آیا ورزش میتواند باعث سقط جنین شود؟



ورزش یوگا در دوران بارداری,ورزش در دوران بارداری ,ورزش‌های تماسی در بارداری

ورزش در دوران بارداری

 

مضرات و فواید ورزش در دوران بارداری و همچنین انتخاب ورزش مناسب دغدغه بسیاری از مادران باردار است. در دوران بارداری نتایج شگفت انگیزی دارد. به طور نمونه، به تثبیت وضعیت خلق و خو کمک کرده، خواب را بهبود می بخشد، دردها، مشکلات و سختی های دوران بارداری را کاهش می دهد.

همچنین با کشش عضلات و بالا بردن استقامت آن ها، شما را برای زایمان آماده ساخته و به مناسب بودن و روی فرم آمدن اندام شما پس از تولد نوزاد کمک می کند. تمرینات ایده آل ورزشی ضربان قلب را افزایش می دهد، شما را روی فرم نگاه می دارد، افزایش وزن را کنترل می کند و عضلات تان را بدون ایجاد استرس فیزیکی زیاد برای شما یا نوزاد، آماده می کند.

 

اما اینکه چه ورزشی برای این دوران مناسب است و از پرداختن به چه ورزشی باید خودداری کرد بسیار مهم است.در صورتیکه مادر باردار قبل از شروع بارداری به ورزش کردن می پرداخته، پس از شروع بارداری نیز می تواند زیر نظر پزشک خود و با اعمال تغییراتی در همان ورزش برای کاهش احتمال بروز آسیب به جنین به ورزش خود ادامه دهد.اما این شامل همه ورزش ها نمی شود.

 

در دوران بارداری به هیچ وجه نباید وزن کم کنید. دوران بارداری وقت رژیم کاهش وزن نیست. بعد از اتمام بارداری می توانید وزنتان را کم کنید. در این دوران ورزش های سخت نیز اصلا توصیه نمی شود. فقط پیاده روی سبک آن هم با توصیه پزشک زنان می توانید انجام دهید. در صورت ورزش کردن و گرفتن رژیم لاغری در دوران بارداری صدمات جبران ناپذیری به جنین وارد می شود.

 

ورزش یوگا در دوران بارداری,ورزش در دوران بارداری ,ورزش‌های تماسی در بارداری

ورزش های دوران بارداری

 

ورزش هایی که هنگام بارداری نباید انجام دهید

وسایل بازی پارک های تفریحی

به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری سوار وسایل بازی و ماشین های شهربازی و پارک های تفریحی شد. این وسایل احتمال فرود ناگهانی، ضربه و تکان های شدید دارند که برای جنین خطرناک است. 

 

یوگا در بارداری

انجام حرکات دشوار و سنگین در یوگا که منجر به نگه داشتن تنفس می‌شود، می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.

 

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری برای خانم های بارداری که به طور تخصصی این ورزش را دنبال نمی کنند به هیچ وجه توصیه نمی شود. به دوچرخه سوارهای حرفه ای هم توصیه می شود تا پیش از ورود به سه ماهه دوم خود این ورزش را به طور موقت کنار بگذارند. 

 

دراز کشیدن به پشت در بارداری

ورزش‌هایی که شامل دراز کشیدن به پشت می‌شوند بر جریان خونی که به جنین می‌رسد تاثیر می‌گذارد و منجر به افت فشار می‌شود. از همین رو از انجام چنین فعالیت‌هایی پس از دوره سه ماهه اول بارداری خودداری کنید.

 

اسکی در سراشیبی

اسکی به دلیل خطر سقوط و پرت شدن در سراشیبی ها جزو ورزش های ممنوعه دوران بارداری است. اگر خیلی  به اسکی علاقه دارید، بهتر است سطوح صاف یا شیب های بسیار کم را انتخاب کنید و توجه داشته باشید ممکن است به دلیل شکم بزرگ خود نتوانید به درستی تعادل خود را حفظ کنید. از اسکی کردن در کوه هایی با ارتفاع بیشتر از 1830 متر خودداری کنید زیرا احتمال کمبود اکسیژن برای خود و فرزند شما وجود دارد.

