بهترین لباس دوچرخه سواری: راهنمای خرید برای سواری راحت



لباس دوچرخه سواری, شلوار و شورت دوچرخه‌سواری, کفش دوچرخه ‌سواری

لباس مخصوص دوچرخه سواری

 

برای دوچرخه سواری چه لباسی بپوشیم!؟ 

اکثر فعالیت‌های ورزشی نیاز به لباس مخصوص دارند در این میان دوچرخه‌سواری نیز از این قاعده مستثنی نیست. از آنجایی‌ که دوچرخه‌سواری می‌توان یا به‌صورت حرفه‌ای و یا به‌صورت گشت معمولی در شهر انجام گیرد، طیف گسترده ای از لباس ها را شامل می‌شود. در این مطلب از بیتوته سعی خواهیم کرد شما را در زمینه خرید لباس دوچرخه‌سواری راهنمایی نماییم.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که دوچرخه سواران برای جلوگیری از آسیب های احتمالی در حین دوچرخه سواری باید از لباس های مخصوص این ورزش مفرح استفاده نمایند. حتماً شما دوچرخه سوارانی را دیده‌اید که از لباس هایی که براق هستند استفاده می‌کنند، علت براق بودن این لباس ها این است که وسایل نقلیه متوجه آنها شوند و با آنها برخورد نکنند. مهم‌ترین پوشاک دوچرخه سواری، کلاه است. زیرا احتمال افتادن از روی دوچرخه زیاد است؛ بنابراین بهتر است برای محافظت از سرتان حتماً از کلاه استفاده نمایید.

 

انواع لباس دوچرخه‌سواری

پوشاک دوچرخه‌سواری دارای انواع مختلفی هستند. از کلاه گرفته تا تیشرت و شرت در دسته پوشاک این ورزش قرار می‌گیرند. انواع پوشاک دوچرخه‌ سواری عبارت‌اند از:

 

کلاه مخصوص دوچرخه سواری 

یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین پوشاکی که در هنگام دوچرخه سواری باید از آن استفاده کنید کلاه است. کلاه های دوچرخه‌سواری قیمت های متفاوتی دارند. ولی مهم‌ترین گزینه برای انتخاب کلاه، این است که درست روی سر شما قرار بگیرد. در هنگام خرید کلاه بهتر است به‌ راحتی آن، اندازه بودن و به عبور جریان مناسب هوا در آن دقت نمایید. همچنین فراموش نکنید که این کلاه باید هر سه تا پنج سال تعویض شود.

 

لباس دوچرخه سواری, شلوار و شورت دوچرخه‌سواری,کلاه مخصوص دوچرخه سواری

کلاه مخصوص دوچرخه سواری

 

دستکش‌های مخصوص دوچرخه‌سواری

دستکش های دوچرخه‌سواری در دو نوع با انگشت و بدون انگشت طراحی شده‌اند. در هنگام خرید دقت نمایید تا دستکش پد کافی در کفش داشته باشد. دستکش دوچرخه سواری دارای سه عملکرد است که عبارتند از:

1. دستکش در هوای سرد، دست شما را گرم نگه می‌دارد و باعث می شود در هنگام رانندگی با دوچرخه و برای گرفتن ترمز مشکلی برای شما ایجاد نگردد. در زمستان بهتر است از دستکش هایی دارای انگشت استفاده کنید.

 

2. پدهای تعبیه شده در کف دستکش دوچرخه سواری باعث تقسیم بهتر فشار فرمان در کف دست ها می گردد.

 

3. در صورت زمین خوردن، دستکش باعث می‌شود تا دست ها دچار زخم و خراش نشوند.

 

لباس دوچرخه سواری, شلوار و شورت دوچرخه‌سواری,دستکش مخصوص دوچرخه سواری

دستکش مخصوص دوچرخه سواری

 

پابند دوچرخه‌سواری 

پاچه شلوار ممکن است در زنجیر دوچرخه، گیر کند و علاوه بر پاره شدن شلوار، باعث زمین‌خوردن دوچرخه سوار شود. از این ر و پابند پاچه‌شلوار را جمع می‌کند تا مشکل گیر کردن آن را حل نماید. در عین حال رنگ درخشان پابندهای مخصوص دوچرخه سواری، باعث دیده‌شدن دوچرخه‌سواری در شب می شود. البته برخی از مدل‌های پابند دارای چراغ هستند. درهرصورت اگر پابند ندارید بهتر است پاچه شلوار خود را در داخل جورابتان بگذارید تا مشکلی در حین دوچرخه سواری برایتان پیش نیاید.

  

پیراهن دوچرخه سواری

پیراهن یا تیشرت دوچرخه‌سواری دارای دو ویژگی است 1. دارای نواری سنگین در پایین پیراهن است تا پیراهن را پایین نگه دارد 2. جیب‌های تیشرت مخصوص دوچرخه سواری در پشت پیراهن قرار دارند تا دوچرخه سوار خوراکی و آب خود را در آن قرار دهد.

 

علت قرارگرفتن جیب ها در پشت پیراهن به خاطر این است که فرد بتواند به‌راحتی و بدون توقف از جیب‌هایش چیزهای لازم را بردارد. جنس پارچه این پیراهن بسیار براق و درخشان است تا دوچرخه سوار در شب به راحتی دیده شود. لازم به ذکر است که پیراهن دوچرخه‌سواران حرفه‌ ای باید چسبان باشد تا مقاومت اضافی در برابر هوا ایجاد نکند.

