افزایش مهارت ضربه زدن در ورزش های رزمی با کمک میت رزمی



میت های رزمی , موارد استفاده از میت رزمی , میت رزمی چرمی

میت رزمی چیست

 

میت رزمی چیست و انواع آن کدام است؟ 

میت رزمی، به ورزشکاران این امکان را می‌دهد که مهارت خود را در ضربه زدن افزایش بدهند. همچنین میت به آنها کمک می‌کند تا دقت و سرعت خود را در واردکردن ضربات بالا ببرند. از این رو ورزشکاران برای انجام‌دادن تمرینات رزمی خود از این وسیله استفاده می‌کنند. اگر قصد خرید میت ورزشی را دارید تا انتهای این مطلب از بیتوته ما را همراهی کنید.

میت ورزشی چیست؟

میت یک نوع وسیله ورزشی است که ورزشکاران به کمک آن می‌توانند دقت، سرعت و قدرت حرکات ورزشی خود را بسنجد‌. علاوه بر تکواندو از میت در رشته های ورزشی دیگری نظیر کاراته، بوکس و MMA نیز کاربرد دارد. استفاده از میت باعث افزایش اعتماد به نفس رزمی‌کار می‌شود و هر بار که به میت ضربه می‌زند بر هیجان ورزشکار افزوده می‌شود.

 

در زبان انگلیسی به میت Pounch Pad - Strike Sheild - Kicking Sheild - Target Pad  می‌گویند. از این وسیله در تمرین‌های دونفره و گروهی استفاده می‌کنند. ورزشکاران با وارد کردن ضربات لگد و مشت به میت، باعث افزایش دقت، سرعت، دفاع و زمان بندی درست در حرکات خود می‌شوند. 

 

لازم به ذکر است که برای اینکه بتوانید از این وسیله استفاده کنید باید مهارت کافی داشته باشید؛ یعنی ورزشکار باید میت را به درستی ببیند و به جای درست ضربه بزند. استفاده از میت به دو صورت ثابت و متحرک انجام می‌شود. 

 

• استفاده از میت ثابت: در این روش شما باید میت را ثابت نگه دارید و ورزشکار به نقطه ثابتی ضربه بزند و تمرین کند.

 

• استفاده از میت متحرک: در این روش بعد از هر ضربه میت را جا به ‌جا می‌کنید و فاصله، ارتفاع و زاویه آن را تغییر می دهید. این روش تأثیر زیادی در تقویت سرعت ضربات، شدت ضربات و تمرکز رزمی‌کار دارد.  

 

میت رزمی , میت رزمی چیست , میت متحرک ورزشی

میت متحرک ورزشی

 

انواع میت ورزشهای رزمی

همان‌طور که گفتیم میت ورزش رزمی باعث می‌شود تا ورزشکار ضربه‌های دقیق‌تر و قوی تری داشته باشد جنس Kicking Sheild ، معمولاً از لایه ضخیمی ساخته می شود که در داخل آن فوم دولایه قرار دارد. میت ها از نظر شکل ظاهری جنس و عملکرد در رشته‌های مختلف ورزشی، انواع متفاوتی دارند. انواع میت عبارت‌اند از:

 

میت بالشی

این نوع میت در رشته های ورزشی رینگی، موی تای و کیک بوکسینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. میت‌های بالشی برای تمرین و تقویت ضربات مختلف دست و پا بسیار مفید هستند.

 

میت شکمی

این نوع میت بیشتر برای رشته موی تای مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانند کمربند پهن روی شکم بسته می‌شود. پانچ پد شکمی در قسمت پشت دارای بند نگهدارنده ضربدری و کمربند چسبی است. بندهای این میت قابل تنظیم هستند و به آسانی باز و بسته می‌شود.

 

میت لوکیک یا گدان

این نوع میت بر روی ران پا بسته می‌شود و دارای بند نگهدارنده قابل‌تنظیم و کمربند چسبی است از این رو استفاده از میت گدان بسیار راحت می‌باشد.

 

میت های رزمی , موارد استفاده از میت رزمی , میت رزمی پنجه ای

میت رزمی پنجه ای 

 

میت‌های گرد

این نوع میت دارای دو دسته است و به‌خاطر همین استفاده از آن بسیار آسان می‌باشد؛ زیرا به‌راحتی می‌توان میت گرد را با دو دست بگیرید. میت های گرد در رشته بوکس و موی تای مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

میت چنجه ای قوس‌دار

این مدل میت بیشتر در رشته‌های رزمی مانند بوکس که تمرکز بیشتر بر روی ضربات دست می باشد مورداستفاده قرار می‌گیرند. میت‌های پنجه‌ای دارای یک برجستگی در کف دست می‌باشد و کاملاً متناسب با کف دست‌هاست. در مرکز میت یک قوس کاملاً کوچک وجود دارد که آن را از هر جهتی برای ورزشکاران بوکس مناسب می‌کند. ورزشکاران در رشته های  کیک بوکسینگ و موی تای اغلب از این میت استفاده می‌کنند.

 

میت ضربات پا

میت ضربات پا، دارای طول و عرض استاندارد است و استفاده از آن بسیار آسان است. این  Target Pad مانند یک سپر در مقابل ضربات شدید پا قرار می‌گیرد.

