پروتئین وی چیست و چگونه مصرف میشود؟



پروتئین وی, پروتئین وی چیست, انواع پروتئین وی

پروتئین وی

 

فواید، مضرات و نحوه مصرف پروتئین وی

تمام پروتئین‌ها مانند هم نیستند. برخی از پروتئین‌ها مانند «پروتئین وِی» از بقیه بهتر است. پروتئین وی حاوی آمینو اسیدهای گوناگونی است که به‌سرعت جذب می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند که این پروتئین سبب افزایش قدرت، رشد عضلانی و از دست دادن چربی زیادی می‌شود. این پروتئین دارای مواد مغذی دیگری هم هست. معلوم شده که این پروتئین سبب کاهش افسردگی، کاهش فشار خون، کاهش قند خون می‌شود و حتی به بهتر شدن علامت های بیماری‌های سرطان و اچ آی وی (نشانه های اولیه ایدز) هم کمک می‌کند. 

 

پروتئین وی, پروتئین وی چیست, انواع پروتئین وی

پروتئین وی چیست

 

پروتئین وی چیست؟

تا به اکنون پس از باز کردن ظرف ماست، دیده‌اید که ماست موجود در آن، در آب شناور باشد؟ آن آب، پروتئین وی است. در مراحل تولید پنیر نیز چربی‌های شیر از بخش مایع آن جدا می‌شوند و به همین علت پروتئین وی موجود در شیر به آسانی جدا می‌شود. وی، مایع پروتئینی است که پنیر سازان تا در گذشته، به جای مصرف، آن را دور می‌ریختند.

 

وی از پروتئین‌های حلال در آبی است که در زمان تولید پنیر به وجود می‌آید. درحقیقت شیر دو دسته پروتئین با اهمیت را در خود گنجانده داده است. دسته اولکازئین است که ۸۰ درصد پروتئین موجود در شیر را تشکیل داده و دسته دوم وی است که ۲۰ درصد حجم پروتئینی آن را تشکیل داده است.

 

انواع پروتئین وی

سه نوع پروتئین وی وجود دارد:

- پروتئین وی کنسانتره (WHEY CONCENTRATE)

- اسیدهای هیدرولیز شده

- پروتئین وی ایزوله (WHEY ISOLATES)

 

پروتئین وی, پروتئین وی چیست, انواع پروتئین وی

فواید پروتئین وی

 

فواید پروتئین وی 

- کاهش وزن بدن به ویژه چربی های بدن

- افزایش قدرت ایمنی بدن به وسیله افزایش مقدار گلوتاتیون

- رشد یا حفظ توده عضلانی

- جلوگیری از سرطان

- کمک به فعالیت سلول های لنفوسیت T که نقش با اهمیتی در پاسخ ایمنی بدن دارند و در نهایت کاهش تحلیل بافت های بدن در طول بیماری و افزایش سطح سلامتی و سرعت بخشیدن به بهتر شدن بدن پس از بیماری.

- افزایش توده بدون چربی بدن در طول محدودیت دریافت انرژی و تمرینات مقاومتی

- کاهش توده چربی بدن در طول محدودیت دریافت انرژی و تمرینات مقاومتی

- افزایش قدرت عضلانی

- بهتر شدن آسیب بافت اسکلتی

- بهتر شدن زودتر از خستگی عضلات پس از ورزش.

 

علت استفاده پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی اصلی ترین مکمل مورد استفاده ورزشکارن رشته بدنسازی می باشد، چون وزنه برداران و بدنسازان با زدن وزنه های سنگین و به وجود آوردن فشار حداکثری روی عضلات سبب پارگی عضلات خود می شوند و این پارگی عضلات تنها و تنها توسط اسید آمینه های موجود در پروتئین وی بازسازی می شوند. اگر این پارگی عضلات بازسازی شود عضلات در مسیر رشد قرار می گیرند اما در صورتیکه عضلات با کمبود اسید آمینه های ضروری که در پروتئین وی یا مواد غذایی پروتئینی روبرو شوند بازسازی نخواهد شد و سبب کاهش حجم عضلات می شود.

 

پروتئین وی, پروتئین وی چیست, انواع پروتئین وی

نحوه مصرف پروتئین وی برای عضله سازی

 

شیوه استفاده پروتئین وی برای عضله سازی

صبحانه پروتئین وی بخورید

یک پیمانه پودر پروتئین وی را به غلات صبحانه، بهتر است بلغور جو دوسر اضافه کنید. به طور کامل با یک قاشق مخلوط کرده و زود استفاده کنید. با این شیوه اضافه کردن وی به غذا، به شما امکان می دهد بدون احتیاج به تنظیم زیاد رژیم غذایی استفاده از پروتئین خود را افزایش دهید.

 

می توانید یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی ، آجیل پودر شده و قطعات میوه را به آن بیافزایید تا پروتئین بسیاری به مخلوط شما اضافه شود.

 

پروتئین وی را قبل از تمرین مصرف کنید

استفاده از پروتئین وی پیش از تمرین یکی از بهترین زمان های دریافت پروتئین است. حتما 30 دقیقه پیش از ورزش پروتئین وی را استفاده کنید، همانگونه که شما تمرین می کنید و به فعالیت های سنگین مشغول هستید. الیاف عضلانی شما شکسته خواهد شد و کربوهیدرات های ذخیره شده شما (گلیکوژن) کم می شود. استفاده از پروتئین وی پیش از تمرین به جلوگیری از شکسته شدن الیاف عضلانی کمک می کند.

 

استفاده از پروتئین وی پس از تمرین

شما باید بلافاصله پس انجام ورزش عضلات خود را تغذیه کنید تا به بهتر شدن بدن کمک کنید. شواهدی وجود دارد که استفاده از پروتئین وی بلافاصله پس از تمرین سبب افزایش سنتز پروتئین و در نهایت تقویت عضلات می شود.

 

استفاده از پروتئین وی در وعده آخر غذایی

پروتئین وی را در آخرین وعده غذایی روز خود مخلوط کنید یا یک پروتئین وی استفاده کنید.این کار سبب می شود اسید آمینه در بدن شما موقع خواب سطح بالایی داشته باشد، این موضوع به عضله سازی شما کمک می کند.

 

پروتئین وی, پروتئین وی چیست, انواع پروتئین وی

عوارض پروتئین وی

 

عوارض پروتئین وی

پیش از گفتن عوارض پروتئین وی این مورد را باید در نظر داشت که استفاده از مکمل بدنسازی گاهی اوقات با توجه به سیستم بدنی اشخاص عوارض جانبی دارد.

 

برای عوارض پروتئین وی این مورد را می توان گفت که بعضی از اشخاصی که به شیر آلرژی دارند امکان دارد به پودر وی هم آلرژی داشته باشند. در دوزهای متوسط، پروتئین آب پنیر به اغلب هیچ گونه عوارض جانبی به وجود نمی آورد. با این حال، مصرف دوزهای بسیار بالا پروتئین وی خارجی و ایرانی می‌تواند سبب عوارض زیر شود:

 

- گرفتگی عضلات

- خستگی

- درد معده

- سردرد

- کم شدن اشتها

- حالت تهوع

 

آیا خانم ها هم می توانند پروتئین وی استفاده کنند؟

بله! همه اشخاص در هر سنی که هستند می توانند پروتئین وی استفاده کنند. ولی جالب است بدانید که خانم ها بیشتر از آقایان در معرض سوتغذیه پروتئینی قرار دارند، به این دلیل باید به خوبی از احتیاج بدنشان به پروتئین آگاه شوند و در صورت احتیاج حتما پروتئین وی استفاده کنند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------