آموزش شنای کرال سینه



آموزش شنا, اموزش شنا,کرال سینه,شنای کرال سینه

اموزش شنای کرال سینه

 

 آموزش شنای کرال سینه

کرال سینه، یکی از حرکات شنا است که حرکت هایی به صورت تعریف‌شده و معلوم دارد. شانه‌ها با آب در یک مسیر قرار می گیرند و حرکات دست‌ها و پاها با هم انجام می شود. فاصله ای بین دست‌ها و سینه باید باشد و به دور بدن بچرخند و آنگاه مجددا به جای نخستین بازمی‌گردند. پاها باید صاف‌ باشند و به بالا و پایین بروند. در ادامه توضیحات بیشتری درمورد این حرکت شنا خواهیم داد. همراه ما باشید.

شنا به چهار دسته کرال سینه، کرال پشت، شنا قورباغه و شنای پروانه تقسیم بندی می گردد. شنای آزاد، مدلی از مسابقه شنا است که فرد می تواند به دلخواه هر یک از انواع شنا را  انتخاب نماید. معمولا در مسابقات شنای آزاد، اکثر شناگران کل مسیر را (برای سرعت بیشتر) کرال سینه می روند. سرعت در شنا کرال سینه از دیگر انواع شنا بیشتر می باشد در این مطلب شنای کرال سینه آموزش داده می شود.

 

کلمه کرال از کلمه انگلیسیِ crawl گرفته شده که معنی آن «خزیدن» است؛ زیرا انسان به وسیلهٔ این نوع شنا در آب می‌خزد و پیش می‌رود.

 

کرال سینه با سرعت ترین شیوه شنا است و اکثر شناگران در مسابقات شنای آزاد از آن استفاده می‌کنند.

 

آموزش شنا, اموزش شنا,کرال سینه

گام به گام با کرال سینه

 

آموزش شنا-كرال سینه

هیچ کس درست نمی داند كه نخستین بار این شنا در كدام كشور رواج پیدا کرده است ، اما شواهد و قوانین نشان می دهد كه به احتمال زیاد این شنا در مصر بوده است. ولی این را می دانیم كه در سال1700 در استرالیا این شنا به توسط الك ویكمن رایج گردید ، و آنگاه  به آمریكا  و اروپا راه پیدا کرد ، و نهایتا یكی از مهمترین بازی ها در مسابقه های المپیك را تشكیل داد ، و برای نخستین بار یك آمریكایی به نام چارلز دانیلز به سال 1908 در رشته ی شنای بازی های المپیك شركت كرد و با شنای كرال مسافت 100 متر را در 60 ثانیه و سه پنجم  طی كرد و برنده شد.

 

شنای كرال امروزه بیشتر از هر شنای دیگر خواهان دارد و بیشتر شناگرها با این شنا آشنایی دارند. اما متاسفانه  به غیر از  تعداد كمی آن را به شیوه ی كاملاٌ درست یاد نمی گیرند. با قدری اراده ، اگر بتوانید این شنا را به صورت  كاملاٌ درست یاد گیرید ، خیلی شادی بخش و لذت آور خواهد شد. كرال اغلب در دو قسمت كرال سینه و كرال پشت آموزش داده می شود. كه در این مقاله اموزش شنا سریع  به شرح كرال سینه  می پردازیم.

 

كرال سینه  شنایی است كه در آن ضربات منظم پاها  به همراه حركت دست  ها كه به صورت تکرار از آب خارج و وارد شده و آب را به عقب میكشند و سر ، نیم دایره ای  را حول محور طولی بدن می زند تا از سمت راست یا چپ ( كه اغلب یك طرف است ) از راه دهان هواگیری کند انجام می شود.

