورود به بدن را محدود می کند.


11 - غذا خوردن در بشقابی با رنگ اشتباه
یکی از عجیب ترین یافته های دانشمندان در هفته های گذشته، تاثیر رنگ بشقاب روی میزان غذا خوردن انسان هاست. بر این اساس زمانی که رنگ بشقاب با رنگ غذای داخل آن شباهت داشته باشد به طور ناخودآگاه میزان غذا خوردن مردم بیشتر می شود. بر عکس اگر شما غذایی مانند اسپاگتی قرمز رنگ را در بشقاب سبز بخورید، حجم غذا بیشتر نشان داده شده و شما زودتر دست از غذا خوردن می کشید.


12 - نداشتن خواب به اندازه کافی
محققان به این نتیجه رسیده اند که نداشتن خواب کافی ژن های بدن را تشویق به افزایش وزن می کند. خواب بیشتر از ۹ ساعت هم همین اثر را روی بدن دارد و احتمال چاقی را بیشتر می کند.

 

  بیشتر بخوانید: چگونه لاغر شويم؟


13 - رژیم گرفتن به تنهایی
اگر شما تصمیم به کاهش وزن دارید، بهتر است حتما برای خود یک هم تیمی پیدا کرده و با او به رقابت بپردازید. همان طور که چاقی می تواند مانند بیماری های ساری منتشر شود، تلاش برای کاهش وزن به صورت گروهی هم تاثیر بسیار زیادی در افزایش انگیزه و پایبندی به رژیم های غذایی دارد. چندی پیش محققان متوجه شدند، افرادی که برای کاهش وزن در کلاس های گروهی مخصوص این کار شرکت می کنند، دو برابر بیشتر از اشخاصی که به تنهایی این کار را انجام می دهند نتیجه می گیرند.


14 - گفتن جمله من نمی توانم!
زمانی که به شما یک تکه کیک تعارف می شود، به جای گفتن جمله «من نمی توانم» بگویید «من نمی خواهم!» دکتر «ونسا پاتریک» از دانشگاه «بوفالو» با انجام تحقیقات عجیبی مدعی شده است، زمانی که شما می گویید: «من نمی توانم» به بدن خود پیام می دهید که دچار کمبود غذا هستید و خود را برای خوردن وسوسه می کنید. اما وقتی می گویید: «من نمی خواهم» و از موضع قدرت با احساس گرسنگی برخورد کرده و توانایی بیشتری برای نخوردن پیدا می کنید.

 

کاهش وزن, کم کردن وزن, کاهش وزن سریع, راههای کاهش وزن

وزن کم کردن

 

15 -  غذا خوردن در برابر تلویزیون

اگر عادت دارید رو به روی تلویزیون مینشینید و غذا میخورید و میپرشید چرا لاغر نمیشم علت آن همین عادت شماست.غذا خوردن روبروی تلویزیون تمرکز را از بین میبرد و باعث میشود افراد بدون ملاحظه غذا بخورند و اصلا فراموش کنند چقدر غذا خورده اند . غذا خوردن جلوی برنامه تلویزیونی را متوقف کنید تا لاغرتر شوید .


16 - استرس داشتن
استرس، بدن را تشویق به انباشته کردن چربی در اطراف شکم می کند که دلیل اصلی آن هم ترشح هورمون «کورتیزول» در رگ های خونی است. این هورمون نه تنها چربی ها را تشویق به جمع شدن در میانه بدن می کند بلکه نقش مهمی هم در بزرگ تر شدن سلول های چربی دارد.


17 - داشتن تنوع غذایی
نداشتن تنوع غذایی و خوردن غذاهای یکنواخت، کلید موفقیت در کاهش وزن به حساب می آید. به گفته محققان ایالات متحده در مجله تغذیه، زنانی که یک غذا را هر روز پشت سر هم می خورند به مرور زمان اشتهایشان کمتر شده و لاغر می شوند.


18 - گوش دادن به موسیقی حین غذا خوردن
محققان دانشگاه جورجیا استیت معتقدند، این کار میزان غذا خوردن شما را بیشتر می کند. حداقل اگر تمایل دارید هنگام صرف ناهار یا شام فضای اتاقتان ساکت نباشد، سعی کنید از موسیقی های بسیار ملایم استفاده کنید. هرقدر ریتم موسیقی سر میز غذا سریع تر باشد به همان اندازه میزان و سرعت غذا خوردن هم افزایش پیدا می کند.


19 - تنها ورزش کردن
زمانی که شما به تنهایی ورزش می کنید با احتمال بیشتری آن را رها می کنید یا حرکات خود را به درستی انجام نمی دهید. اما در عوض ورزش گروهی باعث ترشح مقدار زیادی از هورمون های شاد کننده در مغز شده و تعهد شما را به انجام کامل حرکات ورزشی بیشتر می کند. ورزش گروهی هم چنین توانایی تحمل فشار و درد تمرین را بیشتر کرده و باعث تقویت انگیزه می شود .


20 - ترکیب نکردن حرکات ورزشی
برای آنکه تناسب اندام داشته باشید، باید ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، دویدن، کار با وزنه ها، ورزش های استقامتی و پیلاتس را با هم ترکیب کنید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------