7 عاملی که باعث خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن می شود



علت کم شدن قدرت در ورزش, خستگی عضلانی در ورزش, دلایل خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن

خستگی در ورزش به دونوع خستگی هوازی و غیر هوازی تقسیم می شود

 

چرا موقع ورزش زود خسته می شوم؟

حتما برایتان پیش آمده که بعد از انجام تمرینات ورزشی و یا در هنگام تمرینات سخت و فشرده دچار خستگی میشوید. اما گاهی اوقات این خستگی بعد از چند دقیقه فعالیت سبک رخ میدهد. این خستگی زود هنگام در حین ورزش دارای عوامل متعددی میباشد. که ما در این بخش قصد داریم  به تمام عوامل ایجاد آن  بپردازیم

خستگی در ورزش 

دو نوع خستگی در ورزش وجود دارد که شامل:

خستگی هوازی و خستگی غیر هوازی میباشد.

علت خستگی هوازی که در اثر فعالت های هوازی  مانند شنا کردن، دویدن، رکاب زدن به وجود می آیند عبارتند از:

1- انرژی زیادی که  در ورزش های هوازی مصرف میشود ، منجر به تعریق تمام اندام بدن شده  که باعث کم آبی بدن میشود.

2- نمک بدن در اثر این فعالیت کم شده و همچنین حرارت بدن بالا میرود.

3- بازده قلب کاهش پیدا کرده و مانع از خون رسانی کافی به تمام اندام بدن میشود

 

علت خستگی غیر هوازی که در اثر تمرینات قدرتی به وجود می آیند عبارتند از :

1- کم شدن اکسیژن

2- کاهش مواد قندی که  دراثر فعالیت بی وقفه صورت میگیرد.این اتفاق بیشتر در ورزش کشتی رخ میدهد.

همچنین علائم ظاهری که در نتیجه خستگی رخ میدهد میتواند به کبود شدن پوست ، احساس تشنگی و همچنین احساس درد و کوفتگی در نواحی اندام بدن منجر شود.

 

 علت خستگی زودهنگام حین ورزش, خستگی در ورزش, عوامل خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن

کم خوابی و استرس می تواند از علت های خستگی زودهنگام در ورزش باشد

 

چرا در حین انجام ورزش زود خسته میشویم؟

این خستگی ممکن است چند عامل داشته باشد که در ادامه 7 نمونه از علت های آن را بیان میکنیم.

 

کم خوابی و استرس

برای اینکه بتوانیم تمرینی با کیفیت و بدون خستگی داشته باشیم نیازمند خواب با کیفیت می باشیم. اگر استرس، بیخوابی و یا خواب نا منظم استمرار داشته باشند، در حین ورزش ممکن است انرژی بدن افت شدیدی پیدا کند.به همین دلیل است که به ورزشکاران توصیه میشود، قبل از  انجام مسابقات ورزشی استراحت کافی و خواب منظمی داشته باشند تا در حین مسابقه انرژی آنان کم نشود.

 

علت

افراد دچار بیماری آسم در معرض خستگی زودهنگام موقع ورزش هستند

 

آلرژی و آسم

 افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند  به دلیل اینکه در نفس کشیدن دچار مشکل میشوند ، در هنگام تمرینات ورزشی ممکن است خستگی زود هنگام داشته باشند چرا که این افراد نمیتوانند تنفس خود را با ورزش تطبیق دهند و طبعا در حین تمرینات دچار خستگی زود هنگام میشوند. 

 

افرادی که مبتلا به آسم هستند در هنگام انجام تمرینات قدرتی و سنگین دچار مشکل میشوند.تمرینات قدرتی نیازمند انرژی بیشتری میباشد. در این شرایط  بدن نیاز به اکسیژن زیاد دارد اما نمیتواند اکسیژن مورد نیاز را تأمین کند. پس در این شرایط بدن نمیتواند وزنه بزند و یا تمرینات قدرتی انجام دهد.  اگر  در حین تمرینات  ورزشی  یا بلافاصله پس از آن سرفه می‌کنید، خس‌خس می‌کنید، تنگی نفس دارید، یا در قفسه سینه احساس درد و فشار می‌کنید، قطعا باید به پزشک مراجعه کنید

 

اسیدی شدن بدن

 هنگام انجام تمرینات قدرتی به دلیل اینکه انرژی زیادی صرف میکنید، بدن شما کربوهیدارت هارا به سوخت تبدیل میکند. هنگام تبدیل به سوخت یون آزاد میشود.در جریان آزاد شدن یون ها هرچه شما بیشتر ورزش کنید مقدار بیشتری از این یون ها در بدن انباشته میشود. با انباشته شدن یون ها،سیستم تعادلی اسید قلیایی بدن شما بهم میخورد  که باعث بروز درد و کوفتگی در نواحی مختلف بدن میشود. برای جلوگیری از بروز این مشکل،ورزش مداوم میتواند راه حل آن باشد.

 

کم‌خونی

تمرینات ورزشی نیاز به اکسیژن زیادی دارد و کم خونی باعث میشود تا اکسیژن کافی تأمین نشود و در نتیجه افراد کم خون در انجام تمرینات دچار خستگی شدیدی شوند.