 

آموزش شنا, اموزش شنا,آموزش شنای کرال سینه

اموزش شنا سریع

 

سه مرحله اصلی در آموزش شنای كرال سینه عبارتند از :

- عملكرد پاهاLeg Action

- عملكرد دست هاArm Action

- نفس گیری Breathing

 

شنای كرال سینه

برای آموزش شنای كرال سینه نیاز است كه هر مرحله آموزش به تنهائی و به مقدار كافی آموزش و تمرین داده شود. بعد از آموزش مرحله اول شنای کرال سینه و تمرین به اندازه، نوبت به مرحله دوم می رسد كه لازم است بعد از آموزش و تمرین به مرحله ی اول اضافه شده و هر دو با هم تمرین شود تا شناگر بتواند به صورت هماهنگ این دو حرکت را انجام دهد و آنگاه مرحله ی سوم آموزش شنای کرال سینه داده می شود که نفس گیری می باشد.

 

و بعد از تمرینات مقدماتی و كافی به مرحله ی اول و دوم متصل می شود. تمرین  ادامه پیدا می کند تا هماهنگی دوباره ای انجام گیرد و شناگر بتواند هر سه مرحله را با هم در یك زمان انجام دهد.

 

آموزش شنا, اموزش شنا,آموزش شنا پای کرال سینه

کرال سینه

عملکرد پا Leg Action

در شنای کرال ، حرکت پا خیلی مهم است. مساله ی مهم این که بر عکس تصور ما حرکات شدید و کند پاها با هم با سرو صدای بسیار که خیلی در مبتدیان دیده می شود کوچکترین ارزشی ندارد ، بلکه حرکات کوتاه و سریع پاها برای این کار ضروری است.

 

حرکات پاها از مفصل آغاز می شود که ران را به لگن خاصره ارتباط می دهد . زانو نیز حرکت می کند، ولی حرکت آن کمتر از مفصل قبلی است و تنها تا آن اندازه انجام می شود که پاهای شناگر از آب خارج شده و سریع به آب ضربه بزند و روی این اصل زاویه میان ساقها هیچ وقت از 30 درجه بیشتر نمی شود.

 

همینطور ساقها ، رانها و پاها نباید اصلا از هم فاصله بگیرند ، بلکه همیشه به هم کشیده می شوند موقع زدن پاها باید دقت کرد که پاشنه پاها ازهم فاصله نگیرند ، که اغلب کارآموز شناگر پاشنه پاها را از هم فاصله می دهد. زانوها نباید زیاد بشکند ، این کار سبب می شود که پیشرفت خوبی نداشته باشید انگشتان پاها باید کشیده شوند.

 

یکی از مهمترین چیزی که باید در پای کرال سینه درنظر گرفت ، این است که در هنگام زدن پای کرال انگشتان پا نباید عمود بر کف استخر باشند و شکستگی هم نباید بیش از اندازه شود.

 

مثلی است معروف که شنا را در آب فرا می گیرند ، ولی به راستی برای صرفه جویی در وقت ، می توان در خانه هم مقدمات آن را یاد گرفت .

 

برای همین توصیه می شود در خانه و یا کنار استخر ، بی آنکه بدن خود را خیس کنید روی کاناپه و یا میز دراز بکشید و روی سینه قرار بگیرید و سر را میان بازوها گرفته و پاهایتان را تنها در بیرون نگه دارید ، خیلی با سرعت و همان طور که قبلاٌ گفته شد پاها را حرکت دهید.

 

بعد از چند جلسه تمرین ، این بار کناره استخر را بگیرید و توی آب بی آن که به حرکت بازوها فکر کنید سرتان را میان بازو ها قرار داده و تقریباٌ سرتان را در آب فرو ببرید و حرکت پاها را تمرین کنید و بعدها به فکر پیشروی در آب باشید حتی می توانید حرکت پاها را با کمک دوستانتان تمرین کنید. باید دقت کنید که در هنگام تمرین پا سرتان نباید بالا باشد. چون این کار سبب می شودکه پاها به پایین بروند.

