سوت بزنید و راه بروید



فواید ورزش کردن

سعی کنید از هر فرصتی برای قدم‌زدن استفاده کنید‎

 

اگر کارتان به گونه‌ای است که مجبور هستید تمام روز را بنشینید، سعی کنید از هر فرصتی برای قدم‌زدن استفاده کنید؛ محققان معتقدند حتی یک گردش 10دقیقه‌ای نیز می‌تواند خون را در پاها به جریان بیندازد؛ درحالی‌که بی‌تحرکی منجر به اختلال عملکرد عروق کوچک بدن می‌شود و بسیار مضر است. بنابر آنچه شنیده‌ایم، اختلالات جریان خون عواقب بسیار بدی برای سیستم قلب‌وعروق سالمندان دارد؛ اما هنوز مشخص نیست که سن و مدت‌زمان فعالیت افراد نیز در این مسئله تاثیرگذار است یا خیر. گرچه هنوز مشخص نیست تاثیر قدم‌زدن چقدر در بدن باقی می‌ماند، اما تاثیر مستقیم ورزش بر بدن، موجب افزایش سطح اکسید نیتریک یا همان مولکولی می‌شود که بازشدن عروق خونی را تحریک می‌کند و اصطکاک خون را کمتر کرده و جریان خون را تسهیل می‌کند. عامل دیگر، انقباض عضلات هنگام پیاده‌روی است که به گردش خون کمک می‌کند و همه این عوامل، نقش مهمی‌در بهبود اختلالات ناشی از نشستن طولانی‌مدت دارند.

 

ورزش در هر سنی خطر ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد 

حتی ورزش‌کردن در سنین بالا هم می‌تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش دهد. به گفته محققان انجمن قلب آمریکا، اندکی افزایش فعالیت می‌تواند افراد رادربرابر این بیماری، ایمن کند. دکتر چیادی هومل، متخصص قلب دانشگاه جان هاپکینز، به‌همراه همکارانش به‌مدت 20 سال برروی عادت‌های ورزشی 11هزار مرد و زن آمریکایی که 45 تا 64ساله بودند، تحقیق کرد و دریافت افرادی که 150 دقیقه ورزش متوسط یا 75 دقیقه ورزش سنگین انجام دهند، 33درصد کمتر از دیگران، به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. دکتر روبرتا فلوریدو در تحقیقات جدید این دانشگاه می‌گوید: «بسیاری از مردم زمانی‌که وقت کافی یا توانایی برای ورزش‌سنگین ندارند، ناامید می‌شوند؛ درحالی‌که براساس یافته‌ها،هر فعالیت جسمانی کوچکی مهم بوده و حتی بهتر از بی‌تحرکی است.»

  

هنگام برخورد با مشکلات، زن‌ها غصه می‌خورندو مردها ناامید می‌شوند 

براساس مطالعات جدید، بروز مشکلات در طولانی‌مدت می‌تواند واکنش‌های متفاوتی را ازسوی زن و شوهر نشان دهد. محققان با پرس‌وجو از 722 زن و شوهر که به‌طور متوسط 39 سال از آغاز زندگی مشترکشان می‌گذشت، به این نتیجه رسیدند که زمان بروز مشکلات در زندگی زناشویی، خانم‌ها بیشتر نگران، ناراحت و مایوس می‌شوند؛ درحالی‌که آقایان اظهار می‌کنند که در این هنگام قادر نیستند از همسرشان حمایت کرده یا حمایت او را جلب کنند؛ به همین دلیل آن‌ها احساس ناامیدی می‌کنند. مردانی که همسرانشان را بسیار مورد حمایت قرار می‌دهند، زمانی‌که متوجه می‌شوند آن‌ها ترجیح می‌دهدشوهرانشان انرژی و تمرکز خود را صرف فعالیت دیگری کنند، ناامید می‌شوند. درواقع آنان واقعا نمی‌خواهند دراین‌‎باره حرف بزنند یا زمان زیادی را به فکر‌کردن درباره این موضوع اختصاص دهند و اغلب تمایل ندارند احساسات شکننده خود را بروز دهند، درحالی‌که زنان غصه‌ها و نگرانی‌های خود راراحت‌تر بروز می‌دهند. درحقیقت برای خانم‌ها برخورداری از حمایت همسرشان یک تجربه مثبت است، درصورتی‌که مردان سالمندی که مورد حمایت همسرانشان قرار می‌گیرند، احساس ناامیدی می‌کنند؛ مخصوصا اگر این حمایت موجب شود آن‌ها احساس درماندگی و بی‌کفایتی کنند.»

 

مصرف کافئین در شب، ساعت درونی بدن را مختل می‌کند 

تحقیقات نشان می‌دهند کاری که کافئین با بدن می‌کند، بیشتر از بازنگه‌داشتن چشم‌هاست. درواقع وقتی چند ساعت قبل از خواب، کافئین مصرف کنید، ساعت درونی بدنتان مختل می‌شود و این مسئله می‌تواند درطول روز به بدن، حالت سستی و بی‌حالی بدهد. نوشیدن قهوه نه‌تنها شما را بیدار نگه می‌دارد، بلکه ساعت درونی بدنتان را عقب می‌کشد تا دیرتر به خواب بروید. مشکل اینجاست که این ساعت درونی، ریتم چرخه خواب و بیداری بدن را تنظیم می‌کند؛ چراکه تک‌تک سلول‌های بدن ساعت دارند. حذف قهوه از رژیم غذایی یا تنها صرف آن در وعده صبح می‌تواند به زود خوابیدن و زود از خواب بیدارشدن افراد کمک کند، گرچه می‌توان گفت مصرف کافئین قبل از خواب، لزوما برای همه بد نیست؛ چراکه عادت‌های خواب افراد با یکدیگر فرق می‌کند؛ یعنی ممکن است بتوان کافئین را برای درمان «جت لگ» یا خستگی و اختلال مزاج ناشی از اختلاف ساعت مبدا و مقصد سفر استفاده کرد؛ چون این ماده غذایی قادر است ساعت بدن را تنظیم کند.»

  

منبع: مجله موفقیت

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------