 

نودل باکس

این نوع میت در رشته بوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث تقویت دقت و سرعت ضربات رزمی‌کاران این رشته می‌شود. نودل بوکس دارای رویه‌ای از جنس فوم است و داخل آن چندلایه ابر قرار دارد. 

 

میت پنجه‌ای ساده و ساعد دار

کاربرد میت‌های پنجه ای در رشته های رزمی، برای تمرین و تقویت ضربات دست و پا می‌باشد. علت وجود قسمت مچ در میت راکتی یا ساعد دار، محافظت بیشتر از ساعد دست در برابر ضربات احتمالی پای حریف می‌باشد.

 

میت دوقلو

ورزشکاران از این میت برای تقویت ضربات مختلف پای  خود استفاده می‌کنند. دوقلو بودن این میت، باعث ایجاد صدا در اثر ضربه می‌شود در نتیجه در شخص ضربه زننده حس مثبتی ایجاد می‌گردد. این نوع میت بیشتر مورد استقبال رزمی‌کاران می‌باشد.

 

میت طرح تایلندی

میت تایلندی از سه ‌تکه تشکیل می‌شود. یک بخش هوگو مانند که بر روی سینه بسته می‌شود و دو تکه کوچک‌تر که بر روی ران دو پا بسته می‌شوند. در نتیجه هر دو ورزشکار برای تمرین ضربات احساس امنیت می‌کنند و براحتی می توانند کلیه ضربات دست و پا را هم روی قسمت پایین تنه و هم روی بالاتنه اجرا نمایند.

این میت در قسمت پشت دارای چهار کمربند با قلاب و سگک فلزی است و پس از بسته شدن کاملاً فیکس و ثابت می‌باشد. 

 

میت های رزمی , موارد استفاده از میت رزمی , میت رزمی پنجه ای و تایلندی

میت رزمی پنجه ای و تایلندی

 

نکاتی در مورد خرید میت رزمی 

• تحمل فشار حداکثری: یک میت باید بتواند فشار وارد شده بر اثر ضربات دست و یا پا را خنثی نماید. در غیر این صورت فردی که میت را دست نگه می‌دارد دچار آسیب می‌گردد. 

 

• داشتن تهویه هوا: بندی که در پشت میت رزمی برای نگهدار میت قرار داده شده است باید امکان تهویه هوا را داشته باشد تا دست کسی که میت را نگه می‌دارد عرق نکند. زیرا رطوبت باعث سر خوردن میت می‌گردد.

 

• داشتن بند قابل‌ تنظیم: بندی که در پشت میت تعبیه می‌شود بهتر است که قابلیت تنظیم داشته باشد تا کسی که میت را در دست می گیرد بتواند متناسب با ساییز دستش آن را کوچک و یا بزرگ نماید. برخی از مدل های میت رزمی به جای بند، دارای بخشی به شکل پنجه هستند. در این مدل دست به راحتی در داخل آن قرار می گیرد و همچنین قابلیت تنظیم بر روی مچ دست را دارند.

 

• سبک بودن میت: بهتر است میت رزمی دارای وزن سبکی باشد. زیرا بعضی مواقع تمرینات از نظر زمانی طولانی هستند.

 

• جنس رویه میت ورزشی: بهتر است جنس رویه میت چرمی باشد. زیرا رطوبت تشکیل شده در سطح میت‌های چرمی به راحتی بخار می‌شوند. همچنین این نوع میت‌ها از تهویه بالایی برخوردار هستند. بهتر است بدانید هرچه سطح میت مرطوب باشد، درصد خطای ورزشکار کاهش می یابد.

 

• مواد سازنده داخلی میت: اگر داخل میت از الیاف فشرده باکیفیت ساخته شده باشد بهتر است. سعی کنید در هنگام خرید از میت‌هایی که ساختار اسفنجی ساده دارند خریداری نکنید.

 

• شکل میت آرگونومی باشد: برای اینکه میزان صدمات به مچ پا و یا زانو کاهش یابد بهتر است از میت‌هایی استفاده کنید که دارای شکل ارگونومی هستند. این میت ها دارای شیب می‌باشند و به شما این اطمینان را می‌دهند که در صورت وارد کردن ضربات شدید دچار مشکل و صدمه نخواهید شد.

 

• کاربرد چند جانبه داشته باشد: برخی از میت‌های ورزشی باید ضربه وارد شده به مرکز آن باشد. ولی برخی دیگر از مدل‌ها را می‌توان از هر جهت به آنها ضربه وارد کرد. سعی کنید در هنگام خرید از میت‌های چند جانبه که کاربرد بیشتری دارند تهیه نمایید.

 

میت های رزمی , موارد استفاده از میت رزمی , میت ورزشی ثابت

میت ورزشی ثابت

 

سخن آخر

میت های رزمی که در ورزش هایی مانند تکواندو، بوکس و کاراته مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابزاری مفید برای توسعه قدرت، تمرکز و افزایش مهارت هنرهای رزمی می‌باشند. از این رو در هنگام خرید این میت ها دقت کافی داشته باشید تا در هنگام تمرین دچار آسیب نشوید. به یاد داشته باشید که استفاده درست از این میت ها نوعی هنر محسوب می‌شود و مستلزم تخصص هم در ضربه زدن و هم در نگه داشتن میت می‌باشد.

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------