 

تمرین های آموزشی پای کرال سینه

- نشستن روی لبه استخر و پا داخل آب ؛ شناگر مبتدی  در لبه استخر می نشیند و دستها را به عقب تکیه می دهد و دو پای شناگر در درون آب قرار داشته و پاها به صورت متناوب در آب حرکت می کند. باید دقت کرد که در این مرحله حرکت پا به صورت درست صورت گیرد و پنجه ها متمایل به داخل باشد و آب به وسیله سینه پا به اطراف پراکنده شود.

 

- در حالی که شناگر مبتدی لبه استخر را گرفته اقدام به زدن پا می کند. متذکر می شویم که بعد از چند حرکت ، پا کارآموز شناگر صورت خود را از آب بیرون آورده و نفس می کشد و دوباره تمرین خود را تکرار می کند.

 

- یکی از کارآموزان شناگر دستهای کارآموز دیگری را گرفته و نفر دوم همان گونه که در سطح آب قرار گرفته آغاز به زدن پای کرال سینه می کند.

 

آموزش شنا, اموزش شنا,گام به گام با کرال سینه

شنای کرال سینه

 

نکته های مهم در حرکت پای کرال سینه:

- پاها اصلا به صورت کامل از آب بیرون نمی آیند،

- زانو بیشتر از 30 درجه خم نشود،

- مچ پا باید کشیده و صاف باشد:

- شناگر با حرکت پای خود باید نیروی پیشرانه به وجود آورد، نه اینکه به آب ضربه بزند و سر و صدا به وجود آورد. به طور مثال دو حالت را در نظر می گیریم، حالت اول هنگامی که می خواهیم به فردی ضربه بزنیم، و حالت دوم هنگامی که می خواهیم فردی را هل بدهیم، حالت دوم کاری است که شناگر در همه شناها، با پاها و دستان خود انجام می دهد و باعث پیشروی او می شود. ضربه زدن به آب نیروی پیشرانه خیلی کمی ایجاد می کند و شناگر را به شدت خسته می کند.

- شناگر می تواند تخته شنا را در دست گرفته و روی آب سر بخورد، با تمرین پای کرال سینه باید بتواند برای بدن خود نیروی پیشرانه ایجاد کند و عرض استخر را بگذرد.

 

آموزش شنا, اموزش شنا,کرال سینه

آموزش شنای کرال سینه

 

حرکت دست ها

در حرفه ای ترین حرکت دست کرال سینه که بیشترین راندمان حرکتی را برای شناگر دارد، دست مسیری شبیه به S (الفبای انگلیسی) را زیر آب می گذراند. 

 

کیفیت انجام و رفع کردن اشکالات شناگر، تنها توسط مربی با تجربه انجام می شود.

 

ترتیب حرکت دست در کرال سینه

دست جلویی شناگر باید در حال کشش باشد، مانند اینکه می خواهد دستش را دراز کند تا به چیزی برسد، دست مخالف در حال فشار است، مانند اینکه می خواهد آب را به عقب هل بدهد. این کشش و فشار، تاثیر خیلی زیادی در سرعت حرکت و بازده انرژی شناگر دارند.

 

آموزش شنا, اموزش شنا,شنای کرال سینه

تمرین های آموزشی كرال سینه

 

نفس گيري Breathing

یکی از بخش های مهم شنای کرال سینه، هواگیری است و این مرحله همان خارج کردن هوای ذخیره شدهٔ شش‌ها در آب است. خارج کردن هوا در آب می‌تواند هم از طریق بینی و هم از راه دهان باشد. مهم نیست که کارآموز از کدام سو یا جهت (راست یا چپ) نفس گیری کند، بلکه چیزی که اهمیت دارد این است که عمل هواگیری یک طرفه صورت گیرد عمل دم بسیار سریع انجام می‌شود و چنانچه عمل بازدم قدری طولانی تر باشد اشکالی نخواهد داشت.

 

سر به اندازه‌ای می‌چرخد تا دیگر آبی اطراف دهان نباشد و شناگر از خلا طبیعی به وجود آمده به وسیله موج کمانی شکل سود جسته و پایینتر از سطح معمولی‌آب نفس‌گیری می‌کند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------