ورزش و دفع مدفوع چه ارتباطی باهم دارند؟



ورزش و دفع مدفوع ,تاثیر ورزش بر دستگاه گوارش,تاثیر ورزش بر سلامت روده ها

ورزش و دفع مدفوع

 

برنامه ورزشی شما میتواند اثر بزرگی بر سلامت دستگاه گوارش داشته باشد که چیزی بالاتر از اجابت مزاج منظم را شامل می شود.

ورزش روی سلامت تمامی اعضای بدن تأثير دارد و در این مطلب بطور اختصاصی تأثير ورزش روی اعضای گوارشی بیان می گردد. در اثر تحرک و فعایت جسمانی مقدار سوخت و ساز و اکسید شدن مواد غذایی افزایش می یابد فعالیت غدد زیاد شده اشتها تحریک شده و با خونرسانی بیشتر و عمل هضم سریع می گردد.

 

انجام حرکات ورزشی باعث افزایش سرعت تخلیه معده می شود و دفع فضولات سریعتر انجام می شود .

 

در اشخاص ساکن فضولات به سختی دفع میشوند و حالت یبوست پدید می آید و این خود باعث ایجاد سموم در بدن می کند بعد از مدتى باعث گشادشدن معده و روده ها نیز می شود و کبد و دیگر غدد مترشحه هاضمه هم به دلیل کار زیاد خسته و فرسوده مى شود و همه این عوامل دست بدست هم داده، اختلال شدیدى در دستگاه گوارش بوجود مى آورند.

 

انجام تمرین های ورزشی گوناگون میتواند به قدرتمند تر شدن عضلات اسفنکتر کمک کند، انقباض منظم عضلات کف لگن میتواند با افزایش قدرت عضلات اسفنکتر در بهبود کنترل دفع ادرار و مدفوع مؤثر باشد. این ورزش ها به ویژه برای زنانی که جدیدا زایمان نموده اند هم توصیه می شود.

 

انجام ورزش فیدبک که با قرار دادن پروب حساس به فشار انجام می شود، این پروب قدرت عضلات را ثبت نموده و بیمار میتواند انقباض عضلات را تمرین و نحوه تقویت عضلات مقعد خود را فرا بگیرد.

 

ورزش و دفع مدفوع ,تاثیر ورزش بر دستگاه گوارش,تاثیر ورزش بر سلامت روده ها

تاثیر ورزش بر دستگاه گوارش

 

حرکات یوگا برای درمان یبوست

در حالی که هر نوع ورزش باداشتن حرکات و جابجایی های برای درمان یبوست موثر است، یوگا بعنوان یکی از بهترین ورزش ها برای درمان یبوست به نظر میرسد یوگا علاوه بر عالی بودن برای افزایش انعطاف پذیری، سلامت درگردش خون و جلوگیری از تنش عضلانی، یک راه عالی برای حفظ حرکت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست است، یوگا با دو شیوه مختلف، یبوست را از بین می برد نخست، به شما کمک می کند تا استرس را کاهش دهید ؛ این مهم است، چون استرس عامل مهمی برای یبوست است و درصورتی که به این مسئله توجه نکنید، امکان دارد نتوانید به درمان مناسبی دست پیدا کنید.

 

ورزش میتواند باعث بیماری اسهال شود

بیماری اسهال دونده به ناراحتی گوارشی ناشی از دویدن گفته می شود و یکی ديگر از مواردی است که میتواند بر شرایط دفع مدفوع انسان تاثیرگذار باشد. این شرایط به دفع مدفوع شل و مکرر حین یا درست بعد از دویدن گفته می شود و بین دوندگانی که مسافت های طولانی را می دوند، بیشتر رایج است.

 

ترکیبی از کم‌ابي بدن و بعضی عادت های غذایی خاص میتوانند در این زمینه نقش داشته باشند که به پژوهش های بیشتر برای نتیجه گیری قطعی احتیاج است.

 

با این وجود، بعضی تغییرات در غذاها و مکمل های مصرفی پیش و حین ورزش ممکن است به جلوگیری از این نوع اسهال کمک کند. به گفته کلینیک مایو، منحصر کردن استفاده غذاهایی با محتوای فیبر زیاد یا تولید کننده گاز قبل از دویدن میتواند به جلوگیری از ناراحتی گوارشی موقع ورزش کمک کند.

 

چنانچه شدیداً مستعد بیماری اسهال ناشی از دویدن هستید، محدود کردن استفاده الکل قندها، مثل ایزومالت و سوربیتول، امکان دارد به حفظ نظم اجابت مزاج کمک کند. این قندهای افزوده را اغلب میتوان در آدامس ها، آبنبات های بدون قند یا بستنی ها یافت. همینطور، باید به ژل های انرژی یا مکمل های مصرفی قبل از ورزش توجه داشته باشید چون اغلب شامل قند مصنوعی زیاد هستند.

 

ورزش و دفع مدفوع ,تاثیر ورزش بر دستگاه گوارش,تاثیر ورزش بر سلامت روده ها

ورزش‌هایی برای تسهیل گوارش

 

ورزش هایی که میتواند بر سیستم گوارش، روده ها و ماهیچه های شکم تأثير افزایش قدرت کند و کارایی آنرا افزایش دهد:

 

پیاده روی و دویدن:این نوع ورزش ها احتیاج به تجهيزات خاصی ندارند. انجام این فعالیت ها جریان خون را به روده ها بیشتر می کند و کارایی سیستم گوارش را افزایش می دهد .پیاده روی ورزشی ملایم است و خطری ندارد. پیاده روی سریع یا دویدن امکان دارد به زانوو مفصل ها فشار بیاورد. برای اینکه دویدن و پیاده روی سریع کم تر اسیب به وجود آورد باید بر سطح صاف تری تمرین کرد.خونرسانی را افزایش داده و فرآیند هضم و جذب تسریع می شود.

 

دراز و نشست و کرانچ:این ورزش های شکمی باعث افزایش قدرت عضلات شکم میشوند و به این شکل بدن توانایی بیشتری برای خروج کردن سم ها از سیستم گوارش پیدا می کند.بدین شکل سلامت روده ها افزایش پیدا می کند. این فعالیت باعث کنترل دفع ادرار و مدفوع می گردد.

 

یوگا:یوگا راهی مناسب برای نابود کردن استرس است. یوگا عضلات شکم را قوی می کند و انعطاف پذیری را افزایش می دهد و مانع از بروز زخم معده می شود.

 

طناب زدن:طناب زدن سبب افزایش ضربان قلب و جریان خون می شود. به این شکل کارایی سیستم گوارشی افزایش پیدا می کند. و از یبوست جلوگیری می کند.

 

ورزش های آکروباتیک:حرکات آکروباتیک سبب افزایش قدرت عضلات شکم می شود و کارایی ارگان هایی ازجمله روده ها را افزایش می دهد. حرکات آکروباتیک مفرح بوده ودر ورزش روزانه تنوع ایجاد می کند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 



سلامتی و تندرستی با ورزش

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------