علائمی که نشان میدهد افراد دچار کم خونی میباشند عبارتند از : رنگ پریدگی ، سرگیجه ، گرفتگی پاها و بی خوابی 

بیشتر خانم هایی که دچار کم خونی میشوند اغلب قائدگی سنگینی دارند و محصولات لبنی و گوشت قرمز مصرف نمیکنند. 

اگر فکر میکنید دچار کم خونی هستید به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از قرص آهن و یا داروی مرتبط با کم خونی ، مشکل شما برطرف شود.

 

کمبود آب بدن

اگر بدن با کم آبی مواجه شود مشکلاتی از جمله غلظت خون را به وجود می آورد. اگر خون دارای غلظت باشد ، پمپاژ کردن خون توسط قلب دچار مشکل میشود.

تعریق زیاد ممکن است نشانه ی کمبود آب در بدن باشد. برای جلوگیری از این مشکل حتما در حین ورزش آب مصرف کنید حتی اگر احساس تشنگی نمیکنید. 

 

مشکل تیروئید

برخی از افراد که در هنگام ورزش زود هنگام خسته میشوند ممکن است مشکل تیروئید داشته باشند.برای درمان این مشکل حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین مشکل تیروئید باعث میشود تا افزایش وزن ، افسردگی  و درد عضلانی رخ بدهد. بروز این مشکلات  در اثر کم کاری تیروئید میباشد.

 

طبق تحقیقاتی که  محققان آمریکایی انجام داده اند پی برده اند که از هر هشت  زن یک نفر به بیماری تیروئید مبتلا میباشد و بسیاری از افرادی که مبتلا هستند نمیدانند که دچار چنین مشکلی شده اند. مشکل تیروئید ممکن است منجر به ایجاد  غده ی سرطانی شود 

 

علت کم شدن قدرت در ورزش, خستگی عضلانی در ورزش, دلایل خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن

کم خونی در افراد باعث خستگی زودهنگام موقع ورزش می شود

 

کربوهیدرات ناکافی

بسیاری از افراد به خصوص خانم هایی هستند  که تنها هدف آنان از ورزش لاغر شدن است . بسیاری از این افراد سعی دارند تا کالری بدن را بسوزانند و در حین سوزاندن هیچی کالری دریافت نمیکنند. این اتفاق ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.خانم هایی که در حال ورزش کردن هستند باید بدانند که در حین سوزاندن کالری ، دریافت هم داشته باشند.

 

مهم ترین منبع دریافت ، کربوهیدارت و منابع نشاسته میباشد . هنگامی که ورزش میکنید و در عین حال رژیم غذایی هم گرفته اید  حتما باید کالری دریافتی شما شامل کربوهیدرات باشد . برای دریافت رژیم غذایی از یک  متخصص کمک بگیرید  چرا که اگر رژیم غذایی شما مناسب نباشد ممکن است باعث بروز آسیب هایی در اندام بدن شما شود.  همچنین اکثر خانم‌ها باید ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری در روز به بدنشان برسانند تا به‌راحتی بتوانند کارهای معمول زندگیشان را انجام دهند.

 

خستگی ورزش هوازی و غیر هوازی, خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن و کم خونی, خستگی زودهنگام موقع ورزش کردن

کربوهیدرات ناکافی به خصوص در خانم ها باعث خستگی زودهنگام موقع ورزش می شود

 

چگونه ورزش کنیم تا خسته نشویم؟

همیشه سعی کنید ساعتی قبل از تمرین حداقل دو لیوان آب بنوشید تا مقدار آب بدن خود را تأمین کنید و همچنین در حین تمرین در هر 15 دقیقه مقداری آب بنوشید. شما میتوانید در حین انجام تمرینات هوازی به جای مصرف آب ،  از نوشیدنی های ورزشی استفاده کنید. دقت کنید نوشیدنی های ورزشی را با نوشیدنی های انرژی ها اشتباه نگیرید. 

 

موقع انجام تمرینات ورزشی نباید گرسنه باشید.سعی کنید 1 الی 2 ساعت قبل از تمرینات ورزشی مواد غذایی حاوی کربوهدرات مصرف کنید. 

بلافاصله تمرین نکنید.بدن شما نیاز به استراحت دارد و سعی کنید اگر ورزشکار حرفه ای هستید یک روز درمیان فعالیت کنید. در روزهایی که در خانه استراحت میکنید به تمرینات سبک تری بپردازید.

خواب خود را باید تنظیم کنید. به طور کلی میزان خواب شما در طول شب باید بین 7 الی 9 ساعت باشد.

 

روال تمرینی پیوسته و طولانی مدت داشته باشید.بسیاری از ورزشکاران گمان میکنند اگر تمرینات فشرده و سریعی داشته باشند سریع تر به نتیجه دلخواه خود میرسند اما این باور غلط میباشد. تمرینات باید برنامه ریزی شده و همچنین به طور پیوسته باشد. چرا که بدن  شما نباید خستگی زیادی را تحمل کند. 

 

ورزش کردن بر سلامتی انسان تأثیر میگذارد. هر چه تمرینات ورزشی همراه با اصول و قوانین ورزشی باشد ، نتیجه بخشی آن نیز بیشتر خواهد بود.همچنین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که قبل از انجام تمرینات ورزشی معاینات پزشکی را انجام دهیم تا از سلامت جسمانی کاملی هنگام ورزش کردن برخوردار باشیم.

 

گردآوری:بخش ورزشی بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------