چگونه در روزهای کرونایی ورزش کنیم؟



ورزش در روزهای کرونایی,بهترین ورزش برای روزهای کرونایی,چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

ورزش در روزهای کرونایی

 

ورزش در ایام کرونا

بنظر میرسد حفظ یک برنامه روتین ورزشی در منزل بیش از آن که یک امر دل بخواهی باشد، یک باید است.در واقع، ورزش یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که ما برای سلامت ماندن از نظر جسمی و روحی در اختیار داریم.

اهمیت ورزش در دوران کرونا

ورزش در دوران کرونا از هر موقع دیگری مهمتر است. در واقع در حال حاضر انجام دادن حرکات ورزشی در منزل، بیش از این که یک« خواسته» باشد، یک« باید و اجبار» است. البته در این هنگام که بیشتر اشخاص مشاغل خود را از دست داده اند و گرفتاری های مالی وضعیت آن ها را مشکل نموده است ، ورزش آخرین چیزی است که به آن فکر می کنند. ولی بنابر بررسی های پژوهشگران، ورزش یکی از موثرترین ابزار برای سالم ماندن است.

 

ورزش میتواند به اشخاص در کاهش افسردگی، اضطراب، نگرانی، کنترل بیماری های مزمن مثل دیابت و فشار خون بالا کمک کند.

 

فعالیت های فیزیکی باعث ترشح هورمون اندورفین می شود. این هورمون ضد درد و ارامش بخش است. آن میتواند حال روحی و وضعیت خواب را بهبود بخشد.

 

پژوهشگران در بررسی های خود در مورد ارتباط ورزش و جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا متوجه شدند که ورزش در حد متعادل میتواند با بهبود سیستم ایمنی بدن ، جلوی ابتلا به ویروس کرونا را بگیرد. ولی ورزش های سنگین حرفه ای دستگاه ایمنی بدن را سرکوب نموده و شخص، به خصوص اشخاص مسن‌تر ، را مستعد ابتلا به کرونا و هر نوع همه گیری دیگری می کند.

 

در ضمن چنانچه شخصی به ویروس کرونا مبتلا شده است ولی بدون علامت است میتواند به فعالیت های ورزشی ملایم تا متوسط ادامه دهد. ولی چنانچه در وی علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس مشاهده شد، باید ورزش را متوقف نموده و با پزشک تماس بگیرد و استراحت کند.

 

ورزش در روزهای کرونایی,بهترین ورزش برای روزهای کرونایی,چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

 

فعالیت فیزیکی چیست؟

فعالیت فیزیکی شامل همهٔ انواع فعالیت های تفریحی، مشارکت های ورزشی، دوچرخه سواری و پیاده روی و همینطور فعالیت هایی که در محل کار، منزل و باغ انجام می دهید است.

 

فعالیت فیزیکی تنها شامل ورزش و تمرین های ورزشی نیست، بلکه بازي کردن، رقصیدن، باغبانی و حتی تمیز کردن منزل و حمل خریدهای سنگین نیز همه بخشی از فعالیت های بدنی هستند.

 

در طول مدت همه گیری کووید ۱۹ که بسياري از ما تحرک بدنی کمتری داریم، برای اشخاص در هر سن و توانایی بدنی ای بسیار مهمتر از گذشته است که تا آن جا که میتوانند فعال بوده و تحرک داشته باشند. حتی انجام ۳ تا ۵ دقیقه فعالیت بدنی مانند راه رفتن یا حرکات کششی پس از نشستن طولانی مدت به شما در کاهش فشار ماهیچه ها، تسکین تنش ذهنی و بهبود گردش خون و فعالیت عضلات کمک می کند.

 

ورزش در روزهای کرونایی,بهترین ورزش برای روزهای کرونایی,چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

در روزهای کرونایی خودمان را از ورزش دور نکنیم

 

برنامه ای برای ورزش در منزل

برای این که بتوانید انگيزه تان برای ورزش در منزل را از دست ندهید، باید برنامه ای ورزشی برای خویش ترتیب دهید تا تشویق به انجام آن شوید و برای این که بتوانید در این راه موفق باشید، به نکات زیر توجه کنید:

 

اهمیت به برنامه ورزشی

شما مسلما به علت مشغله تان، وقت ویزیت دندانپزشک را از دست نمی دهید و آنرا کنسل نمی کنید. برای ورزش هم باید همین قدر اهمیت قایل شوید و درهنگام ورزش، کار را به کنار گذاشته و ورزش کنید.

 

زمان مناسب برای ورزش

انجام حرکات ورزشی را به زمانی از روز موکول کنید که بهترین زمان برای شماست. بسياري از اشخاص برای بالا بردن انرژی و حس مثبت شان، صبح ها ورزش می کنند. بعضی از افراد زمان ورزش را وسط کارشان انجام می دهند. در واقع آن ها زمانی را بین کار خود بعنوان وقت استراحت در نظر گرفته و ورزش می کنند. این شیوه سبب می شود، بعد از  انجام حرکات ورزشی سرحال تر شده و بهتر به سایر کارشان برسند.

 

ورزش در روزهای کرونایی,بهترین ورزش برای روزهای کرونایی,چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

ورزش های خانگی مفید برای روزهای کرونایی

 

تعيين مقدار زمان و نوع حرکات ورزشی

در این روزها به جای این که برای متناسب شدن برنامه ریزی ورزشی کنید، با خودتان بگویید که به عنوان مثال، هرروز صبح ها نیم ساعت ورزش یا پیاده روی ( با شرط فاصله گذاری ایمن) می کنم. با استفاده از اپلیکیشن های ردیابی پیشرفت تان در ورزش، میتوانید انگيزه ادامه دادن را حفظ کنید.

 

بیان هدف تان به دوستان

هدف های ورزشی تان را با دوستان تان یا شبکه های اجتماعی که عضو آن هستید در بین بگذارید. هنگامی که افرادی پیگیر کارهایتان باشند، احتمال این که از آن کار دست بکشید، کم تر می شود.

 

ورزش در روزهای کرونایی,بهترین ورزش برای روزهای کرونایی,چطور در دوران کرونا ورزش کنیم

در روزهای کرونایی ورزش کنیم

 

از ديگر مواردی که حتماً موقع انجام فعالیت ورزشی باید رعایت کنید:

- شست و شو و ضدعفونی کردن تجهيزات ورزشی قبل و پس از انجام ورزش

- دریافت مایعات کافی قبل و پس از انجام ورزش جهت جلوگیری از کم‌ابي بدن حین ورزش

- ورزش نکردن موقع خستگی

- ورزش نکردن در صورت داشتن علایم بیماری

- ورزش نکردن بیش از ۵ نوبت در هفته

- ورزش نکردن در محیط های بسته و بدون تهویه

- ورزش نکردن تیمی

- نیاشامیدن بیش از حد مایعات موقع ورزش

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------