 

ورزش یوگا در دوران بارداری,ورزش در دوران بارداری ,ورزش‌های تماسی در بارداری

مضرات ورزش در دوران بارداری

 

ورزش‌های تماسی در بارداری

ورزش‌هایی که دارای تماس‌های فیزیکی هستند مانند بسکتبال، خطرات زیادی دارد و منجر به «ترومای شکم» (هر گونه جراحت به ناحیه شکمی) می‌شوند.

 

ژیمناستیک

ژیمناستیک نیز خطر افتادن و ضربه دیدن شکم را دارد.

 

ورزش هایی با بلند کردن وزنه‌های سنگین

بلند کردن وزنه و انقباضات بیش از حد عضلات می‌تواند بر سیستم‌های «قلبی عروقی» و «ماهیچه‌ای اسکلتی» تاثیر بگذارد.

 

اسب سواری

حتی اگر سوارکار ماهری هستید نیز ارزش تحمل خطر افتادن را ندارد.

 

رفتن به ارتفاعات بالا در بارداری

هر فعالیتی که ممکن است منجر به ارتفاع زدگی‌شود، اکسیژن‌رسانی به جنین را کاهش می‌دهد.

 

جکوزی و سونا

نشستن در جکوزی یا سونای آب گرم برای نوزاد بسیار خطر دارد زیرا گرمای زیاد باعث ایجاد مشکلات تنفسی در جنین می شود. 

 

بدنسازی

اگر در حال حاضر بدن سازی بخشی از تمرینات روزمره شماست، دلیلی برای توقف آن در دوران بارداری وجود ندارد، هرچند خانم های باردار باید میزان وزنه هایی که بلند می کنند را کاهش دهند (می توانید برای اطمینان خاطر از خوب تمرین کردن خود، این حرکات را با حداقل وزن ادامه دهید). در صورتی که احتیاط های لازم را انجام دهید و از تکنیک خوبی استفاده کنید (منظور حرکات آرام و کنترل شده است)، بدن سازی یکی از روش های عالی برای سفت کردن و کشش عضلات است.

 

دویدن

اگر پیش از بارداری خود به طور حرفه ای ورزش دو را انجام نمی داده اید، اکنون زمان انجام این ورزش نیست. البته دویدن های آر ام خیلی اشکالی ندارد. پس از ورود به سه ماهه دوم بارداری، هنگامی که خطر سقط جنین افزایش می یابد، باید با احتیاط بسیاری بدوید. باید از گرم شدن بیش از حد بدن خود نیز جلوگیری کنید و آب زیادی بنوشید تا آب از دست رفته در نتیجه عرق را جایگزین کنید.

 

تنیس

اگر پیش از بارداری تنیس بازی می کردید، پس از آن نیز می توانید خیلی آرام و با احتیاط بازی کنید. البته ممکن است در حفظ تعادل و ایستادن های ناگهانی دچار مشکل شوید و باید حواستان به قدم هایی که بر می دارید، باشد. با ورود به سه ماهه دوم و سوم به دلیل بزرگ شدن شکم، انجام این ورزش بسیار سخت می شود.

 

اسکی روی آب

این ورزش نیز چون احتمال افتادن و ضربه دیدن دارد نباید در دوران بارداری انجام شود. 

 

شنا

یکی از بهترین ورزش های دوران بارداری، شنا است. شنا، درد مفاصل مثل درد کمر را در این دوران تسکین می دهد.نکته مهم در ارتباط با این ورزش این است که باید در انتخاب یک استخر بهداشتی و سالم دقت لازم را داشته باشید. استخرهای غیر بهداشتی آلودگی هایی را در ناحیه رحم به وجود می آورند که برای سلامت جنین مضر است.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------