 

بهتر است دوچرخه سواران از تی‌شرت‌هایی استفاده کنند که دارای الیاف مصنوعی هستند. چون این الیاف می‌توانند به میزان زیادی رطوبت را جذب کنند. همچنین قابل‌تنفس و راحت هستند و شما روی بدنتان احساس سنگینی نخواهید داشت. همچنین پارچه های پلی استر مقاومت بالایی دارند و در اثر شسته شدن شل نمی شوند.

 

لباس دوچرخه سواری, شلوار و شورت دوچرخه‌سواری,پیراهن و شلوار دوچرخه سواری

پیراهن و شلوار دوچرخه سواری

 

لباس زیر مخصوص دوچرخه سواری

لباس زیر دوچرخه سواران بهتر است از پارچه‌های انعطاف‌پذیر و یا مواد فیتیله ای تولید شده باشند؛ زیرا این جنس پارچه ها سریع تر خشک می‌شوند و در هنگام رکاب‌زدن، دوچرخه سوار احساس عرق کردن نخواهد داشت.

 

کت مخصوص دوچرخه سواری 

در فصول سرد سال بهتر است با گرم نگه داشتن خودتان از کت مخصوص دوچرخه سواری استفاده نمایید. همچنین اگر می‌خواهید از این کت ها در هوای بارانی استفاده کنید بهتر است کت های ضدآب تهیه نمایید تا از نفوذ آب به لباس‌های زیر خود جلوگیری کنید. همچنین دقت داشته باشید کتی که تهیه می‌کنید دارای قابلیت تنفس باشد تا در زمان فعالیت‌های شدید دوچرخه‌سواری از خیس شدن بدنتان جلوگیری کند.

 

شلوار و شورت دوچرخه‌سواری

شلوارهای بلند و یا کوتاه دوچرخه‌سواری در مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شلوارها در ناحیه باسن دارای پد هستند تا نشستن طولانی بر روی زین دوچرخه، فرد را اذیت نکند. برای اینکه شلوار دوچرخه‌ سواری در تنتان فیکس باشد بهتر است از بندهای شلوار که بر روی شانه انداخته می شوند استفاده کنید.

 

در نظر داشته باشید که شلوار مناسب برای دوچرخه سواری نباید خیلی تنگ باشند؛ زیرا شلوار تنگ باعث می‌شود در هنگام پدال زدن احساس راحتی نداشته باشید. شورت ها و یا شلوارهای دوچرخه سواری بهتر است از الیاف مصنوعی تهیه شده باشند تا مانع از عرق کردن شلوار در پای دوچرخه سواران شود و از عرق سوز شدن آنها جلوگیری نماید.

 

ضمناً این پارچه‌ها دارای مقاومت بالایی هستند. حتماً در هنگام خرید شلوار یا شورت دقت کنید که جنس آنها در قسمت تحتانی نایلونی و یا پلی استر باشند؛ زیرا قسمت تحتانی شلوار به علت تماس با زین راحت‌تر دچار آسیب می‌گردد. 

 

لباس دوچرخه سواری, شلوار و شورت دوچرخه‌سواری, شلوار و شرت مخصوص دوچرخه سواری

شلوار و شرت مخصوص دوچرخه سواری

 

کفش دوچرخه ‌سواری

زیر کف، کفش مخصوص دوچرخه سواری مکانیزمی وجود دارد که باعث می‌شود کفش به پدال فیکس شود. اینکار باعث می‌شود تا در حین بالا کشیدن پاها، نیرو به رکاب وارد شود و در نتیجه پرمنس رکاب زدن افزایش یابد.

 

بسیاری از کفش‌های دوچرخه سواری دارای گیره‌هایی با 2 یا 3 سوراخ هستند که به پدال بدون گیره متصل می شوند و به فرد این امکان را می‌دهند که به طور مؤثر پدال بزند. این گیره ها باعث می شوند که پاشنه پا بالا و پایین نلغزد.

 

در دوچرخه سواری شهری نیازی به خرید این کفش ها ندارید. زیرا اولاً راه رفتن با این کفش‌ها سخت است، و ثانیاً با استفاده از این کفش‌ها نمی‌توانید به راحتی پاها را از رکاب جدا نمایید.

 

لباس دوچرخه سواری, شلوار و شورت دوچرخه‌سواری,کفش مخصوص دوچرخه سواری

کفش مخصوص دوچرخه سواری

 

زانوبند و آرنج بند دوچرخه سواری

زانوبند و آرنج بند جزو وسایل ضروری برای فعالیت دوچرخه‌سواری می‌باشند. این دو وسیله از بدن دوچرخه سوار، در مقابل آسیب‌های احتمالی ناشی از زمین خوردن و یا تصادفات جلوگیری می‌کند. همچنین مانع از ایجاد فشار در مفاصل آرنج و زانو می‌شوند.

 

مچ ‌بند دوچرخه سواری

در صورتی که بخواهید در زمان دوچرخه سواری از میزان سوزاندن کالری، میزان ضربان قلب و... اطلاع پیدا کنید بهتر است از یک مچ بند هوشمند استفاده نمایید. لازم است بدانید برخی از این مچ بندهای مجهز به GPS و از ویژگی نقشه برداری مسیر برخوردارند.

 

کیف کمری دوچرخه سواری

یکی از لوازم جانبی بسیار ارزشمند برای دوچرخه سواران، کیف کمری می‌باشد. این وسیله کاربردی و همه‌کاره است و دارای طرح ها و قیمت های مختلفی می‌باشد. با این وسیله می‌توانید از وسایل همراه خود محافظت کنید. این کیف‌ها که به دور کمر بسته می شوند و دارای بند قابل تنظیم می باشند برای حمل وسایلی مانند موبایل، کیف پول و... مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام خرید این نوع کیف به فاکتورهایی مانند ضدآب بودن کیف و مقاوم بودن آن توجه نمایید.

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------